Permalänk

Banished

Banished heter spelet som troligen kommer släppas någon gång senare under året (2013).
Det är för närvarande under utveckling av endast 1 person (därav den långa utvecklingsperioden) och har varit under utveckling sedan ca maj 2011.

En av sakerna som jag tycker utmärker spelet är att det inte kommer fokusera på combat (kommer inte finnas under release). Andra city-builders tar med det men det känns aldrig riktigt "rätt" för mig.

Du kan läsa mer Här!.

Personligen ser jag väldigt mycket fram emot det och hoppas att det blir lika roligt som det ser ut att bli!

Permalänk
Medlem

En polare till mig skickade deras trailer video som släpptes idag, måste säga detta är nog det spel jag har letat/längtar efter. Jag har länge viljat ha ett "city-builder" spel som inte är combat fokuserat.

Vet att Simcity finns men detta känns mer det som jag alltid har viljat ha.
Längtar tills det släpps. Det kommer komma till Steam.

Steam länk.

Deras trailer.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

Har väntat på Banished en bra stund nu, kommer köpas direkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Det ser väldigt bra ut! Blir nog ett köp

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Låter intressant. Spelet ser också intressant ut. Får leta fram mer info om spelet vid tillfälle
Edit:
Banished Is Nearly Done And Why Can't It Be Out Nowww?

Permalänk

Vi har nu ett släpp-datum, den 18 februari dyker spelet upp på steam. Det finns även några Let's Play ute på youtube som man kan titta på om man är intresserad. Det ser ut som ett spel helt i min smak och jag hoppas att det är lika bra som det ser ut att vara.

Permalänk
Medlem

Det släpptes idag. Jag spelar nästan bara indiespel nuförtiden. Funderar på att köpa. Någon som testat lite och vill dela med sig av vad som är bra/dåligt?

*edit

Jag köper den nu förresten. Om någon har några frågor om spelet så kan jag svara om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Password:

Det släpptes idag. Jag spelar nästan bara indiespel nuförtiden. Funderar på att köpa. Någon som testat lite och vill dela med sig av vad som är bra/dåligt?

*edit

Jag köper den nu förresten. Om någon har några frågor om spelet så kan jag svara om ni citerar mig.

Finns det nån form av easymode/godmode i spelet? Jag tänkte att efter man har lirat X antal timmar kanske man bara får lust att bygga en by och se hur stort man kan bygga. Som i Tropico, ibland vill man bara bygga, även fast det är kul att köra "riktigt" med.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Finns det nån form av easymode/godmode i spelet? Jag tänkte att efter man har lirat X antal timmar kanske man bara får lust att bygga en by och se hur stort man kan bygga. Som i Tropico, ibland vill man bara bygga, även fast det är kul att köra "riktigt" med.

Easy mode och utan naturkatastrofer kör jag nu. Man kan hämta mapseeds som i anno 2070, minecraft m.m. Kan googla upp någon seed så man slipper en flod eller kulle intill bebyggelsen.

Man har en tutorial att börja med. Det är kul och man vill gärna bygga om/göra bättre hela tiden i början. Men det är segt att komma upp i befolkning. Även med perfekt micro/makro så måste man vänta in naturlig befolkningsökning vilket är segt.

Det här spelet har element ifrån gamla settlers, anno, sim city.

Har jag sagt att jag älskar indiespel. Stora PC titlar har sen ~2006 varit dåliga. Men just nu är indiespel i en guldålder.

Permalänk
Medlem

Spelat två timmar nu. Ganska mycket nostalgi över det hela. Inte helt olikt Settlers, som det var förr
Jag gissar att det inte kommer att hålla i evigheter, men för att vara utvecklat av en person är det mycket imponerande!

Permalänk

EA och Maxis kan lära sig mycket av det här spelet. Visserligen är det färre invånare, men det fungerar ju bra mycket bättre än deras implementationer. Att en person ådstakommit det här är klart imponerande.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av DustPuppy:

EA och Maxis kan lära sig mycket av det här spelet. Visserligen är det färre invånare, men det fungerar ju bra mycket bättre än deras implementationer. Att en person ådstakommit det här är klart imponerande.

Ja absolut! Även om det har lite onaturlig "svårighetsgrad" så är det väldigt mycket mer genomtänkt trots att det inte alls är lika avancerat. Jag hoppas att det utvecklas till lite fler produktionsled och sånt! Och kanske lite vettigare varningssystem så man vet när allt går åt helvete. Jag tycker det är väldigt värt pengarna!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

detta måste testas, tack för tipset

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är lite trist är att ett game "tar slut" så småningom. När man har plockat upp all sten och allt järn. Jag har ju mines och quarrys men resurserna tar slut där med och går ej att replenisha. Och sedan kan man inte demolera dem heller. Tvivlar starkt på att trade räcker för att skaffa sten, kol och järn med de jädra båtarna som kommer en gång om året.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Det jag tycker är lite trist är att ett game "tar slut" så småningom. När man har plockat upp all sten och allt järn. Jag har ju mines och quarrys men resurserna tar slut där med och går ej att replenisha. Och sedan kan man inte demolera dem heller. Tvivlar starkt på att trade räcker för att skaffa sten, kol och järn med de jädra båtarna som kommer en gång om året.

Du har en poäng, men nog har man fyllt hela banan med bostäder innan man plockat upp all sten från teoretiskt byggbara gruvor..?

Permalänk

Med tanke på att modstöd är på gång så finns det mycket stora möjligheter för det här spelet. Se bara hur bra skyrim har blivit tack vare alla moddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Du har en poäng, men nog har man fyllt hela banan med bostäder innan man plockat upp all sten från teoretiskt byggbara gruvor..?

Fast man vill ju fylla med bostäder, inte massa quarrys och mines

Någon som kan nån fin seed? Massa sammanhängande platt yta dvs.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk

Jag vet inte om jag har missat syftet med denna typ av spel, och missförstå mig rätt när jag säger att jag gillar spelet skarpt och de har potential.

De jag saknar är någon form av uppdrag/mål och inte bara ett sandbox-mode. Jag vill ha något mål att sträva efter. Tex visst antal invånare under en viss tid eller liknande.
Vore också kul med någon form av utvecklingspotential i byggfasen, tex att man bara kan bygga en viss sorts bostäder i början för att sedan utveckla nya eller liknande.

Som sagt, jag vill ambsolut inte att detta skall bli någon nytt Age Of Empires eller så, jag vill ha de helt fredligt utan stridsmoment, men jag vill att spelet ska ha ett djupare djup en de har nu.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Jag vet inte om jag har missat syftet med denna typ av spel, och missförstå mig rätt när jag säger att jag gillar spelet skarpt och de har potential.

De jag saknar är någon form av uppdrag/mål och inte bara ett sandbox-mode. Jag vill ha något mål att sträva efter. Tex visst antal invånare under en viss tid eller liknande.
Vore också kul med någon form av utvecklingspotential i byggfasen, tex att man bara kan bygga en viss sorts bostäder i början för att sedan utveckla nya eller liknande.

Som sagt, jag vill ambsolut inte att detta skall bli någon nytt Age Of Empires eller så, jag vill ha de helt fredligt utan stridsmoment, men jag vill att spelet ska ha ett djupare djup en de har nu.

Håller med om att det är ganska andefattigt. Men som du säger har spelet potential. Tänk på att en ensam snubbe utvecklade det här spelet.

Han har skrivit om en del funktioner han vill implementera. Dessutom sägs spelet vara modvänligt, så det här kan nog bli riktigt bra

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Snusfri
Skrivet av slobodan87:

Jag vet inte om jag har missat syftet med denna typ av spel, och missförstå mig rätt när jag säger att jag gillar spelet skarpt och de har potential.

De jag saknar är någon form av uppdrag/mål och inte bara ett sandbox-mode. Jag vill ha något mål att sträva efter. Tex visst antal invånare under en viss tid eller liknande.
Vore också kul med någon form av utvecklingspotential i byggfasen, tex att man bara kan bygga en viss sorts bostäder i början för att sedan utveckla nya eller liknande.

Som sagt, jag vill ambsolut inte att detta skall bli någon nytt Age Of Empires eller så, jag vill ha de helt fredligt utan stridsmoment, men jag vill att spelet ska ha ett djupare djup en de har nu.

Det är just detta jag gillar med spelet, att inte ha några sådan mål, att allt är öppet från början.
Sedan kommer det säkerligen att komma moddar för de som vill ha det som du vill.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Jag vet inte om jag har missat syftet med denna typ av spel, och missförstå mig rätt när jag säger att jag gillar spelet skarpt och de har potential.

De jag saknar är någon form av uppdrag/mål och inte bara ett sandbox-mode. Jag vill ha något mål att sträva efter. Tex visst antal invånare under en viss tid eller liknande.
Vore också kul med någon form av utvecklingspotential i byggfasen, tex att man bara kan bygga en viss sorts bostäder i början för att sedan utveckla nya eller liknande.

Som sagt, jag vill ambsolut inte att detta skall bli någon nytt Age Of Empires eller så, jag vill ha de helt fredligt utan stridsmoment, men jag vill att spelet ska ha ett djupare djup en de har nu.

Det finns ju trähus och stenhus.

Sen finns det ju målet med att försöka få ett stabilt samhälle på svåraste svårighetsgraden med katastrofer bland höga berg

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Jag vet inte om jag har missat syftet med denna typ av spel, och missförstå mig rätt när jag säger att jag gillar spelet skarpt och de har potential.

De jag saknar är någon form av uppdrag/mål och inte bara ett sandbox-mode. Jag vill ha något mål att sträva efter. Tex visst antal invånare under en viss tid eller liknande.
Vore också kul med någon form av utvecklingspotential i byggfasen, tex att man bara kan bygga en viss sorts bostäder i början för att sedan utveckla nya eller liknande.

Som sagt, jag vill ambsolut inte att detta skall bli någon nytt Age Of Empires eller så, jag vill ha de helt fredligt utan stridsmoment, men jag vill att spelet ska ha ett djupare djup en de har nu.

Vet inte om det bara är Steam versionen som har achivements, annars så är det lite att sträva efter.
T ex få en befolkning på 300 utan att ha byggt skolor och liknande. (Minns inte helt, men i den stilen.)

Ser fram emot mod-stödet, kan tänkta mig att folk kommer ändra just mines / quarries med deras limit och liknande

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Jag har suttit hela helgen med detta. Började i fredags, och helt plötsligt var det måndag...
Jäklar vad de större spelutvecklarna ska skämmas när EN ensam kille skapar detta.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Jag har suttit hela helgen med detta. Började i fredags, och helt plötsligt var det måndag...
Jäklar vad de större spelutvecklarna ska skämmas när EN ensam kille skapar detta.

Håller med helt!
Längesen ett spel gav mig denna känslan, senast var nog Settlers serien, när man testade The Settlers "Ettan!" första gången.

Wow, bara wow helt enkelt till detta spel.

Permalänk
Medlem

Jag köpte spelet i lördags och spelade 12 timmar under helgen. Kommer inte ihåg när jag sist skulle spelat så mycket. Det var sjukt mycket roligare än att arbeta med exjobbet i alla fall

Tyckte själv att det var riktigt kul att man "bara lirar på" istället för att jobba mot något särskilt mål, och se hur bra det går att få staden att bli. Kan nog bli kul med några moddar som andra sagt, just för att det ska gå att göra något mer när man väl byggt upp hela kartan (nog för att Large är väldigt stort..), och kanske annorlunda hantering av stenbruk och gruvor. Kanske skulle man kunna tillägga att man kan gå vidare i utvecklingen och skapa ett ännu modernare samhälle med lite industrier och sånt? Typ glasblåsare och liknande hade kunnat vara kul

Lätt värt 150kr eller vad det nu kostade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Jag har suttit hela helgen med detta. Började i fredags, och helt plötsligt var det måndag...
Jäklar vad de större spelutvecklarna ska skämmas när EN ensam kille skapar detta.

håller med! mys-spel med skön nostalgi känsla. och ett skönt avbrott från allt annat stressande onlinespelande ibland

Permalänk
Medlem

All right! Då är det klart, det blir ett köp när man kommer hem efter jobbet. Var lite velande i helgen men verkar ju vara rätt kul enligt de flesta i denna tråden. Får hoppas det kommer något co-opläge framöver - typ som i Anno eller många andra spel av denna typ där man delar på resurserna.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Skall kanske testa detta, då jag alltid gillat fredliga city-builders.

Tror dock jag kommer sakna att inte ha ett specifikt mål.

Permalänk
Medlem

Köpte i förrgår på Steam. Skulle lira idag och efter en stunds tänkande från datorn.

"Application load error 3:0000065432"

Fler som har samma fel när jag trollar runt i Steamforumet för Banished.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Nu har jag kommit en bit och byggt en by med ungefär 100 invånare. De första nybyggarna har börjat trilla av pinn, men det är inget som sänkt staden. Jag skulle vilja se kustbyar på sikt, och saker som stadsmurar och skeppsbyggen samt multiplayer och coop. Spelet har helt klart potential, men det känns just nu som att det behövs lite mer. Och just det, terraforming och egendesignade kartor vore najs.

Skickades från m.sweclockers.com