M-AUDIO STUDIOPHILE BX5 D2

Permalänk
Avstängd

M-AUDIO STUDIOPHILE BX5 D2

Någon som har/provat dessa högtalare? Kom isåfall gärna med synpunkter.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Någon som har/provat dessa högtalare? Kom isåfall gärna med synpunkter.

MVH

Inte provat,men har inte hört eller läst att de ska vara superdåliga,men du bör nog provlyssna med egna öron då ljud är subjektivt.

Permalänk
Avstängd

Är du insatt i högtalare och diverse andra ljudsystem? Jag är nämligen ute efter högtalare snäppet över den kommersiella skiten man köper till datorn vanligtvis (logitech osv). Kan man koppla in dessa högtalarna till en subwoofer som annars används till hemmabio tex? Krävs något extra ljudkort ifall man ska använda denna sortens högtalare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Är du insatt i högtalare och diverse andra ljudsystem? Jag är nämligen ute efter högtalare snäppet över den kommersiella skiten man köper till datorn vanligtvis (logitech osv). Kan man koppla in dessa högtalarna till en subwoofer som annars används till hemmabio tex? Krävs något extra ljudkort ifall man ska använda denna sortens högtalare?

Ja de är mycket bättre än Logitechskit osv.
Du kan koppla in en sub,hör du ska koppla beror på vilken sub.
Ett ljudkort är inget nödvändigt,däremot en fysisk nivåkontroll är väldigt bra att ha,typ en passiv volympott eller ett mixerbord som exempel.

Permalänk
Avstängd

Ok tack för det bra info! Vad menar du med en fysisk nivåkontroll? Musiken är tänkt att spela ifrån en dator alternativt ipod.

Du verkar väldigt kunnig inom detta område, har du lust att berätta kortfattat för mig hur dessa högtalare kopplas ihop med en subwoofer, och vilken subwoofer du kan rekomendera. Maxpris för subwoofer ~ 1500kr-2000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Ok tack för det bra info! Vad menar du med en fysisk nivåkontroll? Musiken är tänkt att spela ifrån en dator alternativt ipod.

Du verkar väldigt kunnig inom detta område, har du lust att berätta kortfattat för mig hur dessa högtalare kopplas ihop med en subwoofer, och vilken subwoofer du kan rekomendera. Maxpris för subwoofer ~ 1500kr-2000kr.

En volymkontroll,så du slipper pilla på baksidan av högtalarna,dessutom är det inte kul att använda windows volymkontroll,man får bitreducering då.

Du kan nog lägga de 1500-2000kr på högtalarna istället,har du plats så kör på ett par stora med 8tums bas,subwoofer är inte så nödvändigt sålänge man inte har pluttinuttihögtalare eller är ute efter infrabas även med ett par bx5or kommer man långt utan.
En sub kan du koppla på massor av olika sätt,man måste i alla fall kunna avlasta topparna och de kan man göra med ett bra aktivt delningsfilter men det kostar lite.

Permalänk
Avstängd

Vet du någon kontroller som du kan rekommendera?

Så M-AUDIO STUDIOPHILE BX8 D2 tror du räcker gott och väl till ett 50kvm rum? Kommer spela musik ifrån dom endast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Vet du någon kontroller som du kan rekommendera?

Så M-AUDIO STUDIOPHILE BX8 D2 tror du räcker gott och väl till ett 50kvm rum? Kommer spela musik ifrån dom endast.

Tex http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_nano_patch.htm
Om det räcker kan väl bara du svara på,beror ju på hur högt du ska spela,hur rummet ser ut,akustiken osv,50kvm låter som ett stort rum eller menar du en hel lägenhet eller vad?
Ska du fylla ett stort rum med tex 90dB diskodunka ska du nog köpa ett par större kistor ala Cervin vega eller liknande istället,tänk på att bx5/8orna är närfältsmonitorer så de låter bäst om man sitter nära dem.

Permalänk
Avstängd

Mycket tack vare dig bestämde jag mig för bx8, det ingick stativ till dom med.

Jag beställde även en nano patch. Så jag behöver alltså 2x TRS -> Nano patch -> 3.5mm kabel till datorn?

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd

Bara en fråga varför 2 trådar om nästan samma ämne

tråd: http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1199453-m-audio-bx5-...

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Vet du någon kontroller som du kan rekommendera?

Så M-AUDIO STUDIOPHILE BX8 D2 tror du räcker gott och väl till ett 50kvm rum? Kommer spela musik ifrån dom endast.

Har använt mina BX8 D2 på en fest, storlek på rummet vet jag inte, men tror rummet var på åtminstone 30 kvm samt andra rum och du behövde inte ha högsta på högtalarna för rummen fylldes.

När jag köpte dessa så testade man ju självklart trycket på dessa och jag (som f.ö sitter i gillestuga på tomten 20m ifrån huset) dunkar på och föräldrarna som satt och kollade på TV bad mig sänka för det hördes så pass bra in, samma sak när jag haft folk över och är i stugan några stycken och dunkar lite högre vibrerar glasen i skåpen fint.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Har bx5 hemma vid datorn, älskar ljudet, kopplade med RCA till TRS från mitt xonar essense stx. Har haft 2 olika nano patch volymkontroller, båda har brusat så mycket att det var olidligt... Rekommenderar verkligen inte nano patch. Kör win volymkontroller nu... Men gillar det inte, en tillfällig lösning! Ett tips är att lyssna på dem innan! Hade typ bestämt mig för ett par från KRK innan, men när jag lyssnade på dem lät det som det låg en kudde framför dem, helt världelöst i mina öron! Ljud är personligt, tänk på det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Har bx5 hemma vid datorn, älskar ljudet, kopplade med RCA till TRS från mitt xonar essense stx. Har haft 2 olika nano patch volymkontroller, båda har brusat så mycket att det var olidligt... Rekommenderar verkligen inte nano patch. Kör win volymkontroller nu... Men gillar det inte, en tillfällig lösning! Ett tips är att lyssna på dem innan! Hade typ bestämt mig för ett par från KRK innan, men när jag lyssnade på dem lät det som det låg en kudde framför dem, helt världelöst i mina öron! Ljud är personligt, tänk på det!

Skickades från m.sweclockers.com

Låter konstigt att de skulle brusa,måste va nåt fel på dem eller så har du gjort nåt tokigt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Iwar:

Har bx5 hemma vid datorn, älskar ljudet, kopplade med RCA till TRS från mitt xonar essense stx. Har haft 2 olika nano patch volymkontroller, båda har brusat så mycket att det var olidligt... Rekommenderar verkligen inte nano patch. Kör win volymkontroller nu... Men gillar det inte, en tillfällig lösning! Ett tips är att lyssna på dem innan! Hade typ bestämt mig för ett par från KRK innan, men när jag lyssnade på dem lät det som det låg en kudde framför dem, helt världelöst i mina öron! Ljud är personligt, tänk på det!

Skickades från m.sweclockers.com

Nä ljud är inte personligt på det sättet, har du präglats på färgade prylar istället för verkligheten ? Att både ha brus och dovt ljud är dessutom varandras motsats så jag har svårt att riktigt få ihop det som karaktär på ett ljudsystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Nä ljud är inte personligt på det sättet, har du präglats på färgade prylar istället för verkligheten ? Att både ha brus och dovt ljud är dessutom varandras motsats så jag har svårt att riktigt få ihop det som karaktär på ett ljudsystem.

Tror du får läsa hans inlägg en gång till

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

dessutom är det inte kul att använda windows volymkontroll,man får bitreducering då.

Har du nån länk till mer info om det där? Jag kör alltid full volym på Windows och foobar2k och reglerar volymen via mitt mixerbord men det har alltid bara varit en grej jag gjort "för att", jag har aldrig vetat att det fanns någon verklig skillnad.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kent:

Tror du får läsa hans inlägg en gång till

Ja ja, har gjort det, syftade lite fel, men är ändå lite frågande till hur en nanopatch kan brusa störande.

Skrivet av ZaInT:

Har du nån länk till mer info om det där? Jag kör alltid full volym på Windows och foobar2k och reglerar volymen via mitt mixerbord men det har alltid bara varit en grej jag gjort "för att", jag har aldrig vetat att det fanns någon verklig skillnad.

Man reducerar bitarna för att sänka nivån, beroende på hur det görs så ger det olika hörbart resultat, men behöver man minska nivån mer än ca 40dB så börjar det bli en del problem, så spelar man starkt hela tiden är det inga problem, men spelar man med mer normala nivåer så ligger man ofta i ett område som påverkas, sedan har det att göra med vilka krav man har, en del tycker ju att söndermastrad pop duger och då behöver man inte oroa sig alls för ljudnivåkontrollens funktion.
Bättre ljudkort för musikbruk har dessutom andra nivåkontroller, de brukar göra det analogt med digital kontroll, man har alltså en vanlig "fulkontroll" som styr en VCA krets som reglerar själva ljudet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Variable-gain_amplifier

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja ja, har gjort det, syftade lite fel, men är ändå lite frågande till hur en nanopatch kan brusa störande.

Man reducerar bitarna för att sänka nivån, beroende på hur det görs så ger det olika hörbart resultat, men behöver man minska nivån mer än ca 40dB så börjar det bli en del problem, så spelar man starkt hela tiden är det inga problem, men spelar man med mer normala nivåer så ligger man ofta i ett område som påverkas, sedan har det att göra med vilka krav man har, en del tycker ju att söndermastrad pop duger och då behöver man inte oroa sig alls för ljudnivåkontrollens funktion.
Bättre ljudkort för musikbruk har dessutom andra nivåkontroller, de brukar göra det analogt med digital kontroll, man har alltså en vanlig "fulkontroll" som styr en VCA krets som reglerar själva ljudet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Variable-gain_amplifier

Tack så mycket för informationen! Kör med Sennheiser HD555 och 320 Kbit/s MP3or rippade med alt preset insane så jag ligger väl någonstans i mitten på amatör-audiofilskalan, om man säger så.
Men då är det bäst att göra som jag gör - att köra högsta volym på alla mjukvarukontroller?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZaInT:

Tack så mycket för informationen! Kör med Sennheiser HD555 och 320 Kbit/s MP3or rippade med alt preset insane så jag ligger väl någonstans i mitten på amatör-audiofilskalan, om man säger så.
Men då är det bäst att göra som jag gör - att köra högsta volym på alla mjukvarukontroller?

Man bör alltid ha nivåerna på max så fort man inte har ett ljudkort med analog nivåkontroll, om man inte vet med sig att kortet har det så har det inte det.
De som sitter med normala spelkort från tex Creative och Asus har bitreducerande kontroller, men om man tex har ett Motu kort så lär man veta om att det har en del fördelar och att det är det man betalt för.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja ja, har gjort det, syftade lite fel, men är ändå lite frågande till hur en nanopatch kan brusa störande.

Det är inte svårt o förstå? Skit kvalitet helt enkelt! Bruset försvann vid Max volym, men var extremt irriterande vid ca 20-80% altså fel på potentiometern, inget annat, RMA'ade den första men när den jag fick i utbyte var nästan lika dårlig gav jag upp. Kan dock vara en dårlig batch så kanske är lugnt nu! Jag hade dock köpt något annat ist!

Sen låter alla studiomonitorer olika, snacka förgat vs ofärgat ljud hur mycket ni vill, men det är relativt stor skillnad på krk, m-audio och Yamaha'D 5" monitorer! Det är därför man lyssnar innan man köper!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Sen låter alla studiomonitorer olika, snacka förgat vs ofärgat ljud hur mycket ni vill, men det är relativt stor skillnad på krk, m-audio och Yamaha'D 5" monitorer! Det är därför man lyssnar innan man köper!

Skickades från m.sweclockers.com

har du något tips på ställen man kan provlyssna på monitorerna? helst i GBG området.

Visa signatur

MB: MSI Z87-G45 GAMING ATX CPU: i5 4670K 3.4 GHz RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP GPU: MSI GeForce GTX 760 2048MB TwinFrozr SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB HDD: Samsung 1tb NÄTAGG: OCZ ZT-series 550W 80+ Bronze CHASSI: Bitfenix Shinobi