Permalänk
Medlem

installera OS på hårddisk

hej! jag har en dator utan cdläsare som jag tänkte omformatera och sälja. Men eftersom den inte har någon cdläsare tänkte jag att det kanske vore möjligt att omformatera och installera windows på hårddisken genom min nya dator med en "sata till usb-förvandlare" som jag har. Hur går jag nu till väga, är det möjligt att göra på detta sätt och sedan sätta in disken i gamla datorn och köra ett nyinstallerat OS som vanligt. Har inte installerat windows samtidigt som jag varit inne i windows tidigare. :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pi:

hej! jag har en dator utan cdläsare som jag tänkte omformatera och sälja. Men eftersom den inte har någon cdläsare tänkte jag att det kanske vore möjligt att omformatera och installera windows på hårddisken genom min nya dator med en "sata till usb-förvandlare" som jag har. Hur går jag nu till väga, är det möjligt att göra på detta sätt och sedan sätta in disken i gamla datorn och köra ett nyinstallerat OS som vanligt. Har inte installerat windows samtidigt som jag varit inne i windows tidigare. :S

Rekommenderar väl att du i så fall installerar det via ett USB minne istället.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

okej jo, har inget tillräckligt stort dock. och kan inte heller koppla in hårddisken i nya datorn via satakabel eftersom jag inte har några strömkablar lediga. Går det att lösa på mitt sätt skulle det vara bäst för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pi:

okej jo, har inget tillräckligt stort dock. och kan inte heller koppla in hårddisken i nya datorn via satakabel eftersom jag inte har några strömkablar lediga. Går det att lösa på mitt sätt skulle det vara bäst för mig.

Verkligen inte rekommenderat. Windows bör installeras på den hårdvara det ska köras på.

Ett USB minne kostar en hundring eller så.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Här finns en bra guide till hur du gör när du väl har skaffat ett usb-minne som är stort nog: http://www.sweclockers.com/artikel/12825-installera-windows-7...

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk

Sen efter att du har installerat operativsystemet så kan du ju ta bort det från stickan och så har du ett nytt USB-minne Man kan aldrig få för många USB-minnen.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem

Eller så köper du en extern dvd-brännare för någon hundring.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1355076

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

jag kör på usb-minne, har dock varit med om förut att det inte gått att boota för datorn typ inte hade usb drivers eller liknande. Jag följer guiden och hoppas det löser sig.