Aldrig ägt en smartphone tidigare, tar gärna emot synpunkter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Så 3 säljer inte den bästa telefonen för deras egna nät, iPhone5s A1530? Märkligt. Hur får man tag i den då? Import?

Inte speciellt märkligt egentligen sett till hur mycket Apple bestämmer. I dagsläget är det import från Asien - typ Thailand som gäller. Vad jag vet så ska 3 föra en dialog med Apple kring A1530 och försöker få tag i testexemplar som de kan använda i sina egna tester - detta med ett hopp om att kunna börja sälja den om den fungerar bra i nätet.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/varumarke/sam...
En sådan+minneskort kanske?

Jag körde den någon månad innan ja köpte min 5s och den är inte så stor och klumpig heller, nackdelen är att den är lite seg.

Den är långsam och har ett dåligt ljudchip. Har en sådan jobbtelefon laddat med egna mp3-låtar. Ush vad trist och platt ljudet låter.

Permalänk

Kul att se så många som engagerat sig! Väl många för att citera allt individuellt, förhoppningsvis hittar ni som är intresserade tillbaka till tråden ändå.

Slutsatsen jag drar av all information ni delat med er av är att det är oväsentlig skillnad mellan operatörer som delar nät, där dom väl delar nät. För det är inte på alla ställen dom gör det. Rekommendationen är alltså att testa Tele2 och lämna tillbaka om det strular för mycket. Är det så blir det Telia, då andra operatörer inte har lika bra erbjudanden för studenter.

Blir det en smartphone är det med största sannolikhet en av flaggskepps modellerna som gäller. Väntar lite för att se vad Nexus 5 har att erbjuda. Det är möjligt att jag får för mig att köpa en mp3 spelare i samma veva som hörlurarna om inte Nexus 5an har fått något satt lanserings datum inför nästa vecka. Beror givetvis på vilka hörlurar jag väljer

Såg att det var någon som länkat erbjudande om telefon och Spotify, inte helt fel om man använder det mycket, men ingen telefon jag är intresserad av. Jag är inne på att pröva Wimp Hifi, se om jag hör någon skillnad mot vanliga Wimp Om inte annat har Telia erbjudande i samband med köp av telefon på ett års Spotify Premium för halva normala kostnaden.

Det här med hörlursförstärkare är väll ändå synnerligen meningslöst om det inte för en digital signal? Annars förstärker den väll bara den redan förstärkta signalen från telefonen?

Det här med TV avgiften om jag köper en smartphone bör ju vara lugnt, hushållet betalar redan en avgift. Det är väll ändå en avgift per hushåll? Annars är det dags för revolution!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utbildadninja:

Slutsatsen jag drar av all information ni delat med er av är att det är oväsentlig skillnad mellan operatörer som delar nät, där dom väl delar nät. För det är inte på alla ställen dom gör det. Rekommendationen är alltså att testa Tele2 och lämna tillbaka om det strular för mycket. Är det så blir det Telia, då andra operatörer inte har lika bra erbjudanden för studenter.

För att förtydliga det, så kan man väl säga som så att Tele2 delar hela sitt 3G-nät med Telia. Utöver detta bygger Telia ut 3G själva också. Telenor delar sitt 3G-nät utanför Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona med 3. 3 och Telenor bygger 3G-näten själva i nämnda städer. Utöver detta bygger 3 också ett eget 3G-nät utanför dessa städer, som Telenors kunder inte får ta del av.

Ja, att testa Tele2 låter som en ganska smart idé!

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Skrivet av cammen3:

För att förtydliga det, så kan man väl säga som så att Tele2 delar hela sitt 3G-nät med Telia. Utöver detta bygger Telia ut 3G själva också. Telenor delar sitt 3G-nät utanför Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona med 3. 3 och Telenor bygger 3G-näten själva i nämnda städer. Utöver detta bygger 3 också ett eget 3G-nät utanför dessa städer, som Telenors kunder inte får ta del av.

Ja, att testa Tele2 låter som en ganska smart idé!

Det blir nog att göra det! Grejen är att folk från skolan påstår att det är en massa problem med Tele2, de som har Telia är nöjda. Studerar vid KTH borta i Kista, kanske ligger utanför det gemensamma nätet?

Permalänk

Det blir nog att göra det! Grejen är att folk från skolan påstår att det är en massa problem med Tele2, de som har Telia är nöjda. Studerar vid KTH borta i Kista, kanske ligger utanför det gemensamma nätet?

Jag tror det skulle passa dig bäst att köpa mobil och mp3 separat men enligt mig räcker det med endast mobil och drulleförsäkring om du så önskar.

Varför är det så viktigt med flaggskeppet, varför inte bara denna t ex? 16Gb räcker och blir över till musik sen har du såklart internet osv men vet inte riktigt batteritiden. Har dock aldrig haft problem med att smartphones har kort batteritid, det räcker (för mig) minst en dag och så är det bara ladda den under natten. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1398672

Personligen tycket jag Telia verkar mer attraktivt med fria samtal till alla (beroende på hur mycket du ringer/hur länge) + att fler är nöjda.

EDIT: Det var visst 32gb i den t o m. ^^

Permalänk
Skrivet av Pellemanify:

Jag tror det skulle passa dig bäst att köpa mobil och mp3 separat men enligt mig räcker det med endast mobil och drulleförsäkring om du så önskar.

Varför är det så viktigt med flaggskeppet, varför inte bara denna t ex? 16Gb räcker och blir över till musik sen har du såklart internet osv men vet inte riktigt batteritiden. Har dock aldrig haft problem med att smartphones har kort batteritid, det räcker (för mig) minst en dag och så är det bara ladda den under natten. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1398672

Personligen tycket jag Telia verkar mer attraktivt med fria samtal till alla (beroende på hur mycket du ringer/hur länge) + att fler är nöjda.

EDIT: Det var visst 32gb i den t o m. ^^

Jag gillar att tro är att jag är försiktig med saker och ting Drulleförsäkring? Prsh

Det är väll egentligen inte så viktigt, det är bara jag som är insnöad på att det blir inte bättre än dessa fantastiska studenterbjudanden

Synnerligen, men Tele2 har ju trots allt prova på grejen. Sen kan ju två veckor tyckas aningen kort för att binda sig i två år, kan ju råka fungera fläckfritt för att sedan dyka ner i graven efter några månader. Jag ringer dessutom väldigt, oerhört och fruktansvärt sällan. Det ska till något brådskande för att jag ska ringa ett samtal.

Permalänk

Jag har aldrig riktigt sett poängen med att skaffa en smartphone, nu går jag dock i tankarna att göra det. Funderingarna är därför många! Jag har alltid upplevt smartphones som långsamma, otympliga och ömtåliga. Batteritiden verkar även katastrofalt dålig på samtliga modeller som finns på marknaden. Dessutom finns ju frågan om vilket operatör man ska välja.

Hur kom jag ens på tanken att skaffa en smartphone då?! Jo, det är nämligen så att jag pendlar en timme enkel väg till skolan, då jag hatar att resa kommunalt har jag därför bestämt mig för att införskaffa ett par hörlurar. Dessvärre tycker jag att min mp3 spelare med 1GB lagringsutrymme börjar kännas aningen begränsad. Givetvis skulle jag kunna köpa en redigare musikspelare, som inte har några av nackdelarna en smartphone har. Det går ju däremot inte att förneka att smartphones har vissa fördelar mot en vanlig musikspelare.

Om ni läst har såhär långt har ni säkerligen klurat ut att jag vill att telefonen ska hantera uppspelning av musik. Ljuduppspelning är alltså en relativt viktig del av telefonen för mig. Är det någon större skillnad mellan telefonerna när det gäller ljuduppspelning, eller sitter alla på samma ljudkrets? Jag måste säga att alla telefoner verkar ha väldigt lika funktioner.

Om alla telefoner är relativt likgiltiga hamnar vi på valet av operatör. Här kommer frågor såsom pris, täckning, stabilitet och liknande in. Det verkar billigast att köpa telefonen i samband med att binda sig till en operatör, därav känns den här punkten viktig. Jämförde lite priser med Galaxy S4 som exempel.

Tele2 verkar ha bäst erbjudande, 250kr i månaden för en S4, 3GB surf, fria SMS och MMS samt fria samtal inom Tele2/Comviq. Dessvärre verkar det vara många som klagar på stabilitets problem i nätet, dålig kundsupport och halvdan täckning.

Telia är aningen dyrare, på 300kr i månaden för en S4, 3GB surf, fria SMS och MMS samt fria samtal till alla. Folk verkar allmänt nöjda med stabilitet, hastighet och täckning hos Telia.

Andra operatörer verkar inte ha riktigt lika attraktiva erbjudanden. Det säger jag utan att riktigt veta vad som händer när man förbrukat sina 3GB för månaden... Det är synnerligen diffust att luska fram vad som gäller. Anyhow! Innan tråden blir längre än den redan är, vilken telefon hade ni rekommenderat mig att köpa, med vilken operatör och framförallt, varför?

Tack till er som tagit er tid att läsa igenom tråden och svarat!

Vet inte var du fick 300kr och 3gb på telia.
Lika så Tele2, Fria sms mms och samtal innom Tele2 heter Kompis, och det är bara 1 gb surf och kostar 299kr månaden. Och ska du ha Fria sms mms och samtal till alla och 4gb surf då dom inte har något med 3gb. så kostar det 499kr med en S4

Sen med täckningen, Där jag bor fungerar Comviq kanon, Har 4g 90% av tiden. Samt Betalar 245kr i månaden För fastpris utan telefon, köpte min S4 kontant.
Så täckning kan skilja, Därav är det bättre och kolla med vänner eller nära å kära personer vad dom har för operatör och fråga hur deras täckning är.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Skrivet av CitroFrukten:

Vet inte var du fick 300kr och 3gb på telia.
Lika så Tele2, Fria sms mms och samtal innom Tele2 heter Kompis, och det är bara 1 gb surf och kostar 299kr månaden. Och ska du ha Fria sms mms och samtal till alla och 4gb surf då dom inte har något med 3gb. så kostar det 499kr med en S4
http://www.pictures.se/bilder/fagSN.jpg

Sen med täckningen, Där jag bor fungerar Comviq kanon, Har 4g 90% av tiden. Samt Betalar 245kr i månaden För fastpris utan telefon, köpte min S4 kontant.
Så täckning kan skilja, Därav är det bättre och kolla med vänner eller nära å kära personer vad dom har för operatör och fråga hur deras täckning är.

Student!

Permalänk
Medlem

Det är det gemensamma nätet, Tele2 och Telia bygger ut 3G gemensamt i hela Sverige på 2100MHz. Utöver detta bygger Telia som sagt ut 3G på 900MHz för att ge bättre täckning, men vart detta har gjorts vet jag inte.

I Kista kan jag dock tycka att det borde fungera bra med alla operatörer egentligen, men tydligen inte.

Synnerligen, men Tele2 har ju trots allt prova på grejen. Sen kan ju två veckor tyckas aningen kort för att binda sig i två år, kan ju råka fungera fläckfritt för att sedan dyka ner i graven efter några månader. Jag ringer dessutom väldigt, oerhört och fruktansvärt sällan. Det ska till något brådskande för att jag ska ringa ett samtal.

Eller så gör de som Telenor gör ibland, sänker hastighet osv när man är fast som kund efter några veckor/någon månad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En tanke är att det kanske finns "gammaldags" hederliga mobiltelefoner med bra batteritid, minneskort och möjlighet att spela MP3? Har för mig MP3 funkat typ de 10 senaste åren.

Jag har heller ingen smartphone precis av de anledningar du listar, framförallt btteritiden och tåligheten. Köpte en varsin Sansa Clip+ MP3-spelare till barnen och de funkar jättebra. Själv lyssnar jag dock nästan aldrig på musik. En telefon har man (jag åtminstone) till för att ringa med. SMS är bra om det kommer paket man beställt så man kan hämta i närbutiken utan att vänta på avi men annars är det i princip endast att ringa jag använder min mobil till. Men är lite nyfiken på smartphones emellanåt men brukar lägga ner det så fort jag testar en.

Permalänk

Jag gillar att tro är att jag är försiktig med saker och ting Drulleförsäkring? Prsh

Det är väll egentligen inte så viktigt, det är bara jag som är insnöad på att det blir inte bättre än dessa fantastiska studenterbjudanden

Haha ja men strunta i försäkringen då

Hur som helst skulle jag fortfarande rekommendera en Win-Phone till dig och 925 är väl den billigaste för att vara "bäst" så att säga, du kommer inte ha nytta av nyare 1020 i alla fall då det som gör den avsevärt dyrare är kameran. Hur mycket får du ut av studenterbjudande egentligen?

Jo om det är prova på grej så varför inte. Jag har Glocalnet "Mobil Fritt" används genom Telenors nät och jag brukar inte ha problem med det men som sagt man ska försöka kolla upp hur bra det funkar där man bor.

Mobil Fritt är faktiskt j*vligt billigt av någon anledning, fast pris på 99 de första 6 månaderna är det 0kr i fast sen är det 4000 fria sms 2000 fria samtalsminuter till alla i Sverige dock så kostar det 0,99 för att öppna ett samtal så för den som inte ringer mycket (dig och mig) så är det asbra ändå ^^ Om man lägger till 59 kr månaden får man 3GB surf i hastighet på 1Mb/s sen om du går över de 3GB sänks till (såklart väldigt lite) 32Kb/s osv. OBS att det är en bindningstid på 24 månader och först när du beställer abonnemanget så kostar det 199kr som engångsavgift.

Men jag vet ju att du kan läsa själv så http://www.glocalnet.se/mobiltelefoni#page=priser_villkor

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig riktigt sett poängen med att skaffa en smartphone, nu går jag dock i tankarna att göra det. Funderingarna är därför många! Jag har alltid upplevt smartphones som långsamma, otympliga och ömtåliga. Batteritiden verkar även katastrofalt dålig på samtliga modeller som finns på marknaden. Dessutom finns ju frågan om vilket operatör man ska välja.

Hur kom jag ens på tanken att skaffa en smartphone då?! Jo, det är nämligen så att jag pendlar en timme enkel väg till skolan, då jag hatar att resa kommunalt har jag därför bestämt mig för att införskaffa ett par hörlurar. Dessvärre tycker jag att min mp3 spelare med 1GB lagringsutrymme börjar kännas aningen begränsad. Givetvis skulle jag kunna köpa en redigare musikspelare, som inte har några av nackdelarna en smartphone har. Det går ju däremot inte att förneka att smartphones har vissa fördelar mot en vanlig musikspelare.

Om ni läst har såhär långt har ni säkerligen klurat ut att jag vill att telefonen ska hantera uppspelning av musik. Ljuduppspelning är alltså en relativt viktig del av telefonen för mig. Är det någon större skillnad mellan telefonerna när det gäller ljuduppspelning, eller sitter alla på samma ljudkrets? Jag måste säga att alla telefoner verkar ha väldigt lika funktioner.

Om alla telefoner är relativt likgiltiga hamnar vi på valet av operatör. Här kommer frågor såsom pris, täckning, stabilitet och liknande in. Det verkar billigast att köpa telefonen i samband med att binda sig till en operatör, därav känns den här punkten viktig. Jämförde lite priser med Galaxy S4 som exempel.

Tele2 verkar ha bäst erbjudande, 250kr i månaden för en S4, 3GB surf, fria SMS och MMS samt fria samtal inom Tele2/Comviq. Dessvärre verkar det vara många som klagar på stabilitets problem i nätet, dålig kundsupport och halvdan täckning.

Telia är aningen dyrare, på 300kr i månaden för en S4, 3GB surf, fria SMS och MMS samt fria samtal till alla. Folk verkar allmänt nöjda med stabilitet, hastighet och täckning hos Telia.

Andra operatörer verkar inte ha riktigt lika attraktiva erbjudanden. Det säger jag utan att riktigt veta vad som händer när man förbrukat sina 3GB för månaden... Det är synnerligen diffust att luska fram vad som gäller. Anyhow! Innan tråden blir längre än den redan är, vilken telefon hade ni rekommenderat mig att köpa, med vilken operatör och framförallt, varför?

Tack till er som tagit er tid att läsa igenom tråden och svarat!

Det kommer antagligen finnas mycket Fanboy'ande i den här tråden. Försök att ta vissa åsikter med en nypa salt och försök hålla fokus på vad du faktiskt vill ha.
Alla telefoner har något som är bra med dem, det samma gäller OS och operatör.

Gick själv från en Iphone 3Gs till en Samsung Galaxy s4 och det finns saker jag gillar och ogillar med båda telefonerna.
Men som du säger så är batteritiden ganska dålig på samtliga telefoner. Dock så finns det en lösning till detta som kommer i form av ett "case" med ett extra batteri i!
Att tänka på är också designen på telefonen och att kolla olika reweiws från flera olika källor ang samma telefon då många källor är väldigt partiska eller missar viktiga funktioner.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Med tanke på batteritiden måste jag lägga in ett gott ord för LG G2. Köpte den för ett tag sen och är väldigt imponerad av batteritiden (om man jämför med andra smartphones). Efter ganska mycket användande har jag ungefär 50% batteri kvar på kvällen och efter en dag men sparsamt användande ligger den på 90%. Var längesen jag hade en telefon med så pass bra batteritid.

Mjukvaran kanske inte är det allra bästa, men fortfarande bra och snabb. Annars kan man ju installera Cyanogenmod som kommer snart

Permalänk
Skrivet av cammen3:

Det är det gemensamma nätet, Tele2 och Telia bygger ut 3G gemensamt i hela Sverige på 2100MHz. Utöver detta bygger Telia som sagt ut 3G på 900MHz för att ge bättre täckning, men vart detta har gjorts vet jag inte.

I Kista kan jag dock tycka att det borde fungera bra med alla operatörer egentligen, men tydligen inte.

Eller så gör de som Telenor gör ibland, sänker hastighet osv när man är fast som kund efter några veckor/någon månad.

Tack för att du fick mig att bli aningen mer paranoid angående operatörerna

Skrivet av ronnylov:

En tanke är att det kanske finns "gammaldags" hederliga mobiltelefoner med bra batteritid, minneskort och möjlighet att spela MP3? Har för mig MP3 funkat typ de 10 senaste åren.

Jag har heller ingen smartphone precis av de anledningar du listar, framförallt btteritiden och tåligheten. Köpte en varsin Sansa Clip+ MP3-spelare till barnen och de funkar jättebra. Själv lyssnar jag dock nästan aldrig på musik. En telefon har man (jag åtminstone) till för att ringa med. SMS är bra om det kommer paket man beställt så man kan hämta i närbutiken utan att vänta på avi men annars är det i princip endast att ringa jag använder min mobil till. Men är lite nyfiken på smartphones emellanåt men brukar lägga ner det så fort jag testar en.

Det är faktiskt fler i tråden som rekommenderat Sansa Clip+, jag måste fråga varför inte Sansa Clip Zip, som är en vidareutveckling på Clip+?

Skrivet av Pellemanify:

Haha ja men strunta i försäkringen då

Hur som helst skulle jag fortfarande rekommendera en Win-Phone till dig och 925 är väl den billigaste för att vara "bäst" så att säga, du kommer inte ha nytta av nyare 1020 i alla fall då det som gör den avsevärt dyrare är kameran. Hur mycket får du ut av studenterbjudande egentligen?
http://www.glocalnet.se/mobiltelefoni#page=priser_villkor

Massor! Avdrag på både abonnemang och telefon, speciellt på Tele2 via Mecenat. Det är två källor jag utnyttjar, första är Mecenat. Där finns det bara rabatter via Tele2 och Comviq, men det är väldigt bra rabatter och utbudet av telefoner är fint via Tele2. 925 finns t.ex.

Andra är via Studentkortet. Här finns det fler, Tele2, Comviq, Telenor, Halebop och Telia. Rabatterna via Tele2 är inte fullt lika bra som Mecenat erbjuder, så här hamnar Tele2 på samma nivå som resten av operatörerna. Antagligen har Tele2 något exklusivt avtal med Mecenat. Oväsentligt i sammanhanget, då jag har tillgång till båda Anyhow, här är det framförallt Telia som är intressant, abonnemangen är bra, dessvärre är utbudet av telefoner inte fullt lika imponerande. Här är det verkligen bara flaggskeppen som ligger i hamn.

Tack vare tidigare citat, uppgifter om att Tele2 strular från studenter som faktiskt studerar vid KTH Kista och även information från nätet har fått mig att tvivla på om det verkligen är värt att ens prova på Tele2. 50kr extra i månaden blir visserligen en markant skillnad tillslut, men det är ändå något jag kan leva med. Dessutom är ju samtal till alla operatörer gratis, om jag nu mot förmodan skulle få för mig att ringa

Skrivet av Pan.Pan:

Det kommer antagligen finnas mycket Fanboy'ande i den här tråden. Försök att ta vissa åsikter med en nypa salt och försök hålla fokus på vad du faktiskt vill ha.
Alla telefoner har något som är bra med dem, det samma gäller OS och operatör.

Gick själv från en Iphone 3Gs till en Samsung Galaxy s4 och det finns saker jag gillar och ogillar med båda telefonerna.
Men som du säger så är batteritiden ganska dålig på samtliga telefoner. Dock så finns det en lösning till detta som kommer i form av ett "case" med ett extra batteri i!
Att tänka på är också designen på telefonen och att kolla olika reweiws från flera olika källor ang samma telefon då många källor är väldigt partiska eller missar viktiga funktioner.

Givetvis, jag är alltid noga med att salta. Tack för omtanken

Skrivet av JAZIP:

Med tanke på batteritiden måste jag lägga in ett gott ord för LG G2. Köpte den för ett tag sen och är väldigt imponerad av batteritiden (om man jämför med andra smartphones). Efter ganska mycket användande har jag ungefär 50% batteri kvar på kvällen och efter en dag men sparsamt användande ligger den på 90%. Var längesen jag hade en telefon med så pass bra batteritid.

Mjukvaran kanske inte är det allra bästa, men fortfarande bra och snabb. Annars kan man ju installera Cyanogenmod som kommer snart

Vad är det som får dig att säga att mjukvaran inte är den bästa?

Permalänk

Nexus 5 när den kommer ut eller en S3a som du sätter CyanogenMod på. HTC One är också bra men den kostar betydligt mer än en Nexus 5 kommer göra och en S3.

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av ppoolliiss:

Nexus 5 när den kommer ut eller en S3a som du sätter CyanogenMod på. HTC One är också bra men den kostar betydligt mer än en Nexus 5 kommer göra och en S3.

Gillar hur alla är övertygade om att Nexus 5 kommer att vara en helt fantastisk telefon utan att ha provat den Sitter och väntar lite på lanseringen lite i smyg faktiskt, hoppas det kommer några reviews

Permalänk

Gillar hur alla är övertygade om att Nexus 5 kommer att vara en helt fantastisk telefon utan att ha provat den Sitter och väntar lite på lanseringen lite i smyg faktiskt, hoppas det kommer några reviews

Ohoho, jag är ganska säker på hur Nexus 5 kommer bli då jag har en ny nexus 7 och att hitta fel på den är ingen lätt sak att göra. Om jag jämnför med min gamla nexus 7 och den nya så är det en helt otrolig skillnad på dom och jag tror att google slår på den stora trumman för nexus 5 som de gjorde för den nya nexus 7. Inte ens en android tablet för 6000kr presterar bättre än den här.

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av ppoolliiss:

Ohoho, jag är ganska säker på hur Nexus 5 kommer bli då jag har en ny nexus 7 och att hitta fel på den är ingen lätt sak att göra. Om jag jämnför med min gamla nexus 7 och den nya så är det en helt otrolig skillnad på dom och jag tror att google slår på den stora trumman för nexus 5 som de gjorde för den nya nexus 7. Inte ens en android tablet för 6000kr presterar bättre än den här.

Hehe, blir spännande att se lanseringen då Är inne på spåret att köpa en musikspelare till hörlurarna jag tänkt köpa, så kan jag i lugn och ro vänta på att Nexus 5 lanseras och dessutom välja en telefon utan att ljudet är en allt för avgörande faktor.

Permalänk
Medlem

Kul att se så många som engagerat sig! Väl många för att citera allt individuellt, förhoppningsvis hittar ni som är intresserade tillbaka till tråden ändå.

Blir det en smartphone är det med största sannolikhet en av flaggskepps modellerna som gäller. Väntar lite för att se vad Nexus 5 har att erbjuda. Det är möjligt att jag får för mig att köpa en mp3 spelare i samma veva som hörlurarna om inte Nexus 5an har fått något satt lanserings datum inför nästa vecka. Beror givetvis på vilka hörlurar jag väljer

Såg att det var någon som länkat erbjudande om telefon och Spotify, inte helt fel om man använder det mycket, men ingen telefon jag är intresserad av. Jag är inne på att pröva Wimp Hifi, se om jag hör någon skillnad mot vanliga Wimp Om inte annat har Telia erbjudande i samband med köp av telefon på ett års Spotify Premium för halva normala kostnaden.

Det här med hörlursförstärkare är väll ändå synnerligen meningslöst om det inte för en digital signal? Annars förstärker den väll bara den redan förstärkta signalen från telefonen?

Det här med TV avgiften om jag köper en smartphone bör ju vara lugnt, hushållet betalar redan en avgift. Det är väll ändå en avgift per hushåll? Annars är det dags för revolution!

Enda tipset jag har är att inte välja Tele 2! Tjänsten som jag hade funkade... men säljaren jag pratade med först "ljög" om att "allt" skulle ordna sig... vilket medförde att jag fick ringa massa samtal till kundtjänst för att fixa säljaren hade lovat... Vilket innebar flera veckors fördröjning och att göra en ny beställning så som säljaren borde berättat för mig från början. Efter de var del dubbla fakturor och felaktiga fakturor varje månad vilket medförde många samtal... Inkasso krav eftersom bara den ena fakturan betalades. Massa samtal för att få Tele 2 att ersätta mig för inkassoavgifter.... Och när jag var extremt less efter 9 månader och accepterade att betala för de 3 sista månaderna för den 12 månader långa bindningstiden utan tjänst... Då blev de fel igen och fick en faktura på 2000 kr... för de hade råkat teckna om mitt abonnemang när de försökt rätta diverse felaktigheter.

Visst... de har lägst priser. Deras kundsupport fixar och hjälper dig... De är även så att de blir typ rätt i slutändan om man som jag har full koll på vad man gjort och beställt och kommit överens om... Samt exakt vad man betalat för och när...

Men de är så mycket trasigt på de företaget så de är inte värt besväret... Sitta i telefonkö... förklara att de gjort fel IGEN... om och om igen... Spara dig bekymret! (de är säkert möjligt att de funkar hur bra som helst för andra... men jag kommer inte slösa min tid på Tele 2 igen på väldigt länge)

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Sansa Sandisk är faktiskt ett alternativ jag tittat på, en sådan som jag flashar in rockbox på. Verkar kunna hantera diverse, inklusive FLAC. Alltid kul att kunna stoltsera med sin gamla klassiska mobil också!

Tyvärr känns det som att det mer eller mindre förväntas att man har en smartphone nuförtiden... Det har ju onekligen sina fördelar, vad jag försöker komma fram till om dessa fördelar verkligen väger ut nackdelarna. Man kommer åt internet, har GPS, kan använda lättöverskådliga kalendrar och grejer. Ska ta och läsa på lite om ljudkretsarna telefonerna använder nuförtiden.

Ingen som tar sig genom Stockholm som har något att säga om operatörerna?

HTC mobilerna är riktigt finna för musik. Jo, varför tänker du då?
- De ha nämligen beats audio, säger jag
- Men det är väl bara trams, svarar du då.
- MEN ljudkretsen är aningen vassare än vanliga mobilers ljudkretsar, stäng bara av "beats" funktionen så kryddar den inte basen men ger ändå fint ljud , Svarar jag

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Skrivet av Vasadu:

Enda tipset jag har är att inte välja Tele 2! Tjänsten som jag hade funkade... men säljaren jag pratade med först "ljög" om att "allt" skulle ordna sig... vilket medförde att jag fick ringa massa samtal till kundtjänst för att fixa säljaren hade lovat... Vilket innebar flera veckors fördröjning och att göra en ny beställning så som säljaren borde berättat för mig från början. Efter de var del dubbla fakturor och felaktiga fakturor varje månad vilket medförde många samtal... Inkasso krav eftersom bara den ena fakturan betalades. Massa samtal för att få Tele 2 att ersätta mig för inkassoavgifter.... Och när jag var extremt less efter 9 månader och accepterade att betala för de 3 sista månaderna för den 12 månader långa bindningstiden utan tjänst... Då blev de fel igen och fick en faktura på 2000 kr... för de hade råkat teckna om mitt abonnemang när de försökt rätta diverse felaktigheter.

Visst... de har lägst priser. Deras kundsupport fixar och hjälper dig... De är även så att de blir typ rätt i slutändan om man som jag har full koll på vad man gjort och beställt och kommit överens om... Samt exakt vad man betalat för och när...

Men de är så mycket trasigt på de företaget så de är inte värt besväret... Sitta i telefonkö... förklara att de gjort fel IGEN... om och om igen... Spara dig bekymret! (de är säkert möjligt att de funkar hur bra som helst för andra... men jag kommer inte slösa min tid på Tele 2 igen på väldigt länge)

Tack för att du delar med dig, lutar mer och mer åt att det blir Telia som operatör!

Skrivet av sten1930:

HTC mobilerna är riktigt finna för musik. Jo, varför tänker du då?
- De ha nämligen beats audio, säger jag
- Men det är väl bara trams, svarar du då.
- MEN ljudkretsen är aningen vassare än vanliga mobilers ljudkretsar, stäng bara av "beats" funktionen så kryddar den inte basen men ger ändå fint ljud , Svarar jag

Givetvis tittat på HTC också. Fått så många tips och rekommendationer att jag accepterat att alla mobiler har sina för och nackdelar, enda sättet att välja är helt enkelt att titta på vad jag vill ha, följt av grundläggande undersökning Givetvis alltid bra med personliga erfarenheter och rekommendationer utifrån det.

Permalänk

Själv bor jag relativt avlägset i skogen i västergötland och har Tele2 Smart, och folk blir förvånade när de ser att jag har 4G här ute i skogen. Jag hade tills för en månadsen en Nokia E90, vilken jag knappt klassar som en smartphone. Så man kan säga Z1:an jag har nu är min första smartphone.

Läste på en hel del om de olika näten hos de största operatörerna innan jag köpte den och jag kom fram till:

3 är bra om du vill ha det billigt. Lite sämre täckning, så om du funderar på en Scrapple är detta inte så bra, eftersom de har generellt lite sämre mottagning.

Tele2 och Telenor är lika bra ungefär, dessa har överlägset bäst täckning vad det gäller 4G och internethastighet.

Telia har bredast utbyggnad i norrland, så spenderar du mycket tid i småorter där så kan det vara ett bra val. Telia är också oftast det dyraste...

Jag hade alla dagar kört på Tele2 eller Telenor, det är dem som ligger i toppen nu. Ta bara det av dem som är billigast med den mängden surf du förväntar dig använda.

Visa signatur

NZXT Phantom Spec.Edit. Red Stripes | MSI Z77A-GD65 | i5 3570K 4.4 GHz | Corsair H100 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16 GB | R9 290 MSI Twin Frozr 4 | Samsung 860 EVO 500 GB x2 RAID 0 | Corsair RM1000x 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Det var några år sedan vi köpte våra Sansa Clip+, så enda anledningen till att jag inte rekommenderade Zip var att jag inte kände till denna vidareutveckling. Men se det som ett alternativ, en liten MP3-spelare oavsett vilken modell du väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalliniho:

Läste på en hel del om de olika näten hos de största operatörerna innan jag köpte den och jag kom fram till:

3 är bra om du vill ha det billigt. Lite sämre täckning, så om du funderar på en Scrapple är detta inte så bra, eftersom de har generellt lite sämre mottagning.

Tele2 och Telenor är lika bra ungefär, dessa har överlägset bäst täckning vad det gäller 4G och internethastighet.

Telia har bredast utbyggnad i norrland, så spenderar du mycket tid i småorter där så kan det vara ett bra val. Telia är också oftast det dyraste...

Jag hade alla dagar kört på Tele2 eller Telenor, det är dem som ligger i toppen nu. Ta bara det av dem som är billigast med den mängden surf du förväntar dig använda.

Det där beror ju helt på hur man ser det med näten och täckning.

Tele2 och Telenor har överlägset störst 4G-nät, tyvärr har de redan vissa problem med överbelastning i detta nät. Uppsala som exempel, i våras var hastigheterna oftast över 60Mbit/s - numer på samma ställen och närmare masten, ligger dessa oftare mellan 20-30Mbit/s. Detta är även bekräftat av både Tele2s och Telenors nättekniker. Självklart är det inte överbelastat överallt, men om det redan är överbelastat i Sveriges fjärde största storstad - hur ska det gå andra nästan lika stora städer?

Billigast, brukar 3 och Tele2 ligga. Minst samtalstäckning av dessa har 3, minst 3G-täckning av dessa har Tele2. Som jag redan har nämnt i tråden, bygger 3 ut sitt 3G-nät på 900MHz vilket gör att deras 3G-nät får samma täckningsegenskaper som de andra operatörernas 2G-nät på de ställen där det är utbyggt. Detta gör att 3 får överlägset 3G-täckning i jämförelse med Tele2 och de andra operatörerna. Telia börjar också med utbyggnad av 3G på 900MHz, men Tele2 och Telenor kommer nog inte att göra det.

Det finns ingen anledning alls att välja Telenor, höga priser, tjänster som försämrats osv. Det är mycket smartare att välja Tele2 om man vill åt 4G-täckningen, Telia om man vill ha bra samtalstäckning eller 3 om man vill åt bra 3G-täckning.

Ett problem med att ha en operatör med dålig 3G-täckning eller 3G-täckning som är markant sämre än 4G-täckningen (Tele2 och Telenor) är att man på många ställen endast kommer vara hänvisad till 2G-nätet. I dagsläget är 4G-nätet kasst på att hantera handovers, sätt dig i en bil och åk eller ett tåg och åk så kommer du snabbt hoppa ner på 3G-nätet och stanna kvar där ett bra tag - även fast det finns 4G-täckning på platsen. På grund av detta, kan det vara skönt att veta att man har ett 3G-nät som täcker lika mycket också, just för att man ska kunna surfa och inte vara hänvisad till 2G-nätet. Detta är just nu möjligt hos 3 och kommer bli verklighet hos Telia inom kort.

Utifrån detta, skulle jag fortfarande säga som jag sagt tidigare till TS - testa Tele2 och se hur du upplever det. Långt ifrån alla kunder kan ju vara missnöjda. Om Tele2 inte skulle fungera bra, testa Telia. Det går ju inte alltid att lyssna på erfarenheter från andra på forum - eftersom det skiljer så extremt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om punkten batteritid känns viktig kan jag inte nog rekommendera Nokia Lumia 720. Stort batteri på 2000mAh till en ganska liten telefon med 4,3" skärm och inte allt för kraftig hårdvara i övrigt. Jag har nog ett medelvärde på tre dagar mellan laddningar men fyra-fem är inte omöjligt heller. Detta utan att göra några aktiva begränsningar som att inte hämta mail eller liknande. Screenshot nedan från häromdagen. Billig är den också men ligger bra i handen och ger en förtroendeingivande känsla. Känns betydligt dyrare att hålla i än Samsungs senaste Galaxytelefoner.

Jag har för övrigt haft Glocalnet Fritt sen abonnemanget lanserades och har hittills trots studentrabatter inte lyckats hitta något som är billigare. Jag kan minnas två gånger jag haft problem med täckningen sen 2008 och det är dels på Långbergets Sporthotell i norra Torsby där den halkar in på Norska nätet och dels Prästtomta Skjutfält i närheten av Linköping, men på den senare platsen hade ingen någon vidare täckning.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk

Nu måste jag erkänna att jag slarvläste mig genom tråden och såg en massa text runt abonnemang och täckningsgrader, men om det primära skälet var att lyssna på musik på resan till och från jobbet/skolan så är det egentligen bara en sak som spelar roll - hörlurarna.

Hörlurar är den i särklass viktigaste komponenten om man gillar att lyssna på musik på resande fot, och befinner man sig på buss/tåg/flygplan så är det hörlurar med aktiv brusreducering som gäller - jag har själv betat igenom ett gäng sådana, och fastnade till slut för Bose QuietComfort 15; det är helt sinnessjukt vilken skillnad det är på att lyssna på musik, när i princip allt ljud från omgivningen försvinner.

Telefonen är sekundär (allt du behöver är ju en EQ i musikspelaren för att få ljudet precis som du vill ha det), men mitt tips där blir Nexus 4, vars pris i framtiden borde sjunka till närmare noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cammen3:

Utifrån detta, skulle jag fortfarande säga som jag sagt tidigare till TS - testa Tele2 och se hur du upplever det. Långt ifrån alla kunder kan ju vara missnöjda. Om Tele2 inte skulle fungera bra, testa Telia. Det går ju inte alltid att lyssna på erfarenheter från andra på forum - eftersom det skiljer så extremt.

Jag måste, helt utifrån egna erfarenheter, säga att jag inte håller med.

Jag har haft abonnemang hos Tele 2, Telia och 3. Tele2 var det mycket problem med. Uppkopplingen var ostadig, täckningen var dålig även i större städer och nätet kändes allmänt överbelastat. Jag bytte senare till Telia för att min familj har det, och det blev mer praktiskt om familjens supporttekniker hade det också. Med Telia upplevde jag en markant skillnad. Uppkopplingen stabilare och täckningen väldigt mycket bättre. Det var nästan omöjligt att tappa täckning med Telia. Även i Norrlands inland har man täckning för det mesta.

Nuförtiden bor jag i centrala Malmö, och rör mig inte lika mycket ute på landsorten. För ett tag sen hade Tre ett väldigt förmånligt erbjudande som jag hoppade på. Tre har fungerat bra i mitt dagliga användande. Inne i staden är uppkopplingen mycket pålitlig. Benchmarksen visar ingen som helst skillnad i datahastighet gentemot Telia. Den enda skillnad jag märker med Tre är att täckningen försämras drastiskt när man rör sig en bit utanför Malmö.

Jag har även testat mobilt bredband med Tele2 i Malmö. Samma erfarenhet där. Det var billigt, men uppkopplingen dog hela tiden och datahastigheten var inte den utlovade. Jag skulle rekommendera att strunta i Tele2. De delar nät med Telia ibland, visst, men inte hela nätet. Och Telia sköter den där delen de har för sig själv bättre.

(Här vill jag flika in att jag inte använt Tele2 sedan 2010. Jag har inte använt 4g. De kan ha ändrat sig men fan tro't.)

Med smartphones kan vi jämföra features tills vi alla har långa skägg. Om det är lyssna på musik du vill göra är HTC One en bra telefon då den har bra drag i hörlursingången och ovanligt bra högtalare. iPhone har också mycket bra ljud. Men varenda smartphone över 3000 kr kan göra det du vill. Jag kan rekommendera att skaffa en smartphone. De är väldigt praktiska och roliga att använda. De ger en både väldigt stora möjligheter att bli produktivare och stora möjligheter att slösa bort en massa tid. Men nästan oavsett vad du vill göra finns det ett roligt och smidigt sätt att göra det med telefonen.

Jag som är tankspridd är till exempel väldigt glad över kalenderfunktionen i min. Den plingar till när jag håller på att glömma något vilket har besparat mig mycket pinsamheter. Det gjorde aldrig min papperskalender.

Permalänk
Medlem

Vad är det som får dig att säga att mjukvaran inte är den bästa?

Jag tycker att det är lite för mycket animationer och sånt gulligt. Gillar stock Androids utseende. Men det fixas ju enkelt med att installera Nova Launcher som ändrar startskärmens utseende. Men batteritiden överväger den lilla nackdelen stort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky:

Jag måste, helt utifrån egna erfarenheter, säga att jag inte håller med.

Jag har haft abonnemang hos Tele 2, Telia och 3. Tele2 var det mycket problem med. Uppkopplingen var ostadig, täckningen var dålig även i större städer och nätet kändes allmänt överbelastat. Jag bytte senare till Telia för att min familj har det, och det blev mer praktiskt om familjens supporttekniker hade det också. Med Telia upplevde jag en markant skillnad. Uppkopplingen stabilare och täckningen väldigt mycket bättre. Det var nästan omöjligt att tappa täckning med Telia. Även i Norrlands inland har man täckning för det mesta.

Nuförtiden bor jag i centrala Malmö, och rör mig inte lika mycket ute på landsorten. För ett tag sen hade Tre ett väldigt förmånligt erbjudande som jag hoppade på. Tre har fungerat bra i mitt dagliga användande. Inne i staden är uppkopplingen mycket pålitlig. Benchmarksen visar ingen som helst skillnad i datahastighet gentemot Telia. Den enda skillnad jag märker med Tre är att täckningen försämras drastiskt när man rör sig en bit utanför Malmö.

Jag har även testat mobilt bredband med Tele2 i Malmö. Samma erfarenhet där. Det var billigt, men uppkopplingen dog hela tiden och datahastigheten var inte den utlovade. Jag skulle rekommendera att strunta i Tele2. De delar nät med Telia ibland, visst, men inte hela nätet. Och Telia sköter den där delen de har för sig själv bättre.

(Här vill jag flika in att jag inte använt Tele2 sedan 2010. Jag har inte använt 4g. De kan ha ändrat sig men fan tro't.)

Samtidigt finns det de personer som upplever Tele2 som bäst av alla operatörer. Men personligen hade jag inte valt Tele2 heller, samtidigt hade jag inte heller valt Telia. Om det var så att majoriteten av en operatörs kunder var missnöjda, skulle detta höras mer och spridas fort vilket skulle göra att operatören fick ändra på sig. Men nu är det ju inte så, som tur är. Därför skulle TS kunna bli nöjd med Tele2.

Tele2 och Telia delar HELA 3G-nätet, det delas under bolagsnamnet SUNAB, Svenska UMTS-Nät AB. När PTS delade ut/sålde licenserna för 2100MHz, 2,1GHz, fick Tele2 AB, Hi3G Access AB, Vodafone och Orange tillstånd att bygga 3G. PTS ansåg inte att Telias plan var hållbar. Telia fick alltså ingen 3G-licens. Detta löstes genom att de gick ihop med Tele2 och delar på den licens Tele2 fick, som överläts till SUNAB. Alltså delar Tele2 och Telia på en licens, de kan alltså inte bygga ut nätet själva eftersom de inte har en egen licens. 3 och Telenor har varsin licens, där de samarbetar genom bolaget 3GIS med licensnerna i ca 70% av nätet på 2100MHz, vilket motsvarar Sverige utanför Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona.

Problemet för 3 har tidigare varit att de endast kunnat bygga nät på 2100MHz, vilket har väldigt begränsad täckningsförmåga - det krävs många sändare för att ge ett bra nät och det störs ganska lätt ut. Numer kan de bygga 3G på 900MHz vilket är samma frekvens som de andra operatörerna bygger 2G på utanför städer. Så om du testar på ett ställe där 3 byggt ut med 3G på 900MHz, där det inte fanns tidigare, kommer du att märka markant skillnad.

Tele2 var riktigt kasst 2010, senare tiden har de dock skärpt till sig - men de har fortfarande en bit kvar. Deras 4G-nät fungerar dock mycket bättre än 3G-nätet, även fast det har blivit överbelastat.

Det jag egentligen vill säga är: testa operatörerna. Det går inte att gå på någon annans erfarenheter när man väljer operatör, alla har missnöjda kunder. Det är även de missnöjda som hörs mest - man skickar ju sällan in en insändare till tidningen och berömmer en operatör, det blir oftare insändare om hur dåligt man har blivit behandlad.

För att höras mer som nöjd kund, kan jag väl säga att jag är en nöjd 3Kund.

Visa signatur