Aldrig ägt en smartphone tidigare, tar gärna emot synpunkter!

Permalänk

Aldrig ägt en smartphone tidigare, tar gärna emot synpunkter!

Jag har aldrig riktigt sett poängen med att skaffa en smartphone, nu går jag dock i tankarna att göra det. Funderingarna är därför många! Jag har alltid upplevt smartphones som långsamma, otympliga och ömtåliga. Batteritiden verkar även katastrofalt dålig på samtliga modeller som finns på marknaden. Dessutom finns ju frågan om vilket operatör man ska välja.

Hur kom jag ens på tanken att skaffa en smartphone då?! Jo, det är nämligen så att jag pendlar en timme enkel väg till skolan, då jag hatar att resa kommunalt har jag därför bestämt mig för att införskaffa ett par hörlurar. Dessvärre tycker jag att min mp3 spelare med 1GB lagringsutrymme börjar kännas aningen begränsad. Givetvis skulle jag kunna köpa en redigare musikspelare, som inte har några av nackdelarna en smartphone har. Det går ju däremot inte att förneka att smartphones har vissa fördelar mot en vanlig musikspelare.

Om ni läst har såhär långt har ni säkerligen klurat ut att jag vill att telefonen ska hantera uppspelning av musik. Ljuduppspelning är alltså en relativt viktig del av telefonen för mig. Är det någon större skillnad mellan telefonerna när det gäller ljuduppspelning, eller sitter alla på samma ljudkrets? Jag måste säga att alla telefoner verkar ha väldigt lika funktioner.

Om alla telefoner är relativt likgiltiga hamnar vi på valet av operatör. Här kommer frågor såsom pris, täckning, stabilitet och liknande in. Det verkar billigast att köpa telefonen i samband med att binda sig till en operatör, därav känns den här punkten viktig. Jämförde lite priser med Galaxy S4 som exempel.

Tele2 verkar ha bäst erbjudande, 250kr i månaden för en S4, 3GB surf, fria SMS och MMS samt fria samtal inom Tele2/Comviq. Dessvärre verkar det vara många som klagar på stabilitets problem i nätet, dålig kundsupport och halvdan täckning.

Telia är aningen dyrare, på 300kr i månaden för en S4, 3GB surf, fria SMS och MMS samt fria samtal till alla. Folk verkar allmänt nöjda med stabilitet, hastighet och täckning hos Telia.

Andra operatörer verkar inte ha riktigt lika attraktiva erbjudanden. Det säger jag utan att riktigt veta vad som händer när man förbrukat sina 3GB för månaden... Det är synnerligen diffust att luska fram vad som gäller. Anyhow! Innan tråden blir längre än den redan är, vilken telefon hade ni rekommenderat mig att köpa, med vilken operatör och framförallt, varför?

Tack till er som tagit er tid att läsa igenom tråden och svarat!

Permalänk
Avstängd

Kan rekommendera cat b15 om du vill bra batteri tid

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem

Jag tror en android skulle passa dig. Den är väldigt enkel att hantera musik/talböcker på.. Jag själv upplever apple lite knöligare med detta.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Avstängd

Kör du Windows skulle jag rekommendera nokia lumia 1000 serien uppåt.

Visa signatur

MSI GE60 < Cpu: intel core i5 3210M < Geforce GT 650M < DDR3 6GB < HDD 500GB
4 Laptops och 2 extra skärmar på 32 och 22 tum.

Gaming & Hacking since Windows 95 - DOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utbildadninja:

Om du tycker smartphones verkar otympliga när du ger en SGS4 som har en display på 5" förstår jag kanske vad du menar. Men långt ifrån alla har en sådan stor display, och långt ifrån alla har den storleken på skärmen. Annars tycker jag inte att batteritiden på de smartphones jag använt är dålig. Laddar jag varje natt klarar jag mig med 20 - 40% kvar, beroende på aktivitet.

Jag är däremot inte säker på om de flesta telefonerna kör på ungefär lika ljudchip, det får någon annan gärna upplysa dig (och mig) om, men telefoner jag skulle kunna rekommendera är Windows Phone lurar. Bra flyt och väldigt prisvärda, t.ex. kan du få en Lumia 620 för 1500kr.

Tyvärr bor jag inte i stockholmsområdet och kan inte hjälpa med operatörval.

Permalänk

I ärlighetens namn är enda anledningen till att jag har smartphone, möjligheten att surfa var som helst.

Det är så gott o ha ett tidsfördriv i fickan vid kollektivtrafik,väntetider etc. Eller om man behöver ta reda på något, bara o googla på luren. Musik är givetvis galant dessutom men då finns de billigare alternativ som du säger.

Hade det inte varit för internet fördelen som jag nämnde ovan hade jag aldrig haft en, dyra,klumpiga,fula,ömtåliga och batteritid som räcker 12h i idle som bäst efter någon månads användning. Usch :/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Hedersmedlem

Hur kom jag ens på tanken att skaffa en smartphone då?! Jo, det är nämligen så att jag pendlar en timme enkel väg till skolan, då jag hatar att resa kommunalt har jag därför bestämt mig för att införskaffa ett par hörlurar. Dessvärre tycker jag att min mp3 spelare med 1GB lagringsutrymme börjar kännas aningen begränsad. Givetvis skulle jag kunna köpa en redigare musikspelare, som inte har några av nackdelarna en smartphone har. Det går ju däremot inte att förneka att smartphones har vissa fördelar mot en vanlig musikspelare.

På ett teknikentusiastforum så kommer du nog höra unisona röster som förespråkar inköp av en avancerad smartphone, men låt mig bryta av lite mot detta och lyfta MP3-spelaraspekten igen.

För ~400:- får du t ex en Sandisk Sansa Clip+ 8 GB. Om du räknar på vad en smartphone med abonnemang kostar så ser du snart att det skiljer en storleksordning till MP3-spelares fördel. 8 GB utrymme, enkelt expanderbart med SD-kort. Batteritiden är väl tilltagen; "bara" 15 h för denna modell, men till skillnad från en telefon så gäller ju detta kontinuerligt lyssnande — 15 h kontinuerligt lyssnande är en veckas busslyssnande på en laddning. Din telefon kommer behövas laddas klart oftare vid användning. En MP3-spelare är inte lika ömtålig eller stöldbegärlig (och att bli av med en MP3-spelare för 400:- skiljer sig ordentligt från att bli av med en telefon för det tiodubbla som dessutom innehåller mängder med personlig information i form av bilder och annat).

Då en mycket kapabel MP3-spelare är så pass billig, och din nuvarande användning verkar vara just inriktad på musikfunktionen, så tycker jag snarast det låter bättre att initialt införskaffa en ordentlig MP3-spelare och komplettera med en smartphone på dess egna meriter om du känner behov av detta. Du måste inte lyssna på operatörernas önskan om att du ska köpa en smartphone med bindning för upp mot femsiffriga totalbelopp .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Sansa Sandisk är faktiskt ett alternativ jag tittat på, en sådan som jag flashar in rockbox på. Verkar kunna hantera diverse, inklusive FLAC. Alltid kul att kunna stoltsera med sin gamla klassiska mobil också!

Tyvärr känns det som att det mer eller mindre förväntas att man har en smartphone nuförtiden... Det har ju onekligen sina fördelar, vad jag försöker komma fram till om dessa fördelar verkligen väger ut nackdelarna. Man kommer åt internet, har GPS, kan använda lättöverskådliga kalendrar och grejer. Ska ta och läsa på lite om ljudkretsarna telefonerna använder nuförtiden.

Ingen som tar sig genom Stockholm som har något att säga om operatörerna?

Permalänk
Medlem

Jag såg väl inte direkt nån jätteanvändning för en smartphone när jag skaffade min, men tyckte att alternativen inte kändes så vettiga, så det blev till slut en SGS2. Nu, när jag haft den i 1.5 år sådär så kan jag säga att jag använder den mycket mer än jag trott att jag skulle göra, till allt möjligt. Surfa, lyssna på musik, kolla film, spela spel, GPS-tracker när jag är ute och cyklar och även om jag inte är så aktiv på facebook personligen så används FB som informationskanal/gruppchatt/löksoppa för många föreningar, framför allt en kör jag är med i, och jag hade haft det mycket jobbigare att hänga med där, exempelvis, om jag inte haft en smartphone.
Att det är relativt lätt att överföra jobbschema till kalendern i mobilen (jag importerar en CSV-fil på websidan) osv.
Så du kommer säkertligen att hitta många användningsområden när du väl börjar använda en.

Ang. ljudchip så har jag inte järnkoll, men vet att olika telefoner använder olika DAC:ar och utgångssteg. SGS2 tillhör väl en av del telefoner som fått kritik för att de har en ljudkrets som inte riktigt platsar i en "flaggskeppstelefon", som det ju var när den kom. Man får ju dock sätta saker i perspektiv... Hur många använder telefonen för att "finlyssna" hemma i ett knäpptyst vardagsrum?
Jag tror att de flesta telefoner är rätt okej för lyssning på bussen eller var det nu kan vara. Även om man har in-ear-lurar som ju dämpar väldigt bra, så är det ju alltid ljud som stör ändå, så... Det kan ju vara bra att läsa på lite först, såklart, men jag tror att det är få telefoner som är genomsunkiga på att spela ljud/musik.

Edit:
Det sagt så är Sansa Clip+ en najs spelare. Jag har en sån på jobbet.

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr känns det som att det mer eller mindre förväntas att man har en smartphone nuförtiden... Det har ju onekligen sina fördelar, vad jag försöker komma fram till om dessa fördelar verkligen väger ut nackdelarna. Man kommer åt internet, har GPS, kan använda lättöverskådliga kalendrar och grejer. Ska ta och läsa på lite om ljudkretsarna telefonerna använder nuförtiden.

Det måste inte vara ett "antingen eller"-scenario. Om du använder MP3-funktionen frekvent så kanske det är värt att bära med sig några gram dedikerad enhet i jackfickan för detta. Om du känner egenskaperna hos en smartphone som du listar här väger ut nackdelarna som listades i t ex min post, inklusive priset, så kan du köpa en sådan också när behovet pockar på. Kostnaden av en MP3-spelare kommer vara en bråkdel av en telefon; om du "håller ut" bara en månad längre med din nya MP3-spelare så har du redan kompenserat inköpet ekonomiskt, och din MP3-spelare kommer inte försvinna därefter.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Ingen som tar sig genom Stockholm som har något att säga om operatörerna?

Har tele2 på privata mobilen och telenor på jobbtelefonen. På pendeln har jag i princip aldrig 3G täckning med den privata telefonen med Tele2. Jobbtelefonen är bättre men tycker ändå inte att täckningen är bra på den.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Skrivet av phz:

Detta är givetvis sant, jag inte den som drar mig för att packa ner lite extra grejer i jackan om det är motiverat. Just nu sitter jag och velar lite, om jag ska börja med mp3 eller smartphone. Framförallt om vilken operatör jag ska köra med om jag köper en smartphone dock.

Läste på lite om ljudet, vilken telefon som rekommenderades om man ville ha bra ljud osv. Det var oerhört svårt att få fram någon vetenskaplig information om ljudkretsar och likande faktiskt. Men generellt verkar Iphone 4S och HTC One ha bäst ljud out of the box. Många rekommenderar dock Galaxy S4 för att OSet tydligen är så flexibelt, känner man att man vill åt bättre ljud har man möjlighet att slå på en USB DAC. Visserligen en extra enhet att bära med sig det också. Då har man å andra sidan möjlighet att använda tjänster såsom Wimp och Spotify.

Det verkar ju onekligen mest logiskt att börja med en smartphone, som jag väljer utifrån andra funktioner än ljud. Är det inte bra nog skaffar jag en mp3, eller en portabel USB DAC om möjligheten finns.

Skrivet av Red Beaver:

Har tele2 på privata mobilen och telenor på jobbtelefonen. På pendeln har jag i princip aldrig 3G täckning med den privata telefonen med Tele2. Jobbtelefonen är bättre men tycker ändå inte att täckningen är bra på den.

Bra att veta, tack. Just nu lutar det åt Telia som operatör, aningen dyrare, men det är ännu ingen som haft något negativt att framföra om dem.

Skrivet av dumbo:

Annan text

Det är lite så jag känner, vilket faktiskt även är en av anledningarna till att jag inte skaffat en, vill inte använde den i onödan liksom Å andra sidan är jag inte den som konstant sitter inne på facebook och likande. Går ju att ha en telefon utan att pilla på den hela tiden.

Permalänk
Avstängd

http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/varumarke/sam...
En sådan+minneskort kanske?

Jag körde den någon månad innan ja köpte min 5s och den är inte så stor och klumpig heller, nackdelen är att den är lite seg.

Permalänk

Just nu är jag inne på att köpa en S4 via Telia med deras student abonnemang. Blir ju markant dyrare, men jag orkar fan inte med en massa krångel med nätet som det påstås vara med Tele2.

Permalänk
Medlem

Just nu är jag inne på att köpa en S4 via Telia med deras student abonnemang. Blir ju markant dyrare, men jag orkar fan inte med en massa krångel med nätet som det påstås vara med Tele2.

Det är en massa krångel med Telia också... men kolla på LG G2 istället, HTC One har bara en equalizer...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Vad för krångel? När du säger du åker tåg i stockholm. Menar du tunnelbana eller pendeltåg?

Permalänk
Medlem

Telia och Tele2 bygger 3G-näten tillsammans, så om du hört dåliga saker om Tele2s 3G-nät kommer du inte bli positivt överraskad av Telias heller. Båda har och har haft problem med överbelastning i nätet, även om det blivit bättre senaste tiden så kvarstår vissa problem. Nätet har självklart byggts ut, men inte tillräckligt för att motsvara den ökning i användandet. Ytterligare ett problem för Tele2 och Telia är att de delar på en 3G-licens, till skillnad från 3 och Telenor som har en var.

Bäst 3G-nät har 3 och Telenor. Båda hamnar högt upp i tester. 3 har dock en fördel gentemot Telenor, det är att de bygger 3G på 900MHz vilket förbättrar inomhustäckningen och även yttäckningen. Att bygga 3G på 900MHz ger samma täckningsegenskaper som GSM-näten har, Telenor gör inte detta. Alla operatörer bygger 3G på 2100MHz, detta störs ut ganska lätt - så att komplettera 3G på 2100MHz med 3G på 900MHz ger en bra vinst i täckningsförmåga. Telia ska också börja bygga 3G på 900MHz, deras 3G täckning på 900MHz kommer dock inte vara i klass med 3s då det skiljer några år i hur länge de näten byggts ut.

Sett till 4G-näten, så är det mer eller mindre samma sak i Stockholm skulle jag säga. Hastigheterna varierar beroende på vart man befinner sig och vilken operatör man har. Något du kan ha i åtanke är dock att Tele2 och Telenor bygger ut 2G och 4G-näten gemensamt i hela Sverige, på vissa ställen är detta överbelastat också.

Om jag skulle rada upp operatörerna, skulle det se ut som följer:

1. 3

2. Telenor

3. Telia

4. Tele2

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Skrivet av mfm:

Det är en massa krångel med Telia också... men kolla på LG G2 istället, HTC One har bara en equalizer...

Ska givetvis titta på fler mobiler innan jag bestämmer mig huxflux Funderar på att vänta lite och se vad som händer med Nexus 5.

Skrivet av Arrhenius:

Vad för krångel? När du säger du åker tåg i stockholm. Menar du tunnelbana eller pendeltåg?

Sa aldrig att jag åker tåg, men jag åker tunnelbana ungefär hälften av tiden, aldrig pendeltåg. Det är buss och tunnelbana som gäller. Exakt vad för krångel vet jag inte, antar att det handlar om långsamt nät som tappar anslutningen osv. Läste även att det var sms som inte gick fram och liknande grejer.

Skrivet av cammen3:

Telia och Tele2 bygger 3G-näten tillsammans, så om du hört dåliga saker om Tele2s 3G-nät kommer du inte bli positivt överraskad av Telias heller. Båda har och har haft problem med överbelastning i nätet, även om det blivit bättre senaste tiden så kvarstår vissa problem. Nätet har självklart byggts ut, men inte tillräckligt för att motsvara den ökning i användandet. Ytterligare ett problem för Tele2 och Telia är att de delar på en 3G-licens, till skillnad från 3 och Telenor som har en var.

Bäst 3G-nät har 3 och Telenor. Båda hamnar högt upp i tester. 3 har dock en fördel gentemot Telenor, det är att de bygger 3G på 900MHz vilket förbättrar inomhustäckningen och även yttäckningen. Att bygga 3G på 900MHz ger samma täckningsegenskaper som GSM-näten har, Telenor gör inte detta. Alla operatörer bygger 3G på 2100MHz, detta störs ut ganska lätt - så att komplettera 3G på 2100MHz med 3G på 900MHz ger en bra vinst i täckningsförmåga. Telia ska också börja bygga 3G på 900MHz, deras 3G täckning på 900MHz kommer dock inte vara i klass med 3s då det skiljer några år i hur länge de näten byggts ut.

Sett till 4G-näten, så är det mer eller mindre samma sak i Stockholm skulle jag säga. Hastigheterna varierar beroende på vart man befinner sig och vilken operatör man har. Något du kan ha i åtanke är dock att Tele2 och Telenor bygger ut 2G och 4G-näten gemensamt i hela Sverige, på vissa ställen är detta överbelastat också.

Om jag skulle rada upp operatörerna, skulle det se ut som följer:

1. 3

2. Telenor

3. Telia

4. Tele2

Synnerligen intressant, om dom delar på näten borde det ju onekligen vara snarlikt. Mer efterforskning krävs alltså!

Permalänk
Medlem

Synnerligen intressant, om dom delar på näten borde det ju onekligen vara snarlikt. Mer efterforskning krävs alltså!

Telia och Tele2 delar bara master, i alla fall förut har det varit vanligt att Tele2 var helt överbelastat medan Telia har funkat bra på samma ställe.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Universal Telecon (universal.se)
57kr/månad för obegränsad mängd surf (fast bara 1mbps), räcker gått och väl till surfande, men svårt att streama video på. Det har varit klockrent abb för mig iaf. Finns ofta wifi när man är på något ställe länge nog att titta på någon video ändå.

Angående telefon så är det svårt att ge något förslag iom att allt är smaksak. Iom att du inte sitter fast i något ekosystem än så skulle jag nog testa någon av lumiorna tror jag. Apputbudet är sämre men i övrigt verkar de fina. Jag har kört android sen nexus s, numera nexus 4, och är inte missnöjd alls, men känns svårare att börja testa något annat.

Smartphone är definitivt ett skapat behov, och jag förstår precis hur du tänker för jag tänkte precis likadant innan jag skaffade än, men det kommer bli väldigt svårt att se tillbaka när du väl skaffar än. Det är väl en sak jag vågar lova.

Du har helt rätt om batteritid, men det är inte så farligt egentligen. Det blir helt enkelt en vana att sätta den på laddning varje kväll, och alla klarar sig en dag med flitigt användande.

Permalänk
Rekordmedlem

Hörluren och lurdrivaren påverka ljudet mer än telefonen, en portabel lurdrivare gör att de flesta telefoner låter skapligt. O2 är en mycket bra enhet som kan köras på batteri. http://www.headnhifi.com/
Man kan även spela musik via en headsetmottagare oberoende av telefonen, kika på en Sony MW 1 och ett par bra inearlurar så får du en fristående musikspelare (som går att koppla med blåtand till, telefon, platta eller dator)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1176493

Annars har Ica just nu nått som kanske är vettig, en enkelt smarttelefon och 1års spotifypaket för 1000kr, du får naturligtvis lägga till lurar/blåtand/hörlursförstärkare efter krav o behov om det ska bli bra men det gäller ändå för alal andra telefoner också, men som musikspelare är det ett bra paket just nu.
http://www.icahemma.se/mobiltelefon-zte-blade-iii-black-p-171...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Telia och Tele2 delar bara master, i alla fall förut har det varit vanligt att Tele2 var helt överbelastat medan Telia har funkat bra på samma ställe.

Kapaciteten till masterna delas också, från MNC till antenn ska vara gemensamt. Anledningen till att hastigheten har skiljt sig, är på grund av att Tele2 har haft en högre överbelastning i deras backbone-nät vilket har lett till det. Men om en mast/basstation är överbelastad - så är det samma sak oavsett operatör. Det är därför hastigheterna är ganska lika mellan Tele2 och Telia samt 3 och Telenor i flera test av 3G-näten.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hörluren och lurdrivaren påverka ljudet mer än telefonen, en portabel lurdrivare gör att de flesta telefoner låter skapligt. O2 är en mycket bra enhet som kan köras på batteri. http://www.headnhifi.com/
Man kan även spela musik via en headsetmottagare oberoende av telefonen, kika på en Sony MW 1 och ett par bra inearlurar så får du en fristående musikspelare (som går att koppla med blåtand till, telefon, platta eller dator)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1176493

Annars har Ica just nu nått som kanske är vettig, en enkelt smarttelefon och 1års spotifypaket för 1000kr, du får naturligtvis lägga till lurar/blåtand/hörlursförstärkare efter krav o behov om det ska bli bra men det gäller ändå för alal andra telefoner också, men som musikspelare är det ett bra paket just nu.
http://www.icahemma.se/mobiltelefon-zte-blade-iii-black-p-171...

Det är väldigt bra deal för spotify-abbet, särskilt om du får 200kr rabatt som student. Koden finns någonstans här på swec eller på mecenat antar jag. Däremot är telefonen ganska sunkig och plastig, och skulle ge ett väldigt dåligt första intryck på smartphones IMO.

Och angående tidigare, Universal kör Telenors nät.

Permalänk

Jag har aldrig riktigt sett poängen med att skaffa en smartphone, nu går jag dock i tankarna att göra det. Funderingarna är därför många! Jag har alltid upplevt smartphones som långsamma, otympliga och ömtåliga. Batteritiden verkar även katastrofalt dålig på samtliga modeller som finns på marknaden. Dessutom finns ju frågan om vilket operatör man ska välja.

Om ni läst har såhär långt har ni säkerligen klurat ut att jag vill att telefonen ska hantera uppspelning av musik. Ljuduppspelning är alltså en relativt viktig del av telefonen för mig. Är det någon större skillnad mellan telefonerna när det gäller ljuduppspelning, eller sitter alla på samma ljudkrets? Jag måste säga att alla telefoner verkar ha väldigt lika funktioner.

Om alla telefoner är relativt likgiltiga hamnar vi på valet av operatör. Här kommer frågor såsom pris, täckning, stabilitet och liknande in. Det verkar billigast att köpa telefonen i samband med att binda sig till en operatör, därav känns den här punkten viktig. Jämförde lite priser med Galaxy S4 som exempel.

Tele2 verkar ha bäst erbjudande, 250kr i månaden för en S4, 3GB surf, fria SMS och MMS samt fria samtal inom Tele2/Comviq. Dessvärre verkar det vara många som klagar på stabilitets problem i nätet, dålig kundsupport och halvdan täckning.

Telia är aningen dyrare, på 300kr i månaden för en S4, 3GB surf, fria SMS och MMS samt fria samtal till alla. Folk verkar allmänt nöjda med stabilitet, hastighet och täckning hos Telia.

Andra operatörer verkar inte ha riktigt lika attraktiva erbjudanden. Det säger jag utan att riktigt veta vad som händer när man förbrukat sina 3GB för månaden... Det är synnerligen diffust att luska fram vad som gäller. Anyhow! Innan tråden blir längre än den redan är, vilken telefon hade ni rekommenderat mig att köpa, med vilken operatör och framförallt, varför?

Tack till er som tagit er tid att läsa igenom tråden och svarat!

Dold text

Glöm inte Tv-avgift.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid upplevt smartphones som långsamma, otympliga och ömtåliga. Batteritiden verkar även katastrofalt dålig på samtliga modeller som finns på marknaden.

Långsamma: check
Otympliga: nej, det finns alla möjliga storlekar, eller menar du touch-helsiket? I så fall: check.
Ömtåliga: inte särskilt, om man nu inte är en drulle förstås
Totalt värdelös batteritid: check

Jag skulle skaffa en bättre mp3-spelare om jag vore du.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

När det gäller vilken operatör du ska ha så är alla mer eller mindre lika bra när vi pratar täckning (när jag säger alla så menar jag Tre, Tele2, Telenor och Telia). Viktigt att notera dock är att många operatörer samarbetar med sina nät, men det kan fortfarande vara varierande täckning där just DU ska använda din telefon, så om person X säger att det funkar dåligt med operatör Y så betyder ju inte det att det är dåligt överallt.

Lista med samarbeten:
Tre: delar ca 70% 3G med Telenor (eget 4G dock nyligen påbörjad utbyggnad, ingen 2G)
Telenor: delar 2G och 4G med Tele2
Tele2: delar 3G med Telia
Telia: eget 2G och 4G

Viktigt att tänka på är att det ändå kan skilja lite på täckning mellan olika operatörer som delar nät (tex Telia och Tele2 på 3G) då operatören i fråga kan rikta sina egna antenner från masten som är individuellt, dock kan man räkna med ca 95% likhet.

Och skall man titta till vad oberoende källor säger så påstår PC För Alla att Tele2 har bäst täckning (nu då med 4G mobilt bredband/mobil surf, ej samtal), dock använder Galaxy S4 och alla andra nyare premium mobiler 4G:

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.506642/test--sveriges-basta-...

Faktum är helt enkelt att det bästa för dig är att DU provar varje operatör för att helt enkelt få reda på vem som har bäst täckning där DU använder din telefon, MEN vem har ork, tid och pengar till det?

Ett tips är att om du kör med Tele2 så kan du prova i 14 dagar ÄVEN om du använt telefonen, dock måste du isf handla på tele2.se eller i tele2 butik för att det skall gälla:

http://www.tele2.se/provkor.aspx

Permalänk
Medlem

10721a;14024637]När det gäller vilken operatör du ska ha så är alla mer eller mindre lika bra när vi pratar täckning (när jag säger alla så menar jag Tre, Tele2, Telenor och Telia). Viktigt att notera dock är att många operatörer samarbetar med sina nät, men det kan fortfarande vara varierande täckning där just DU ska använda din telefon, så om person X säger att det funkar dåligt med operatör Y så betyder ju inte det att det är dåligt överallt.

Lista med samarbeten:
Tre: delar ca 70% 3G med Telenor (eget 4G dock nyligen påbörjad utbyggnad, ingen 2G)
Telenor: delar 2G och 4G med Tele2
Tele2: delar 3G med Telia
Telia: eget 2G och 4G

Viktigt att tänka på är att det ändå kan skilja lite på täckning mellan olika operatörer som delar nät (tex Telia och Tele2 på 3G) då operatören i fråga kan rikta sina egna antenner från masten som är individuellt, dock kan man räkna med ca 95% likhet.
[/QUOTE]

Lite ändring i din lista: 3 delar inte 70% av sitt 3G-nät med Telenor, Telenor delar dock 70% av sitt 3G-nät med 3. Detta av den anledning att 3 bygger ut 3G på 900MHz själva - vilket Telenors kunder inte får ta del av. Det är samma sak med Telia, de bygger själva ut 3G på 900MHz som Tele2s kunder inte får ta del av.

De operatörer som delar nät, använder samma hårdvara - alltså kan Telia inte välja att rikta om sina antenner. Det som kan orsaka en täckningsskillnad är om nätet är hårt belastat, då kanske Telia eller Tele2 trycker över trafiken till 2G-nätet på ett annat sätt än den andra operatören. Skillnaden kan vara mer påtaglig hos 3 och Telenor, om 3 har byggt ut 3G 900 på stället. Då trycks mer trafik över till 3G 900 om signalen på 3G 2100 är märkbart sämre, främst är telefonen avgörande här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cammen3:

Skillnaden kan vara mer påtaglig hos 3 och Telenor, om 3 har byggt ut 3G 900 på stället. Då trycks mer trafik över till 3G 900 om signalen på 3G 2100 är märkbart sämre, främst är telefonen avgörande här.

Lite offtopic, vilken telefon använder du själv, och vilken är optimal till operatören 3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Lite offtopic, vilken telefon använder du själv, och vilken är optimal till operatören 3?

Just nu använder jag en iPhone 5s som fungerar bra. Under det senaste året har jag haft Galaxy S4, iPhone 4s, Galaxy S3 och HTC One X. Alla har fungerat ungefär lika bra. Optimala telefonen är egentligen ganska svårt att svara på, men iPhone 5s A1530 är väl en av de absolut optimalaste telefonerna då den har stöd för TDD 2600 som 3 bygger ut 4G på - på vissa ställen för att öka kapaciteten i nätet, den har stöd för alla 3 4G-band 3 använder. A1457 som säljs idag i Sverige har ju stöd för två, FDD 800 och FDD 2600.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cammen3:

Just nu använder jag en iPhone 5s som fungerar bra. Under det senaste året har jag haft Galaxy S4, iPhone 4s, Galaxy S3 och HTC One X. Alla har fungerat ungefär lika bra. Optimala telefonen är egentligen ganska svårt att svara på, men iPhone 5s A1530 är väl en av de absolut optimalaste telefonerna då den har stöd för TDD 2600 som 3 bygger ut 4G på - på vissa ställen för att öka kapaciteten i nätet, den har stöd för alla 3 4G-band 3 använder. A1457 som säljs idag i Sverige har ju stöd för två, FDD 800 och FDD 2600.

Så 3 säljer inte den bästa telefonen för deras egna nät, iPhone5s A1530? Märkligt. Hur får man tag i den då? Import?