Aldrig ägt en smartphone tidigare, tar gärna emot synpunkter!
Jag har aldrig riktigt sett poängen med att skaffa en smartphone, nu går jag dock i tankarna att göra det. Funderingarna är därför många! Jag har alltid upplevt smartphones som långsamma, otympliga och ömtåliga. Batteritiden verkar även katastrofalt dålig på samtliga modeller som finns på marknaden. Dessutom finns ju frågan om vilket operatör man ska välja.
Hur kom jag ens på tanken att skaffa en smartphone då?! Jo, det är nämligen så att jag pendlar en timme enkel väg till skolan, då jag hatar att resa kommunalt har jag därför bestämt mig för att införskaffa ett par hörlurar. Dessvärre tycker jag att min mp3 spelare med 1GB lagringsutrymme börjar kännas aningen begränsad. Givetvis skulle jag kunna köpa en redigare musikspelare, som inte har några av nackdelarna en smartphone har. Det går ju däremot inte att förneka att smartphones har vissa fördelar mot en vanlig musikspelare.
Om ni läst har såhär långt har ni säkerligen klurat ut att jag vill att telefonen ska hantera uppspelning av musik. Ljuduppspelning är alltså en relativt viktig del av telefonen för mig. Är det någon större skillnad mellan telefonerna när det gäller ljuduppspelning, eller sitter alla på samma ljudkrets? Jag måste säga att alla telefoner verkar ha väldigt lika funktioner.
Om alla telefoner är relativt likgiltiga hamnar vi på valet av operatör. Här kommer frågor såsom pris, täckning, stabilitet och liknande in. Det verkar billigast att köpa telefonen i samband med att binda sig till en operatör, därav känns den här punkten viktig. Jämförde lite priser med Galaxy S4 som exempel.
Tele2 verkar ha bäst erbjudande, 250kr i månaden för en S4, 3GB surf, fria SMS och MMS samt fria samtal inom Tele2/Comviq. Dessvärre verkar det vara många som klagar på stabilitets problem i nätet, dålig kundsupport och halvdan täckning.
Telia är aningen dyrare, på 300kr i månaden för en S4, 3GB surf, fria SMS och MMS samt fria samtal till alla. Folk verkar allmänt nöjda med stabilitet, hastighet och täckning hos Telia.
Andra operatörer verkar inte ha riktigt lika attraktiva erbjudanden. Det säger jag utan att riktigt veta vad som händer när man förbrukat sina 3GB för månaden... Det är synnerligen diffust att luska fram vad som gäller. Anyhow! Innan tråden blir längre än den redan är, vilken telefon hade ni rekommenderat mig att köpa, med vilken operatör och framförallt, varför?
Tack till er som tagit er tid att läsa igenom tråden och svarat!