Google lanserar Nexus 5 och Android 4.4

Permalänk
Medlem

Köpt en svart 32gb.
Leverans nästa vecka.

Kan ge lite tankar när jag har den om ngn är intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Min gissning är att EU priser blir väl 399 euro eller liknande.

Nej jag tror icke det blir det. 399$ = 248£. Tror jag betalade 279£ för N4an när den kostade 399$ på US play.
US play och UK play försöker ju hålla samma pris.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Lite klent med bara 32GB. Är ju ute efter en ny telefon, får vänta och se vad testerna säger.

Tycker ochså att max 32GB är för lite antligen ifall dom skulle ha kort plats eller en 64GB model skulle vara nice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Samsung Galaxy Nexus får inte Kitkat 4.4, LG Nexus 4 kommer inte få nästa stora Androiduppdatering nästa år, LG Nexus 5 kommer inte få nästa stora uppdatering året därefter....

Med Googles uppdateringsschema på bara max futtiga 18 månader för varje Nexus modell vilket är långt under Apples 36 månaders uppdateringsschema för deras telefoner så är det slutköpt med Android mobiler för min del.

Hejdå! Google

Kom ihåg att iPhone 4 som har fått iOS 7 t.ex inte får röstnavigering i Apple Maps bara för att den är mer än 2 år gammal. Så bara för att den får OS uppdateringar så får den inte alla features

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Om det blir köp så blir det självklart import. Den som satte svenska priset förtjänar att åka på däng.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Jag ska helt klart ha en Nexus nästa gång, sjukt trött på det låsta OS is min S3 :/

Ja och Ubuntu är helt otroligt låst. Vill byta till Linux :/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

16G - 349 Euro
32G - 399 Euro
http://www.google.de/nexus/5/

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romulus:

Köpt en svart 32gb.
Leverans nästa vecka.

Kan ge lite tankar när jag har den om ngn är intresserad.

Sharing is caring.
Vart beställde du den? Hemsida?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Beställde på Google Play i UK.
£348 inklusive leverans

Permalänk
Medlem

Så nu sitter man i valet och kvalet mellan att välja N5 eller G2. Vem hade trott att man skulle stå och välja mellan 2 LG-produkter. Undrar om LG kan tänka sig att sänka priset på G2 ett par hundralappar för att försöka öka försäljningen av sin "egen" telefon?

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag ska helt klart ha en Nexus nästa gång, sjukt trött på det låsta OS is min S3 :/

Vadå låst? Den enda skillnaden är ju Samsungs skin "TouchWiz" som ger dig fler användar möjligheter, även om jag föredrar stock för prestandans skull. Sen har du ju alltid CyanogenMod om du vill ha Vanilla.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Atropos:

Så nu sitter man i valet och kvalet mellan att välja N5 eller G2. Vem hade trott att man skulle stå och välja mellan 2 LG-produkter. Undrar om LG kan tänka sig att sänka priset på G2 ett par hundralappar för att försöka öka försäljningen av sin "egen" telefon?

Känner du att du kan stå ut med LG's egna UI osv så skulle jag slå till på G2. Är själv lite velig men tror ändå att det faller på att få rent android och dessutom en riktigt snygg telefon.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Skrivet av Romulus:

Beställde på Google Play i UK.
£348 inklusive leverans

Var detta den absoluta slutsumman? Riktigt bra pris i så fall.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

verkar vara billigare i tyskland
http://www.google.de/nexus/5/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Känner du att du kan stå ut med LG's egna UI osv så skulle jag slå till på G2. Är själv lite velig men tror ändå att det faller på att få rent android och dessutom en riktigt snygg telefon.

True! Egentligen borde man nobba Nexus bara för att man är så fruktansvärt trött på den här ryktes-och-läckor-karusellen som varit de senaste månaderna.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk
Skrivet av Atropos:

True! Egentligen borde man nobba Nexus bara för att man är så fruktansvärt trött på den här ryktes-och-läckor-karusellen som varit de senaste månaderna.

Skulle vara lika intresserad utav N5 utan hela den kalabaliken, så för mig är det sak samma. Men jag väntar ivrigt på en recension a la Swedroid.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Var detta den absoluta slutsumman? Riktigt bra pris i så fall.

Ja. Kanske går att få billigare i ngt annat land men jag vill ha den så fort som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romulus:

Beställde på Google Play i UK.
£348 inklusive leverans

Hur gjorde du för att köpa den?

För mig säger sidan

Citat:

Sorry! Devices on Google Play is not available in your country yet.
We're working to bring devices to more countries as quickly as possible.
Please check back again soon.

Permalänk
Snusfri

Finns för 3995:- här iaf, lite mer acceptabelt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Hur gjorde du för att köpa den?

För mig säger sidan

Skaffa ex: Borderlinx, gratis att regga och använd proxy/VPN (ex BestUKVPN) för bestälal Nexus 5. Surfa till google play uk sidan, leta up Nexus 5 och använd inkognito med Chrome. Räkna ut total kostnaden med Borderlinx Cost calculator och använd Borderlinx virtuella UK adress för beställa.
Total priset för 32GB hamnar på ca: 3700:- sek.
Allt går på några minuter och nu ligger leveranstid på 8 Nov enligt UK Playstore beställningssidan.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Hoppas på Cyanogenmod 11 snart då!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Va i h**... Det där kan ju inte stämma, måste ju vara historiens värsta överpris.

Vad är det som gör det till överpris? Den matchar upp mot HTC One och S4 samtidigt som den är
några hundringar billigare. Om du jämför den med förra Nexus luren måste du skämta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Vad är det som gör det till överpris?

Är inte det uppenbart? Att riktpris $349 blev riktpris 4495 SEK är ett överpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Va i h**... Det där kan ju inte stämma, måste ju vara historiens värsta överpris.

Nexus serie som säljs via Google Playstore subventioneras av Google och om det börjar säljas i svenska playstore, så skulle det också subventioneras av Google.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av Romulus:

Köpt en svart 32gb.
Leverans nästa vecka.

Kan ge lite tankar när jag har den om ngn är intresserad.

Kul att höra, har du ägt någon annan smartphone tidigare som du kommer att jämföra med?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av milo_:

Känner att det är riktigt synd att Galaxy Nexus inte får 4.4. Inte enheten i sig men meddelandet det sänder ut för kommande Nexusmobiler, speciellt när hårdvaran är fullt tillräcklig. Kitkats slogan är "An amazing Android experience available for everybody." 4.4 stora nyhet är ju dessutom att det kan fungera på enheter med 512 MB ram och som generellt är mindre kraftfulla. Hade därför varit trevligt ifall de demonstrerade detta med att släppa den till Galaxy Nexus.

Visserligen får Nexusenheter uppdateringar först men tycker att cykeln är på tok för kort. Till och med Galaxy S2 hade en längre uppdateringscykel än Galaxy Nexus.

Jag blev också ledsen när jag såg det. Hade hoppats på att få en generation till i alla fall. Får väl nöja mig med 4.3 tills Nexus 6 kommer med Android 5 nästa år.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Kom ihåg att iPhone 4 som har fått iOS 7 t.ex inte får röstnavigering i Apple Maps bara för att den är mer än 2 år gammal. Så bara för att den får OS uppdateringar så får den inte alla features

Den här typen av resonemang är underhållande och jag ser det överallt där det finns Googlefanatiker. Rätta mig om jag har fel här men i eran värld är det alltså mer kundvänligt att inte uppdatera en high-end mobil man köpt för 18 månader sedan alls än att man får uppdateringar i 36 månader men kanske saknar några features? Har jag uppfatta det korrekt?

Vad händer med andrahandsvärdet på en mobil som man redan vet inte kommer att få några fler uppdateringar? Googlefans tjatar ju om Apples priser tills de blir blå i ansiktet av syrebrist men kan inte ens lägga i hop två och två när det kommer till att räkna ut TCO (Total Cost Of Ownerhip). Hur mycket får man för en iPhone 4/4s idag och hur mycket får man för Samsungs och Googles konkurrenter som kom samtidigt?

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Snygg design - De gillar man. :)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av Jonteponte:

Den här typen av resonemang är underhållande och jag ser det överallt där det finns Googlefanatiker. Rätta mig om jag har fel här men i eran värld är det alltså mer kundvänligt att inte uppdatera en high-end mobil man köpt för 18 månader sedan alls än att man får uppdateringar i 36 månader men kanske saknar några features? Har jag uppfatta det korrekt?

Vad händer med andrahandsvärdet på en mobil som man redan vet inte kommer att få några fler uppdateringar? Googlefans tjatar ju om Apples priser tills de blir blå i ansiktet av syrebrist men kan inte ens lägga i hop två och två när det kommer till att räkna ut TCO (Total Cost Of Ownerhip). Hur mycket får man för en iPhone 4/4s idag och hur mycket får man för Samsungs och Googles konkurrenter som kom samtidigt?

Fast du kan inte jämföra andrahandsvärdet på en mobil som kostar mindre än hälften så mycket som den andra, oavsett uppdateringar.
Lever du i Google's ekosystem så kan du mer eller mindre köpa 2 Nexus för varje iPhone.

Så ifall man byter iPhone vartannat år, som de flesta gör, så kan du byta Nexus varje år. Dvs när du säljer Nexusen kommer den dels bara att vara ett år gammal (mindre slitage) samt så kommer den med all säkerhet få nästa års uppdatering, dvs den kommer att vara fullt uppdaterad i ytterligare två år (om man säljer den i samband med att den nya släpps).

Så även om den kommer ha ett konkret lägre andrahandspris så kommer den ha ett relativt högre andrahandspris på grund av mindre slitage och lägre ålder.

Exempel:
Köp Nexus för 400$ - Sälj för 200$ efter ett år - 50%
Köp iPhone för 800$ - Sälj för 250$ efter två år - 30%

Memebild. Se §1.6 i reglerna.