Sapphire 280X Toxic i CrossfireX, men sen då?

Permalänk
Medlem

Sapphire 280X Toxic i CrossfireX, men sen då?

Tjabba alla ni!

Så igår kom alla nya prylar, det handlar då om två styck Sapphire 280X Toxic.
Jag har ingen som helst erfarenhet av Crossfire/SLI tidigare så hata mig inte.
Testalirade BF4 igår som hastigast, Nyaste catalyst beta driverna.
Min första upptäckt är ju att dom låter VANSINNIGT mycket korten, jag är inte kräsen men detta är i nivå med 290X korten man sett videor på.
Testade ha MSI Afterburner igång i bakgrunden och ser då något märkligt, jag testar sätt fläkten på 55%, det resulterar i 95 grader på GPU 1 medans GPU 2 ligger runt 65 grader. Vidare så låter jag den gå på auto och då drar GPU 1 ner sig till ca 85 grader men GPU 2 är fortfarande mycket lägre, ca 60 grader.
Dessutom verkar det inte som att GPU 2 arbetar lika mycket som GPU 1 gör.
Finns det något jag gör fel, finns det något jag bör tänka på med crossfire? Varför arbetar och låter inte korten lika?

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com

Permalänk
Medlem

Crossfire verkar funka som det ska göra. Men vad har du för kylning i chassiet? verkar som det är riktigt dåligt luftflöde

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Crossfire verkar funka som det ska göra. Men vad har du för kylning i chassiet? verkar som det är riktigt dåligt luftflöde

Har ca 7st 120mm, dessutom står chassiet helt öppet just nu, tror inte det är värmen i chassiet som är problemet riktigt :/

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudeez:

Har ca 7st 120mm, dessutom står chassiet helt öppet just nu, tror inte det är värmen i chassiet som är problemet riktigt :/

Väldigt konstigt att det blir så varmt då. Borde inte vara några problem alls med sådan kylning. Orkar du testa att montera om kylarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudeez:

Tjabba alla ni!

Så igår kom alla nya prylar, det handlar då om två styck Sapphire 280X Toxic.
Jag har ingen som helst erfarenhet av Crossfire/SLI tidigare så hata mig inte.
Testalirade BF4 igår som hastigast, Nyaste catalyst beta driverna.
Min första upptäckt är ju att dom låter VANSINNIGT mycket korten, jag är inte kräsen men detta är i nivå med 290X korten man sett videor på.
Testade ha MSI Afterburner igång i bakgrunden och ser då något märkligt, jag testar sätt fläkten på 55%, det resulterar i 95 grader på GPU 1 medans GPU 2 ligger runt 65 grader. Vidare så låter jag den gå på auto och då drar GPU 1 ner sig till ca 85 grader men GPU 2 är fortfarande mycket lägre, ca 60 grader.
Dessutom verkar det inte som att GPU 2 arbetar lika mycket som GPU 1 gör.
Finns det något jag gör fel, finns det något jag bör tänka på med crossfire? Varför arbetar och låter inte korten lika?

denna video du kanske har sätt förut? http://www.youtube.com/watch?v=16MGFPJrG0Y usch...

Permalänk

Skillnaden i temp mellan det nedre och övre kortet beror nog till största delen på olika temp på luften det suger i sig.

Båda korten jobbar nog lika hårt-om du inte idlar. Jag har noterat på mina kort att det undre går "ner på 0" vid idle (20%rpm)

Jag antar att det kort man ansluter till skärm blir satt som primär och arbetar ensamt vid låg last..(?)

Du kan ju försöka att sätta en fläkt i sidan (som blåser direkt mot gpu) om du har ett chassie med den möjligheten.

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Medlem

Synd bara att man inte skaffade Asus korten istället antar jag... Ljudet får jag nog leva med isf.
Det märkliga är dock det att all belastning verkar läggas på kort nummer ett, det går varmt medans det andra är i princip ljummet bara, jag trodde att dom skulle arbeta lika hårt så att säga, finns det några inställningar i drivers och liknande man bör bocka i/av?

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudeez:

Synd bara att man inte skaffade Asus korten istället antar jag... Ljudet får jag nog leva med isf.
Det märkliga är dock det att all belastning verkar läggas på kort nummer ett, det går varmt medans det andra är i princip ljummet bara, jag trodde att dom skulle arbeta lika hårt så att säga, finns det några inställningar i drivers och liknande man bör bocka i/av?

Hmm.. Har för mig att toxic korten inte lät så mycket såvida man inte överklockade de ännu mer. Är det inte så att Asus korten fortfarande har Tahiti XT2 chip (samma som 7970Ghz) och Toxic kortet har det nya chippet Tahiti XTL vilket innebär att strömförbrukningen borde vara lägre som borde leda till att det uppstår mindre värme i.e bättre kylning?

Permalänk
Medlem

Här är en screen på hur det ser ut. Det andra kortet stängs av helt för mig när jag inte har 3D applikationer igång.
Jag förstår ändå inte varför det första går så varmt när dom verkar arbeta lika hårt de båda.
Tar man på korten så kokar kort 1 medans 2 är ljummet.

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com

Permalänk

Det undre kortet värmer upp luften som det övre suger i sej....-därav högre temp på det övre...

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Medlem

En märklig sak är att GPU-Z visar på kort 1: 307.2 GB/s på bandwith, kort nummer 2 visar: 25.6 GB/s.
Måste vara något i bios intalar jag mig? vad jag fattat så kan moderkortet hantera x8 på båda PCI-e platserna iaf...

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudeez:

En märklig sak är att GPU-Z visar på kort 1: 307.2 GB/s på bandwith, kort nummer 2 visar: 25.6 GB/s.
Måste vara något i bios intalar jag mig? vad jag fattat så kan moderkortet hantera x8 på båda PCI-e platserna iaf...

testa att byta plats på korten.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem

Prova att stänga av ULPS, det gjorde så att mitt MSi 7850 började visa rätt.

http://www.overclock.net/t/667144/crossfire-disabling-ulps

Permalänk
Medlem

du har väll inte glömt CF bryggan?

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av adillboy:

du har väll inte glömt CF bryggan?

haha nä, däremot finns det ju två ställen att sätta den på, längst ut mot chassiekanten och ett steg in, vilken är rätt?
Samt, spelar det nogon roll hur man vrider bryggan? Vilket håll man läser loggan på?

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com