Permalänk

AMD FX-8350 uppe i 200+ Grader.

Hej Sweclockers, Just nu sitter man ju och spelar Battlefield 4a. Själv har jag inte mycket problem med detta spel alls förutom när min processor bestämmer sig för att ligga uppe i 200+ grader. Men detta är bara vad datorn säger.
Jag har installerat en hyper 212 och under spelande av BF4 på Ultra så går processorn upp i 38-42 grader som max och den ligger runt 9-12 grader i idle. Detta får jag från CPUID HW Monitor ialla fall.
Men ibland händer det att efter en ny uppstart av datorn och när jag joinar en server så laggar det och när jag tar upp HW monitor så säger han att processorn ligger på 200+ grader, detta löser sig av att jag bara startar om datorn så visar den normala temps ibland. Vet inte riktigt vad orsaken är till detta, har ni några ideer om vad det kan vara och om detta kanske är ett problem för flera som kör BF4?
Just nu kör jag en domination på 20 spelar och processorn ligger runt 50-60% arbete men det gör den även på större banor med fler spelare.

Permalänk
Medlem

Det är definitvt temperatursensorn som får fnatt.

En processor kan omöjligt gå upp i 200 grader och fortsätta funka efter det. Testa uppdatera eller resetta bios.

Edit: Oftast är det en resistor som används som temperatursensor,(ju varmare dom blir ju mer ström släpper dom förbi) om dom utsatts för fukt så kan dom ge felaktiga värden pga att resistansen blir betydligt lägre. Det kanske försvinner med tiden. (oroa dig inte, temperatursensorn kortsluts inte av fukten, visar bara fel).

Permalänk
Medlem

Den visar helt fel. Din cpu idlar inte i 9-12 grader heller.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk
Medlem

AMD's tempsensorer suger, Man ska aldrig riktigt lita på dem.

Visa signatur
Permalänk

Mjo jag har som själv förstått att den visar helt fel, men det förklarar inte varför spelet "hackar" då det händer.

Mytos. Jag vet inte om CPUID Stämmer på Processorn men när jag är inne i Catalyst så visar CPUID exact samma tempraturer på Grafikkortet ialla fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mytos:

Den visar helt fel. Din cpu idlar inte i 9-12 grader heller.

Min idlar i 16 grader, och det stämmer på graden.
Så visst kan han idla 9-12 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zacke68:

Min idlar i 16 grader, och det stämmer på graden.
Så visst kan han idla 9-12 grader

Hur kan du idla runt 16c det går ju emot alla principer??

Permalänk

Har ju som sagt Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kylare men endast med Pull för att mina dominator Ram minnen är ivägen för att ha en fläkt på andra sidan.
Kylpasta som jag använder är Noctua NT-H1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zacke68:

Min idlar i 16 grader, och det stämmer på graden.
Så visst kan han idla 9-12 grader

Så du har 12-14 grader inne ?

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zacke68:

Min idlar i 16 grader, och det stämmer på graden.
Så visst kan han idla 9-12 grader

Har du datorn i kylskåpet? Annars är det omöjligt.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Skrivet av Zacke68:

Min idlar i 16 grader, och det stämmer på graden.
Så visst kan han idla 9-12 grader

Då har du en radiator utomhus som kyler din cpu, Eller typ 10 grader i kåken

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zacke68:

Min idlar i 16 grader, och det stämmer på graden.
Så visst kan han idla 9-12 grader

Om du inte har kompressorkylning kan temperaturen aldrig bli lägre än i den omgivande luften. För 16 grader på en CPU måste rummet vara flera grader under det. Har du verkligen så kallt?

Edit: Hmm, hehe, många före.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Har du datorn i kylskåpet? Annars är det omöjligt.

Bor kanske norr om polcirkeln och har fönstret öppet.

Visa signatur

CPU: 6700K @4GHz CPU kylare: Corsair H100i Moderkort: Asus z170 -A RAM: Corsair LPX 16GB DDR4 GPU: Msi GTX 970 X2 PSU: Corsair AX 860i Chassi: Corsair carbide air 540 HDDs: Samsung 850 256gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av s029dg:

Så du har 12-14 grader inne ?

Typ i datarummet:) så visst går det

Har inomhus-aircondition som blåser 15 grader svalt

Permalänk

Om bilden ej visas så gå till denna link ist. http://i43.tinypic.com/2q8q9zm.png

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crash:

Hur kan du idla runt 16c det går ju emot alla principer??

Inomhus-aircondition som blåser mellan 10-15 grader svalt plus vattenkylning pusch and pull med blottad kylare

Permalänk
Medlem

Har inte amd ett annat sätt att mäta temp vilket gör att idle temp är helt orealistiska för att tempen i load ska vara rätt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affiction93:

Troligen sensorn som är trasig... annars har du det svinkallt inomhus.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affiction93:

Det där ser inte ut att stämma alls, jag skulle inte lita på det iaf. Med tanke på att den visar att din +12V är 0.088V så skulle din dator inte fungera så bra.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Då har du en radiator utomhus som kyler din cpu, Eller typ 10 grader i kåken

när jag vattenkylde min gamla AMD 1800+ och använde en Volvo 240 radiator som stog utomhus nedanför mitt sovrumsfönster när man bodde hema fick man ner CPUn 12+C grader, det lägsta idle och då var det rejält kallt utomhus (vinter).

vart inte mycket LAN den vintern inte, orka släpa på 10meter vatten / kylslang och Volvo radiator

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affiction93:

Mjo jag har som själv förstått att den visar helt fel, men det förklarar inte varför spelet "hackar" då det händer.

Kan det vara så att när den tror att tempsen ligger på 200+ börjar den klocka ner sig?

Permalänk

CynXen. Vad finns det för program o lita på? Eller ska man köpa en egen Laser termometer och kolla själv?.
MrPe. Det känns nästan som att han gör nånting sånt, själv kan jag mycket om problem som dessa eftersom att jag ej haft erfarenhet om detta förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affiction93:

CynXen. Vad finns det för program o lita på? Eller ska man köpa en egen Laser termometer och kolla själv?.
MrPe. Det känns nästan som att han gör nånting sånt, själv kan jag mycket om problem som dessa eftersom att jag ej haft erfarenhet om detta förut.

http://www.aida64.com/ kör jag med och verkar stämma bra för mig, det kan vara så att dina sensorer är trasiga och då spelar det ingen roll vilket program du använder.

edit: HWinfo64 senaste icke beta använder jag.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk

Datorn är bara 1-2 månader gammal så de ska väl inte vara problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Det är definitvt temperatursensorn som får fnatt.

En processor kan omöjligt gå upp i 200 grader och fortsätta funka efter det. Testa uppdatera eller resetta bios.

Edit: Oftast är det en resistor som används som temperatursensor,(ju varmare dom blir ju mer ström släpper dom förbi) om dom utsatts för fukt så kan dom ge felaktiga värden pga att resistansen blir betydligt lägre. Det kanske försvinner med tiden. (oroa dig inte, temperatursensorn kortsluts inte av fukten, visar bara fel).

Skrivet av Affiction93:

Datorn är bara 1-2 månader gammal så de ska väl inte vara problemet.

Som första svaret i din tråd säger så kan detta lösas av att återställa/uppgradera BIOS/UEFI. Använd inbyggt flashverktyg på moderkortet för bästa säkerhet om du beslutar dig för att uppdatera.

Permalänk

Sen nu har jag kollat med Aida64 och den visar ganska identiska temps på CPU:n som HW Monitor gjorde

Permalänk
Skrivet av kerbo:

Som första svaret i din tråd säger så kan detta lösas av att återställa/uppgradera BIOS/UEFI. Använd inbyggt flashverktyg på moderkortet för bästa säkerhet om du beslutar dig för att uppdatera.

Hur använder jag ett inbyggt flashverktyg då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affiction93:

Hur använder jag ett inbyggt flashverktyg då?

Du får titta i din moderkortsmanual, eller kolla på tillverkarens hemsida efter information. Det skiljer sig mellan olika fabrikat.
Principen är att man laddar hem senaste BIOS och sparar det på en usb-sticka formaterad i FAT32. Brukar sedan finnas ett val innan POST-screen att välja flashverktyget eller att gå in i BIOS och därifrån välja att uppdatera BIOS.

De flesta tillverkare erbjuder även en funktion att uppdatera inifrån OS, då finns det å andra sidan en högre risk att uppdateringen går fel eftersom man är beroende av ytterligare mjukvara.

Permalänk
Medlem

Ladda ner speedfan och titta.

Permalänk
Skrivet av kerbo:

Du får titta i din moderkortsmanual, eller kolla på tillverkarens hemsida efter information. Det skiljer sig mellan olika fabrikat.
Principen är att man laddar hem senaste BIOS och sparar det på en usb-sticka formaterad i FAT32. Brukar sedan finnas ett val innan POST-screen att välja flashverktyget eller att gå in i BIOS och därifrån välja att uppdatera BIOS.

De flesta tillverkare erbjuder även en funktion att uppdatera inifrån OS, då finns det å andra sidan en högre risk att uppdateringen går fel eftersom man är beroende av ytterligare mjukvara.

På deras hemsida om mitt moderkort "990FXA-GD80" så rekommenderar dom endast att jag uppgraderar BIOS om jag har windows 8 och jag sitter på windows 7.