Bra program för kryptering

Permalänk

Bra program för kryptering

Hej, har precis köpt en wd my passport och tänkte andvända den som backup. I med att jag inte ska ha den hemma pga säkerhet så tänkte jag kryptera den så inte mitt material kommer i fel händer. Jag har inget olagligt på den med typ bilder och dokument.
Jag undrar lite tips om bra program. Idag har jag Bitlocker och Wd security.
Tack för svar!
//Sebastian

Permalänk
Medlem

Truecrypt

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Truecrypt är trevligt och (vad jag vet) säkert: http://www.truecrypt.org/
Det fungerar också på alla vanliga operativsystem till skillnad från Bitlocker som ju bara fungerar på Windows.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

E det svårare att knäcka en hårddisk med truecrypt än ex bitlocker eller wd security?

Permalänk
Medlem
Skrivet av champion1998:

E det svårare att knäcka en hårddisk med truecrypt än ex bitlocker eller wd security?

Spela roll om det tar en superdator 100 eller 1000 år att avkryptera. Orka?

Permalänk
Medlem

bitlocker och wd security har backdoors, så det är inget man använder. Kör på Truecrypt.

Permalänk
Avstängd

Truecrypt.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Spela roll om det tar en superdator 100 eller 1000 år att avkryptera. Orka?

Tack för svaret men om det finns en backdoor så tar det 3 sekunder.

Skrivet av Denglade:

bitlocker och wd security har backdoors, så det är inget man använder. Kör på Truecrypt.

Tack för svaret, var detta som jag var ute efter. Har du andvänt truecrypt? Så du kanske kan ge tips på Filsystem, vilken sorts kyptering man ska andvända AES etc och om man ska kryptera hela hårddisken?

Mvh Sebastian

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av champion1998:

Hej, har precis köpt en wd my passport och tänkte andvända den som backup. I med att jag inte ska ha den hemma pga säkerhet så tänkte jag kryptera den så inte mitt material kommer i fel händer. Jag har inget olagligt på den med typ bilder och dokument.
Jag undrar lite tips om bra program. Idag har jag Bitlocker och Wd security.
Tack för svar!
//Sebastian

Bara för att dubbelkolla. Du tänker göra backup på disken och sedan lägga den i garderoben hemma hos din polare eller liknande? Det är inte så att den ska sitta inkopplad hos din polare och du ska göra backup till den över nätet?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Ett alternativ är att kryptera filerna i sig, tex via 7 zip, det kan vara rätt smidigt för vissa saker om man tex vill kunna maila "dokumentpaket" säkert, passar inte allt men väldigt praktisk för vissa saker beroende på användning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ett alternativ är att kryptera filerna i sig, tex via 7 zip, det kan vara rätt smidigt för vissa saker om man tex vill kunna maila "dokumentpaket" säkert, passar inte allt men väldigt praktisk för vissa saker beroende på användning.

Vill helst kryptera hela.

Skrivet av giplet:

Bara för att dubbelkolla. Du tänker göra backup på disken och sedan lägga den i garderoben hemma hos din polare eller liknande? Det är inte så att den ska sitta inkopplad hos din polare och du ska göra backup till den över nätet?

Nej, den ska inte sitta uppkopplat över nätet eller någon form utan en gång var 3 månad synkar man den med en mapp på datorn.