Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Jag hade absolut gjort det. Dock inte Intel förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Jag hade absolut gjort det. Dock inte Intel förstås.

Nej då det förstår man. Måste vara AMD och deras moduler ju. Vem behöver cores.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malkan:

Kostar inte en 3960x - 10k?

Köpte min på cdon för 2990 ;D

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Hm, vill ha en, men kan inte tänka mig att betala det priset i dagsläget, har heller ingen användning för 24 trådar. Kommer däremot köpa efterföljaren till 4930k när Haswell-e kommer ut Frågan är bara om den kommer med 6 eller 8 kärnor

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem

Köpa: nej.

Men frågan var om jag ville ha en: ja

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Känns som att folk svarar ja för att de vill ha en 12-kärnig CPU.
Men tvivlar starkt på att särskilt många av de som röstat ja skulle köpa en 12-kärnig processor om det gick till det priset.

Man kan köpa 2 x 6 kärnor redan idag för under 14K på Dustin, INKLUSIVE moderkort. Om ni nu är så många som kan tänka er att köpa en 12-kärnig, varför köper ni inte det? Kom inte och säg att det är för att ni vill ha högre frekvens än 3,2GHz. Ni kan bara drömma om att få det i en äkta 12-kärnig ändå.

ASUS Z9PE-D8 WS C602 S-2011 3978:- x1 = 3978:- INTEL XEON E5-1650 6-CORE 3.20GHZ 12MB S-2011 4990:- x2 = 9980:- 13958:-

Permalänk
Medlem

Har två 8-core processorer i min workstation, rent generellt är det onödigt om vi pratar om spel och singeltrådade program. Virtualiseringar och större data parsningar och utveckling i Linux drar full nytta av maskinens kapacitet. De flesta här på sweclockers verkar mest fokuserad på spel, där är det förmodligen snabba Quad-Core's som gäller för jakten på FPS. Låt tillämpningen styra.

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Medlem

Personligt? Nej
För jobb eller sådant? Ja, behöver man prestandan är priset inte så himla intressant om det är jobb relaterat

Permalänk
Medlem

Det lär väl dröja ett bra tag innan 12 kärnor nyttjas i mjukvara som spel, vilket det verkar vara många här i tråden baserar sitt beslut på. Jag arbetar mycket med 3D-rendering så jag hade gärna haft både en eller två 12-kärniga processorer för att göra livet lite lättare

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på att bygga min nästa dator med 12-16 kärnor så att jag kan köra en del virtuallisering. Men till en vanlig speldator? Nej. Singlecore styrkan brukar vara för låg för att det ska vara värt att använda det till spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Känns som att folk svarar ja för att de vill ha en 12-kärnig CPU.
Men tvivlar starkt på att särskilt många av de som röstat ja skulle köpa en 12-kärnig processor om det gick till det priset.

Man kan köpa 2 x 6 kärnor redan idag för under 14K på Dustin, INKLUSIVE moderkort. Om ni nu är så många som kan tänka er att köpa en 12-kärnig, varför köper ni inte det? Kom inte och säg att det är för att ni vill ha högre frekvens än 3,2GHz. Ni kan bara drömma om att få det i en äkta 12-kärnig ändå.

ASUS Z9PE-D8 WS C602 S-2011 3978:- x1 = 3978:- INTEL XEON E5-1650 6-CORE 3.20GHZ 12MB S-2011 4990:- x2 = 9980:- 13958:-

Tyvärr kan man inte köra två sådana CPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Känns som att folk svarar ja för att de vill ha en 12-kärnig CPU.
Men tvivlar starkt på att särskilt många av de som röstat ja skulle köpa en 12-kärnig processor om det gick till det priset.

Man kan köpa 2 x 6 kärnor redan idag för under 14K på Dustin, INKLUSIVE moderkort. Om ni nu är så många som kan tänka er att köpa en 12-kärnig, varför köper ni inte det? Kom inte och säg att det är för att ni vill ha högre frekvens än 3,2GHz. Ni kan bara drömma om att få det i en äkta 12-kärnig ändå.

ASUS Z9PE-D8 WS C602 S-2011 3978:- x1 = 3978:- INTEL XEON E5-1650 6-CORE 3.20GHZ 12MB S-2011 4990:- x2 = 9980:- 13958:-

Men om jag har förstått det hela rätt så har inte den cpun mer än en QPI Link vilket betyder att den inte går att köra samtidigt med en annan cpu ändå.. Om dom ska jobba tillsammans. Rätta mig gärna om jag har fel. Men det känns som att cpuer med dubbel QPI kostar mer av en anledning.

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Medlem

En tvåtrådad mpeg2-transcode (adobe media encoder, trådar ibland dåligt beroende på inställningar) på 45 minuters material tar hemmadatorn (i7-2700K 4.7GHz) ca 15 minuter, medan min HP Z820 med totalt 16 kärnor (dubbla sandy-proppar) gör samma jobb på ca 40 minuter.

Jag vill inte lida så fort ett program inte lyckas tråda bra. Därför är jag lite rädd när de tryckt i så många kärnor då de måste sänka klockfrekvensen som följd. Hoppas på en vidareutveckling på Intel Turbo Boost, i så fall. Att den lättare kan se när det är läge att temporärt inaktivera outnyttjade kärnor och turbo'ar resterande högre än vad de lyckas med idag.

Så en ytterst flexibel 12-kärnig CPU tackar jag inte nej till

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Tyvärr kan man inte köra två sådana CPUer.

Skrivet av Ewelyn:

Men om jag har förstått det hela rätt så har inte den cpun mer än en QPI Link vilket betyder att den inte går att köra samtidigt med en annan cpu ändå.. Om dom ska jobba tillsammans. Rätta mig gärna om jag har fel. Men det känns som att cpuer med dubbel QPI kostar mer av en anledning.

Helt sant, ja var lite snabb där. Men det finns dual socket kapabla 2,6GHzare för mindre än 5000:- på Misco t.ex. 12 kärnor i 2,6GHz. Mer än så kan man ändå inte förvänta sig av nativ 12-k'ärnig. Varför köper folk inte dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

tror inte poängen var det exakta priset på kronan och öret, snarare att Gilgamesh har en cpu för över 5 papp samtidigt som han skrev som han skrev.
Men det som MrNeikter skrev kanske är svaret på den gåtan.

nope hade prollen långt innan CDON reade ut den.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Helt sant, ja var lite snabb där. Men det finns dual socket kapabla 2,6GHzare för mindre än 5000:- på Misco t.ex. 12 kärnor i 2,6GHz. Mer än så kan man ändå inte förvänta sig av nativ 12-k'ärnig. Varför köper folk inte dessa?

Jadu det är en bra fråga, det är nånting jag troligen skulle satsa på om det vore så att man behöver många kärnor. Moderkort till detta är ju inte så mycket dyrare än vanliga som bara stöder en cpu.

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ewelyn:

Jadu det är en bra fråga, det är nånting jag troligen skulle satsa på om det vore så att man behöver många kärnor. Moderkort till detta är ju inte så mycket dyrare än vanliga som bara stöder en cpu.

Personligen tror jag att en sexkärnig överklockad till 4,6GHz utpresterar en 12-kärnig i t.ex 2,6GHz i det mesta. Den 12-kärniga är bara 13% snabbare teoretiskt, och då har den inte en chans att maxa alla trådar i väldigt många fall, och i de fall den gör det lär skalningen inte vara något vidare.

Jag tror inte ens Intel kan tillverka 12 eller 15 kärnor i högre än 2,6GHz mer än i väldigt begränsad skala.
Jag tror Intel ved vad de gör när de avvaktar med många kärnor till konsument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Personligen tror jag att en sexkärnig överklockad till 4,6GHz utpresterar en 12-kärnig i t.ex 2,6GHz i det mesta. Den 12-kärniga är bara 13% snabbare teoretiskt, och då har den inte en chans att maxa alla trådar i väldigt många fall, och i de fall den gör det lär skalningen inte vara något vidare.

Jag tror inte ens Intel kan tillverka 12 eller 15 kärnor i högre än 2,6GHz mer än i väldigt begränsad skala.
Jag tror Intel ved vad de gör när de avvaktar med många kärnor till konsument.

Ja, det tror jag med om den är överklockad.

Edit: Fast å andra sidan så går det kanske att överklocka en 12 kärning cpu också, och isåfall får man ju en cpu som presterar riktigt bra. Jag vet dock inte hur mycket man kan pressa en Xeon cpu men det känns som att det borde att klocka upp lite iallafall.

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ewelyn:

Ja, det tror jag med om den är överklockad.

Edit: Fast å andra sidan så går det kanske att överklocka en 12 kärning cpu också, och isåfall får man ju en cpu som presterar riktigt bra. Jag vet dock inte hur mycket man kan pressa en Xeon cpu men det känns som att det borde att klocka upp lite iallafall.

Jo självklart. Men det blir duktigt med strömkonsumtion väldigt fort. Jag tror att de som vill ha många kärnor får hålla sig till Xeon.

Permalänk
Medlem

Tycker det skulle vara mer intressant om de gjorde i5:orna till hexa-core och i7:orna till octa-core. Eller kanske quad-core med HT på i5:orna och hexa-core med HT på i7:orna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jo självklart. Men det blir duktigt med strömkonsumtion väldigt fort. Jag tror att de som vill ha många kärnor får hålla sig till Xeon.

Det har du nog helt rätt i att det kommer börja att dra iväg fort.

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Tycker det skulle vara mer intressant om de gjorde i5:orna till hexa-core och i7:orna till octa-core. Eller kanske quad-core med HT på i5:orna och hexa-core med HT på i7:orna.

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag förstog rätt så menar du att det skulle vara intressant med Hexa-core på i7or? Isåfall så finns det redan. Titta på i7 3930k och 4930K.

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ewelyn:

Om jag förstog rätt så menar du att det skulle vara intressant med Hexa-core på i7or? Isåfall så finns det redan. Titta på i7 3930k och 4930K.

Jo, jag vet, men jag menade i samma prisklass med i7 4770k. Vilket betyder att 3930k och 4930k blir octa-core. Dock så har väl Intel så lite press på sig att detta inte kommer hända på ett bra tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Jo, jag vet, men jag menade i samma prisklass med i7 4770k. Vilket betyder att 3930k och 4930k blir octa-core. Dock så har väl Intel så lite press på sig att detta inte kommer hända på ett bra tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha du menar så, då är jag med på vad du menar och det hade vart nice om det hade blivit så Dock som du säger lär det ta ett tag eftersom Intel antagligen inte har nån speciell press på sig.

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Master of Overkill

Ja så klart mer cores åt folket.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Lol, hyfsat jämn poll. Står på pricken 50/50 nu av 264 röster lagda

Såklart man skulle vilja ha det!

Permalänk
Hjälpsam

134 Ja och 134 Nej.
Jag röstade nej, jag vill gärna ha en 12 kärnig, men inte betala 12000kr för den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Helt sant, ja var lite snabb där. Men det finns dual socket kapabla 2,6GHzare för mindre än 5000:- på Misco t.ex. 12 kärnor i 2,6GHz. Mer än så kan man ändå inte förvänta sig av nativ 12-k'ärnig. Varför köper folk inte dessa?

Håller helt med här, om man faktiskt har nytta av 12 CPU-kärnor så undrar jag varför man skulle välja en 12-kärnig CPU mot 2st 6-kärniga. Det senare alternativet är mycket mer flexibelt, man kan få ungefär samma prestanda för mindre pengar (fast till något högre strömförbrukning). Sedan kan 6-käriga CPUer klockas mycket högre + att varje CPU-sockel har sin egen minnesbuss.

En 12-kärnig Xeon har idag 2.7GHz som maximal basfrekvens. Alla dessa 12-kärnor delar på bandbredd mot 30M L3 cache och 4 kanaler mot RAM. Just detta är ett problem, rent tekniskt kan man tillverkar CPUer med ännu fler CPU-kärnor men i något läge kommer CPU-cache och bandbredd mot RAM bli en enorm flaskhals.

Går man i stället på 2x 6-kärniga så har varje CPU-sockel en egen L3 cache (typisk 15M) och varje CPU-sockel har också en egen 4-kanals RAM-buss (i.e. dubbla teoretiska bandbredden mot RAM totalt sett). Nu verkar det som om 6-kärniga Xeons blivit förpassade lite till budgetsegmentet för Ivy Bridge baserade Xeons, så det snabbaste alternativet är 2x 8-kärnor (2x 25M L3) med en basfrekvens på 3.4GHz (förövrigt en CPU som har slagit väldigt många "världsrekord" för system med 1 och 2 CPU-sockets, fast verkar som Intel inte orkar skylta med det lika mycket som Oracle gapar om de "världsrekord" de får med SPARC).

Visst är det senare alternativet dyrare, men med tanke på prislappen på en 12-kärig CPU så är nog målgruppen inte speciellt priskänslig. Det man ska tänka på är att priset för MB+CPU är runt 50% så högre men teoretisk prestanda är nära nog 100% högre! Så det är helt enkelt mer priseffektivt med flera CPU-socklar än en enda CPU med väldigt många kärnor.

Det finns vissa typer av problem som kommer vara mer effektiva på en CPU där alla CPU-kärnor delar på L3-cache, men av de applikationer som faktiskt drar nytta av många kärnor så är det ytterst få som inte fungerar bra även med flera CPU-socklar.

Så skulle jag köpa en 12-kärnig CPU? Givet alternativen för samma pengar: nej!
Om det fanns en 12-kärnig "svensson" CPU som var klart billigare än multisocket Xeon alternativ så skulle det kunna vara intressant förutsatt att enkeltrådprestanda fortfarande är riktigt bra!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Orici:

Intel frågar, är nog främst tänkt till Haswell E.

http://www.hardware-360.com/intel-principle-engineer-wants-to...

Skull nog kostar runt 13000-14000?

Det finns ju åttakärniga redan så steget är väl inte jättestort.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)