Permalänk

Nojig angående plasma-TV

Hej

Tänkte köpa en ny TV. Har tittat på en plasma (http://www.komplett.se/lg-50-plasma-tv-50pn650t/777411) som jag gillar. Kundrecensionerna ser positiva ut och den är ganska så billig. Jag har tänkt spela, se på film och se kolla på vanliga kanaler, men för det mesta spela.

Problemet är nu att min kompis har gjort mig nojig eftersom att han berättade hur "kanal-loggan" kan brännas fast i hörnet. Det har hänt både honom och folk som han känner. Jag har läst runt på en del forum nu och har inte kommit fram till något beslut. Vissa skriver att det går bort om man har på myrornas krig i ca en timme. Men jag vet inte vad man ska tro.

Det jag nu undrar är; Ungefär hur länge måste TV:n vara på för att detta ska hända? Är det lätt att få bort? Vad rekommenderar ni för övrigt? Tips!

Permalänk

texturer som inte rör på sig kan i längden bränna fast ja. t.ex loggor på tvkanaler ev ui i div spel så som livmätaren osv vid spelande längre tider i sträck.

t.ex brorsan har bränt fast minimapen från wow för gott på sin lg plasma men de e pga att han satt å spelade i typ 8h i sträck på den.

så det kan bränna fast ja men om man spelar/tittar på samma kanal i måttliga mängder dvs max 3-4h i sträck tror jag inte det är någon större fara.

och om du typ sätter på en skärmtvätt så fort du börjar se spår till fastbränning (brukar vara lättast att se på en helsvart bild) så kan du nog få bort det mesta iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Vi har plasma hemma och den TVn har ibland stått igång länge men inga inbränningar. Oftast så är där något som ändras hela tiden. Kollar du på TV4 så vid reklam släcks loggan vet jag. Inget du ska oroa dig för.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Har haft min Panasonic plasma i 3 år, och haft samma bild/logo uppe i över 12 timmar.
Och ja bilden/loggan är kvar, men stänger jag av tvn en stund så försvinner allt.
Spelar varje dag på den, inte haft några som helst problem.

Permalänk
Medlem

Plasma teknologin har blivit bättre. min pappas plasma tv har vi haft i flera år nu och vi har inga problem.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min plasma tv ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=854601 ) i snart 2 år och bara haft en logga inbränd som varade i 5 minuter och inte lyckats sen dess
Så tror det är beroende på tv det där med inbränning vissa är känsligare än andra helt enkelt

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag har haft två plasmor sedan 2006 (en som köptes in 2006, en annan 2011), och har fortfarande aldrig råkat ut för permanent inbränning, trots att en statisk bild råkade stå på 8 timmar i sträck en gång på den äldsta.

Det var allra mest problem i de första generationernas paneler, och problemet är mer eller mindre utrotat i dagsläget (vi pratar peramenta inbränningar alltså; temporära händer fortfarande, men det är sällan för min del och försvinner väldigt snabbt av sig självt).

Det finns dock undantag, det har hänt att folk råkat ut för permanent inbränning även med nyare paneler. Antingen måndagsexemplar eller så finns det någon viss paneltyp som helt enkelt fortfarande lider av problemet. Vet inga detaljer dock, tyvärr.

Skulle jag rekommendera plasma? Självklart. Det finns inget annat alternativ som ger riktigt bra bildkvalité (förutom CRT som ju som bekant är tämligen utdött). Lcd/led-apparater lider alla av sämre färger och kontrast, och normalt även sämre svärta, än plasma.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Permanenta inbränningar var vanliga på äldre plasmor.
Men dom nyare så försvinner det.
Jag har en plasma, och sitter dagligen på min HTPC och surfar runt. Ibland har tvn stått på med samma sida i många timmar, och med högt ljus.
Och när man då byter till något annat så kan man se en svag inbränning. Men det tar inte mer än 20min så är det borta.
Det är givetvis olika från tillverkare till tillverkare.
Men över lag så är det ett icke problem nu för tiden.

Tog bort off-topic då den var olämplig
Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Den TVn har 56ms i input lag om jag minns det rätt och är du casual-gamer som spelar mest RPG, singleplayer och inte intensiv fps eller mp/online så fungerar den att spela på om man tycker det är ok att handkontrollen/musen släpar efter lite grann.

Det är inte lika stort problem idag med IR, inte pga att det är borta, utan pga att TVn tvättar sig själv då den bränner in bilden, man måste ändå tänka på att inte överanvända den alltför länge på statiska bilder.

Tekniken skiljer sig mellan märken och LG har vad jag hört haft mer problem än exempelvis Samsung som t.o.m har en apparat som klarar sig extremt bra.

Panasonic har fortfarande problemet men har fått bra gehör för sitt tvättprogram.

Permalänk
Hedersmedlem

Min LG-plasma har även programvara för att känna av att det är samma bild och sänker ljusstyrkan för att minska risk för inbränning. Så att köpa plasma idag är i princip riskfritt gällande inbränning skulle jag säga.

Jag raderade en bild jag tyckte var på gränsen till olämplig, det finns även unga personer på forumet som vi får tänka på. Även inlägget som citerade togs bort.

Permalänk

Panasonic plasma har gaming mode med låg latens. Tror även de billigare har det.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Har inte funnits någon inbränning alls på mina Panasonic-plasmor jag har ägt. Däremot har det funnits IR (tillfälliga "skuggor") efter loggor och menyer om man haft på samma bild länge. Men de har alla gått bort snabbt när det visats en annan bild.

Var hemma hos en kompis för några veckor sedan som hade en LG-plasma och han hade väldigt tydlig IR efter terminaltext (han använde den delvis som datorskärm) som dök upp väldigt snabbt och syntes tydligt.

Det skiljer nog en del från märken och modeller, men inbränningar är väldigt ovanligt idag.

Permalänk
Medlem

Får inbränningar på min Panasonic Vt50 så att påstå att det inte finns på nyare plasmor är rent nonsens. Det existerar i olika grad på alla plasmor. Köp en LCD om du ska spela mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av John Adolfsson:

Hej

Tänkte köpa en ny TV. Har tittat på en plasma (http://www.komplett.se/lg-50-plasma-tv-50pn650t/777411) som jag gillar. Kundrecensionerna ser positiva ut och den är ganska så billig. Jag har tänkt spela, se på film och se kolla på vanliga kanaler, men för det mesta spela.

Problemet är nu att min kompis har gjort mig nojig eftersom att han berättade hur "kanal-loggan" kan brännas fast i hörnet. Det har hänt både honom och folk som han känner. Jag har läst runt på en del forum nu och har inte kommit fram till något beslut. Vissa skriver att det går bort om man har på myrornas krig i ca en timme. Men jag vet inte vad man ska tro.

Det jag nu undrar är; Ungefär hur länge måste TV:n vara på för att detta ska hända? Är det lätt att få bort? Vad rekommenderar ni för övrigt? Tips!

jag äger en plasma och ärligt talat det känns som sånt är en my

det ar varit så bra att jag har börjat vara slarvig glömmer den ofta på en stillbild har inte lyckats bränna in en pixel och jag har ägt den i några månader nu jag förstår inte varför

men det verkar inte gå att bränna in något i den

första dagarna råkade jag av misstag glömma den i en meny av ett spel eftersom jag sommnade den satt så i flera timmar inget hände

Permalänk
Medlem

Har en Samsung plasma köptes 2003-2004.
Har somnat,däckat,glömt,åkt ifrån,rest bort ifrån den många gånger med statiska bilder. "spel" "webläsare" osv osv.. Efter en "tvätt" är allting borta. Går verkligen inte bränna in något i min gamla iaf.. Dom "nyare" lär vara bättre?

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!