Ny router,tar 5 minuter för en hemsida ?

Permalänk

Ny router,tar 5 minuter för en hemsida ?

Hej, köpte idag en ny router (asus rt-n66u). Efter att ha ställt in DNS/static ip osv i den så försöker jag komma in på hemsida, men problemet är att det är typ 5minuter för den att ladda klart.

Skype är det enda som fungerar smärtfritt.

Har testat googles dns också, samma problem. Vad kan vara problemet tror ni ?

Mvh
Stumpan.

Permalänk
Medlem

Kolla om du har senaste mjukvaran i den först. annars uppgradera

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Kolla om du har senaste mjukvaran i den först. annars uppgradera

Uppdaterade till senaste FW:n utan någon skillnad :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stumpan12:

Hej, köpte idag en ny router (asus rt-n66u). Efter att ha ställt in DNS/static ip osv i den så försöker jag komma in på hemsida, men problemet är att det är typ 5minuter för den att ladda klart.

Skype är det enda som fungerar smärtfritt.

Har testat googles dns också, samma problem. Vad kan vara problemet tror ni ?

Mvh
Stumpan.

Hur har du kopplat? Har du Fiber eller ADSL?

Permalänk
Rekordmedlem

Varför har du ändrat dns och statisk ip? Är det något du måste göra och är det i så fall korrekt gjort ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Hur har du kopplat? Har du Fiber eller ADSL?

Skrivet av mrqaffe:

Varför har du ändrat dns och statisk ip? Är det något du måste göra och är det i så fall korrekt gjort ?

Fiber, I mitt kvarter måste man köra med deras uppgifter. Ja det är korrekt gjort.

Konstiga är ju att jag har internet (kan snacka över skype) men hemsidor tar 5 min att ladda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stumpan12:

Fiber, I mitt kvarter måste man köra med deras uppgifter. Ja det är korrekt gjort.

Konstiga är ju att jag har internet (kan snacka över skype) men hemsidor tar 5 min att ladda

Gör en ping och se vilken svarstid du har.

Start->Kör->cmd->ping 8.8.8.8

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stumpan12:

Fiber, I mitt kvarter måste man köra med deras uppgifter. Ja det är korrekt gjort.

Konstiga är ju att jag har internet (kan snacka över skype) men hemsidor tar 5 min att ladda

Skype använder inte dns servrar på samma sätt som när du ska surfa, varför kan du inte använda dhcp?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det låter som att det är själva ptren som orsakar problem kan dock vara hög ms mot dina DNSer. Gör som så att du flushar din lokala DNS cache och kör pingplotter mot din ISPs DNSer.