Lösning för underhållningen hemma

Permalänk
Medlem

Lösning för underhållningen hemma

Hej!
Nu är det så att jag har tankar på att göra om här hemma och skippa det här med stationär dator.
Som det är nu är det ju dock väldigt smidigt med hdmi till tv:n och en DAC inkopplad mellan dator och stereo som sköter allt ljud.

Det jag vill ha kvar av det jag har är stereo och tv som jag vill koppla till dator och DAC.
Jag har även ett önskemål att detta ska lösas sladdlöst mellan datorn och resterande produkter.

Det låter ju som upplagt för en lösning med en mac-dator och en AppleTV, men jag känner mig inte så pigg på att gå över till det laget.
Finns det något vettigt alternativ som är ganska smidigt?
Är även sugen på en NAS.. Finns det någon sådan som kan hjälpa mig på vägen?

Tack på förhand för svar och er tid att läsa det jag skrivit.

Permalänk
Medlem

Är du tekniskt lagd så rekommenderar jag en Raspberry Pi med xbmc.

Permalänk
Medlem

Ja en NAS i garderoben + något kopplad till TVn/Stereon (HTPC/Mediaspelare) + diverse trådlösa enheter kanske vore något för dig.

Frågan är hur man smidigast styr enheten som är kopplad till TVn. Själv kör jag med en K400 (tangentbord med touchpad), men det finns lösningar om man endast vill styra med surfplatta/mobil. Jag har en Synology 212j + HTPC + Ipad och det täcker alla mina behov.

Permalänk
Medlem

@addek83

Jag räknar mig själv som tekniskt lagt och en Raspberry Pi kanske kan vara en lösning..
Men kan man styra den via en bärbar dator eller liknande? (Ja, jag vet att RasPi är en dator i sig)
Jag vill helst inte behöva byta mellan typ trådlöst tangentbord och en bärbar dator.

@muffen:
Ja, frågan är ju hur man enklast sköter det.
Nackdelen med ditt system (ur min synvinkel) är att jag inte skulle ha någon dator att titta på (har en Nexus 7 som jag typ endast använder som karta när jag är ute och reser..) för mer aktivt arbete (typ leta efter saker, boka resor och hotell osv). Att vara bunden till att kolla på min tv då vet jag inte om jag är sugen på. Att göra sådana aktiviteter på surfplatta är hemskt imho.
Men bra input. Finns det några sådana lösningar för att styra med en bärbar dator?

Permalänk
Medlem

Finns mycke mobil/surfplatta appar som du kan styra xbmc med om raspberryn är ett alternativ till tv'n

Permalänk
Medlem

Jag kör en Netgear server med linux på, som jag har rTorrent på och kan styra lokalt. Vidare från den har jag 2 st WDLIVE's som lagring, nätverksbundna. Därefter har jag en Xtreamer Ultra kopplad till TV'n med openelec på. Personligen kan jag ej komma på en smidigare lösning.

Visa signatur

“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”