Hej har nu äntligen bestämt mig att införskaffa en ny router, då min nuvarande en gammal TP_link TL-WR741ND med dd-wrt börjat bråka rejält med trådlös täckning. Tror den fick sig en hel del smällar i flytten.
Flyttade nyss till en lägenhet på 1 rum med storleken 41 kvadratmeter. Sängen befinner sig dock ovanför ett sovloft i hallen, (det är där wifi-täckningen är som sämst). Det är ett gammalt hus så alla väggar är riktigt bastanta betongväggar. Vilket ju inte är så bra.
Har för tillfället 100/100 lina från ett studentboende.För tillfället har jag en stationär dator som körs via kabel och får ut bra hastigheter. 1 surfplatta modell Samsung Note 10.1 och en samsung smartphone som kör via wifi. Samt ibland en gammal laptop som kör via wifi.har läst igenom de senaste sidorna i tråden(orkade inte läsa mera just nu). Hittills så har detta i kombination med min egen efterforskning lett mig fram till två olika alternativ.
Antingen Netgear WNR3500L eller Asus RT-N56U. Är inte helt säker på vilken som är bäst att köra. Jag gillar custom firmwares som t.ex dd-wrt eftersom det låter en ändra inställningar i det oänliga, gör det möjligt att använda routern som open-vpn klient. Då jag ibland tycker det är bekvämt att koppla upp routen till vpn så att all trafik går igenom vpn när man surfar på vissa sidor. Det körs även en hel del torrents så den ska klara av sånt, samt så vill jag ha bra wifi täckning i lägenheten och gärna en bit utanför om det går, men inget krav.
Nu över till mina två alternativ:
Netgear WNR3500L
Bra pris
Öppen källkod(alltid trevligt)
Kan köra tomato
Ska fungera bra säger människor här.
Asus RT-N56U
Dyrare i pris(men fortfarande i toppen på min budjet om prisskillnaden kan motiveras
)Kan ej köra dd-wrt dock ASUSWRT som verkar rätt okej det med.Dual-band så man kör både 2.4 och 5 Ghz nätet samtidigt.
Ska ha bra wifi-räckvidd säger folk
Ska vara väldigt stabil.
Så här är mina funderingar nu, vilken av dessa tror ni passar bäst för mig? är det värt att
lägga några hundringar med för N65U, eller klarar man sig lika bra med WNR3500L?
Känns som N65u är mer framtidssäker. Men frågan är om man inte kommer byta router om några år igen ändå.Så vilken är smartast att välja tycker ni?
Där jag bor kryllar det utav trådlösa nätverk så därför kanske en dualband router är att rekommendera eller?
Edit: eller är det värt att uppgradera sig till en Asus RT-N65U för att få en proccessor per band?
Edit2: eller kanske ta en n66u för att kunna köra t.ex. tomato?
ps. Vet ni om det finns någon butik som låter en köpa hem 2 olika routerns några dagar och prova vilken som fungerar bäst, och sen lämna tillbaka den ena på öppetköp? (självklart är kartongen öppnad så försiktigt det går och allting återställt innan man lämnar tillbaka)Vet att t.ex. elgiganten gör detta. Om man beställer någon på postorder borde man väl kunna åberopa ångerrätten man har även om man öppnat.hade dock velat köpa en i butik idag
Edit: Köpte en 3500L på inet här om dagen som fungerar bra förutom att wifi har lite dålig räckvidd och störs ut rätt mycket utav andra nätverk i närheten.
Flashat in tomato shibby och lekt en hel del vilket är väldigt kul. Redan lyckats koppla upp den mot en vpn och styra om vissa datorer över vpn medan andra går via vanliga internet. Denna måste jag spara i varje fall. Kan ju alltid använda den som förlängare eller intern brandvägg om någon annan är bättre. Den var inte så dyr så.
Beställde även en N65 från webhallen på Postorder (pga distansköplagen) som kom idag som jag ska leka med nu. 5 Ghz nätverket gör underverk med wifi hastigheten och stabiliteten så här långt. Ogillar att man inte kan lägga in custom firmware dock.... Får se om jag sparar dennna eller skickar tillbaka den.