Mediaspelaren Winamp läggs ned efter 15 år

Permalänk
Medlem

Körde på Winamp tills för bara två år sedan, hade då varit användare i säkert 10 års tid. Började använda MusicBee och är nu fast. Riktigt fin spelare det!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Sämsta datorrelaterade nyheten jag läst på länge. Hoppas det inte dröjer så många år innan det dyker upp ett alternativ som är ens i närheten av lika bra.

Men å andra sidan, nuvarande version fungerar bra som den är, ingen katastrof fören man börjar få problem med nya operativsystem.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur tänkte du nu ?

Winamp är ju så mycket dator det kan bli sedan 1997 !

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 4070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Blir förvånad när jag ser så många lovprisa den.
För mig var den grötig och full av bloatware.
Jag måste missat någonting.

Den började inte bloata förrän version 3 som släpptes 2002 (första stora versionen efter AOL:s uppköp, som av en händelse). Innan dess så var den utan konkurrens den bästa spelaren och långt smidigare än alternativen. Installationsfilen var på bara ett par hundra kB, och ett kraftfullt pluginsystem gjorde att spelaren gick att utöka bäst man ville.

Många (inklusive jag) höll fast vid de sena 2.X-versionerna, som fortsatte att utvecklas parallellt efter att 3 släppts. Nullsoft skippade sedan version 4 och gick direkt till 5 ("2+3") som i praktiken övergav kodbasen från Winamp 3 och fortsatte bygga på 2.X, fast de implementerade en hel del ytterligare funktioner, och försökte sälja "Winamp Pro" och andra betal- eller reklamfinansierade varianter.

Man kan tillägga att det kanske inte var svårt att vara "bäst" när konkurrensen bestod av RealPlayer och WMP, men Winamp har ändå format många senare spelare. Just att den var med i MP3-tidens början, då datorer plötsligt kunde användas till att spela musik på ett smidigt sätt, och vad internet innebar för musikspridning, så har den en historisk plats i datoranvändandet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

http://www.aimp.ru/ AIMP3 har allt som winamp har

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Vill man verkligen hålla kvar vid Winamps designidiom så kan man titta på Audacious. Numera är dess standardgränssnitt mer modernt och baserat på GTK (och i mina ögon väldigt lyckat, och det jag använder), men det stöder fortfarande "Winamp Classic skins" om man vill ha en närpå identisk Winampupplevelse på utsidan.

http://i.imgur.com/Fc1n9GS.png

Här med Audacious eget standard-skin i "Winamp Classic"-läge, men man skulle utan problem kunna ta Winamps eget skin och låtsas som att inget har hänt .

Ah, det var ju lite intressant. Fast hur är det med Media Library, den Winampfunktion som alltid har spöat alla andra mediaspelare (tycker jag)?

För övrigt synd att Winamp försvinner, även om jag inte haft det installerat sedan Spotify kom (vilket är synd, då Spotifys gränssnitt är totalt värdelöst i jämflörelse, även om det låååååångsamt blir bättre).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Jag använder Winamp ännu, har gjort så i 10 år.

Permalänk
Medlem

Så här ser min ena jobbdator ut just nu

Jo jag har skivorna till musiken i listan hemma samt.
Och jo jag vet det är en konstig blandning. Men vad kan jag säga Les Miserables soundtrack är bra att jobba till ^^;

(Jobbrelaterat ligger i bakgrunden. Har inte bara winamp och SweC uppe)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Inaktiv

Lite tråkigt är det men ja förstår att det blir nedlagt, trodde för ca 1år sedan att det redan blivit det, så jag sökte då upp och hitta reliken, ingen som jag känner använder Winamp längre, när Winamp hade kommit ut i slutet av 90talet var jag helt tokig i programmet, gillade utseendet och funktionerna, en riktig musik spelare, jag installerade Winamp så fort jag hade formaterat eller byggt en dator åt någon annan, det var lika naturligt som att installera drivrutiner, använde nog Winamp i nästan 12år, fram tills för ca 5år sedan,därefter har jag inte rört Winamp, sen dess har Spotify använts flitigt istället, för mig är Winamp förlegat, tillhör det förflutna.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, använder fortfarande 2.92, men allt har sin tid.

Permalänk

Efter alla kommentarer hittills börjar jag känna mig lite unik. Jag känner nog ingen datorkompetent person som inte använder winamp till lokalt lyssnande.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Trist. Använder fortfarande Winamp även om Spotify används till det mesta... Och har gjort det i 13 år, om jag minns rätt.
Nåja. Det finns ju andra spelare.

Visa signatur

Burk 1 Pentium II @ 400 MHz || Voodoo 2 SLI || 256 MiB PC-100 || ASUS P2B (Avställd)
Burk 2 Core 2 Duo X6800 E || 7950 GX2 Quad-SLI || 4096 MiB DDR II 800 || ABIT FP-IN9 SLI (I delar och används ej mer)
Burk 3 Core I5 2500K || GTX 295 Quad-SLI || 8126 MiB DDR III || Asus P8Z68 (Gammal, Orkar inte uppdatera... :P)

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Den började inte bloata förrän version 3 som släpptes 2002 (första stora versionen efter AOL:s uppköp, som av en händelse). Innan dess så var den utan konkurrens den bästa spelaren och långt smidigare än alternativen. Installationsfilen var på bara ett par hundra kB, och ett kraftfullt pluginsystem gjorde att spelaren gick att utöka bäst man ville.

Många (inklusive jag) höll fast vid de sena 2.X-versionerna, som fortsatte att utvecklas parallellt efter att 3 släppts. Nullsoft skippade sedan version 4 och gick direkt till 5 ("2+3") som i praktiken övergav kodbasen från Winamp 3 och fortsatte bygga på 2.X, fast de implementerade en hel del ytterligare funktioner, och försökte sälja "Winamp Pro" och andra betal- eller reklamfinansierade varianter.

Man kan tillägga att det kanske inte var svårt att vara "bäst" när konkurrensen bestod av RealPlayer och WMP, men Winamp har ändå format många senare spelare. Just att den var med i MP3-tidens början, då datorer plötsligt kunde användas till att spela musik på ett smidigt sätt, och vad internet innebar för musikspridning, så har den en historisk plats i datoranvändandet.

De var 10 år sedan jag använde Winamp. Och med hjälp av din historieinfromation kommer jag även ihåg att spelaren blev betydligt sämre där som du beskriver. Vissa kanske klagar att detta inte har med hårdvara och utveckling att göra... Men är med råge tillräckligt vintage för att förtjäna en förstasida på Swec tycker jag. (Fan va gammal man är!)

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

Ah, det var ju lite intressant. Fast hur är det med Media Library, den Winampfunktion som alltid har spöat alla andra mediaspelare (tycker jag)?

Jag har personligen aldrig fastnat för sådana biblioteksfunktioner, utan tycker att filsystemet i sig är bättre på att kategorisera sådant. Jag sätter upp playlists som ligger i "flikar" i Audacious som antingen kan klickas runt bland direkt, likt flikarna i en webbläsare, eller navigeras i med en separat "Playlist manager" som listar alla överskådligt. Det är så pass smidigt att sköta att det inte finns någon direkt anledning att stänga gamla playlists, så jag har väl ett 50-tal öppna kontinuerligt.

Tittar man på officiella programbilden från Audacious hemsida så ser man ju dock en flik kallad "Library" samt ett sökfönster:

På bilden så har användaren lagt till katalogen "Music" och kan söka bland dess filer. Då jag inte använt Winamps bibliotek så vet jag inte om det skiljer sig, men övrig funktionalitet är rätt nära baserad på Winamps design, som sagt, så det låter inte omöjligt att det är likartat.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Märkligt... Kan ju inte kosta så mycket att uppdatera winamp lite nu som då. Dagens WTF

Använt winamp (classic skin) i 13 år nu. Funkar säkert ett bra tag till.

Permalänk
Inaktiv

Då foobar 2000 redan nämnts så tipsar jag om MusicBee som jag kört i Windows de senaste åren: http://getmusicbee.com/

Permalänk
Medlem

Gick raskt in på winamp.com och laddade ner sista versionen på alla datorer jag har. så nu är eftermiddagen räddad. *går å hämtar en kopp java*

Visa signatur

Nya Datorn:M/B:ASUS B550-F|CPU:AMD Ryzen 9|RAM 64GB|Disk:2x1TB M.2|GPU:Radeon 5500xt 8GB|Chassie:Fractal Design Define R7|Skärm:48"4K LG|
Server:M/B:Asus M4N78 SE|GPU:GF8600GT|CPU:AMD Phenom2 X4 2.8Ghz|RAM:8Gb|B]SSD[/B]:Corsair Force 3 120GB|Chassie:Fractal Design Define R2|
HTPC:M/B:MSI 880gma-e45|GPU:ASUS Radeon HD 7770|CPU:AMD Athlon2 X6 3,2Ghz|RAM:Corsair XMS3 12GB|SSD:OCZ 64gb|OD:Samsung Bluray|Chassie:Chieftec Hi-Fi HM-02SL

Permalänk
Inaktiv

Synd att de lägger ner. Det har alltid varit en bra spelare. Men har personligen inte använt Winamp sedan jag byta till Foobar för en jävla massa år sedan. Däremot har Winamp scrobblern varit väldigt användbar fortfarande.

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkiga nyheter...
Kommer ihåg hur även min morfar använde winamp på den tiden han levde för att lyssna på Joddla med Siv bland annat.
Även min morbror använde den, och var helt enkelt så jag också började använda den.

Permalänk
Medlem

NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!

Dold text
Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Hmm Minns att min 486dx2 66mhz slet lite med vissa mp3:or med winamp =D

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk

Noooo
Använder det fortfarande varje dag på både speldatorn och HTPC:n. Precis upptäckt AjaxAmp så man kan remotestyra via webben också.

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Fractal Design XL black Processor+ kylning: Intel Core i5 2500k @ 4.2 + Phanteks PH-TC14PE Mobo:Asrock z77 extreme4 Grafik: Gigabyte 7950 WF Minne: 32gb Corsair Vengeance DDR3 LP 1600mhz Nätagg: Corsair HX 750W

Permalänk
Medlem

R.I.P Winamp, har ju kört Winamp sedan 1998 och fungerar än

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem

Har misstänkt detta ett tag, anat att det var på väg. :-\
Har använt winamp sedan version 1.-nånting, och använder
fortfarande winamp.

Tråkigt.

http://nooooooooooooooo.com/

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Har inte använt någon media spelare sedan jag införskaffade spotify för några år sedan, allt annat är överflödigt.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk

brukade använda winamp på 90-talet.. hade nästan glömt bort att den fanns nu.

Permalänk
Medlem

AIMP2 och AIMP3 finns som alternativ. Bra spelare om man inte orkar customiza foobar.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

De har garanterat blivit uppköpta/mutade och nerlagda av streamingjättarna.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Fy vad tråkiga nyheter har använt winamp sedan ~98 och den håller fortfarande (classic)

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuCke:

Hmm Minns att min 486dx2 66mhz slet lite med vissa mp3:or med winamp =D

Samma här. Nostalgi.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.