Alla med MSI GTX 780 Gaming a.k.a Twin Frozr IV se hit, goda nyheter.

Permalänk
Medlem

Tackar! sitter här med en fin överklockning på kortet nu och rapporterar tillbaka om jag upptäcker någon ostabilitet under kvällens gamingsession!

kört igenom GRiD 2 benchmarken för att testa stabilitet nu sen jag skrev detta inlägget och tempen håller sig vid 65'c som jag låste den till utan att kortet klockar ner sig!

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Vad skulle du säga, är det säkert att köra in denna bios om man har ett 780 med en bios som börjar på 80.80 och minnen ifrån hynix eller samsung? Och, är garantin rökt om man kör in den biosen?

Medans du väntar på svar.
Har du kortet i fråga så finns det inget som är osäkert. Men risken finns att du kan flasha "fel" om du inte vet hur man gör. Precis som risken finns för något att gå fel om du inte vet hur man gör.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Har du kortet i fråga så finns det inget som är osäkert. Men risken finns att du kan flasha "fel" om du inte vet hur man gör. Precis som risken finns för något att gå fel om du inte vet hur man gör.

måste ju finnas en anledning till att MSI inte har denna bios på sina kort ifrån butik tänker jag.. dom skulle sopa banan med de andra då ju...

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

måste ju finnas en anledning till att MSI inte har denna bios på sina kort ifrån butik tänker jag.. dom skulle sopa banan med de andra då ju...

Alla tillverkare kan inte sitta och överklocka enskilda kort, utan de har en bios som följer en viss standard som alla kort klarar av samt fungerar enligt nvidias riktlinjer.

Tänk skillnaden mellan K och icke K bemärkta processorer. Sedan kan användaren själv naturligtvis gå för långt också till punkten där t.ex. för mycket spänning matas in men det är inget som detta bios gör. Man får ha lite sunt förnuft som användare också när man vill överklocka något.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Jag har då aldrig flashat något kort eller klockat någon komponent förut men det var enkelt faktiskt. Det luriga var att veta vad jag skulle utgå ifrån för parametrar i Afterburner och hur stora steg jag kunde ta mellan testen, men med hjälp av Devil May Cry så gick det bra.

Själva flashandet av kortet är verkligen busenkelt. Blev medlem på overclock.net så jag kunde ladda ner "skyn3t Ez3Flash" samt själva bios-filen som unlockar 1.212V. Läser sen readme filen och det handlar om 3-4 steg så är det klart, klarar man grundskolan så löser man själva flashandet.
Sen kan det vara gott med lite vägledning när man ska börja klocka som sagt.

Visa signatur

nej, det är ingen ödesmättad profetia

Permalänk
Inaktiv

Vet inte om du missade det men det är släpppt

Kan för mitt liv inte hittat,varken på första sidan eller någon av sidorna

Kan du vägleda mig dig tror du

Jag har Lightning biosen i mitt 780oc,vilket ökar PL till 109 så man tjänar lite, men det jag vill åt är mer volt.

Permalänk
Medlem

någon som kör MSIs egna app för OC ? Gaming ? OC , osv?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

Jag körde med Msis egna app när jag köpte korte men den är lite onödig då man kan nå högre med Afterburner, men som sagt så når man PL 103 i vissa spel om man inte byter bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Jag fann den ganska värdelös.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Skrivet av anon89694:

Jag körde med Msis egna app när jag köpte korte men den är lite onödig då man kan nå högre med Afterburner, men som sagt så når man PL 103 i vissa spel om man inte byter bios.

Skrivet av Minsc S2:

Jag fann den ganska värdelös.

Upplever det likadant som ni. Största problemet med appen är att den inte justerar ner klockfrekvenserna eller spänningen om man kör OC mode efter att man slutat spela/bencha.

Visa signatur

Permalänk

Jag har två TwinFrozr i SLI, varav det ena (!) är 80.80 och det andra 80.10... hur tusan blir det då? Överklocka olika på respektive kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av melkorman:

Jag har två TwinFrozr i SLI, varav det ena (!) är 80.80 och det andra 80.10... hur tusan blir det då? Överklocka olika på respektive kort?

Jag skulle överklockat dem lika, testa enskilt vilket som överklockar minst sen klockar du det bästa till det mindre. Vet inte om det är bra om de har olika klockfrekvenser men antar det inte är okej eller ger nån fördel.

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Medlem

Lika varmt som med vanliga bios. Du väljer själv spänningen :). Mitt kort blir väl som max 70-75c med överklock.

Utan överklock 60-65c. Fläkten varvar inte upp förens 75-80c. Knäpptyst hela vägen.

Har nu köpt kortet, har bios 80.80 och minnen från Hynix! Har även flashat in bios av skyn3t.

Måste man själv dra upp core voltage till 1.21 i Afterburner? I nuläget ligger den på ca 1.15. När jag flashade bios på mitt 670 låg den konstant på 1.21 utan justering i afterburner.

*Edit*

Minnet stannade på 7300MHz och core clock på 1227MHz, vid 1232/7350 så krashar Unigine heaven/valley efter bara någon minut.

Har testat att dra upp power liimit, men det hjälper inte. Slår inte ens i det "taket" när det krashar.

ASIC quality ligger på 72%....

Visa signatur

9800X3D|32GB DDR5|5070 Ti|Lancool 207|RM850E
PG279Q|VG259QM

Permalänk

För er som har SLI: det fungerade inte för mig att klocka upp. Det blev för varmt på det ena kortet (det närmast processorn). Har två Twin Frozr 780. Först får man en prestandaökning, men efter en kort stund, kanske en minut, så blir kortet för varmt och stryper prestandan så att den hamnar på samma nivå som innan överklockningen. Tji fick jag.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det ligger till med Lightning? Gäller samma sak som med minnen och bios för det?

Permalänk
Medlem

Brukar nvidia kort ge upp helt när man klockar gpu:n för "mycket"? Drog upp volten till 1.2 enligt gpuz och satt 1200mhz på gpun, datorn stängdes av och nu bootar den inte längre med det grafikkortet, har aldrig hänt något liknande med mina AMD kort, har jag klockat för högt har den bara startat om som inget hade hänt hehe.

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Tackar! sitter här med en fin överklockning på kortet nu och rapporterar tillbaka om jag upptäcker någon ostabilitet under kvällens gamingsession!

http://i.imgur.com/E9xtikf.gif

kört igenom GRiD 2 benchmarken för att testa stabilitet nu sen jag skrev detta inlägget och tempen håller sig vid 65'c som jag låste den till utan att kortet klockar ner sig!

Hmm... Jag får nästan samma siffror som du, utan bios flash. gpu 1102(boost 1154) och 1712 memory.

+200 på core och +420 memory i Afterburner med PL på 103.

Validerings länk(boost är inte med)
http://www.techpowerup.com/gpuz/u6hmh/

Annat ämne.

Tänkte höra ifall du skulle kunna förklara vad som menas med 7000mhz memory?
När jag tittar i GPU-z, och där ligger det på 1712, och i unigine runt 3400mhz. Är det i Unigine man ska kolla eller GPU-z?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Hmm... Jag får nästan samma siffror som du, utan bios flash. gpu 1102(boost 1154) och 1712 memory.

+200 på core och +420 memory i Afterburner med PL på 103.

Validerings länk(boost är inte med)
http://www.techpowerup.com/gpuz/u6hmh/

Tänkte höra ifall du skulle kunna förklara vad som menas med 7000mhz memory?
När jag tittar i GPU-z, och där ligger det på 1712, och i unigine runt 3400mhz. Är det i Unigine man ska kolla eller GPU-z?

mitt är sålt redan men 1712 x 4 = 6848mhz så du kör 6,85ghz på minnet nu

kom ihåg att bioset inte har boost så det är konstant 1150 utan några drops som jag tycker är äckligt irriterande när fpsen svajar fram och tillbaka..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

mitt är sålt redan men 1712 x 4 = 6848mhz så du kör 6,85ghz på minnet nu

kom ihåg att bioset inte har boost så det är konstant 1150 utan några drops som jag tycker är äckligt irriterande när fpsen svajar fram och tillbaka..

Ahhhh då förstår jag Kommer testa det när jag har tröttnat på prestandan, gjorde en "liten" upgrade från laptopen i sign till datorn, så för mig behövs det inte än

Edit: 6,85ghz är väl inte illa pinkat på stock bios?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Ahhhh då förstår jag Kommer testa det när jag har tröttnat på prestandan, gjorde en "liten" upgrade från laptopen i sign till datorn, så för mig behövs det inte än

Edit: 6,85ghz är väl inte illa pinkat på stock bios?

nädå, men kan säga direkt att jag bara gick in och matade in 1150/7000mhz och sen testade jag inget annat direkt och höjde volten till ungefär 1.12v kunde säkert överklockas längre men var redan overkill prestanda

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

nädå, men kan säga direkt att jag bara gick in och matade in 1150/7000mhz och sen testade jag inget annat direkt och höjde volten till ungefär 1.12v kunde säkert överklockas längre men var redan overkill prestanda

Ok tog väl 2 dagar så vill jag testa iallafall haha.

Dock får jag inte till det med volt unlock. Har gjort det 3 gånger nu, programet startar vid varje omstart osv, men volten förblir låst(i kryssat i MSI afterburner också så klart)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Ok tog väl 2 dagar så vill jag testa iallafall haha.

Dock får jag inte till det med volt unlock. Har gjort det 3 gånger nu, programet startar vid varje omstart osv, men volten förblir låst(i kryssat i MSI afterburner också så klart)

du måste nog flasha i en modifierad bios med upplåst volt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

du måste nog flasha i en modifierad bios med upplåst volt.

Sa skyn3ts bio ar inte upplast for volt? Nar jag kor kommandot for att se ifall det ar upplast(star i readme for LLC modet) sa far jag som svar 00 vilket ska vara upplast.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av beavy:

Jag har då aldrig flashat något kort eller klockat någon komponent förut men det var enkelt faktiskt. Det luriga var att veta vad jag skulle utgå ifrån för parametrar i Afterburner och hur stora steg jag kunde ta mellan testen, men med hjälp av Devil May Cry så gick det bra.

Själva flashandet av kortet är verkligen busenkelt. Blev medlem på overclock.net så jag kunde ladda ner "skyn3t Ez3Flash" samt själva bios-filen som unlockar 1.212V. Läser sen readme filen och det handlar om 3-4 steg så är det klart, klarar man grundskolan så löser man själva flashandet.
Sen kan det vara gott med lite vägledning när man ska börja klocka som sagt.

Hittade bios filen för mitt nya kort och tog ner det från sidan för 80.80 bioset för TFIV REV 4.rom , från Skynet.

Nu är min fråga hur backar jag upp original bioset från kortet på Usb sticka eller är det bättre på annat sätt. Såg information
på forumet med en instruktion med Hp programvara och Dos Win 98 files för att göra stickan bootbar.

Är det bästa och säkraste sättet ??

Såg även instruktion på Ez3Flash programmet.

For PLX chip owners you must understand how to skip the PLX chip with ez3flash
I have added a *PLX-CHIP.png* into this new revision to show you how to skip PLX and flash
each GPU.

This is how you display adapter should look like when you have PLX (8747h) among the GPU.
Nvflash read's GPU "0" to "5" ez3flsh show's GPU "1" to "6".

This is side by side Nvflash with Ez3flash.

*Nvflash* *Ez3flash*
Select display adapter: Process number
<0> PLX (8747h) >>>>>>> # 5. nvflash -i0 -4 -5 -6 " Flash GPU #1 "
<1> GeForce GTX >>>>>>> # 6. nvflash -i1 -4 -5 -6 " Flash GPU #2 "
<2> GeForce GTX >>>>>>> # 7. nvflash -i2 -4 -5 -6 " Flash GPU #3 "
<3> PLX (8747h) >>>>>>> # 8. nvflash -i3 -4 -5 -6 " Flash GPU #4 "
<4> GeForce GTX >>>>>>> # 9. nvflash -i4 -4 -5 -6 " Flash GPU #5 "
<5> GeForce GTX >>>>>>> # 10. nvflash -i5 -4 -5 -6 " Flash GPU #6 "
Select a number (ESC to quit):

Now you can flash four GPU with PLX chip with easy flash you just need to match the
*Select a number (ESC to quit): *

to flash all GTX your Process number is : 6,7,9,10
5 and 8 is the PLX chip.

Använder ni 6, 7,9 eller 10 ??

Sedan letar man upp bios filen man tagit ner från Overclocknet.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Testade att Överklocka idag på Stockbios och går fort stopp tyvärr.

MSI Afterburner

103% Powerlimit
+ 30 MV
+ 130 mhz Kärnan (1137 mhz, max boost)
+ 210 mhz minnena (6428 mhz minnena)

69-71 grader som max i Ungine Heaven.

Hur mycket påverkar volten på stockbios ?? Kände av mer instabilitet med ökad volt så därav backade jag.

80.80 Bios på kortet och Hynix minnen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Satt och funderade på varför jag inte kunde få upp mer än +100 på memory.

Jag har Elpida minnen. Bah och humbug.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Satt och funderade på varför jag inte kunde få upp mer än +100 på memory.

Jag har Elpida minnen. Bah och humbug.

Jag testade nu att nollställa överklockningen i Afterburner via reset och enbart Överklocka minnena för att se
gränsen på dessa och använde Ungine Heaven 1.0 som stresstest och rekommenderas i överklockningstråden.

Då blev mitt resultat desto bättre och hamnade på + 470 mhz (6948) på minnena stabilt och körde en vända
Firestrike som jag klarade mig igenom men känns som att här ligger man på gränsen vad som är möjligt med mitt
kort.

http://www.3dmark.com/fs/1701577

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Jag testade nu att nollställa överklockningen i Afterburner via reset och enbart Överklocka minnena för att se
gränsen på dessa och använde Ungine Heaven 1.0 som stresstest och rekommenderas i överklockningstråden.

Då blev mitt resultat desto bättre och hamnade på + 470 mhz (6948) på minnena stabilt och körde en vända
Firestrike som jag klarade mig igenom men känns som att här ligger man på gränsen vad som är möjligt med mitt
kort.

http://www.3dmark.com/fs/1701577

Har du skyn3ts bios eller orginal? Innan jag flashade till skyn3t så fick jag upp dom i ca +400.

Förresten vilken version av MSI afterburner använder du? Jag har försökt att unlocka min MV, men det går inte vad jag än gör. Inte ens med 1,3 fix, softvolt mod, någon annans extremevoltmod LLC. Kan inte röra min volt över huvudtaget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Har du skyn3ts bios eller orginal? Innan jag flashade till skyn3t så fick jag upp dom i ca +400.

Förresten vilken version av MSI afterburner använder du? Jag har försökt att unlocka min MV, men det går inte vad jag än gör. Inte ens med 1,3 fix, softvolt mod, någon annans extremevoltmod LLC. Kan inte röra min volt över huvudtaget.

Har stockbios just nu på kortet för att se och är powerlimit som sätter lite begränsningar för min del misstänker jag.

Använder Msi Afterburner 3.0.0 Beta 18

Här var volten upplåst från början för min del behövde ej kryssa i rutan i tillval.

Visa signatur