Permalänk

Mobilsurf utomlands

Enligt denna sida
http://tiendamoviles.tuenti.com/tarjeta-sim-prepago?d=0&utm_s...
kostar det som jag förstår 63kr att surfa 1vecka /max 1GB i Spanien. Man verkar kunna köpa SIM kortet i deras butiker som finns i de flesta lite större städer.
Nu kan jag inte spanska så helt säker att jag förstått det är jag inte. Någon som kanske kan bekräfta detta? och priser för övriga EU m.m. vore också intressant att få reda på.

Permalänk

en rättelse: Det verkar finnas gott om inköpsställen på fastlandet ung som Comviq m.fl i Sverige men inte på Mallorca och Kanarieöarna

Permalänk

Tänkte göra en prislista för Mobilsurf utomlands om någon är intresserad av att hjälpa till eftersom detta inte finns någonstans överhuvudtaget.

1 veckas kort
Spanien; 63,00 KR; 1GB; 3G; tiendamoviles.tuenti.com/tarj...tm_content=1GB
Sverige; 55,00 KR; 3GB; 4G; comviq.se/kontantkort/mobilsurf

1 Månad kort
;;;;

Permalänk
Medlem

När jag testar den där länken du har med och klickar i ett val så blir det 10E för en vecka.

Jag var på Fuerteventura i höstas och tänkte att jag skulle ha ett kontantkort till min surfplatta. I Gran Tarajal fanns två operatörsbutiker. Orange hade inga sim-kort så det var bara att gå vidare. Movistar var nästa stopp. Det kanske mest irriterande var att all personal var totalt nollade på engelska. Och då menar jag verkligen helt okunniga. De kommunicerade med mig genom att skriva in på Google translate som jag fick läsa.

I alla fall så menade hon att 1 vecka kostade 20 E och att det var 100 Mb. Helt omöjligt med den begränsningen tänkte jag nu har de yrat till det. Jag köpte i alla fall. Först så hade de inte sim-kort i rätt storlek utan fick klippa ner ett. Sen så tog det 45 min, jo jag kollade klockan, innan de fick det till att fungera. Hon ringde någon support flera gånger. Åkte tillbaka till hotellet och efter några timmar var 100 Mb förbrukat och det tog stopp. Suck!

Resten av semestern körde jag med hotellets wi-fi. Dyrt (7E/dygn), segt men i alla fall obegränsat.

Mitt tips. Ska du gå in i en spansk butik ta med dig någon som pratar spanska och kolla upp priserna innan istället för att spontanshoppa som jag gjorde.

Permalänk
Skrivet av jsg:

Mitt tips. Ska du gå in i en spansk butik ta med dig någon som pratar spanska och kolla upp priserna innan istället för att spontanshoppa som jag gjorde.

Ja det var åt det hållet jag anade. Nu har jag inte rest så mkt sista åren pga barn men sist jag försökte köpa ett kontantkort i Spanien för ett par år sen fick jag ge upp.

En parentes här, ibland undrar man inte varför Spanien, Grekland och Portugal har så stora problem med ekonomin. Allting är så komplicerat och krångligt där. Enkla bagateller blir komplicerade procedurer. Jag vet inte hur det kunnat bli så men jag antar att framförallt Nordbor är riktiga ess på adminstrativa uppgifter och vi är vana vid att allt ska fungera.

Av den anledningen vore det bra med en prislista så man kan veta hemifrån vad man behöver skaffa i utlandet. översätta produktens namn skriva ut och ta med till butiken.

Permalänk
Skrivet av jsg:

När jag testar den där länken du har med och klickar i ett val så blir det 10E för en vecka.

Det stämmer jag kollade pris för bara laddning utan att köpa kortet

här är det rätta: