Ska vi skänka en "JulDator" i år också?? (Donationstråden)

Permalänk

Du skrev Znowlagvbg ist för Znorlaxvbg i startinlägget , lägg även till omdet är 1 respektive 2gb versioner på grafikkorten m.m

T.e.x mitt är 2gb versionen, med dual fan fläkten.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Inte kvinnojouren i sig - utan de kvinnor/barn som tvingats fly från elaka män och som tvingas bo på skyddat boende under julhelgen...

Aja då fattar jag.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Skrivet av Llhweiir:

Jag tycker det är ett jättebra förslag.

Jag föreslår följande: Nilhe får i uppdrag att konstruerar 3-4 datorer "på papperet" utifrån de delar som finns. Sedan kan vi utse 3-4 byggare som får ansvar för att ta emot delarna, bygga dem och donera till via i första hand den lokala kvinnojouren. Om kvinnojouren ej vill ta emot, så kan byggaren återkomma till tråden och förankra vem som istället skall få bygget.

Hade det inte varit bättre att kolla ifall kvinnojouren vill ha datorerna innan vi spenderar pengar på att skicka ut delarna över landet, så vi inte spenderar onödiga pengar?

Permalänk
Medlem

Har en vän som levt väldigt kärvt den senaste tiden då han just nu försörjer 5 barn och en fru som är gravid. De har just nu en gammal Hp stationär med P4 som jag gav till dem så att de kunde betala sina räkningar och surfa lite på med ett pre-paid 3g modem..

Just nu så har de fått flytta till en större/dyrare lägenhet och ungarna börjar komma i spelålder samt att det finns tillgång till fiber... Jag har lyckats loota ihop två st nvidia 280is och ett x58 moderkort.. saknar chassi, processor, minne, psu och hdd

Har lite Lexanbitar liggandes som jag kan snickra ihop till ett chassi!

Är detta något ni är intresserade av att hjälpa till med?

mvh Donkey aka tomten från Skåne

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Skrivet av Pinkn00b:

Ja det med OS och skärmar kommer nog bli problem så jag gissar att man kanske kommer behöva luska fram lite tjock skärmar.

Har massvis med 19" på jobbet som ändå går i skroten som jag själv försökt lyfta frågan om att ge till bättre ändamål än återvinning. Är fullt dugliga plattskärmar från 06-08. Står i samlingslistan en skärm från min sida som mycket väl kan ändras till så många datorer som byggs ihop.

Utöver det som jag tidigare erbjudit mig kan jag skänka:
Diverse kablage.
Ett trådlöst tangentbord samt mus från Logitech i mycket bra skick.
Ett gäng optiska enheter, SATA som IDE.
En bunt spel, äldre som lite nyare.

Det vore grymt om man fick ihop en lokal som man kunde skicka allt till där det tas om hand, byggs och skänks. Som en central för operationen.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att större saker som skärmar och chassin är för dyra att skicka.

Kanske en "central" i varje större stad? Om någon anmäler sig frivillig i Göteborg, Stockholm, Malmö osv som ansvarar för ihopsamling och ihopmontering.

Ska se när jag kommer hem vilka grejer jag har att ge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ballibabb:

Har massvis med 19" på jobbet som ändå går i skroten som jag själv försökt lyfta frågan om att ge till bättre ändamål än återvinning. Är fullt dugliga plattskärmar från 06-08. Står i samlingslistan en skärm från min sida som mycket väl kan ändras till så många datorer som byggs ihop.

Utöver det som jag tidigare erbjudit mig kan jag skänka:
Diverse kablage.
Ett trådlöst tangentbord samt mus från Logitech i mycket bra skick.
Ett gäng optiska enheter, SATA som IDE.
En bunt spel, äldre som lite nyare.

Det vore grymt om man fick ihop en lokal som man kunde skicka allt till där det tas om hand, byggs och skänks. Som en central för operationen.

Låter riktigt bra, kablage kommer också vara eftertraktat.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk

Kan bidra med 3 st spel (gamecodes jag fick med mitt grafikkort)

- Batman arkham city
- Assasins Creed Black flag
- Splinter Cell Blacklist

Permalänk
Medlem

Har även en Cyborg R.A.T 5, men jag vet inte om den är är helt ok.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
32 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC| Kioxia Exceria G4 NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_smiley:

Hade det inte varit bättre att kolla ifall kvinnojouren vill ha datorerna innan vi spenderar pengar på att skicka ut delarna över landet, så vi inte spenderar onödiga pengar?

Jag har varit i kontakt med Kvinnojouren här i Jönköping och kan säga att de MYCKET TACKSAMT tar emot fungerande datorer. Finns en enorm brist och ytterst få i den situationen som dessa splittrade familjer befinner sig i har råd med datorer.
Vill ni så kan jag kolla om de kan höra efter om behovet och förmedla kontakten i andra städer med de blivande byggarna där!?
Kan själv erbjuda mig att bygga ihop ett par av burkarna för att skänka till Kvinnojouren i min hemstad Jönköping. Dock kan jag inte stå för all frakt själv då jag är allt annat än en höginkomsttagare!

Skrivet av muffen:

Problemet är väl att större saker som skärmar och chassin är för dyra att skicka.

Kanske en "central" i varje större stad? Om någon anmäler sig frivillig i Göteborg, Stockholm, Malmö osv som ansvarar för ihopsamling och ihopmontering.

Ska se när jag kommer hem vilka grejer jag har att ge.

Bra idé, men då måste folk anmäla sig frivilligt till detta och vara beredda på att lägga en hel del ideell tid och ansträngning för att det ska funka! Vill inte se någon som ger upp för att det var mer jobb än de trodde!

Jag tror att det som kommer begränsa antalet datorer vi kan bygga inte blir delarna utan fraktkostnaden! Så ju fler kompletta datorer som kan byggas i närheten av var delarna finns desto bättre! Lokala råvaror så att säga!

Bortsett från kvinnojouren verkar ju #124 vara tankvärd!

PS! Inlägg #1 kommer successivt uppdateras så håll koll! Vi kör detta ett par dagar till och försöker sen knyta ihop så delarna hinner fram för montering installation m.m
Preliminärt avslutar vi insamlingen den 2/12.
För er som erbjuder donationer vänligen var beredda att skicka förhållandevis omgående. Kommer meddela både i PM och här i tråden framöver vilka delar som önskas användas.

Har någon bra tips på hur vi minimerar fraktkostnaden bortsett från "lokala byggen" så meddela gärna detta!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Inaktiv

OS är väl inget problem egentligen. Finns ju Linux som idag är i princip lika enkelt som windows.
Dock kanske inget för spelande , men för surfning , musik och film är det ju kanon.

Permalänk
Medlem

Efter en liten koll kan jag bidra med en komplett fungerande dator enligt nedan.

Chassi: Fractal Define R2, samt 4st Noiseblocker-fläktar
Moderkort: ASUS P5E WS PRO (socket 775)
Processor: Intel Core 2 Quad Q6700 2.67GHz
Kylare: Prolimatech Megahelem Black (två 120mm Noiseblocker-fläktar)
Minne: 2x2GB DDR2, OCZ Reaper
Grafikkort: Gigabyte GTX 460
PSU: Zalman 850W, Ultra Silent
Ljudkort: Creative SB X-Fi XtremeGamer
HDD: antagligen WDl Raptor 150GB
DVD-brännare: Samsung

Visa signatur

|| Fractal Define C || EVGA Supernova G2 750W || Gigabyte Z97X Gaming G1 || Intel Core i5 4690K @stock || Dark Rock Pro 3 || 8GB G.Skill Ares Low Profile 1866Mhz || MSI GTX 970 || Samsung 850 Pro 256GB || Win 10 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Jag har varit i kontakt med Kvinnojouren här i Jönköping och kan säga att de MYCKET TACKSAMT tar emot fungerande datorer. Finns en enorm brist och ytterst få i den situationen som dessa splittrade familjer befinner sig i har råd med datorer.
Vill ni så kan jag kolla om de kan höra efter om behovet och förmedla kontakten i andra städer med de blivande byggarna där!?
Kan själv erbjuda mig att bygga ihop ett par av burkarna för att skänka till Kvinnojouren i min hemstad Jönköping. Dock kan jag inte stå för all frakt själv då jag är allt annat än en höginkomsttagare!

Bra idé, men då måste folk anmäla sig frivilligt till detta och vara beredda på att lägga en hel del ideell tid och ansträngning för att det ska funka! Vill inte se någon som ger upp för att det var mer jobb än de trodde!

Jag tror att det som kommer begränsa antalet datorer vi kan bygga inte blir delarna utan fraktkostnaden! Så ju fler kompletta datorer som kan byggas i närheten av var delarna finns desto bättre! Lokala råvaror så att säga!

Bortsett från kvinnojouren verkar ju #124 vara tankvärd!

PS! Inlägg #1 kommer successivt uppdateras så håll koll! Vi kör detta ett par dagar till och försöker sen knyta ihop så delarna hinner fram för montering installation m.m
Preliminärt avslutar vi insamlingen den 2/12.
För er som erbjuder donationer vänligen var beredda att skicka förhållandevis omgående. Kommer meddela både i PM och här i tråden framöver vilka delar som önskas användas.

Har någon bra tips på hur vi minimerar fraktkostnaden bortsett från "lokala byggen" så meddela gärna detta!

Jaså du bor i Jönköping. Men dåså.
Då ska jag se om jag kan hjälpa till på något sätt

Permalänk
Medlem

Är väldigt dåligt insatt i det men känns som det inte kan bli allt för stora summor om man går ihop ett gäng och skickar allt i samma paket med något fraktföretag? Eller vad handlar de om för pengar? Jag har lite dåligt med delar och bidra med men skulle lätt kunna vara med och betala frakt!

Visa signatur

fujitsu u572

Permalänk
Medlem
Skrivet av znorlaxvbg:

Du skrev Znowlagvbg ist för Znorlaxvbg i startinlägget , lägg även till omdet är 1 respektive 2gb versioner på grafikkorten m.m

T.e.x mitt är 2gb versionen, med dual fan fläkten.

Ska fixa!

Skrivet av Pinkn00b:

Låter riktigt bra, kablage kommer också vara eftertraktat.

Japp. Kablar får vi inte glömma!

Skrivet av Sebben89:

Är väldigt dåligt insatt i det men känns som det inte kan bli allt för stora summor om man går ihop ett gäng och skickar allt i samma paket med något fraktföretag? Eller vad handlar de om för pengar? Jag har lite dåligt med delar och bidra med men skulle lätt kunna vara med och betala frakt!

Det som ffa är dyrt är naturligtvis Chassi (Tungt och skrymmande) samt skärm! I övrigt ligger frakten på 55-120:-. 70x40x35 och max 10KG kostar 120:- med Schenker. Dock får vikter och mått inte överstiga dessa! Då blir det dyrt!
http://www.privatpaket.se/bokning/bokning.aspx?utm_source=ski...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Kom precis på att jag kan bidra med två spel.

Batman Arkham Asylym
Batman Arkham City

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av nilhe1:

Det som ffa är dyrt är naturligtvis Chassi (Tungt och skrymmande) samt skärm! I övrigt ligger frakten på 55-120:-. 70x40x35 och max 10KG kostar 120:- med Schenker. Dock får vikter och mått inte överstiga dessa! Då blir det dyrt!
http://www.privatpaket.se/bokning/bokning.aspx?utm_source=ski...

Jag har en kontakt i göteborgs området som jag kan kolla, kanske finns någon som har en kontakt inom schenker som vore lite mer globalt. Det är trots allt för goda ändåmål.

Permalänk
Medlem

Vart lite osäker...

Tog bort min kommentar för jag vart osäker på om jag hade kvar tangentbordet, och det hade jag inte tyvärr, såg att ni hann skriva med det, men det kan ni stryka.

Kylaren finns dock kvar! Har även hittat en bra fläkt till den. Fractal Design Silent Series 800 rpm. 140mm.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

2x2 ddr3 1333 med kylflänsar finns till övers

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI B650 Tomahawk CPU: Ryzen 9800x3D, RAM: 6000MHz 2x32GB GPU: Asrock 7900XT PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Torrent

Permalänk
Medlem

Har hittat lite mer grejer.

SAMSUNG SP2504 250GB 7200 8M SATA
SEAGATE 7200.10 320GB SATA

Permalänk
Skrivet av Kern:

Väldigt fint initiativ.
Jag ska städa upp i datorgömmorna på vinden i helgen och se vad som finns.

Men det som är viktigt här är väl att förutom att säga att man skänker saker också se till att de blir skickade till en samordnare.

Jag kan ta på mig en samordningsroll samt bygga ihop här i Gbg.
Givetvis med en reservation för hur min tid ska räcka till beroende på hur det hela utvecklas..
Om det blir ett väldigt stort intresse kan jag ställa upp med lokal i Gbg där flera kan sammanstråla under en kväll för att bygga tillsammans.

Detta är helt seriöst menat från min sida då jag tycker att tanken är väldigt fin.
Så "Nilhe1", vad tror du?

Skrivet av DavidtheDoom:

Även jag kan bidra med min tid och hjälpa dig med byggande och testande (+ det blir så mycket roligare med lite sällskap).
Har nog några lite äldre men fungerande hårddiskar som kan skänkas om det finns brist på lagringsmedia.

Låter som en bra idé. Sålänge det inte blir för nära jul så kan jag hjälpa till att bygga jag med.

Har även några äldre datorkomponenter jag skulle kunna skänka. Kommer att uppdatera denna post senare under kvällen då jag inte har tid att se vad som ligger och skräpar just nu.

UPPDATERING
Har följande komponenter:
Cooler Master chassi (status: gammalt men användbart)
Modulärt nätaggregat. Många modulära kablar saknas men finns tillräckligt med kontakter för att ansluta ett litet system. (status: fungerar)
Socket 939 moderkort, MS-7125 V2.0 (status: okänd)
Socket 939 processor, AMD Athlon 64 3800+ (status: okänd)
Socket 939 CPU-kylare från Zahlman (status: fungerar)

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Hej , tycker detta va en väldig fin gest.
Tyvärr har det mesta gått till tippen , men jag ska spara tills nästa år. Det brukar alltid bli lite grejor över
Lycka till / Mange

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig att ta bilen och plocka upp grejer längs vägen och sedan köra ner det till jönköping om det blir många som vill skänka. Dock så blir det lite med tid att bygga innan julafton eftersom jag inte kommer komma hem till dalarna förens den 18:e till Mora.

Hade tänkt att jag skulle kunna köra och plocka upp grejer i Mora, Falun, Borlänge, Gävle, uppsala, stockholm Linköping och leverera till jönköping. ( kan ju givetvis stanna på andra ställen också om det inte blir för stor omväg).

Dock så vill jag att det ska vara uppstyrt med kvinnojouren som tidigare nämnts eller någon annan organisation så att grejerna kommer till rätt ställe!

Tycker detta förövrigt är ett jättebra sätt att bidra med lite glädje till andra som inte har lika förutsättningar och vill jättegärna vara delaktig på det sättet jag kan!

Visa signatur

fujitsu u572

Permalänk

Tillbaks, ska nu plöja igenom inläggen och uppdatera listan!

Angående fraktkostnaden så erbjuder jag 30:- till 10 användare som ska skicka sina grejer. Det är inte mycket men en lite hjälp på vägen. Är någon mer intresserad att hjälpa till med fraktpengar så hör av dig så kanske vi kan samla ihop lite pengar i en pott och dela ut. Litar ni på mig så kan jag hjälpa till med detta. Om inte så utser vi någon.

Responsen som har kommit i denna tråd är ju helt otrolig och en stor eloge till trådskaparen samt alla som vill donera sina grejer!

Go SWECLOCKERS!

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk

Citerar TS och och [¿]Gangster för att uppmärksamma detta

Skrivet av '[¿:

Gangster;14138132'].

Skrivet av nilhe1:

Jag och Vicevire har en Windows 7 Professional VLK (volume license key) som vi skulle kunna tänka oss att bidra med (faktiskt vicevire som hittade den). Tror dock inte att särskilt lämpligt att skriva den här (vi får hitta något bra sätt så att den inte börjar cirkulera) men TS kan väl nämna detta i första posten?

Nämner dig här vicevire, så du ser inlägget

Skrivet av vicevire:
Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Har två Seagate Barracuda 7200 RPM 320GB-hårddiskar som jag kan bidra med Härligt initiativ!

EDIT: Har nog en Windows Vista Home Premium 32-bit-licens med tillhörande skiva liggandes i en låda någonstans. Den donerar jag också!

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Llhweiir:

Ser ut som om det är brist på 1) OS 2) Chassin 3) Skärmar och annan kringutrustning

Jag har en Lian Li V1100, rätt stor men grymt chassi. Har även ett Antec sonata chassi men lucka har ramlat men går såklart att använda.
Har även en Windows Vista och en Windows 7 skiva/license.

Har även:
140mm ny Corsairfläkt (från Air540)
1150 Orginal prollefläkt
HP orginal standard tangentbord (aldrig använd)
Massor av olika kablar
Kan nog ta ut min 320GB nu när jag bokade en ny 3TB till burken idag

Har även äldre skit så som 7600GT, X2 4400+mobo, antar dock att det är för gammalt.

OBS! Jag är jättegärna med och sponsrar med delar+eventuellt lite deg till behövande. Om det är så att vi blandar in yttre part (tex stadsmissionen, röda korset eller nåt sånt) så hoppar jag av. Har tyvärr mindre förtroende för organisationer. Dessutom så kan jag då istället lägga några kronor i kollektet nere på ICA istället då det är lättare.

Finns i Linköping och har bil ifall något som behövs hjälp med här.
Bra jobbat alla!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leopardkungens:

Finns i Linköping och har bil ifall något som behövs hjälp med här.
Bra jobbat alla!!!

Skrev i ett tidigare inlägg att jag skulle kunna köra. Har inte så mycket delar men har tillgång till bil så det är något jag skulle kunna bidra med.

Visa signatur

fujitsu u572

Permalänk
Medlem

Jag har en WD VelociRaptor 150gb 10k rpm som jag kan tänkas skänka om den skulle behövas.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Attans också! Jag som körde iväg till återvinningen med en massa gamla datorprylar så sent som förra veckan Inte för att jag hade koll på vad som funkade och vad som var helt, men snopet vilket som. Ska se i fall jag hittar något nu när alla julgrejer ska plockas fram ur förrådet. Alla som deltar i insamlingen ska dock ha enormt mycket beröm som vill hjälpa till. Riktigt fint gjort av er!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi