Permalänk
Medlem
Skrivet av znorlaxvbg:

Misstänker med felaktig batch.. Idiphon och Daflos, när(när ni mottog) o varifrån köpte ni era kort? Som sagt så funkade mitt likadana kort från inet jag mottog förra onsdagen perfekt

Köpte mitt från inet. Beställde förra ons, fick förra tors. Kommer ju dock troligtvis ej orka reklamera kortet om det är batchen, då jag ju löst problemet. Tyvärr... För så ska det ju inte behöva vara...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har haft samma problem. Kollade bara lite snabbt på ljudinställningarna i Kontrollpanelen och såg att mic-nivån låg på 22. Resten av huset sover just nu så vill helst inte testa detta för tillfället, men det kan vara det som var felet. Jag gick inte in i Realtek-panelen utan Kontrollpanelen -> Ljud -> Inspelning -> Mikrofon, egenskaper -> Nivåer.

Permalänk
Medlem

har EXAKT samma problem med mitt moderkort...

Permalänk
Skrivet av daflos:

Köpte mitt från inet. Beställde förra ons, fick förra tors. Kommer ju dock troligtvis ej orka reklamera kortet om det är batchen, då jag ju löst problemet. Tyvärr... För så ska det ju inte behöva vara...

Skickades från m.sweclockers.com

Skriv hur du löst det isådannafall.. eller har jag missat var du skrev det? Fler o fler verkar nämligen ha samma problem med samma kort så skriv din lösning om du inte redan sagt det.

Som sagt beställde jag ett sådant från inet förr-förra måndagen(skrev förra tidigare men mitt minne svek mig) och fick det på onsdagen samma vecka och det funkade perfekt direkt från förpackning med drivisarna från medföljande skiva.
Så frågan om defekt batch är fortfarande aktuell så ni som skriver kan ju nämna varifrån och när ni beställde samt mottog era kort så kan man ju se om det blir ett mönster eller ej.

OCH OM NI LÖSER PROBLEMET SÅ ÅTERKOM OCH BE TS SKRIVA LÖSNINGEN I TRÅDSTART!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Tidigare i tråden tipsades det om att köpa ett enkelt billigt externt ljudkort och lösa det på så sätt, jag gjorde så. Typ en tvåhundring på Kjell & co kändes enklare än att plocka ut kortet och reklamera... Skrev det inte igen då jag redan nämnt det.

Någon som vet var man kan se vilken batch kortet är från? Så kan vi jämföra. Ngnstans i kartongen? Eller på kortet?

Permalänk
Medlem

Läste denna tråd efter att jag beställt just detta moderkort och därför var micken bland det första jag testade direkt efter installation av Win7 x64. Då fungerade ljudet perfekt, både hörlurar och mic. Detta var innan installation av MSI's drivrutiner. Efter installation av drivrutiner så fungerade det fortfarande.

Nu, ca en vecka senare, så är micen i princip död. man måste skrika för att ens höras och då har man micen mitt i munnen. Headsetet fungerar bra i andra datorer. Ska testa lite med BIOS och drivrutiner men det verkar skumt tycker jag.

Någon annan som lyckats lösa problemet, utan att köpa separat ljudkort?

Permalänk

Samma fel här, någon som löst problemet på rätt väg ännu, dvs inte med ett till ljudkort?

Permalänk
Föredetting

Hallå på er allesamman,

Jag har följt den här tråden ett tag nu, med visst vemod. Jag hade ett svar på gång tidigare, men bestämde mig för att först höra mig för internt om vi haft några bekymmer med kortet worldwide, svaret är dessbättre kort och gott "nej". Det betyder dock inte att jag sitter och säger att era moderkort inte är trasiga, men jag skulle behöva hjälp av er som inte returnerat moderkortet ännu.

Kort och gott: om du kan tänka dig att ställa upp med just ditt kort med ljudproblem för felsökning har jag fått klartecken för att byta ut ert kort mot ett Z87-GD65 Gaming. Detta gäller endast ett moderkort - och bara dig som råkat ut för symptomen som beskrivs i tråden. Jag behöver en kvittokopia och serienummer (posta inte i tråden - jag skickar dig PM), felet är redan bekant, och någon som kan klara sig en vecka utan ett moderkort. Vi löser upphämtning och leverans av det nya moderkortet med UPS, till och från din dörr, men tidsåtgången är cirka en vecka.

Anmäl ditt intresse här nedan, jag väljer ut någon slumpmässig medlem, förmodligen redan under eftermiddagen, då vi vill få ordning på detta snarast. Ha gärna kvittokopia och serienummer tillgängliga, samt en adress där UPS kan hämta dagtid under veckan.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Hallå på er allesamman,

Jag har följt den här tråden ett tag nu, med visst vemod. Jag hade ett svar på gång tidigare, men bestämde mig för att först höra mig för internt om vi haft några bekymmer med kortet worldwide, svaret är dessbättre kort och gott "nej". Det betyder dock inte att jag sitter och säger att era moderkort inte är trasiga, men jag skulle behöva hjälp av er som inte returnerat moderkortet ännu.

Kort och gott: om du kan tänka dig att ställa upp med just ditt kort med ljudproblem för felsökning har jag fått klartecken för att byta ut ert kort mot ett Z87-GD65 Gaming. Detta gäller endast ett moderkort - och bara dig som råkat ut för symptomen som beskrivs i tråden. Jag behöver en kvittokopia och serienummer (posta inte i tråden - jag skickar dig PM), felet är redan bekant, och någon som kan klara sig en vecka utan ett moderkort. Vi löser upphämtning och leverans av det nya moderkortet med UPS, till och från din dörr, men tidsåtgången är cirka en vecka.

Anmäl ditt intresse här nedan, jag väljer ut någon slumpmässig medlem, förmodligen redan under eftermiddagen, då vi vill få ordning på detta snarast. Ha gärna kvittokopia och serienummer tillgängliga, samt en adress där UPS kan hämta dagtid under veckan.

Då jag även har en glappande usb-port som spökar, så tröttnade jag och har precis plockat ut moderkortet och tänkte kontakta inet för retur. Om du kan på något sätt intyga att du verkligen jobbar för MSI, så kan jag gå med på att skicka in det till er istället.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Revolie:

Då jag även har en glappande usb-port som spökar, så tröttnade jag och har precis plockat ut moderkortet och tänkte kontakta inet för retur. Om du kan på något sätt intyga att du verkligen jobbar för MSI, så kan jag gå med på att skicka in det till er istället.

Du menar förutom att det står "MSI" under mitt nick och jag sköter MSI:s tråd i Butiker och Tillverkare-delen?

Tanken är inte att du behöver skicka det, vi ordnar som sagt med upphämtning. Men har du problemet med mikrofoningången? Det är främst det vi är intresserade av i nuläget. Har du en endast en glappande USB-port måste jag dessvärre vara tråkig och referera dig till Inet för en vanlig RMA.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Du menar förutom att det står "MSI" under mitt nick och jag sköter MSI:s tråd i Butiker och Tillverkare-delen?

Tanken är inte att du behöver skicka det, vi ordnar som sagt med upphämtning. Men har du problemet med mikrofoningången? Det är främst det vi är intresserade av i nuläget. Har du en endast en glappande USB-port måste jag dessvärre vara tråkig och referera dig till Inet för en vanlig RMA.

Ja. det är jag som skapade tråden från början. Jag har problem med ljudkortet på så sätt att ett kort klickljud ljuds innan varje nytt ljud spelas upp, samt att mikrofonen inte fungerar som den ska. Samt usb porten då.

Kan spela in klickljudet med min telefon om det är intressant på förhand

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Revolie:

Ja. det är jag som skapade tråden från början. Jag har problem med ljudkortet på så sätt att ett kort klickljud ljuds innan varje nytt ljud spelas upp, samt att mikrofonen inte fungerar som den ska. Samt usb porten då.

Kan spela in klickljudet med min telefon om det är intressant på förhand

Du ser, bra koll jag har... Jag ber om ursäkt.

Jag tror dig, USB-porten kan vi skriva av som collateral damage i nuläget (i sammanhanget) - vi vill mest undersöka ljudet, och kompensera den som vill hjälpa till. Skickar dig ett PM, så löser vi resten på så vis.

Visa signatur

Permalänk

Hej!

Tänkte kolla om någon kommit på en lösning än?
Både jag och brorsan sitter med det här moderkortet och har problem med lågt ljud på våra mickar.

Permalänk
Medlem

Tja!
Jag har också detta problem med mitt G43 gaming, lär ju vara drivrutinerna det är fel på då mitt headset funkar prima med andra datorer. Testat alla olika lösningar men inget funkar tyvärr, ser fram emot en lösning på detta problem!

Permalänk
Medlem

Härligt att ni är inne och läser från MSI, hör som sagt gärna av er med lösning när ni undersökt, då vi ju är flera som har samma problem. Mitt är än så länge löst med externt ljudkort tillfälligt, men vill självklart ha fungerande ljud.

Permalänk
Medlem

tja

va o köpte nya grejjer på netonnet i måndags . blev msi MSI Z87-G45 GAMING , i5-4670K , 16gb minne o lite annat smått o gott .

det jobbiga är att allt funkar hur bra som helst i windows . men så fort ja startar ett spel får jag ett tjutande ljud som ändrar tonläge beroende på om skärmen är ljus eller mörk . har även väldigt lågt ljud i mic.

men de där tjutande ljudet gör mig galen , nån som har eller haft det problemet ? ja har provat installera om både via realteks drivrutiner , via live update 5 , via windows update , även testat att köra med lurar men de är samma ljud där . och ljudet är kvar även om jag mutar ljudet helt i windows . så ja ha ingen aning va det kan vara om de är ev defekt ljudchip lr nått sånt

nån här som kan ha nån ide va de kan vara ?

Permalänk

Tjena!

Tänkte själv införskaffa mig detta kort och efter denna tråden blev man lite osäker. Dock spelar inte det så stor roll då jag har ett externt ljudkort för mic samt headset. Men om ingen lösning kommit upp tills dess jag fått det så ska jag kolla lite på det. Brukar ha tur med att komma på lösningar

Lycka till allesammans!

Permalänk

Något som hänt på den här fronten? Jag har samma problem som alla andra. Micken funkar ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Du ser, bra koll jag har... Jag ber om ursäkt.

Jag tror dig, USB-porten kan vi skriva av som collateral damage i nuläget (i sammanhanget) - vi vill mest undersöka ljudet, och kompensera den som vill hjälpa till. Skickar dig ett PM, så löser vi resten på så vis.

Något nytt på denna fronten?

Permalänk
Medlem

har samma jobbiga problem, är rma på moderkortet det enda som hjälper. Samt att min usb port inte hittar min mus vid uppstart så måste dra ut o plugga in varje gång jag startar om. Har Asus z87-pro moderkort

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Hejsan har haft precis samma problem med mic osv, jag löste det genom denna video http://www.youtube.com/watch?v=pNULfk2yCqc Först gjorde jag som i videon men då funkade det inte, sen lite random efter så tog jag lös min mic på mitt qpad qh-90 o pluggade den direkt i porten därefter funkade allting normalt som det ska. Tänkte först att det var (förlängningskablarna och justeringen av ljudet dosan) emellan som var problemet men när jag pluggade i allt igen så fungerade det helt plöstsligt. Realtek måste ju släppa nån sort drivupdate på detta för det finns inget jobbigare. Hoppas fler kan ta hjälp av detta och få ordning på det. Ps kan äntligen gå o lägga mig och förhoppningsvis drömma sött.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Föredetting

Hallå allesamman,

Jag bumpar tråden då vi lyckats spåra felet efter ett tag - det är inget hårdvarufel, utan det är en bugg i Realteks drivrutiner. Nya drivrutiner är på vägg upp på vår produktsida, och kommer idag eller senare under veckan.

EDIT: Länk tills det dyker upp officiellt: http://faenl.msi.com/index.php?dir=Mainboard/Drivers/Audio/&f...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Hallå allesamman,

Jag bumpar tråden då vi lyckats spåra felet efter ett tag - det är inget hårdvarufel, utan det är en bugg i Realteks drivrutiner. Nya drivrutiner är på vägg upp på vår produktsida, och kommer idag eller senare under veckan.

EDIT: Länk tills det dyker upp officiellt: http://faenl.msi.com/index.php?dir=Mainboard/Drivers/Audio/&f...

Hej, det där fick mitt ljud att sluta helt och hållet och stänga av Windows Audio Service.
Fick kämpa i 30min för att få tillbaka det genom att avinstallera drivrutinen och alla spår.
Samma gäller med drivrutinen man för genom LiveUpdaten.
Problemet kvarstår och micen tjuter.
Tack så mycket.

Permalänk

Jag har haft samma problem och jag har sett fler personer på internet som har det.
Jag har roccat kjave 5.1 btw

Permalänk
Medlem

Sitter med ett liknande problem. Micen la av för att par dagar sen, den har fungerat perfekt innan. Jag har inte gjort några ändringar. Har testat flera mikrofoner och problemet kvarstår.

Fixen här i tråden gjorde inte någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Även jag har exakt samma problem som alla här har. Jag hade först ett P67A GD-65 moderkort som jag köpte tillsammans med min 2500k när de kom ut och hade detta problem med den. Det moderkortet har nu dött och jag har fått ett nytt moderkort av inet som är ett Z77A GD-65 gaming som även använder realtek och det är exakt samma problem. jag har löst mitt problem med att använda en webkamera som mic en logitch c920. Om någon kommer på något man kan testa så skriv det gärna här.

Visa signatur

MSI Z77A-GD65 Gaming | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE PRO | ASUS GTX 1070 Ti | Corsair H80i | Corsair Force GT 120GB SSD | Samsung SSD 840 EVO 120GB | Fractal newton R2 800W | Fractal Define R3.

Permalänk
Medlem

Här är ett urklipp ur MSI-tråden. Det var några som hade haft problem med microfoner på g45. (jag har också ett)

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Iksu Visa inlägg
Vad är det för ljudproblem?
Det var problem med ljudnivåer i eventuella inkopplade mikrofoner.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Meantek Visa inlägg
Jag har lite information till alla med Z87-G45 Gaming som haft/har ljudproblem - det är INTE hårdvaruproblem, gudskelov! Det är en bugg i Realteks drivrutiner, och är löst i nästa release, men här har ni en betarelease, som redan den ska lösa problemet, så länge: http://faenl.msi.com/index.php?dir=M...G380_VISTA.zip

Permalänk
Medlem

Kollade lite på detta moderkort som skulle ingå i en speldator åt en kompis men det är rätt många som skrivit om detta problem i omömen på Inet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Men det löses med fungerande drivrutiner.

Permalänk
Medlem

msi z87-g45

Införskaffade mig msi z87-g45 i förrgår och märker nu att mitt headset endast fungerar i 1 USB och när jag säger fungerar så menar jag ljudet micken är sjukligt krasslig. har testat med en rad olika åtgärder utan framgång. någon som förstår mitt problem och har en lösning?