Minecraft överbelastar processor (i7 4770K 3,5 GHz) i pausat läge

Permalänk
Medlem

Minecraft överbelastar processor (i7 4770K 3,5 GHz) i pausat läge

Som rubriken lyder: det kommer upp ett meddelande "100% av en eller flera processorer används" när jag spelar Minecraft, och ibland när det dessutom är pausat och ligger i bakgrunden. Det är såklart Java som belastar kärnan, men frågan är, hur kan man göra för att fördela arbetet på de andra kärnorna?

Jag har en Intel Core i7 4770K 3,5 GHz processor, 16 GB RAM, varav 2 GB är dedikerat till Minecraft när jag spelar det, och ett GeForce GTX 660.

En sådan processor borde väl palla att köra Minecraft? Nu när jag spelar så blir det massa hål överallt i marken och ibland tar det jättelång tid för spelet att buffra nya ytor så man bara ser några block framåt.

Bilden (om den funkar) visar hur det ser ut i resursövervakaren när Minecraft körs i bakgrunden (på paus).

Permalänk
Medlem

o,O
är alla cores aktiverade + HT?

Permalänk
Medlem

Jag har inte gjort något med processorn (inställningar eller överklockning) sen jag fick den, så det kanske de inte är. I Resursövervakaren står det "parkerad" på vissa CPU:er (de gröna rutorna till höger i bilden), och det skiftar mellan de olika rutorna. Ibland är det CPU 1,2, 5 och 7 som är parkerade, och i nästa stund står det att 3,4,5 och 7 är parkerade. Det måste väl avse trådar eftersom det finns 8 st? De är numrerade 0-7 :S

I så fall verkar det som att bara halva processorn är igång samtidigt... typ

Permalänk
Medlem

Totalt så används bara maximalt 31% av processorns totala kapacitet enligt resursövervakaren.

Permalänk
Inaktiv

Testa att överclocka. Annars får du nog uppgradera till en bättre prolle.

Permalänk
Medlem

Prövat att uppdatera java? kör du 64 bitars java eller 32 bitars? din prolle ska ju röja fett i Minecraft

Permalänk
Medlem

Varför uppgradera till en bättre när endast 31% av processorns totala kapacitet används?
Det borde väl finnas nåt sätt att fördela arbetet på de andra kärnorna också?
Om det är så att Java endast kan använda en kärna så kan det kanske hjälpa att överklocka, får testa med det.

Och får testa att aktivera HT som antagligen inte är igång.

Permalänk
Medlem

Har Minecraft ens något vettigt stöd för flera kärnor? Sen har du ju fler än 4 "kärnor" synliga så HT lär vara igång(annars hade du sett 4st och inte 8).

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk

kör en cpu unparking så kanske det är lite bättre med det

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Har Minecraft ens något vettigt stöd för flera kärnor? Sen har du ju fler än 4 "kärnor" synliga så HT lär vara igång(annars hade du sett 4st och inte 8).

Minecraft har stöd för flerkärniga processorer och det är även rekommenderat att ha en processor med flera kärnor enligt http://minecraft.gamepedia.com/Hardware_and_limitations

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sybre:

Prövat att uppdatera java? kör du 64 bitars java eller 32 bitars? din prolle ska ju röja fett i Minecraft

Japp, har senaste, det första jag kollade Har både 64 och 32 installerat.

Permalänk
Medlem

TS du måste citera för att folk ska se att du har svarat.
du ska absolut inte byta cpu från 4770k. det måste vara någon konstig setting eller något som orsakar detta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

TS du måste citera för att folk ska se att du har svarat.
du ska absolut inte byta cpu från 4770k. det måste vara någon konstig setting eller något som orsakar detta..

Japp kom på det nyss heh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av liil92:

Är du säker på att minecraft använder 64bitars versionen? Annars avinstallera 32bit och se om det funkar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Testa att överclocka. Annars får du nog uppgradera till en bättre prolle.

Haha svårt att veta om du är seriös eller inte!

Då Minecraft uppenbarligen inte kan hantera flera kärnor speciellt bra, nämn en processor i världen som har högre IPC/kärna än 4770k:p

Permalänk
Medlem
Skrivet av liil92:

Lustigt! är du säker på att Minecraft faktiskt använder 64bitars versionen då?
Vilken version av minecraft kör du för tillfället?
Vad får du för FPS när du trycker F3?
Har minecraft alltid bettet sig såhär på din dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deilwynna:

kör en cpu unparking så kanske det är lite bättre med det

Gjorde det men det står att de fortfarande är parkerade. Hur unparkar man dem korrekt? Verkade inte funka med programmet jag testade i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av liil92:

Japp kom på det nyss heh...

http://www.coderbag.com/Uploads/Unpark-CPU-App.zip
Kör det där, klicka "Check status" och välj Unpark all.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sybre:

Lustigt! är du säker på att Minecraft faktiskt använder 64bitars versionen då?
Vilken version av minecraft kör du för tillfället?
Vad får du för FPS när du trycker F3?
Har minecraft alltid bettet sig såhär på din dator?

Kollade och Minecraft använder 64-bitars versionen. (Kollade aktiva processer och "öppna filens mapp")
Jag kör Minecraft 1.7.4
60 fps
sista frågan: japp

Permalänk
Medlem

Sätt energialternativ till hög prestanda..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Konstigt, det var den jag körde. Fungerade inte... jag startade om datorn dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Såhär ser det ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av liil92:

Kollade och Minecraft använder 64-bitars versionen. (Kollade aktiva processer och "öppna filens mapp")
Jag kör Minecraft 1.7.4
60 fps
sista frågan: japp

Allright. pröva att nedgradera minecraft till en tidigare version(jag antar att du vet hur man gör detta) pröva därefter att skapa en ny värld i den äldre versionen
och återkom med resultat

Om du kan bifoga en screenshot på dina settings i minecraft vore det bra!

Permalänk
Medlem

Sadness! :'( såhär är det hela tiden (och värre med, plus att det laggar när man springer!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sybre:

Allright. pröva att nedgradera minecraft till en tidigare version(jag antar att du vet hur man gör detta) pröva därefter att skapa en ny värld i den äldre versionen
och återkom med resultat

Settings

Permalänk
Medlem

okej pröva nu följande inställningar:
Graphics: fast
Smooth Lighting: Off/none
Particles: minimal
Render Distance: sätt denna på lägsta (längst åt vänster)
View bobbing: off
Advanced Open GL: off
Clouds: Off
Use VSYNC: off

bara för att testa, dessa inställningar ska mest ha med FPS att göra och inte Chunk loading, Dvs problemet du har för tillfället. men det är värt ett försök!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sybre:

och återkom med resultat

Här är minecraft när jag spelar gammal version.
Verkar funka bättre och det första jag lade märke till är fps och chunk load siffrorna.

(På bilden står det 189 fps och 140 chunk..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sybre:

okej pröva nu följande inställningar:
Graphics: fast
Smooth Lighting: Off/none
Particles: minimal
Render Distance: sätt denna på lägsta (längst åt vänster)
View bobbing: off
Advanced Open GL: off
Clouds: Off
Use VSYNC: off

bara för att testa, dessa inställningar ska mest ha med FPS att göra och inte Chunk loading, Dvs problemet du har för tillfället. men det är värt ett försök!

Nu verkar det inte bli hål i marken så man är rädd att trilla ner i alla falll. Fps:en ligger stadigt på 120 och chunk loading skiftar mellan 0 och 200 hit och dit typ. Men, det laggar fortfarande till ibland när jag springer. Konstigt, det har jag inte märkt av innan. Lagget har bara kommit igår och idag, förutom enstaka småhack då..

Permalänk
Medlem
Skrivet av liil92:

Här är minecraft när jag spelar gammal version.
Verkar funka bättre och det första jag lade märke till är fps och chunk load siffrorna.

(På bilden står det 189 fps och 140 chunk..)

http://i44.tinypic.com/izcfmb.jpg

märkbar förbättring alltså? inga knäppa chunks som inte laddas? kan vara någon sorts bugg eller något i den senaste versionen, körde igång minecraft på min macbook air 2013 och uppdaterade till 1.7.4 och det gick jättebra att köra.

pröva att uppdatera till 1.6.4 och se om det funkar bra på den versionen, om det funkar bra i 1.6.4 så är det antagligen en bugg med den senaste versionen. och då kan man inte göra annat än att vänta på att buggen fixas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liil92:

Nu verkar det inte bli hål i marken så man är rädd att trilla ner i alla falll. Fps:en ligger stadigt på 120 och chunk loading skiftar mellan 0 och 200 hit och dit typ. Men, det laggar fortfarande till ibland när jag springer. Konstigt, det har jag inte märkt av innan. Lagget har bara kommit igår och idag, förutom enstaka småhack då..

små hacken du ser ibland kallas Lag spikes, det är ett känt problem som har funnits i minecraft sedan begynnelsen(av minecraft) man arbetar för att ta bort dem igenom att uppdatera rendering enginen som minecraft använder, rekommenderar att du kör 1.6.4 med lite roliga moddar medans du väntar på att Mojang uppdaterar sitt spel