DVD-brännarhastighet?

Permalänk
Medlem

DVD-brännarhastighet?

DVD-brännare bränner tydligen oftast i 2 gånger eller 4 gångers hastighet.

2 eller 4 gånger vad?

Är det samma som med en CDR-brännare att 1 gång motsvarar 150kb/s eller vad motsvarar det?

Hur lång tid tar det att bränna en DVD-skiva på 4.7Gb?

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

1x för en dvdbrännare är ~10mbit
eller 1.32MB/s har jag för mig att 1x är
sen är det bara att fortsätta räkna på det
1 skiva tar typ en timme att bränna i 1x..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av broix
1x för en dvdbrännare är ~10mbit
eller 1.32MB/s har jag för mig att 1x är
sen är det bara att fortsätta räkna på det
1 skiva tar typ en timme att bränna i 1x..

Oj så med en 16x DVD bränner man 4.7Gb under 4 min? fräckt!
*Bara att vänta tills dessa kommer ut på marknaden samt skivor till dem då.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

hömm, är det inte så att 1x dvd motsvarar 10x cd?

Visa signatur

P5B E6600 2048MB 1900GT 2x300GB, MacBook Pro

Permalänk
Medlem

snausman: Nja, redan vid 8x måste man gå över till någon CAV/ZCLV-teknik, dvs max-farten nås bara ytterst på skivan. I bästa fall lär man nå runt 12x i snitt på 16x-brännarna vilket innebär runt 5 min bränntid (fast det är ju helt ok det med). Troligtvis dyker 16x-brännare upp i slutet på nästa år.

codename[black]: ca 9x om man ska vara noga.

Permalänk
Medlem

1x-hastighet på en vanlig CD är 150kB/s (CLV). Det motsvarar den hastighet man läser en vanlig ljud-CD, och att bränna/läsa en hel skiva i den farten tar 74 minuter, (eller möjligen 80).
1x på DVD är 1352kB/s (också CLV). Det motsvarar inte just nånting. En DVD-film kan ta olika mycket plats beroende på t.ex. antal ljudspår och deras format. Dessutom varierar dataströmmen beroende på kompressionen (scener där det inte rör sig så mycket packas bättre). Det är väl bara nåt slags medelvärde, och med den farten tar det drygt en timme (ca 61 minuter) att bränna en full 4.7GB-skiva.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.