Permalänk
Medlem

Sennheiser pc 360

Jag har tänkt att införskaffa ett pc 360 men undrar över om man borde köpa till ett internt ljudkort och då om det är värt att köpa ett för 600kr eller om det är ett för 1500kr som gäller?

En annan fråga är om hörlurarna täcker hela öronen? Jag har för nuvarande ett Siberia V2 som täcker hela öronen och skulle inte vilja att de ligger på öronen.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem

Pc 350 täcker iallafall öronen utan problem, och ganska säker på att pc 360 gör precis samma sak

Ofta inte Siberia ligger på öronen btw, eller iallafall vääääldigt nära.

Angående ljudkorten har jag ingen aning!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av addy1995:

Jag har tänkt att införskaffa ett pc 360 men undrar över om man borde köpa till ett internt ljudkort och då om det är värt att köpa ett för 600kr eller om det är ett för 1500kr som gäller?

En annan fråga är om hörlurarna täcker hela öronen? Jag har för nuvarande ett Siberia V2 som täcker hela öronen och skulle inte vilja att de ligger på öronen.

PC 360 täcker hela öronen.

Angående ljudkort så blir det helt klart bättre ljud om du skaffar ett istället för att köra på moderkortets egna. Sen om det är värd 600kr eller 1500kr är svårt att svara på. Personligen så gick jag 1500kr vägen, men jag är ganska säker att jag hade klarat mig lika bra på ett kort för 600kr.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

PC 360 täcker hela öronen.

Angående ljudkort så blir det helt klart bättre ljud om du skaffar ett istället för att köra på moderkortets egna. Sen om det är värd 600kr eller 1500kr är svårt att svara på. Personligen så gick jag 1500kr vägen, men jag är ganska säker att jag hade klarat mig lika bra på ett kort för 600kr.

Vad har du för ljudkort? ASUS Xonar Essence STX?

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

PC 360 täcker hela öronen.

Angående ljudkort så blir det helt klart bättre ljud om du skaffar ett istället för att köra på moderkortets egna. Sen om det är värd 600kr eller 1500kr är svårt att svara på. Personligen så gick jag 1500kr vägen, men jag är ganska säker att jag hade klarat mig lika bra på ett kort för 600kr.

Och smålänningen i mig gick på 200kr vägen och ångrar det.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Rekommederar dessa ljudkort:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=707421

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1192439

Skillnaden är att DG har PCI-anslutning och DGX har PCI-E. Båda korten har hörlursförstärkare.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Jacob Fanboy

Ljudet i PC363 ska vara avsevärt bättre än PC360, sitter idag med PC360 och kommer nog byta upp mig efter jul. PC363 kostar 700 kr mer än PC360 vilket det säkerligen är värt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av addy1995:

Vad har du för ljudkort? ASUS Xonar Essence STX?

Japp, men jag har läst om många som är väldigt nöjda med ett Asus Xonar DX till sitt headset också, och eftersom PC 360 är ett rätt så lättdrivet headset så är nog skillnaden mellan DX och STX små i bästa fall.

Ett ljudkort tycker jag dock du bör köpa till ditt PC 360, för utan ett separat ljudkort är inte headsettet värt de 1500kr det kostar. Då kan du lika gärna välja ett headset för halva priset.

Det är dyrt att ligga i topp.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drygman:

Ljudet i PC363 ska vara avsevärt bättre än PC360, sitter idag med PC360 och kommer nog byta upp mig efter jul. PC363 kostar 700 kr mer än PC360 vilket det säkerligen är värt.

PC 363D och PC360 består av samma komponenter, så du kommer inte få en uppgradering av ljudet.

Skillnanden är att PC 363D kommer med ett USB-ljudkort, nyare-bättre konstruktion samt bättre sladd. Det är därför 363D är dyrare.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwaniiz:

Rekommederar dessa ljudkort:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=707421

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1192439

Skillnaden är att DG har PCI-anslutning och DGX har PCI-E. Båda korten har hörlursförstärkare.

Men är det stor skillnad på ett ljudkort för ca 200kr istället för interna? Känns som att man måste lägga lite mer pengar än 200kr för att få riktigt bra ljud.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:

Men är det stor skillnad på ett ljudkort för ca 200kr istället för interna? Känns som att man måste lägga lite mer pengar än 200kr för att få riktigt bra ljud.

Jag märker det jättetydligt på mitt moderkort iaf! (MSI Z77A-GD65) Använder Sennheiser HD598.

Har tyvärr ingen aning om hur mycket bättre det blir med t ex STX jämfört med DG/DGX..

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av addy1995:

Men är det stor skillnad på ett ljudkort för ca 200kr istället för interna? Känns som att man måste lägga lite mer pengar än 200kr för att få riktigt bra ljud.

Det beror på vad du har för moderkort, i nya moderkort med Z87 brukar det finns Realtek 1150 som är en ordentlig uppgradering från ALC898 som funnits innan. Men det är nog tveksamt om det når upp till ett helt dedikerat ljudkort från tex Asus.

Men eftersom du kör med 3570k enligt din signatur så är det en stor chans att du har det äldre chippet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det beror på vad du har för moderkort, i nya moderkort med Z87 brukar det finns Realtek 1150 som är en ordentlig uppgradering från ALC898 som funnits innan. Men det är nog tveksamt om det når upp till ett helt dedikerat ljudkort från tex Asus.

Men eftersom du kör med 3570k enligt din signatur så är det en stor chans att du har det äldre chippet.

Ah exakt som du säger har mitt moderkort Realtek® ALC892.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drygman:

Ljudet i PC363 ska vara avsevärt bättre än PC360, sitter idag med PC360 och kommer nog byta upp mig efter jul. PC363 kostar 700 kr mer än PC360 vilket det säkerligen är värt.

När jag jämförde de båda verkade den största skillnaden vara att PC363 hade virtuellt surround.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jasn:

Ljudet i PC363 ska vara avsevärt bättre än PC360, sitter idag med PC360 och kommer nog byta upp mig efter jul. PC363 kostar 700 kr mer än PC360 vilket det säkerligen är värt.

Du är på god väg in i audiofilträsket ser jag.

Det bör dock påpekas att priset på ljudutrustning inte är linjärt med prestandan. En "avsevärd skillnad" är såklart relativt, men personligen så tror jag inte man får en avsevärd skillnad för något som kostar 50% mer än en grundprodukt som redan är väldigt bra. Sen om det är värt det eller inte beror såklart på hur pass kräsen man är.

Skrivet av addy1995:

När jag jämförde de båda verkade den största skillnaden vara att PC363 hade virtuellt surround.

Virtuellt surround sitter i mjukvaran och inte hårdvaran.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Virtuellt surround sitter i mjukvaran och inte hårdvaran.

Exakt. Därför jag inte ansåg att det är värt 700kr extra.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Du är på god väg in i audiofilträsket ser jag.

Det bör dock påpekas att priset på ljudutrustning inte är linjärt med prestandan. En "avsevärd skillnad" är såklart relativt, men personligen så tror jag inte man får en avsevärd skillnad för något som kostar 50% mer än en grundprodukt som redan är väldigt bra. Sen om det är värt det eller inte beror såklart på hur pass kräsen man är.
http://i43.tinypic.com/16absco.jpg

Virtuellt surround sitter i mjukvaran och inte hårdvaran.

Var ligger priset på riktigt bra hörlurar i kurvan ungefär? D.v.s. hör mycket ska man behöva pröjsa för att komma till "high-end" lurarna? Ta detta med en nypa salt!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Icte:

Var ligger priset på riktigt bra hörlurar i kurvan ungefär? D.v.s. hör mycket ska man behöva pröjsa för att komma till "high-end" lurarna? Ta detta med en nypa salt!

Mellan tummen och pekfingret.

Jag kan inte ge dig något exakt svar eftersom det inte finns något. "Bra" är ett väldigt relativt begrepp som varierar från person till person, och samma sak gäller med vad som klassas som high-end.

Men för att ge dig något mer konkret så skulle jag väl säga att allt i de övre 33% av prestandaaxeln kan klassas som high-end. Och prismässigt så, tja, 1000 kr och uppåt för headset, lite dyrare för rena musikhörlurar. Som sagt så är detta bara min personliga åsikter så ta de med en nypa salt.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

När jag inhandlade mitt pc 360 nåt år sen så funderade jag på samma sak men eftersom jag inte ville lägga samma peng som på lurarna på ett ljudkort inhandla jag ett xonar DG och det vart verkligen ett lyft från det inbyggda sen så blir det säkert ännu bättre med et st/stx men kör på ett DG du kommer inte ångra dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Mellan tummen och pekfingret.

Jag kan inte ge dig något exakt svar eftersom det inte finns något. "Bra" är ett väldigt relativt begrepp som varierar från person till person, och samma sak gäller med vad som klassas som high-end.

Men för att ge dig något mer konkret så skulle jag väl säga att allt i de övre 33% av prestandaaxeln kan klassas som high-end. Och prismässigt så, tja, 1000 kr och uppåt för headset, lite dyrare för rena musikhörlurar. Som sagt så är detta bara min personliga åsikter så ta de med en nypa salt.

Hah nej men bra med personliga åsikter om såna saker! Jag har ju hört både gått och ont om headsets över 1000 kr. T.ex. PC 360 - finns ganska många som säger att det är bra medan andra säger att man borde köpa headset som inte är sålt som gamingheadset utan mer för musik (då pratar jag natutrligtvis om hörlurar!).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Du är på god väg in i audiofilträsket ser jag.

Det bör dock påpekas att priset på ljudutrustning inte är linjärt med prestandan. En "avsevärd skillnad" är såklart relativt, men personligen så tror jag inte man får en avsevärd skillnad för något som kostar 50% mer än en grundprodukt som redan är väldigt bra. Sen om det är värt det eller inte beror såklart på hur pass kräsen man är.
http://i43.tinypic.com/16absco.jpg

Hur viktigt skulle du säga att det är med ett ljudkort som har hörlursförstärkare?

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoBBiS:

När jag inhandlade mitt pc 360 nåt år sen så funderade jag på samma sak men eftersom jag inte ville lägga samma peng som på lurarna på ett ljudkort inhandla jag ett xonar DG och det vart verkligen ett lyft från det inbyggda sen så blir det säkert ännu bättre med et st/stx men kör på ett DG du kommer inte ångra dig

Hm. Jag har själv PC360 & Xonar DG och märker ingen skillnad alls på mitt inbyggda & separata ljudkort.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av addy1995:

Hur viktigt skulle du säga att det är med ett ljudkort som har hörlursförstärkare?

Nu tror jag det finns dem som kan ge dig ett bättre och utförligare svar, men som jag har förstått det så blir det viktigare ju mer tungdrivet dina hörlurar är. Är hörlurarna för tungdriva och du saknar hörlursförstärkare så kan du inte spela särskilt högt, samt att detaljer i musik och diverse ljud försvinner som följd.

Angående Sennheiser PC 360 som tråden handlar om så är det ett rätt så lättdrivet headset med endast 50 ohm, så det bör gå ganska bra att kräma på utan någon extra förstärkning.

Men ett ljudkort rekommenderar jag som sagt. Det blev helt klart mer detaljerat ljud när jag bytte från moderkortets inbyggda. Jag tillägger även att jag är kräsen, men inte någon audiofil.

Skrivet av Flygman:

Hm. Jag har själv PC360 & Xonar DG och märker ingen skillnad alls på mitt inbyggda & separata ljudkort.

Då lyssnar du inte tillräckligt, -är en av de som inte är särskilt ljudkänsliga, -eller så är DG rent ut sagt kasst. Jag rekommenderar dig att lyssna på bra inspelningar i hög kvalité (FLAC eller CD) av artister med lite mer detaljerad musik och jämföra mellan de olika ljudkretsarna. Ett tips är Toto med albumet "Toto IV" eller "The Sevent One". Stäng av alla ljudförbättringar och virtuellt surround innan också.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Sennheiser e alltid kvalle!