Stabilt trådlöst nätverk i lägenhet(möjligt?).

Permalänk
Medlem

Stabilt trådlöst nätverk i lägenhet(möjligt?).

Tjenare!

Går i funderingar att möblera om hemma och då flytta mina tre datorer till annat rum.

Jag har sett över möjligheterna att dra TP-kabel till de nya rummet och kommit fram till att det inte är värt ansträngningen och den kostnad för kabellister, nya trösklar och borrning i 15 cm betongväggar. Detta gäller för hyresrätt och därmed skulle jag bli återbetalningsskyldig om det visade sig att jag gjort detta.

Därför har jag tänkt att satsa på trådlöst, vilket jag inte är så mycket erfarenhet av.
Så behöver nu förslag på idéer till bra lösningar, som inte ska sänka hastigheten och svarstid allt för mycket.
Signalen ska ta sig cirka 10 meter fågelvägen, och det går igenom 2 väggar som är av betong.

Borde jag ordna en accesspunkt/Repeater i det nya rummet som tar emot trådlöst? eller ska man köpa nya trådlösa nätverkskort till de stationära datorerna?
Finns det Acesspunkter som har fler utgångar än en?
Förslag på andra idéer är förstås också välkommet.

Min nuvarande router är: Asus RT-N56U
Borde jag skaffa en ny med AC standard? eller en likadan och på så sätt ordna en accesspunkt?eller ska jag välja annan?Förslag?

Som ni märker är jag inte insatt i den trådlösa världen, och kan behöva lite hjälp på traven.

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Medlem

När du gör färbättringar i din lägenhet så brukar inte hyresvärden gnälla. Hör med dem om det är ok att dra nätverk.
Vill du ändå gå vidare på trådlöst så köpte jag nyss en http://www.dustinhome.se/product/5010603880/ubiquiti-unifi-80...
och är än så länge skitnöjd.

Vad har du för budget annars?

Permalänk
Medlem

Eftersom du redan har en router så bör du skaffa dig en repeater för förlänger wifi signalen. Många routrar har denna funktion så som rt-n66u men kanske även den du har, det kan du kolla upp. Annars har Asus det också http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1163664

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Är du riktigt säker på att det verkligen är betong i väggarna?
Oftast är det ju bara betong i ytterväggarna samt ett par bärande väggar, sen brukar det vara lättare material såsom gips, siporex, trä eller blå-betong i innerväggar.
Återbetalningsskyldig...., Brukar stå i hyreskontrakten att alla ändringar man gör bör vara reversibla (om inte annat avtalas med hyresvärden), och gör man bara ett par hål i några väggar räcker det ju med att dra i lite latexfog eller liknande produkt i hålen när man flyttar.

Kabel är bästa alternativet, speciellt om det verkligen är betongväggar det gäller.

Permalänk
Medlem

Kanske inte något bra svar på din fråga, men kabel är lätt värt det i längden. Oavsett hur bra router du köper, kommer det krångla oftare än kabel. Som aldrig krånglar.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Håller med om detta! Kan vara värt att prova. Används utan problem i mitt hus från köket in till ett av sovrummen. Har hittills funkat väldigt stabilt

Skrivet av Vargaas:

http://cdon.se/hemelektronik/tp-link_powerline/?utm_source=fa...
Finns att köpa för 299kr nu på cdon.se
Har dock ingen erfarenhet av dessa så kan inte svara på om de funkar som de ska men värt att prova

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!