Bygga om TV bänk för att kyla förstärkare

Permalänk
Medlem

Bygga om TV bänk för att kyla förstärkare

Hej,

Jag har nyligen köpt en ny TV bänk se nedan:

Denna har ett exakt 182mm utrymme för förstärkare och dylikt och jag har en Yamaha förstärkare som exakt på mm går in där.
Detta förstår jag inte alls är optimalt och därav vänder jag mig till er.
Hur skall man lösa detta? Vill verkligen ha kvar tv-bänken då jag letat efter en sådan med detta träslaget mer länge!

Min första tanke var att såga bort botten och sätta dit 2st x 20mm fläktar där, tror ni det skulle fungera eller har ni möjligtvis några bättre idéer?

Hjälp en person i nöd, tack.

Permalänk
Medlem

Köp ny förstärkare eller ställ den ovanpå.
Ifall du verkligen vill bygga om den där bänken kanske du kan lägga upp en bild där man ser lite bättre?

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem

Har din stärkare uttag för USB?
Stängs dessa av när du stänger av stärkaren?
Om ja, så kanske du kan köra på en sån här för att flytta lite luft där nere?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=746629

Annars kanske en sån här funkar att ställa upp?
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/174237-arctic_cooling...

Edit: Är bänken köpt på MIO? Har isåfall med stor sannolikhet likadan men i annan färg. Se bild:

Om ja, så har du ju helt öppet på baksidan som jag, då kan du utan problem ha en fläkt som bara blåser ut den varma luften.

Permalänk
Medlem

Kolla in kylelementen på elfa.
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_sv/elfa/init.do?toc...
Kan vara ett rätt enkelt sätt att hålla tempen nere genom att bygga ett litet kylskåp av tv bänken. gör ett hål till andra sidan så kan du kyla läsken där också

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-ZoRe:

Hej,
Min första tanke var att såga bort botten och sätta dit 2st x 20mm fläktar där, tror ni det skulle fungera eller har ni möjligtvis några bättre idéer?
Hjälp en person i nöd, tack.

Känns lättast och bäst.
Eller varför inte såga ut så stort som möjligt i botten. Alltså så stor fyrkant du kan utan att såga ut för tassarna. Varför inte en stor fläkt, typ 230 mm.
Sedan, beroende på hur det ser ut i bakkant, sätta en fläkt där med.

Edit: Kör inte på någon peltierlösning som någon har länkat till. De skapar mångfalt mycket mer värme än vad de lyckas kyla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Känns lättast och bäst.
Eller varför inte såga ut så stort som möjligt i botten. Alltså så stor fyrkant du kan utan att såga ut för tassarna. Varför inte en stor fläkt, typ 230 mm.
Sedan, beroende på hur det ser ut i bakkant, sätta en fläkt där med.

Edit: Kör inte på någon peltierlösning som någon har länkat till. De skapar mångfalt mycket mer värme än vad de lyckas kyla.

Lösningen i botten skulle jag personligen inte kört på.
Dessa bänkar är i princip helt stängda runt om nere mot golvet, dvs ingen kall luft kommer komma nerifrån, utan snarare damm och annat skit.
Mitt tips är att utnyttja den öppna baksidan istället.

Peltieridén lät ju inte så smart nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Lösningen i botten skulle jag personligen inte kört på.
Dessa bänkar är i princip helt stängda runt om nere mot golvet, dvs ingen kall luft kommer komma nerifrån, utan snarare damm och annat skit.
Mitt tips är att utnyttja den öppna baksidan istället.
Peltieridén lät ju inte så smart nej.

Ah jag kollade lite för slarvigt. Bänken har inte ben utan har en hel "kjol".
Väldigt knepigt det där eftersom hålen i förstärkaren är i golv och tak...

Permalänk
Medlem

Till TS.

Vad exakt är det för stärkare?
Har den inga ventilationshål alls i sidorna?
Om ja, så kan du lösa det genom fläktar på sidorna, om inte, så har du ett större problem och mitt svar blir då att du ställer stärkaren på bänken.
Du vill inte ha en kokhet förstärkare i en träbänk när du pumpar med musik.

Permalänk
Medlem

Går det att vara så extrem så du sågar upp hela hyllplanet så förstärkaren kan stå på golvet? Med syfte att skapa volym ovanför förstärkaren dit värmen kan stiga.
Och även öppna (och eventuellt sätta fläktar) bakåt.

Jag har en Denon AVR 2310 som står i ett skåp med dörr från IKEA. Det är gott om utrymme ovanför med en liten öppning/spalt i bakkant på hyllplanet ovanför förstärkaren. Trots detta blir det så varmt att jag känner att jag måste ha dörren på glänt när vi ser film eller lyssnar på musik med volym.
Har inte orkat arbeta med någon mer sofistikerad lösning så öppna dörren får fungera tills vidare.

Permalänk
Medlem

Min Denon receiver i 5-6000kr-klassen (dvs en normal receiver) drar över 80W så fort den är påslagen utan att jag spelar ljud alls, så räkna med en hel del värme...

Permalänk

Får du ett kontinuerligt luftflöde med frisk luft in igenom förstärkaren och ut så har du löst ditt problem! Nu är det bara den manliga ingenjören som skall fram. Har du en ritning på bänken så förenklar det mycket för den som vill hjälpa dig, med en okänd förstärkare blir det inte heller enklare.

Lycka till

Visa signatur

Wood Computer Case, ett datorchassi gjort från grunden i trä syns här .

Permalänk
Medlem

Hej alla
Tack för era inputs!
Tv bänken är öppen baktill och det handlar om en Yamaha RX-a2020!
Funderar dock på att byta ner mig till en RX-a8xx som är mindre och avger mindre värme vad jag förstår
Frågan är dock om en sån kan driva ett Yamaha ns-f500 system och vad för fler negativa effekter det skulle ge att byta ner sig.
Vill väldigt väldigt väldigt ogärna ha förstärkaren på bänken då en stor del av vitsen med den då försvinner.
Kan vi enas om den bästa lösningen tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-ZoRe:

Hej alla
Tack för era inputs!
Tv bänken är öppen baktill och det handlar om en Yamaha RX-a2020!
Funderar dock på att byta ner mig till en RX-a8xx som är mindre och avger mindre värme vad jag förstår
Frågan är dock om en sån kan driva ett Yamaha ns-f500 system och vad för fler negativa effekter det skulle ge att byta ner sig.
Vill väldigt väldigt väldigt ogärna ha förstärkaren på bänken då en stor del av vitsen med den då försvinner.
Kan vi enas om den bästa lösningen tro?

Självklart kan vi det, du kan ta min Denon 3801 och jag tar din stärkare så byter vi rakt av.
Haha, skämt åsido.

Hade din stärkare hål på sidorna? Om ja, kan du ju köra en fläkt på sidan bara som pekar snett bakåt. Dvs blåser ut varmluften ur bänken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Självklart kan vi det, du kan ta min Denon 3801 och jag tar din stärkare så byter vi rakt av.
Haha, skämt åsido.

Hade din stärkare hål på sidorna? Om ja, kan du ju köra en fläkt på sidan bara som pekar snett bakåt. Dvs blåser ut varmluften ur bänken.

Tyvärr har den inte det utan bara på ovan och undersidan :/ frågan är hur mycket fläktar bakom förstärkaren gör för skillnad om framsidan är öppen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av X-ZoRe:

Hej alla
Tack för era inputs!
Tv bänken är öppen baktill och det handlar om en Yamaha RX-a2020!
Funderar dock på att byta ner mig till en RX-a8xx som är mindre och avger mindre värme vad jag förstår
Frågan är dock om en sån kan driva ett Yamaha ns-f500 system och vad för fler negativa effekter det skulle ge att byta ner sig.
Vill väldigt väldigt väldigt ogärna ha förstärkaren på bänken då en stor del av vitsen med den då försvinner.
Kan vi enas om den bästa lösningen tro?

Jag har en förstärkare och PS3 att stå i en tv-bänk (iofs. större än din). Min lösning blev massor hål i både hyllplan och botten, sedan en 230mm fläkt med 5v och det fungerar perfekt. PS3:an är sval och förstärkaren är ännu svalare. En förstärkare förlitar sig ju oftast på den termiska effekten och börjar man t.om. blåsa luft till/ifrån den blir den knappt ljummen. I ditt fall hade jag gjort hål i botten, satt dit en baksida plus en 120/140mm fläkt, kommer fungera alldeles utmärkt. Fläkten vill gärna ha så tät som möjligt runt baksidan annars blir det termiskt kortslutning, dvs. den drar bara en luften genom baksidan och ut igen.
Det är även viktigt att ha tillräckligt med hål i botten annars uppstår det lätt oljud/resonans/luftsus runt luckan.

Skrivet av Yorgo_:

Självklart kan vi det, du kan ta min Denon 3801 och jag tar din stärkare så byter vi rakt av.
Haha, skämt åsido.

Hade din stärkare hål på sidorna? Om ja, kan du ju köra en fläkt på sidan bara som pekar snett bakåt. Dvs blåser ut varmluften ur bänken.

Inte helt säker på vad du menar men sätter man en datorfläkt fritt, dvs. ingenting runtom flyttar den nada luft.

Skrivet av X-ZoRe:

Tyvärr har den inte det utan bara på ovan och undersidan :/ frågan är hur mycket fläktar bakom förstärkaren gör för skillnad om framsidan är öppen

Skickades från m.sweclockers.com

Inte mycket om du inte har en baksida.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...