Tjenare. Tänkte att jag delar med mig med lite information som jag själv har researchat de senaste veckorna på just telefonerna. Jag lider av beslutsångest så jag har fett svårt att bestämma mig vilken telefon jag vill ha
Lite bakgrund, jag har alltid använt en iPhone, men är ingen fanboy alls. Jag är väldigt objektiv till båda för jag har tröttnat på iPhone, så jag kollar rent av på specs samt operativsystemen.
Om vi börjar med
Design och OS:
Dessa kan man säga är rakt av en duell mellan företagen. Nexus 5 är Pure Android, får uppdateringar sjukt snabbt vs andra Android enheter. T.ex hade Nexus 5 en relativt dålig kamera, då mycket var p.g.a mjukvaran. Dagar efter folk fick telefonen, reagerade Google på vad folk sa, och fixade en uppdatering: KitKat 4.4.1.
Iphone å andra sidan, är som du vet iOS 7.x.x. iOS är stabilt, det är liksom samma sak som det var innan, kanske förbättrad grafik. Om man nämner iOS säger man oftast att det är "enkelt". Det är som det är, vill du ändra något, sucks to be you. Det är där huvudsakliga skillnader ligger mellan Android och iOS, du har mer frihet på Android.
Display:
De har båda samma teknologi när det kommer till skärmar, nämligen en IPS LCD skärm. Båda ligger på 16.777.216 färger, och har samma stöd av funktioner (automatisk miljösensor t.ex som sätter ner ljuset på skärmen).
Sen kommer du ju till frågan om storlek: iPhone 5C = 4" (1136x640 @ 326 PPI) medan Nexus 5 = 4.95" (1920x1080 @ 445 PPI). Här måste du fråga dig själv frågan, vad använder du telefonen till? Nexus 5 är som sagt större, och kommer vara skönare för dig att titta på film, spela spel, surfa med sin täta pixeltäthet och så vidare, men iPhone å andra sidan är en väldigt kompakt telefon, som är bra på allt. Skärmarna är i princip lika bra helt visuellt mässigt, det är svårt för en person att märka skillnad.
Bygge och specs:
iPhone 5c är plast, Nexus 5 är plast. De är båda gjorda utav plast (på utsidan såklart). Iphone 5s däremot är en helt annan femma, den är helt gjort av metall likt HTC One, som är typ av "premium wares". Dvs, lite mer exklusivt material plus exklusivare känsla.
Vad finns då på insidan? Nexus 5 har en Qualcomm Snapdragon 800 Quad Core @ 2.26 GHz, medan iPhone har ett A6 chip, Dual Core @ 1.3 Ghz. De har 2 respektive 1 GB av RAM. Detta gör så att iPhonen känns lite laggigare när det kommer till Multitasking (Källa: AndroidAuthority @Youtube , PhoneArena). Men missförstå inte A6 chippet, det är fortfarande ett väldigt bra chip, det är 32bit versionen av apples 64bits chip, A7. Qualcomm 800 är en versting prosessor må jag säga.
Nexus 5 utsågs t.ex till "The Gamers Phone" av Android Authority, http://www.youtube.com/watch?v=9kw_jaj9K9c Bra video, ta en titt här.
Batteri
De har båda bra batteri, men dock inte för en poweruser som använder sin telefon konstant under hela dagen. Nexus 5 har 2300 mAh mot iPhones 1500 mAh. Men, eftersom iphone 5c har mindre krävande processor samt en mindre skärm, så har de samma effekt som 2300 mAh batteriet har i Nexusen. Enligt PhoneArena, så har de båda en Standby tid på: Nexus = 12.5 dagar, Iphone 5c = 10.4 Dagar.
Slutsats
Som du ser, så helt objektivt kan jag enkelt säga att Nexus 5 presterar mycket bättre än iPhone 5c. Den är +- 1.000 - 1.500kr dyrare att köpa (Beroende på butik: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2180329 - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2325111 ) , den har bättre skärm, bättre pixeltäthet, batteri är det samma, kameran är bättre på Nexus efter att de kom med uppdateringen.
Om du vill ha en iPhone, ta 5s istället. Den har 64 bitars chip, bättre material, t.ex DDR3 minne istället för DDR2. Den är i klass, om inte bättre än Nexus 5.
I grund och botten ligger skillnaden mellan Android eller iOS.
Lycka till!