Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är även stål i 5C, med polykarbonat, S4 kör bara med polykarbonat.
Vilket är lika tåligt som Plexiglas, så ur det hänseendet är 5C mindre plastig än S4.

Jag gillade också att 5C har fått tillbaka rundade kanter som 3G/3GS hade Ligger skönt handen jämfört med min 4:a

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag har faktiskt varit och klämmt på en 5C i butik. Den är inte alls så plastig som man tror. Känns väldigt solid och skön att hålla i. I jämförelse så är S4 mycket plastigare tex. Nexus 5 har jag inte sett irl.

För att återkomma till plussidan på iphone så är det ju inte råprestandan man ska stirra sig blind på, då IOS och Android fungerar helt olika och generellt sett är det bättre flyt i ios även fast 5C inte har tekniskt sett samma prestanda som S4 (jämför med S4 nu för de va dem jag testade jämsides)

Vill man ha en telefon som är lite lättare att hantera och fungerar rakt av så vinner ju iPhone, även om Android-lurarna har blivit mkt mkt bättre än de va tidigare. Men smidigheten med iCloud och synkningen mellan enheterna kan man inte neka. Sen har Apples app-store fler högkvalitetsappar vs android, men samtidigt begränsat när det gäller vissa typer av program (läs utorrent ) Sen ska man räkna in livslängden i priset, iPhone brukar hänga med i varje IOS-uppdatering i ca 3 år (tex iphone 4 fick ios7 nu) Medan Android-telefonerna brukar bli övergivna om man inte håller på att custom-rom.) Där har ju kanske Nexus en fördel då den är ren Android och såldes får uppdateringar direkt från Google.

Man får helt enkelt avväga själv vad som är viktigast för ens egen användning. Tycker det är tråkigt att vissa ska måla upp det så svart och vitt.

Ios 7 dödade i princip argumentet att iphone är enklare.
I den aspekten är min nexus 4 rappare och har ett bättre flyt än ios.
Sen jämför du med S4 och då är jämförelsen inte rättvis eftersom du jämför ios mot samsungs egna skal på android som segar sjukt mycket.
Vanilla os är alltid att föredra.

Sen kan man ju också tänka på att det inte alltid är bra att iphones får uppdateringar länge. Min kompis uppdaterade sin 4 till ios7 och det ångrar han så enormt.
Känns som att hela systemet är i 5 fps.

Men sen ska man även testa själv. Jag brukar också tycka det är tråkigt när folk lägger upp saker svart och vitt men i det här fallet är det tyvärr lite så det faktiskt är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 00daka32:

jag tror att det är så här att iphone finns det inte så många varianter på medans det finns 260 (http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=103#rparams=l=s154411462) olika android lurar...... så programmerarna till android får det liksom svårare att göra ett operativsystem som passar minst 260 olika mobiler medans apples pogramerare bara har 8 lurar (http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s154412053&o=lokal_rank#rparams=l=s154412127) att göra operativsystem till.
Sen har inte ios så roliga funktioner som android. Typ som att man kan använda volymknapparna till att hoppa mellan text när man skriver precis som man använder piltangenterna på ett vanligt tangentbord.
Jag skulle kunna räkna upp många fördelar med android.

Därför köper man nexus. För att få android i rent format som det var tänkt att vara.

Permalänk
Medlem

Jag gillade också att 5C har fått tillbaka rundade kanter som 3G/3GS hade Ligger skönt handen jämfört med min 4:a

så apple vill inte att man ska skära sig på sin mobil längre?!

Permalänk
Medlem

Nexus 5, solklart!

Att gemföra ios mot Android på Samsung, HTC eller nån annan blir helt fel, vanilla Android på Nexus prylar är ur än annan värld än de ner segade versionerna med tillverkarnas egna lösningar.

Permalänk
Medlem

Tjenare. Tänkte att jag delar med mig med lite information som jag själv har researchat de senaste veckorna på just telefonerna. Jag lider av beslutsångest så jag har fett svårt att bestämma mig vilken telefon jag vill ha

Lite bakgrund, jag har alltid använt en iPhone, men är ingen fanboy alls. Jag är väldigt objektiv till båda för jag har tröttnat på iPhone, så jag kollar rent av på specs samt operativsystemen.

Om vi börjar med

Design och OS:

Dessa kan man säga är rakt av en duell mellan företagen. Nexus 5 är Pure Android, får uppdateringar sjukt snabbt vs andra Android enheter. T.ex hade Nexus 5 en relativt dålig kamera, då mycket var p.g.a mjukvaran. Dagar efter folk fick telefonen, reagerade Google på vad folk sa, och fixade en uppdatering: KitKat 4.4.1.

Iphone å andra sidan, är som du vet iOS 7.x.x. iOS är stabilt, det är liksom samma sak som det var innan, kanske förbättrad grafik. Om man nämner iOS säger man oftast att det är "enkelt". Det är som det är, vill du ändra något, sucks to be you. Det är där huvudsakliga skillnader ligger mellan Android och iOS, du har mer frihet på Android.

Display:

De har båda samma teknologi när det kommer till skärmar, nämligen en IPS LCD skärm. Båda ligger på 16.777.216 färger, och har samma stöd av funktioner (automatisk miljösensor t.ex som sätter ner ljuset på skärmen).

Sen kommer du ju till frågan om storlek: iPhone 5C = 4" (1136x640 @ 326 PPI) medan Nexus 5 = 4.95" (1920x1080 @ 445 PPI). Här måste du fråga dig själv frågan, vad använder du telefonen till? Nexus 5 är som sagt större, och kommer vara skönare för dig att titta på film, spela spel, surfa med sin täta pixeltäthet och så vidare, men iPhone å andra sidan är en väldigt kompakt telefon, som är bra på allt. Skärmarna är i princip lika bra helt visuellt mässigt, det är svårt för en person att märka skillnad.

Bygge och specs:

iPhone 5c är plast, Nexus 5 är plast. De är båda gjorda utav plast (på utsidan såklart). Iphone 5s däremot är en helt annan femma, den är helt gjort av metall likt HTC One, som är typ av "premium wares". Dvs, lite mer exklusivt material plus exklusivare känsla.

Vad finns då på insidan? Nexus 5 har en Qualcomm Snapdragon 800 Quad Core @ 2.26 GHz, medan iPhone har ett A6 chip, Dual Core @ 1.3 Ghz. De har 2 respektive 1 GB av RAM. Detta gör så att iPhonen känns lite laggigare när det kommer till Multitasking (Källa: AndroidAuthority @Youtube , PhoneArena). Men missförstå inte A6 chippet, det är fortfarande ett väldigt bra chip, det är 32bit versionen av apples 64bits chip, A7. Qualcomm 800 är en versting prosessor må jag säga.

Nexus 5 utsågs t.ex till "The Gamers Phone" av Android Authority, http://www.youtube.com/watch?v=9kw_jaj9K9c Bra video, ta en titt här.

Batteri
De har båda bra batteri, men dock inte för en poweruser som använder sin telefon konstant under hela dagen. Nexus 5 har 2300 mAh mot iPhones 1500 mAh. Men, eftersom iphone 5c har mindre krävande processor samt en mindre skärm, så har de samma effekt som 2300 mAh batteriet har i Nexusen. Enligt PhoneArena, så har de båda en Standby tid på: Nexus = 12.5 dagar, Iphone 5c = 10.4 Dagar.

Slutsats

Som du ser, så helt objektivt kan jag enkelt säga att Nexus 5 presterar mycket bättre än iPhone 5c. Den är +- 1.000 - 1.500kr dyrare att köpa (Beroende på butik: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2180329 - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2325111 ) , den har bättre skärm, bättre pixeltäthet, batteri är det samma, kameran är bättre på Nexus efter att de kom med uppdateringen.

Om du vill ha en iPhone, ta 5s istället. Den har 64 bitars chip, bättre material, t.ex DDR3 minne istället för DDR2. Den är i klass, om inte bättre än Nexus 5.

I grund och botten ligger skillnaden mellan Android eller iOS.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orlaw:

Tjenare. Tänkte att jag delar med mig med lite information som jag själv har researchat de senaste veckorna på just telefonerna. Jag lider av beslutsångest så jag har fett svårt att bestämma mig vilken telefon jag vill ha

Lite bakgrund, jag har alltid använt en iPhone, men är ingen fanboy alls. Jag är väldigt objektiv till båda för jag har tröttnat på iPhone, så jag kollar rent av på specs samt operativsystemen.

Om vi börjar med
....

Bra jämförelse. I de tester jag sett är dock kameran i 5s och även 5/C ljusår bättre än Nexusen speciellt i lite svårare förhållanden. Men jag bryr mig inte om det personligen, fotar med system när jag villl fota på riktigt och på instagram skiter man i vilket då man förstör alla bilder med filter

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Ha också i tanke att iPhone 5C är bara en iPhone 5 med färgglatt skal.
Så förvänta dig inte inget jätteskutt i prestanda.

Från iphone 4s till iphone 5c så kan han räkna med dubbel prestanda, vad är det om inte ett jätteskutt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Spelar ärligt talat ingen roll då man ändå inte upplever något lagg i android.

Du har länkat något helt ointressant då det testet ENDAST testar reaktionstiden för mobilen att reagera på trycket.
Sen har det inget som helst att göra med hur snabbt program startar.

Läs igenom din källa igen tack.

Jag vet precis vad jag länkat, behöver inte läsa igenom källan igen. Som jag tidigare skrev så har Android historiskt haft problem med hög responstid, något som blev ordentligt förbättrat med 4.0, men som fortfarande kan bli mycket bättre.

Hur du kan kalla det ointressant har jag svårt att förstå. Responstiden tills mobilen kan reagera på din input kommer påverka precis allting du gör.

För att du ska förstå det oresonabla i ditt resonemang säger jag det så här;
Hade det varit ointressant om det tog en sekund tills mobilen reagerade? Verkligen inte.
Hade det varit ointressant om det tog en halv sekund? Nej, knappast.
Hade det varit ointressant om det tog en kvarts sekund? Nej.

Frågan är när du inte längre märker någon skillnad. Men bara för att du anser din telefon bra nog betyder inte det att nästa person kommer göra det.
Hur hög ping är okej att ha när man spelar spel? Du kanske tycker 50ms är helt okej medan en CS-spelare bara måste ha 10ms.
Hur hög refresh rate behöver du på din skärm för att känna att den är okej, räcker 60Hz?
Hur hög polling rate behöver du på din mus för att känna att den hänger med, räcker 125Hz?

Det här är inte nödvändigtvis en fråga om vilken mobil som är bäst, utan vilken som är tillräckligt bra för ens egna behov.

Eftersom nu TS står i valet och kvalet mellan två mobiler känner jag att det är relevant att påpeka att han troligtvis kommer få högre inputlag med Androidtelefonen. Är han känslig spelar det roll, är han inte känslig behöver han inte fundera över det.

Hade du inte hellre vetat alla detaljer och själv sorterat ut vad du tyckte var viktigt än att låta andra göra det åt dig?

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Nej, Nexus 5 är en mycket bättre telefon.
Sen finns det så klart preferenser, föredrar man iPhone kör man på det, men Nexus 5 har överlägset mycket mer funktionalitet.

Lista gärna något som iPhone kan som en Nexus inte har. Jag kan skriva ned 100 grejor som en Nexus har som en Android saknar.

Exakt det jag menar. Hur ska han veta vad han föredrar om han inte vet hur båda fungerar? Visst kan du skriva 100 saker som Android har och inte iOS men det gör inte att Android är bättre för alla.

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt varit och klämmt på en 5C i butik. Den är inte alls så plastig som man tror. Känns väldigt solid och skön att hålla i. I jämförelse så är S4 mycket plastigare tex. Nexus 5 har jag inte sett irl.

För att återkomma till plussidan på iphone så är det ju inte råprestandan man ska stirra sig blind på, då IOS och Android fungerar helt olika och generellt sett är det bättre flyt i ios även fast 5C inte har tekniskt sett samma prestanda som S4 (jämför med S4 nu för de va dem jag testade jämsides)

Vill man ha en telefon som är lite lättare att hantera och fungerar rakt av så vinner ju iPhone, även om Android-lurarna har blivit mkt mkt bättre än de va tidigare. Men smidigheten med iCloud och synkningen mellan enheterna kan man inte neka. Sen har Apples app-store fler högkvalitetsappar vs android, men samtidigt begränsat när det gäller vissa typer av program (läs utorrent ) Sen ska man räkna in livslängden i priset, iPhone brukar hänga med i varje IOS-uppdatering i ca 3 år (tex iphone 4 fick ios7 nu) Medan Android-telefonerna brukar bli övergivna om man inte håller på att custom-rom.) Där har ju kanske Nexus en fördel då den är ren Android och såldes får uppdateringar direkt från Google.

Man får helt enkelt avväga själv vad som är viktigast för ens egen användning. Tycker det är tråkigt att vissa ska måla upp det så svart och vitt.

Skrivet av Traktorsson:

stn1337 gå till en butik och kläm på båda och se vilken som passar dig bäst, alla kommer ge olika förslag här.

Tack för första vettiga svaret Da´Russian Stallion

Traktorsson, jag får nog ta och göra det helt enkelt

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av adamq10:

Jag citerade ju? Laggighet i android.

Responstid går att mäta.

http://appglimpse.com/blog/touchmarks-i-smart-phone-touch-scr...

Men åter igen, benchmarks och hårdvara är ointressant om man trivs bättre med ett visst operativ.
Dessutom behöver ens telefon inte vara bäst i testet för att vara tillräckligt bra. Som jag skrev innan är den viktiga frågan om Android-mobilerna har blivit tillräckligt bra, inte om de är bäst.

Det är lite stuttering, inte som att spela crysis på en Windows 95-dator.

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig om något som inte så många brukar prata om. Hur länge en telefon stöds med mjukvaruuppdateringar.
Har en iPhone 4 sedan tidigt 2010, den börjar närma sig fyra år, men får fortfarande uppdateringar och kör med senaste versionen av OS och appar.
Detta är i min mening en stor svaghet från många tillverkare som kör Android. Sist jag tittade på häftigare androidtelefoner hittade jag inte någon som fått officiella uppdateringar i över två år, än mindre tre år. Men det är givetvis en fråga om hur länge man brukar behålla sin telefon.

Något annat som irriterar mig personligen är att många Androidtillverkare väljer att ha PWM-modulering av ljuset till skärmen. Vilket resulterar i flimmer, om man är flimmerkänslig. Är du en person som ser regnbågar från DLP-projektorer, plasmatrails på plasma-tv och blir tokig av CRT-flimmer bör du titta på Androidluren i butik. Nu vet jag inte hur det är med just Nexus 5 och PWM-modulering, men Samsung använder det friskt, något som mina ögon inte står ut med.

Skrivet av tcntad:

Det är lite stuttering, inte som att spela crysis på en Windows 95-dator.

Nej, det håller jag inte med om.
Stuttering brukar man tala om som variansen i framerate. Stuttering skulle kunna vara en anledning till variansen i input lag, men inte till input lagget i sig.
Det var av denna anledning jag tog ett exempel innan. Du har en snabb speldator men en skärm med hög input lag. Dina spel startar snabbt, de glider fint och har hög framerate, men allting är något fördröjt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Något som inte stämde eller?

Så iCloud är något som inte behövs nämnas i din jämföring t.ex? för det är ju inte typ världens bästa backup.

Eller t.ex iMessage!

Eller varför inte att alla appar är TUSEN gånger snyggare och bättre optimerade?

Har själv en Nexus 5 och är nöjd.

Permalänk
Skrivet av stn1337:

Några intressanta plus där Lodisen

iPhone har jag ganska bra koll på själv.

Jag hade en HTC Desire HD före min iPhone 4S men var inte alls nöjd med den, dålig kvalité på apparna och den hackade väldigt mycket, inte alls så mjuk och skön i OS som iPhone

Priset är skitsamma, kör abonnemang så betalar samma för båda.

Tja, det har ju hänt lite på Androidfronten sen dess.

Visa signatur

3900X | ROG Strix B550-I | 2080 Ti | 3TB | 32GB | SF1000 | A4-H20 | Kraken 240 AIO
S22 | iPad Pro 12.9'' 3rd Gen (som agerar laptop)

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Jag vet precis vad jag länkat, behöver inte läsa igenom källan igen. Som jag tidigare skrev så har Android historiskt haft problem med hög responstid, något som blev ordentligt förbättrat med 4.0, men som fortfarande kan bli mycket bättre.

Hur du kan kalla det ointressant har jag svårt att förstå. Responstiden tills mobilen kan reagera på din input kommer påverka precis allting du gör.

Hade det varit ointressant om det tog en sekund tills mobilen reagerade? Verkligen inte.

Frågan är när du inte längre märker någon skillnad. Men bara för att du anser din telefon bra nog betyder inte det att nästa person kommer göra det.
Hur hög ping är okej att ha när man spelar spel? Du kanske tycker 50ms är helt okej medan en CS-spelare bara måste ha 10ms.
Hur hög refresh rate behöver du på din skärm för att känna att den är okej, räcker 60Hz?
Hur hög polling rate behöver du på din mus för att känna att den hänger med, räcker 125Hz?

Det här är inte nödvändigtvis en fråga om vilken mobil som är bäst, utan vilken som är tillräckligt bra för ens egna behov.

Eftersom nu TS står i valet och kvalet mellan två mobiler känner jag att det är relevant att påpeka att han troligtvis kommer få högre inputlag med Androidtelefonen. Är han känslig spelar det roll, är han inte känslig behöver han inte fundera över det.

Hade du inte hellre vetat alla detaljer och själv sorterat ut vad du tyckte var viktigt än att låta andra göra det åt dig?

Iphone 5s/c skärm må vara några ms snabbare men den har andra brister.
http://blog.gsmarena.com/tests-show-iphone-5s-and-5c-touchscr...

Visa signatur

Dator 1: Intel 6700k @ 4.5ghz |Asus Z170-A |Corsair 16GB Vengence LP |Palit 1080 Jetstream |Samsung 850 EVO 512GB + Crucial m4 128GB
Dator 2: Intel 2500k @ 4,4ghz |Asrock Z68 Extreme4 |Corsair 8GB Vengence |Gigabyte 970 G1 Gaming |Crucial m4 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Men ahh.
Reaktionstiden från att man trycker på skärmen till att skärmen registrerar trycket är inte intressant!
Enligt din egna källa ca 100 millisekunder för trycket att registreras. Endast 50 ms mer än iphone. Inte ens det.
Det som tar betydligt längre tid är vad som ska göras med det trycket. När det ska bearbetas. Tex om man öppnar en app eller öppnar en länk på en hemsida. Man märker verkligen inte de MS utan det är bearbetningen och arbetet att tex öppna appen som märks betydligt mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Sen finns det så klart preferenser, föredrar man iPhone kör man på det, men Nexus 5 har överlägset mycket mer funktionalitet.

Lista gärna något som iPhone kan som en Nexus inte har. Jag kan skriva ned 100 grejor som en Nexus har som en Android saknar.

Här har vi världens största fanboy, du är pinsam mannen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loweb_:

Mycket bra upptäckt, kände jag inte till. Jag är ingen personlig försvarare av iOS, så du behöver inte citera mig om det

Men jag vill förtydliga att vi pratar om två olika typer av problem. Inputlag är ett mjukvaruproblem på android, inte ett hårdvaruproblem. iPhone 5c-skärmen är troligtvis hårdvaruproblem, men högst relevant eftersom TS tittar just på en 5c.

Skrivet av foxzox7:

Reaktionstiden från att man trycker på skärmen till att skärmen registrerar trycket är inte intressant!
Enligt din egna källa ca 100 millisekunder för trycket att registreras. Endast 50 ms mer än iphone. Inte ens det.
Det som tar betydligt längre tid är vad som ska göras med det trycket. När det ska bearbetas. Tex om man öppnar en app eller öppnar en länk på en hemsida. Man märker verkligen inte de MS utan det är bearbetningen och arbetet att tex öppna appen som märks betydligt mer.

Ja, om jag ska öppna en app bryr jag mig inte om input lag, lika lite bryr jag mig om input lag när jag trycker på en länk.
Men tänk på alla de tillfällen som jag inte gör något I/O-tungt, exempelvis spelar ett spel, skriver ett sms eller scrollar på en hemsida.

När vi pratar input lag vid datorn brukar vi inte göra det vid operationer som uppstart av windows eller photoshop, utan när man gör något där det märks. Som att spela ett spel, flytta fönster, dra i reglage eller scrolla.

50ms påslag är mycket. Om du spelar eller har god koll på skärmar vet du att 3fps extra inputlag är högst märkbart. Om du spelar online vet du nog att det är väldigt stor skillnad på 100 och 150ms. När jag sitter vid datorn har jag inga som helst problem att märka skillnaden i respons på 60Hz eller högre. Då pratar vi trots allt en responstid på 16ms.

Eller varför inte bara läsa senaste uppdateringarna av oculus rift, där de jobbar hårt för att få ner responstiden ytterligare. Den är då inga 150ms kan jag säga dig. Men det är klart, den kanske är fullgod redan nu för att starta upp spelen, så länge man inte ska spela dem.

Om du inte märker av det extra påslaget så är det något bra? Du får större valfrihet i vad du kan köpa och har en grej mindre att bry dig om.
Men du behöver inte övertyga mig eller någon annan om att det inte spelar någon roll bara därför.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som jag ser det när det gäller valet mellan android och iOS handlar det ju om hur man använder telefonen. iOS har ju fortfarande bäst utbud av appar på framför allt spelsidan jämfört med android. Tycker dessutom att iOS flyter bättre än android (ja har testat både iOS/WP/android så jag vet tack). Däremot tycker jag android har bättre kamera och bättre hårdvara och bättre valmöjligheter. Min nästa telefon kommer med största sannolikhet bli en Xperia Z1 mini, en mindre modell av Z1 med samma tekniska prestanda och grymma kamera. Är lite trött på trenden med stora telefoner. Fast jag väljer Z1mini pga kameran och hårdvaran samt storleken då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Upplys mig om något man kan göra på en iPhone som inte går på en Nexus 5. Det skulle väl vara Siri.

Faktiskt så har Google en motsvarighet till Siri, som, om jag inte minns fel även ska vara bättre än Siri.

Skrivet av adamq10:

Visst har det blivit bättre, men relativt nya tester visar fortfarande att det i bästa fall är markant sämre. Men den egentliga frågan är väl om det blivit bra nog, inte vilken som är bäst

Relativt nya tester på vilka mobiler? Alla? Haft min Android lur i ett halvår ungefär och inte laggat eller
fått ett "ryck" någon gång förutom när man använt något som har med internet att göra och då är
det alltid pga dålig signal (långt från routern till exempel). Och då man känner väldigt många som har
både nya och äldre iPhone så hör man klaganden om hur laggigt det kan vara, speciellt i spel.
Nej du, Android må kräva mer och inte kunna bli lika väloptimerat som iOS pga den enorma mängd olika
hårdvara men samtidigt får du sjukt mycket snabbare rå hårdvara för priset så det jämnar ut sig.

TS: Jag hade tagit N5 alla dagar i veckan, inte bara för hur mycket bättre den är
när det gäller funktioner utan även den långt mycket mer "premium" känslan i den luren
jämfört med en 5C. iPhone 5Cs plast känns skit i jämförelse och är egentligen bara en iPhone 5
fast med plast istället. Riktig besvikelse till iPhone

Skrivet av baxee:

Här har vi världens största fanboy, du är pinsam mannen.

Knappast. Han har rätt Android lurar har mer funktioner och ligger före när det gäller detta.
Samma som att neka till att Intel ligger före i utveckling jämfört med AMD gällande processorer.
Sedan som han faktiskt sa själv så finns det preferenser, man kan föredra en mobil som
inte är lika bra när det gäller vissa bitar eftersom man kanske inte prioriterar dem högt eller alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Relativt nya tester på vilka mobiler?

Står i testet om du trycker på länken.

Skrivet av Friterad:

Haft min Android lur i ett halvår ungefär och inte laggat eller
fått ett "ryck" någon gång

Det är inte den typen av problem som testet tar upp. Det är input lag, inte glid eller stuttering.

För att man ska förstå vad man letar efter, så får man nog tänka sig att man sitter vid en supersnabb speldator. Dina spel startar upp snabbt, inga problem. Du har hög fps, den är jättefin och jämn, ingen stuttering inget lagg. Men du har en skärm med input lag och en trådlös mus till det.

Vissa märker skillnad och kommer störa sig, andra märker ingen skillnad alls. Så som jag skrivit tidigare, om du själv inte märker någon skillnad är det bara något positivt. Men jag ansåg det fortfarande värt att ta upp, i fall TS råkade vara känslig.

Jag tror inte någon skulle välja en telefon bara baserat på detta attribut, men det är en del av användarupplevelsen, precis som de problem med iPhone 5c-skärmen som nämndes här innan är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Något som kanske bör nämnas är ju säkerhet och privacy, speciellt i dessa tider.

"When Google started rolling out Android 4.3 Jelly Bean to the Nexus 4 back in July, some users stumbled upon a very handy privacy feature, called “App Ops”, hidden in the Developer’s section of the built-in settings application, which enabled them to “install apps while preventing the app from collecting sensitive data like the user’s location or address book” — which I am pretty sure

we can all agree is a rather useful security function to have on our devices.
However, it has been brought to our attention that Google has now removed this feature from the latest build of Android 4.4.2 KitKat. According to a Google representative, App Ops was implemented into 4.3 Jelly Bean accidentally and wasn’t yet ready for consumers to use, as it still had many bugs present which were unaccounted for and that needed to be eradicated before it could be rolled out to the general public."

Stämmer detta så kanske man bör vänta med kitkat.

/Patrik

Read more at http://www.cultofandroid.com/47804/app-ops-privacy-feature-re...

Visa signatur

670 | 8 GB | i5-3570k | 650w | P8H77-1 | P-183 | Vaio-Z | iPad 3 | iPhone 4s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Integrerat airplay.

Gissar att det i din andra mening ska stå iphone istället för android.
Det hjälper inte med en miljon extra funktioner om de inte är intressant för användaren.
Och jag vill se din lista

Så trist med dessa trådar, de få objektiva inläggen drunknar i fanboys till ena eller andra sidan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Står i testet om du trycker på länken.
Det är inte den typen av problem som testet tar upp. Det är input lag, inte glid eller stuttering.

För att man ska förstå vad man letar efter, så får man nog tänka sig att man sitter vid en supersnabb speldator. Dina spel startar upp snabbt, inga problem. Du har hög fps, den är jättefin och jämn, ingen stuttering inget lagg. Men du har en skärm med input lag och en trådlös mus till det.

Vissa märker skillnad och kommer störa sig, andra märker ingen skillnad alls.

Trycker jag på en app eller min webbläsare öppnas den direkt, likadant på en iPhone.
Input lag har jag inte märkt av en enda gång, har dock hänt att jag märkt av det på
en dator man brukade spela på förr (bärbar)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av adamq10:

Jag bryr mig om något som inte så många brukar prata om. Hur länge en telefon stöds med mjukvaruuppdateringar.
Har en iPhone 4 sedan tidigt 2010, den börjar närma sig fyra år, men får fortfarande uppdateringar och kör med senaste versionen av OS och appar.
Detta är i min mening en stor svaghet från många tillverkare som kör Android. Sist jag tittade på häftigare androidtelefoner hittade jag inte någon som fått officiella uppdateringar i över två år, än mindre tre år. Men det är givetvis en fråga om hur länge man brukar behålla sin telefon.

Något annat som irriterar mig personligen är att många Androidtillverkare väljer att ha PWM-modulering av ljuset till skärmen. Vilket resulterar i flimmer, om man är flimmerkänslig. Är du en person som ser regnbågar från DLP-projektorer, plasmatrails på plasma-tv och blir tokig av CRT-flimmer bör du titta på Androidluren i butik. Nu vet jag inte hur det är med just Nexus 5 och PWM-modulering, men Samsung använder det friskt, något som mina ögon inte står ut med.

Nej, det håller jag inte med om.
Stuttering brukar man tala om som variansen i framerate. Stuttering skulle kunna vara en anledning till variansen i input lag, men inte till input lagget i sig.
Det var av denna anledning jag tog ett exempel innan. Du har en snabb speldator men en skärm med hög input lag. Dina spel startar snabbt, de glider fint och har hög framerate, men allting är något fördröjt.

Fel ordval, skyller på tangentbordet:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Integrerat airplay.

Gissar att det i din andra mening ska stå iphone istället för android.
Det hjälper inte med en miljon extra funktioner om de inte är intressant för användaren.
Och jag vill se din lista

Så trist med dessa trådar, de få objektiva inläggen drunknar i fanboys till ena eller andra sidan.

"Integrerat" airplay hur skulle det vara bättre än DLNA där man kan visa tex bilder på TVn utan någon apparat inkopplad, eller streama filmer till tex en Ps3, 360, PS4 eller Xbone utan annan hårdvara?

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av loweb_:

Det är en dåligt utförd test då testmetoden helt missar att iPhones skärm är kalibrerad för att ta hänsyn till vinkeln på fingret: http://www.macrumors.com/2013/10/25/testing-finds-inaccurate-...

Testa att vända telefonen upp-och-ner och försök trycka på en länk (som ligger i det röda området), blir genast mycket svårare att pricka en länk än när den är rättvänd.

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Upplys mig om något man kan göra på en iPhone som inte går på en Nexus 5. Det skulle väl vara Siri.

T.ex filma med kameran och skicka via sms eller iMessage? På Android kommer det upp att bilagan är för stor och det går inte att göra så mycket mer, även i Gmail..

Skrivet av Lodisen:

iMessage!

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

T.ex filma med kameran och skicka via sms eller iMessage? På Android kommer det upp att bilagan är för stor och det går inte att göra så mycket mer, även i Gmail..

http://i.imgur.com/9HeYyfd.png

iMessage!

Det är en begränsning operatören sätter, inte IOS eller Android. Dessutom så kan du väl inte skicka video genom iMessage om du inte sitter på Wifi.
Du kan skicka video genom Chaton på Android, även genom 3G/4G nätet.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME