Andra multi GPU-tekniker än SLI och Crossfire

Permalänk
Medlem

Andra multi GPU-tekniker än SLI och Crossfire

Tja, satt bara och funderade på om det finns några andra multi GPU-tekniker än SLI och Crossfire.

Och en annan grej, om man har två kort i SLI/Crossfire med säg 2Gb i minne i varje kort så har man ju fortfarande bara 2Gb sammanlagt när korten är ihopkopplade. Varför är det så självklart att det blir 2Gb sammanlagt och inte 4Gb, och borde det inte gå att göra någon ny teknik där båda kortens sammanlagda minnen kan utnyttjas?
Om man jämför det med hårddiskar i RAID, med två hårddiskar i RAID 0 så får man ju mer prestanda medans man inte kan utnyttja båda hårddiskarnas lagringstrymme. Men när man har flera hårddiskar i RAID så kan man ju få ut mer prestanda och och samtidigt få ut alla hårddiskarnas sammanlagda lagringsutrymme.

Och om dom har lyckats med en sådan teknik för hårddiskar så borde dom väl kunna komma på en liknande med grafikkort?

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem

Du använder allt minne fast det är fortfarande delat mellan varje frame. Tänk dig båda korten har data lagrat som används för att producera sin unika frame.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem

När du kör multi-gpu så måste grafikkorten vara synkroniserade med varandra, alltså måste dem ha exakt samma information i sina minnen, därför speglas minnet istället för att läggas ihop.

Även om grafikkorten kör AFR, dvs. dem turas om att beräkna frames, GPU #1 tar jämna frames och GPU #2 tar ojämna frames etc. Så måste dem fortfarande ha tillgång till samma information i sitt eget minne.

TL;DR: GPU #1 kan inte komma åt minnet på GPU #2 och vice versa. Därför speglas minnet istället för att läggas ihop. Bandbredden räcker inte till.

*GBps = GigaByte per sekund
*AFR = Alternate Frame Rendering

Permalänk
Medlem

För att ge ett väldigt förenklat exempel:

Vi säger att du och din kompis ska dela upp ett arbete med att lyfta så tunga vikter som möjligt. Då blir ju inte han eller du starkare bara för att den andra står bredvid och lyfter lika mycket. Hur mycket ni var för sig orkar bära förändras ju inte magiskt för det, men däremot så blir ju den sammanlagda vikten för hur mycket ni orkar bära tillsammans större om ni är 2. Det är precis samma sak med grafikkort, därför kan man inte bara plussa ihop deras vram minnen hur som helst.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial