Fel på SSD, extremt låg read/write jämfört med vanligt

Permalänk

Fel på SSD, extremt låg read/write jämfört med vanligt

Hej!

Tänkte först göra en tråd om att jag bootade väldigt segt, men efter ett AS SSD benchmark så är det något som inte stämmer

Bootar på 50 sekunder, tills allt har startats. På Windows 7, innan jag uppgraderade till 8.1, så var allt igång på 5 sekunder från att man hade skrivit in lösenordet, men nu verkar det vara en delay på cirka 10 sekunder innan någonting startar.

Googlade runt lite på "ssd 840 pro slow" och hittade någon med dessa resultat

Det där är ju vad man förväntar sig av en SSD.

Då när jag tar eget benchmark så får jag detta, vilket jag tycker är extremt dåligt.

Min hårddisk slår slår nästan ut SSDn på read/write

Som ni ser är det något som inte stämmer.

Är det fel på SSDn? Vad kan jag göra?

Visa signatur

CPU: i7 3930k Moderkort: Rampage IV Extreme Kylare: Corsair H100i RAM: 64 GB Corsair Dominator Platinum 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 780 SC (SLI planerat) SSD: Samsung 840 Pro 256 gb Övrig lagring: WD black 2 TB x 2 Chassi: 900D PSU: Corsair 1200i Skärmar: 2x GW2750HM 1x GL2750HM

Permalänk
Medlem

Kör du med AHCI i bios ?

Dock borde SATA kompatibilitetsläget ge bättre resultat än sådär.

Skulle jag vara du prova att ta disken sätt in i en annan dator och kör ett test där.

Annars en omformatering och nyinstallation.

Fungerar det inte, är det nog fel på disken tyvärr.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem

Något ser uppenbarligen konstigt ut, ja.

Testat annan sata-port? Annan sata-kabel? Testat andra benchmark-program (hdd)? Uppdaterat bios?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | 9060 XT | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Hur uppgraderade du till Windows 8? Installerade du Windows 8 på nytt från scratch?
I vilken port sitter SSDn på moderkortet?
Har du AHCI aktiverat?

Permalänk

Satt in den i annan SATA port (fortfarande sata 6)

Ska kolla om jag kör med AHCI, vilket jag garanterat tror jag ej gör

Visa signatur

CPU: i7 3930k Moderkort: Rampage IV Extreme Kylare: Corsair H100i RAM: 64 GB Corsair Dominator Platinum 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 780 SC (SLI planerat) SSD: Samsung 840 Pro 256 gb Övrig lagring: WD black 2 TB x 2 Chassi: 900D PSU: Corsair 1200i Skärmar: 2x GW2750HM 1x GL2750HM

Permalänk

ACHI aktiverat.

Nu när jag bytte sata port gång nummer 3 till SATA6G_1 så får jag detta

Kanske inte är några problem nu... Ska byta tillbaka och experimentera lite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På ditt moderkort har du enbart 2 stycken Intel sata 6 portar, de andra två är ASMEDIA och körs mest troligt på en pci-e 1x bus. Använd därför bara dessa två i yttersta nödfall. Jag själv har 2 marvellportar på mitt moderkort, och jag fick ungefär samma resultat med dessa då jag i förrgår kopplade in en ny ssd. Det hela slutade med att jag nu kör disken på en av intel sata 3 portarna då dessa visade sig ge ungefär 3 ggr mer än de så kallade sata 6 portarna.

Permalänk
Skrivet av n1nja:

På ditt moderkort har du enbart 2 stycken Intel sata 6 portar, de andra två är ASMEDIA och körs mest troligt på en pci-e 1x bus. Använd därför bara dessa två i yttersta nödfall. Jag själv har 2 marvellportar på mitt moderkort, och jag fick ungefär samma resultat med dessa då jag i förrgår kopplade in en ny ssd. Det hela slutade med att jag nu kör disken på en av intel sata 3 portarna då dessa visade sig ge ungefär 3 ggr mer än de så kallade sata 6 portarna.

Jag är medveten om att jag har 2x av varje "typ", och jag har testat båda.

Ska dock testa igen.

Tack.

Visa signatur

Permalänk

Är i ett annat hem med en Samsung 840 EVO 250 gb som ger betydligt bättre resultat

Detta test tog ca 1 min och 16 sec vilket jag kan garantera att det ej gjorde hemma hos mig.

Hans windows 7 startar på ganska exakt 7-8 sekunder, medans mitt tar 30 sekunder plus 20 för allt att ladda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk

Kanske även ska tillägga att jag i aktivitetshanteraren får nära 100% disk active och 500-1500ms responstid

Visa signatur

Permalänk

Blir mer och mer övertygad över att något inte stämmer. Inom närmaste timmen så testar jag både win7 och win8 utan något installerat för att gräva mer i detta

När jag ser på youtube att folk snittar ett par sekunder i 8.1 och mitt tar 30 för desktop och 20 för program så fattar man att något inte stämmer.

Bara det inte är hårdvarufel så hoppas jag att jag kan lösa detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är där någon process i aktivitetshanteraren som använder din hårddisk?
Kolla på fliken "Processer" och sortera kolumnen "Disk".

Ett tips är att redigera ditt senaste inlägg istället för att göra nya inlägg hela tiden, det kan bli jobbigt i längden för oss andra annars.

Permalänk
Skrivet av kevvs:

Är där någon process i aktivitetshanteraren som använder din hårddisk?
Kolla på fliken "Processer" och sortera kolumnen "Disk".

Ett tips är att redigera ditt senaste inlägg istället för att göra nya inlägg hela tiden, det kan bli jobbigt i längden för oss andra annars.

Nej, ingenting märkvärdigt, i idle 0 write och read kanske några hundra kb då och då vilket är naturligt

Kommer blåsa allting nu och testa både windows 7 och 8 from scratch och se resultaten.

Detta får jag i Samsung magician

Nu kan vi se vad den egentligen ska klara

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det med eller utan RAPID? Random Read IOPS är ju förskräckligt lågt... Återkom när du installerat Windows från scratch.

Permalänk
Medlem

Rätt säkert kort att det är windows uppdateringen som sabbat något eftersom disken funkade bra i windows 7 + på annan dator.

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Rätt säkert kort att det är windows uppdateringen som sabbat något eftersom disken funkade bra i windows 7 + på annan dator.

Den har funkat OK, men ändå aldrig "instant" som alla andra SSDs som jag har sett/har erfarenhet med har.

Skrivet av kevvs:

Är det med eller utan RAPID? Random Read IOPS är ju förskräckligt lågt... Återkom när du installerat Windows från scratch.

Utan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av redpois0n:

Den har funkat OK, men ändå aldrig "instant" som alla andra SSDs som jag har sett/har erfarenhet med har.

.

Ah.
Läste att den startade snabbt osv på windows7 så tänkte att första bilden var ifrån din Windows7 Men läste om igen och såg att det var googlad bild.

Men ja nyformatering och testa med Magician, crystaldisk,as ssd och se om resultaten blir bättre eller detsamma så kan man ju gå vidare.

Permalänk

Detta är sjukt konstigt. Fick 500-550 vid ominstallation

Nu efter några reboots och några program så får jag

Vill notera att jag fick ner detta till en driver jag installerade från cdn för sata som gav ett felmeddelande. Avinstallerade detta och funkade bra ett tag.

Nu verkar det vara problem med write osv, men absolut inga problem med read.

EDIT:

Satt på RAPID mode och detta är resultaten. Tycker det är ganska omvänt.

________

EDIT2:

Bokstavligt mindre än 1 minut efter senaste edit så fick jag detta.

Visa signatur