Permalänk

Tips på TYST speldator

Tjenare, tänkte köpa mig en ny laptop. Den ska klara blizzards nuvarande och kommande spel (Herodes of the storm, d3 exp..). En viktig grej som jagstör mig väldigt mkt på med min nuvarande dator är att den måste vara hyfsat tyst,,, min nuvarande msi gt780r låter som ett flygplan (trots att jag rengjort den ordentligt samt testat med kylplatta. Vet dock inte riktigt hur man hittar en tyst gaminglaptop så undrar om någon har tips. Har tidigare hört att asus har tysta datorer , någon som har lite tips??

Permalänk
Medlem

man kan börja med att byta till ett ljuddämpade chassie. om inte det gör tillräcklit så byter man kylare på gpu. Och jag hoppas du kör med en custom kylarer till cpu

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Sandia:

man kan börja med att byta till ett ljuddämpade chassie. om inte det gör tillräcklit så byter man kylare på gpu. Och jag hoppas du kör med en custom kylarer till cpu

"laptop"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Haha jag är så korkad missade ordet laptop.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

"Tyst", "Spel", "Laptop", välj två.

Fundera en gång till om du verkligen måste ha en laptop.
Priset du betalar för flyttbarheten är (förutom att det kostar mer och/eller presterar sämre) just högre ljudnivå och temperaturer.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Skrivet av Sandia:

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Priset du betalar för flyttbarheten är (förutom att det kostar mer och/eller presterar sämre) just högre ljudnivå och temperaturer.

Min Lenovo Y510P (Versionen med dubbla GT 755m) hör man knappt om man inte tänker på det, men vad hör man inte då. Sen anser jag den vara en spellaptop och den klarar dessutom alla spel som finns på marknaden idag på high/ultra. Sen blir den inte särskilt varm under load heller, runt 65-75 grader men det är ju nästan minusgrader om man kollar på vad dagens kretskort klarar av. Att jag köpte den för 9990 kr gör inte saken sämre. Ett väldigt bra pris för den maskin jag fick.

Så ja det finns tysta laptops som klarar dagens spel.

Permalänk
Skrivet av Bodli:

Min Lenovo Y510P (Versionen med dubbla GT 755m) hör man knappt om man inte tänker på det, men vad hör man inte då. Sen anser jag den vara en spellaptop och den klarar dessutom alla spel som finns på marknaden idag på high/ultra. Sen blir den inte särskilt varm under load heller, runt 65-75 grader men det är ju nästan minusgrader om man kollar på vad dagens kretskort klarar av. Att jag köpte den för 9990 kr gör inte saken sämre. Ett väldigt bra pris för den maskin jag fick.

Så ja det finns tysta laptops som klarar dagens spel.

Ser nice ut men verkar inte finnas i 17" vilket jag vill ha
En fråga till, skiljer det mkt med ljudvolymen om man kör med/utan ssd diskar? Är väl ändå gfxkort som låter mest? Finns lite mer urval om man köper utan ssd,,, man kan ju sätta dit en i efterhand om man vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av st1nkf1st:

En fråga till, skiljer det mkt med ljudvolymen om man kör med/utan ssd diskar? Är väl ändå gfxkort som låter mest? Finns lite mer urval om man köper utan ssd,,, man kan ju sätta dit en i efterhand om man vill

Om du köper en speldator kvittar vanliga diskar eller en SSD. Ljudnivån är från GPUn.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av aniron:

Jo jag har funderat tillräckligt, tyvärr är det bara en laptop som passar mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av st1nkf1st:

Har man riktig otur så kan man få en mekanisk disk som låter mer än vad den ska låta. Men låter den som den ska låta så är det inget man tänker på eller ens hör i bästa fall. En SSD kan inte ge ifrån sig ljud då den inte innehåller några rörliga delar. Sen är det inte GPUn i sig som låter utan det är laptopens fläktar

Permalänk
Skrivet av Bodli:

Har man riktig otur så kan man få en mekanisk disk som låter mer än vad den ska låta. Men låter den som den ska låta så är det inget man tänker på eller ens hör i bästa fall. En SSD kan inte ge ifrån sig ljud då den inte innehåller några rörliga delar. Sen är det inte GPUn i sig som låter utan det är laptopens fläktar

Ja det är sant, fläktarna på min msi låter för jävligt rent ut sagt.
Har kollat runt under morgonen och funderar på denna, verkar passa bra både prestanda och prismässigt. Har även hört att Asus laptops inte ska väsnas lika mkt
www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1969493

Eller denna,, men den har sämre gfx trots att den släpptes senare..
www.webhallen.com/se-sv/hardvara/187013-asus_g750jw-t4079h_17...

Permalänk

Någon som testat någon av dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Du menar väl välj en!

Nej, jag menar välj två.

Man kan få tyst på det mesta med en vattenkylningsloop, så tyst+spel fungerar.

Uppenbarligen tycker inte TS att de kraftfullaste laptoparna på marknaden är för klena för hans behov, så då fungerar kombinationen spel+laptop.

Givetvis finns det tysta laptops om man inte har några prestandakrav. Ta en surfplatta i värsta fall.

Sedan är "tyst" förstås subjektivt, drar du på dig ett par bra slutna hörlurar och drar på lite volym kommer du inte märka ifall din laptop låter som ett jetplan.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Jag skulle köpt en Ultrabook, kolla recensioner på youtube om vad de klarar av rent spelmässigt. Jag sitter med en HP Spectre XT Pro och kör lite Diablo 3 ibland, funkar väl sådär (helt okej på standard och högre inställningar), ibland hör man fläktarna snurra igång men det är knappt så man märker av det om man inte är extremt känslig (brukar dra igång musik på max i hörlurarna då datorn ändå har beatsaudio). Föredrar nog att köra på mitt monsterstationära hemma istället.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att skaffa et par slutna hörlurar som håller ute ljudet. Det är svårt att hitta en tyst spellaptop, så jag skulle säga att det enklaste man kan göra är att försöka hålla ute ljudet

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Entusiast
Skrivet av twit:
Skrivet av Sandia:

Jag har själv gått på betan där rubriken inte beskriver allt.
Man hittar en intressant länk i "Nytt i forumet" rutan, eller under "Aktiva trådar".
Det är först när man läser vilken avdelning inlägget huserar på som man inser vad det egentligen handlar om.

Hade rubriken varit något i stil med: "Tips på en TYST bärbar speldator" eller "Tips på en TYST spel-laptop", så hade det sett annorlunda ut.
Varför jag skriver var för att jag själv varpå väg att skriva ett inlägg om fördelen med att bygga sin egen speldator, och tipsa om kyl-lösningar.

Men för att återgå till ämnet:
Det är nog rätt svårt att hitta en prestanda-laptop som är tyst under belastning.
Det enda riktigt bra lösningen är ett par stora feta och slutna hörlurar, så man slipper höra den industriella lövblåsen under/bakom datorn.
Om TS är intresserad av det, kan vi ju alltid tipsa om olika hörlurar i olika prisklasser.

Det påminner mig om den här gamla klassikern (nVidia har humor): https://www.youtube.com/watch?v=WOVjZqC1AE4

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Ja ivrig som jag är satt jag hela förmiddagen och halva eftermiddagen och letade efter en ny gaminglaptop. Läste tester etc och till slut åkte jag och köpte denna:

http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-G750JW-Notebook.9631... (q4 varianten på inet)

Den kom även 3a på detta testet

http://www.notebookcheck.net/Notebookcheck-s-Top-10-Gaming-No...

Får hoppas att den håller måttet, sitter med den nu och ska snart börja lira lite. Tänkte jag får skriva nåt här så ni vet att jag inte längre behöver någon hjälp

Tack alla