Muskampen 2025: Segraren korad!

Netflix Viaplay eller något annat?

Permalänk
Medlem

Netflix Viaplay eller något annat?

Hej! Hade tänkt och köpa något jag kan se på film med och undrar vad man ska välja och vad man får ut mest av? Ska man välja Netflix, Viaplay eller något annat?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag har använt både Viaplay och netflix, jag är dock besviken på båda pga deras dåliga utbud.. Men om jag får välja så skulle jag Viaplay, för att dem lyckas ju faktist få ut någon film som släpptes för 1-2 månader sedan i alla fall.. Tex på netflix så är Iron Man 3 en av dem senaste exemplaren dem har att ge Och den har ju funnits ett tag..

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på netflix jag har testat båda två och anser att netflix har ett större utbud i allt. Lägger du dessutom till det faktum att du kan lägga till ett tillägg i chrome eller firefox som gör att du får utbudet som finns i USA så borde det inte finns något som helst tvivel.

Visa signatur

Node 804 Black | Core i5-4670K | GA-B85M-D3H | GeForce GTX770 2GB OC | 840 EVO Basic 250GB | Corsair AX 750W PSU | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | Cooler Master Hyper TX3

Permalänk

Själv har jag kört båda. Netflix är bra i sig men har dåligt utbud. Nu kör jag viaplay som har störst utbud och har serierna som går på tv:n-

Permalänk
Medlem

Jag använder Netflix just nu, använde tidigare ViaPlay för att få känna på både och. Gillar ViaPlay för dem har sport och nya filmer kommer in snabbare men Netflix har mer av de äldre klassiska filmer och för min del så upplever jag att Netflix stream kvalitet är bättre.

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX5090 Astral
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Skribent

Netlix, Viaplay, TV4 play, HBO nordic.. har testat dem alla.

Måste säga att HBO nordic hade "bäst" utbud, inte i kvantitet utan i kvalité (the wire, Game of Thrones osv.).
Netflix har allt, om man gillar att inte se något som kommit de närmsta 3 åren
TV4 play.. need I say more? Gillar man svensk TV är det ett alternativ.
Viaplay var rätt så bra, dock att man blev tvungen att "hyra" många filmer gjorde det lite avtrubbande i det långa hela, dock de filmer som var "gratis" kom riktigt snabbt efter DVD release.

Viaplay>HBO Nordic>Netflix >allt annat. Kör du med ett plugin som tex. MediaHint så du kommer åt Amerikanska Netflix blir det en helt annan femma, problemet med "proxy-plugins" är att de kan fucka upp andra saker (3-dagars ban från Diablo III för "suspicious activity", loggade in från IP's mellan Sverige/USA..)

Visa signatur

< R5 7600X | 32 GB 6000 MT/s | RX 9070 XT >

< Redmi Note 14 Pro | Redmi Pad SE 11" >

Permalänk
Avstängd

Båda har så du kan testa gratis i 1 månad, så prova båda, Netflix är bättre ifall du gillar serier, Viaplay har större utbud på film, annars är de exakt lika (säger de även på Viaplay's kundtjänst om du ringer dem och frågar, det gjorde jag när jag hade samma beslutsångest)

Permalänk
Medlem

Provade HBO och Netflix samtidigt, stannade med Netflix. Att man kan se både det Svenska och Amerikanska utbudet (mediahint som det skrivits tidigare i tråden.) är ett stort plus. Sen får jag erkänna att jag diggar deras egna serier, så som "Orange is the new black", "Lillyhammer", "House of Cards". Deras Android app funkar även till äldre surfplattor som min gamla herk från Samsung vilket inte appen från HBO klarar av.

Personligen så är inte jag känslig över "åldern" på utbudet, en bra film/serie är en bra film/serie även om den har några år på nacken. Och med det stora utbudet som finns på Netflix så känner inte jag att jag tröttnat för att det saknas saker att kolla på, snarare tvärtom.

Permalänk
Medlem

proxy-plugins

Kan man använda proxy-plugins till sin tv och det eller funkar det bara till datorn?

Permalänk

Netflix skulle jag säga. Det svenska utbudet är inte så värst stort men du kan ladda ner en pluggin som gör så att du kan titta på allt som det amerikanska netflix har att erbjuda.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3570k Core Speed: 1500-4000 Mhz /Moderkort: MSI Z77A-S01 MS-7752 /Internminne: DDR3 8GB /Grafikkort: MSI NVIDIA GeForce GTX 970 /PSU: 550w
/OS: Windows 10 Home Premium 64 bit
/Skärm: BenQ 1920x1080 60hz

Permalänk
Skrivet av Reckonzz:

Kan man använda proxy-plugins till sin tv och det eller funkar det bara till datorn?

Just MediaHint (som fungerar skitbra) funkar så vitt jag vet enbart till dator.

Permalänk
Medlem

Testat Netflix, Viaplay och HBO nu när man fick testa på 14 dagar utan problem. Jag måste säga att jag tycker det Amerikanska Netflix är överlägset. Kör på UnblockUS för att inte behöva sitta fast framför burken så fort jag vill se nåt. HBO har bra kvalite på sina serier men att det är lite brist på utbud för tillfället. Som det har sagts innan... pröva en månad gratis och testa med Mediahint till Chrome eller Firefox... du kommer inte att ångra dig.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

När jag ska fixa media hint så bara kopierar den filen och laddar ner den igen vad beror det på?

Permalänk
Rekordmedlem

Hulu är en favorit, vill du ha ett svenskt basutbud så kolla även på Magine. det handlar om vad man vill se eftersom ingen har allt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hulu är en favorit, vill du ha ett svenskt basutbud så kolla även på Magine. det handlar om vad man vill se eftersom ingen har allt.

Fast Magine är ju mer en TV program ersättare/komplement. Tänk alla vanliga TV kanaler i typ ett play utbud liknande interface. Se mer på http://magine.com/
Magine free där man får SVT 1 o 2 samt TV4 är något jag och sambon kommer använda när de stänger ned Comhems gratisutbud nu i år.

Permalänk
Medlem

Netflix säger jag

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 / Moderkort: Asus ROG STRIX Z390-F GAMING / Minnen: Corsair 32gb (2x16) 3200mhz / Processor: Intel i7 9700k / Kylning Noctua NH-D15 / Grafikkort: Asus Radeon R9 290X DirectCU II OC / HDD: Intel 335 Series 240GB SSD Samt Samsung 840 evo 1tb / Nätagg: Corsair 750w v2 / Skärm: ASUS VE247H

Permalänk
Medlem

Svårt att komma med en bra rekomendation som passar just dig.

Själv kör jag Netflix, Viaplay och HBO Nordic och Hulu. Detta tillsammans med de övriga playtjänsterna som kanaler har innebär att jag sagt upp allt vad tv abonnemang heter.

Billigt blir det inte dock, för jag har Viaplay Sport. Jag har inte missat ett Formel 1 lopp på 14 år, och tänker inte börja nu. Därför betalar jag för sportpaketet. (Jag har kollat på F1 längre än så, men för 14 år sen missade jag ett lopp. Det grämer mig än, hehe)

Jag körde media hint förut, men den tjänsten är opålitlig och nu avinstallerad. I stället kör jag Hola, som unblockar som jag vill. Jag kan vara Amerikan på Hulu, Britt på Netflix, Svensk på google osv... Skitbra och smidig tjänst.
Nu önskar jag bara att jag hade ett Amerikanskt kreditkort så jag kunde skaffa Hulu+, men man kan inte få allt. I alla fall inte på än gång

Tablåsänd tv är död, och saknas inte.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Netflix var ett skämt. Dåliga inställningar med mera. Kör nu Viaplay. Tycker Viaplay har bättre utbud och bättre hantering av inställningar. Är som sagt i första prov månaden. Jag kör enbart Viaplay för film medan vanlig bas tv fungerar fint. Annars tycker jag SVT är bäst om man ser till ren kvalitet. SVT äger mot andra kanaler så det går inte ens att argumentera emot hur mycket än kidzen på forumet anser att licenser är dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Netflix var ett skämt. Dåliga inställningar med mera. Kör nu Viaplay. Tycker Viaplay har bättre utbud och bättre hantering av inställningar. Är som sagt i första prov månaden. Jag kör enbart Viaplay för film medan vanlig bas tv fungerar fint. Annars tycker jag SVT är bäst om man ser till ren kvalitet. SVT äger mot andra kanaler så det går inte ens att argumentera emot hur mycket än kidzen på forumet anser att licenser är dyrt.

Nu blev jag nyfiken.. Hur menar du dåliga inställningar? Vad mer gör Netflix till ett skämt?
Jag anser att rent stabilitetsmässigt så är Netflix bäst. Viaplay kan ibland slänga ut en ur det man tittar på och man blir tvungen att starta det igen. Inget större problem eftersom det fortsätter där man var, men irriterande i alla fall. HBO har fortfarande en hel del skumma fel med sin sida, fastnar på changing quality, undertexter som ibland inte vill funka, avsnitt som hänger sig. Det blir sakta bättre dock.
Netflix är det jag har absolut minst att klaga på, och du tycker det är ett skämt. Jag blir nyfiken som sagt var.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Nu blev jag nyfiken.. Hu menar du dåliga inställningar? Vad mer gör Netflix till ett skämt?
Jag anser att rent stabilitetsmässigt så är Netflix bäst. Viaplay kan ibland slänga ut en ur det man tittar på och man blir tvungen att starta det igen. Inget större problem eftersom det fortsätter där man var, men irriterande i alla fall. HBO har fortfarande en hel del skumma fel med sin sida, fastnar på changing quality, undertexter som iblan inte vill funka, avsnitt som hänger sig. Det blir sakta bättre dock.
Netflix är det jag har absolut minst att klaga på, och du tycker det är ett skämt. Jag blir nyfiken som sagt var.

Netflix hackade sönder på grund av linan jag sitter på medan i Viaplay flyter det så länge jag bara ställer ner ett hack i kvalitet. Går säkert att ställa in på netflix. Jag hittade däremot inte det hur mycket jag än letade. Tyckte bara rent allmänt att det var kasst. Får aldrig något uthopp som du snackar om på viaplay. Tyckte utbudet var så där på netflix även fast dem är identiska. Jag tror det har mycket med första upplevelsen. Javisst får du tycka netflix är bra jag tyckte inte det. Lämnade det hela snabbt. Samma som att jag tycker spotify är nej tack medan jag föredrar hellre Wimp.

HBO har jag inte testat eftersom deras utbud inte lockar mig ett dugg alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Netflix hackade sönder på grund av linan jag sitter på medan i Viaplay flyter det så länge jag bara ställer ner ett hack i kvalitet. Går säkert att ställa in på netflix. Jag hittade däremot inte det hur mycket jag än letade. Tyckte bara rent allmänt att det var kasst. Får aldrig något uthopp som du snackar om på viaplay. Tyckte utbudet var så där på netflix även fast dem är identiska. Jag tror det har mycket med första upplevelsen. Javisst får du tycka netflix är bra jag tyckte inte det. Lämnade det hela snabbt. Samma som att jag tycker spotify är nej tack medan jag föredrar hellre Wimp.

HBO har jag inte testat eftersom deras utbud inte lockar mig ett dugg alls.

Första träffen på google "Manage Bandwidth Usage", https://support.netflix.com/en/node/87.

Netflix (US) + Hulu (US) + BBC iPlayer så täcker man in det mesta om man inte vill ha HBO.