Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

"Medan lägre priser kommer öka försäljningen väntas det stora genombrottet för högupplösta tv-apparater dröja till dess att mer högupplöst material finns tillgängligt och börjar strömmas över nätet. Någonting som kan dröja till någon gång efter 2015, enligt Tivos produkthanteringschef Jim Denney."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Till TS: Du sitter i en ganska märklig sits. Jag skulle ha väntat till början 2015 innan jag hade köpt en TV och då satsat på 4K. De stora prisrasen brukar komma strax efter jul, detta ser vi just nu också(därav Sweclockers nyhet om saken igår).

Å andra sidan, hur kul är det att sitta med en missfärgad TV i över ett år?

P.S. du kan inte få den lagad på något sätt?

Blu-ray tog ett tag innan det slog igenom, när det gäller 4K så handlar det nog mycket om hur bra komprimeringen blir. Någon har nämnt att de hittat en lösning där de kan komprimera nästan ner till Blu-ray storlek men ändå slippa artifaktors, hur väl detta verkligen stämmer vet jag inte och har tyvärr för lite info för att kunna söka på det.

Men om de hittar rimliga vis att få ner den enorma storlek som 4K kräver så tvekar jag inte på att det kan gå snabbt och snabbt, då menar jag inom 2-3 år.

TVn jag har idag har blivit hyffsat bra med vittvätten så just nu är det inget som stör vid vanlig anvädning. Visst man vet ju att det finns där så det kommer störa en aning men inte merän att jag skulle kunna leva med det ett par år. Vi har egentligen varit nöjd med bild kvalitén redan från början, alla man kan klaga på är egentligen kvalitén rent fysiskt och då kanske nu denna gul ton som troligen inte är ovanlig.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

"Medan lägre priser kommer öka försäljningen väntas det stora genombrottet för högupplösta tv-apparater dröja till dess att mer högupplöst material finns tillgängligt och börjar strömmas över nätet. Någonting som kan dröja till någon gång efter 2015, enligt Tivos produkthanteringschef Jim Denney."

Så runt 3 år då kanske? Då är frågan hur ofta man bytar TV? Man vill inte gärna köpa en TV nu och sen om 3 byta den på grund av 4K standard. Tv idag är trotts allt ganska dyrt och borde därmed räknas av på längre sikt. Andrahandsvärdet är mer eller mindre 0 även efter 2-3 år.

Man sa att de nya platt TV apparaterna skulle hålla längre än tjock TV gjorde men min erfarenhet är motsattsen. Jag hade Tjock TV i många år innan de bytades. Nu har jag fått byta TV hyfsat ofta Första Panasonic strulade efter bar 3 år och LG TVn som nu börjar få gul ton har fungerat i ca 3 år den med.

Jag har en finare Sony 32 LCD (KDL-32V5500) för 3 år sen, den känns fortfarande som ny och har inte strulat alls. Både LG och Panasonic har det varit lite strul med redan från början. Panasonicen hade gröna fosfor trails och input fungerade sådär, LG vibrerar av fläktarna så att bakstycket skavar. Båda TV apparater har låtit en del precis som Plasma gör. Så man undrar ju om LCD kanske håller bättre i långa loppet? Plasma verkar vara aningen känsligt? Men visst jag har inte haft Sonyn merän 3 år så vi får se vad som händer. Det är såklart även skillnad på hur mycket man använder en TV.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Så runt 3 år då kanske? Då är frågan hur ofta man bytar TV? Man vill inte gärna köpa en TV nu och sen om 3 byta den på grund av 4K standard. Tv idag är trotts allt ganska dyrt och borde därmed räknas av på längre sikt. Andrahandsvärdet är mer eller mindre 0 även efter 2-3 år.

Man sa att de nya platt TV apparaterna skulle hålla längre än tjock TV gjorde men min erfarenhet är motsattsen. Jag hade Tjock TV i många år innan de bytades. Nu har jag fått byta TV hyfsat ofta Första Panasonic strulade efter bar 3 år och LG TVn som nu börjar få gul ton har fungerat i ca 3 år den med.

Jag har en finare Sony 32 LCD (KDL-32V5500) för 3 år sen, den känns fortfarande som ny och har inte strulat alls. Både LG och Panasonic har det varit lite strul med redan från början. Panasonicen hade gröna fosfor trails och input fungerade sådär, LG vibrerar av fläktarna så att bakstycket skavar. Båda TV apparater har låtit en del precis som Plasma gör. Så man undrar ju om LCD kanske håller bättre i långa loppet? Plasma verkar vara aningen känsligt? Men visst jag har inte haft Sonyn merän 3 år så vi får se vad som händer. Det är såklart även skillnad på hur mycket man använder en TV.

Sen är det också som så att man den senaste tiden fått ordning på plasma tekniken.

En väldigt svår sits du är i.
Din lg har inte någon form utav skärmtvätt du kan använda?

Edit: jag bytte från tjocktv till platt tv för en vecka sen;)

Permalänk
Medlem

4K känns väldigt avlägset. För det första så dröjer det nog ett tag innan BD-filmer i 4K kommer att vara standard och för det andra så dröjer det nog ännu längre innan TV-sändningar och konsolspel kommer att vara i 4K. Tills dess så kommer TV-apparaterna att utvecklas jättemycket och det är nog bättre att vänta på att det blir mer standardiserat. TV-sändningar körs ju inte ens i 1080p här i Sverige ännu.

Det enda som egentligen talar för 4K inom snar framtid är väl Netflix mfl som enligt rykten ska köra filmer i 4K snart. Däremot så lär väl dessa bli rätt sönderkomprimerade med tanke på bandbredden som krävs för att streama 4K.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Hej,
Nu är frågan om det verkligen är lönt att köpa en TV idag för närmare 20 000 kr (ex Panasonic 60")?
4k ser ut att vara på ingång och kanske kommer vara standard i slutet av året.
Om jag köper en TV för så mycket som 20 000 kr så vill jag att den ska hålla minst 5 år.
Kanske det är bättre att vänta 1 år och köpa en 4K Tv istället?

1. Ja det är värt om du har pengarna. Min polare köpte sista Pioneer-plasman innan de la ner och den har fortfarande bäst svärta - bortsett från nya Panna som är lika bra. Jag har svårt att tro att bilden kommer att bli så mycket bättre över de kommande åren. Det kommer satsas mer på produktionskostnad och miljö (tror jag).

2. 4k är precis helt meningslöst i vardagsrummet. Själv ser jag pixlarna på min 1080p-tv på 1.5 meters avstånd sen försvinner dem. Ska man få ut något från 4k på en 50-60"-tv lär du sitta en meter ifrån - seriöst!
Som vanligt så ska allt gå igenom ett pixelrace. Kameror har ju lyckligtvis nog slutat med det, nu håller mobilkameror på och racear. Snart dags för tv-pixelrace.
Det handlar inte om upplösningen utan om produktionen av källmaterialet. De 4k-klipp som finns på mässor är ju troligtvis rätt dyrt producerade - knappast representativt för vad du kommer att få tillgång till.

3. Det vet man ju aldrig med någonting. Den kan ju gå sönder efter 2 år eller så får nån galen multimiljardär för sig att han vill satsa på oled så kommer de att spottas ut i 3 år. Lev i dag vettu.

4. Om 1 år finns det nåt annat fränt som du kan vänta på i ett år till.

Så, många famuos last words från mig här.

Rent ekonomiskt kan man se det så här. Du tvekar i dag alltså kan du inte ha ett jättebehov av att köpa nytt. Varför inte ta en resa till sportlovet istället och sedan köpa en ny tv när din nuvarande går sönder?

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

................Men för mig var det ganska klart att det var skillnad mellan ex 720p och 1080p på en 50-60". Så jag blir verkligen förvånad om inte det skulle var någon märkbar skillnad mellan 1080p och 4k, detta är nog helt enkelt något jag måste få se med egna ögon.

Jag hade hemma LG 60PK550 och LG 50PK750 samtidigt för att jämföra och enligt LG har de samma panel bara det att 60PK550 har naturligt vis större yta. Det var klart att 50PK750 hade klart skarpare bild än 60PK550 och det verkade självklart med tanke på storleksskillnaden. MEN genom att sätta upp skärpan par steg på 60PK550 så lyckades även den producera en skärpa som var nära nog utan att skapa andra artifacts.

.................

Och på vilka avstånd var det då? Samt var det någon annan med dig som körde blindtest eller var du medveten om vilken upplösning som visades?
Att du såg skillnad kan t ex ha berott på att omskalningen i tvn eller blurayspelaren var kass...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Om jag skulle köpa en tv idag så skulle jag titta på kvalitet hellre än upplösning över 1080p.

Som en geek som jag är gillar jag att lyssna på liknande som förklarar mycket

http://www.avsforum.com/t/1508950/2013-and-beyond

Sådana gillar jag att lyssna på och om ni lyssnar på dessa geek om kvalitet så inser ni att 4 k är bra men inte är det viktigaste.

De pratat om mycket intressanta saker Bland annat så pratar de om kvalitet på bild och ljud.
Upplösning över 1080p är inte det viktigaste idag enligt mig. Hellre en panasonic 1080p med kvalitet än en dålig 4k tv.

Se vissa avsnitt från dessa geeks ni inser att 4 k inte är det viktigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14257411']Och på vilka avstånd var det då? Samt var det någon annan med dig som körde blindtest eller var du medveten om vilken upplösning som visades?
Att du såg skillnad kan t ex ha berott på att omskalningen i tvn eller blurayspelaren var kass...

Menar du på allvar att du inte ser någon skillnad på 720p och 1080p på en 50" < ? Gissar på att du behöver gå till optikern då.

• 1-4 meters avstånd

• Blindtest är knappast nödvändigt, jag är fullt medveten hur man inspekterar och jämför bilder och här fanns utan tvekan skillnader utan att behöva köra med förstoringsglas.

• Jag köper oftast produkter i mellan segmentet som har fått gott betyg till rimligt pris så nej, jag tror inte på att det skulle vara något annat som gjorde skillnaden, källan var den samma och panelerna var de samma.

Jag skulle vilja fråga dig hur du gjort dina tester som pekar på att 720p är lika bra som 1080p på 50" < men jag ser ärligt talat ingen anledning att diskutera en sådan självklar fråga 2014.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippaz:

Om jag skulle köpa en tv idag så skulle jag titta på kvalitet hellre än upplösning över 1080p.

Som en geek som jag är gillar jag att lyssna på liknande som förklarar mycket

http://www.avsforum.com/t/1508950/2013-and-beyond

Sådana gillar jag att lyssna på och om ni lyssnar på dessa geek om kvalitet så inser ni att 4 k är bra men inte är det viktigaste.

De pratat om mycket intressanta saker Bland annat så pratar de om kvalitet på bild och ljud.
Upplösning över 1080p är inte det viktigaste idag enligt mig. Hellre en panasonic 1080p med kvalitet än en dålig 4k tv.

Se vissa avsnitt från dessa geeks ni inser att 4 k inte är det viktigaste.

4K är nytt, idag finns det inte mycket nytta med det, men hur ser det ut om 3 år? Kan du tänka dig köpa en Panasonic för 25 000 kr idag, sälja den om 3 år för 2000 kr på blocket och köpa en ny Panasonic för 25 000 kr? Det är helt enkelt inte dumt att tänka lite i förväg när man investerar så många år framåt.

Jag håller dock med om att det inte verkar finnas några bra 4K apparater just nu som även håller god 1080p kvalité vilket gör valet svårare. För mig känns det troligen bättre att vänta 1-2 år, dumpa Tvn jag har på tippen och då köpa en apparat som fixar 4K plus har bra bildkvalité. Det borde betyda att jag är hyfsat framtidssäker i sådär 7-8 år iallafall.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Köp en Panasonic VT60 idag. Använd den i 5-6 år och sen dundrar du på med en 4K OLED-TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Köp en Panasonic VT60 idag. Använd den i 5-6 år och sen dundrar du på med en 4K OLED-TV.

Hehe BARA 25 000 kr för en TV som inte ens garanteras att hålla 3 år? Nja, tror nog inte det. Dessutom verkar det inte som att 60" versionen säljs i Sverige.

Frågan är, tjänar man något på att beställa en TV som denna från annat land?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Blu-ray tog ett tag innan det slog igenom, när det gäller 4K så handlar det nog mycket om hur bra komprimeringen blir. Någon har nämnt att de hittat en lösning där de kan komprimera nästan ner till Blu-ray storlek men ändå slippa artifaktors, hur väl detta verkligen stämmer vet jag inte och har tyvärr för lite info för att kunna söka på det.

Men om de hittar rimliga vis att få ner den enorma storlek som 4K kräver så tvekar jag inte på att det kan gå snabbt och snabbt, då menar jag inom 2-3 år.

TVn jag har idag har blivit hyffsat bra med vittvätten så just nu är det inget som stör vid vanlig anvädning. Visst man vet ju att det finns där så det kommer störa en aning men inte merän att jag skulle kunna leva med det ett par år. Vi har egentligen varit nöjd med bild kvalitén redan från början, alla man kan klaga på är egentligen kvalitén rent fysiskt och då kanske nu denna gul ton som troligen inte är ovanlig.

Bluray/dvd försäljning har rasat rejält senaste åren så jag tror inte vi kommer få se ännu ett fysiskt format för 4K. Det blir nog strömmat över nätet istället.
Sony har redan en sån tjänst fast där laddar men först ner filmen till deras egna spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

4K är nytt, idag finns det inte mycket nytta med det, men hur ser det ut om 3 år? Kan du tänka dig köpa en Panasonic för 25 000 kr idag, sälja den om 3 år för 2000 kr på blocket och köpa en ny Panasonic för 25 000 kr? Det är helt enkelt inte dumt att tänka lite i förväg när man investerar så många år framåt.

Jag håller dock med om att det inte verkar finnas några bra 4K apparater just nu som även håller god 1080p kvalité vilket gör valet svårare. För mig känns det troligen bättre att vänta 1-2 år, dumpa Tvn jag har på tippen och då köpa en apparat som fixar 4K plus har bra bildkvalité. Det borde betyda att jag är hyfsat framtidssäker i sådär 7-8 år iallafall.

Panasonic kommer mest troligt inte finnas i tv-branschen om 3 år så då får du nog köpa ngt annat

Permalänk
Medlem

Även jag tycker att det är en ganska svår sits.

Det finns några frågor att ställa först. 20000 för en tv, är det mycket pengar för dig? Varför är det viktigt att köpa en tv som ska hålla i 5 år? Är du en "early-adopter" av ny teknik som alltid ska ha det senaste? För annars tror jag att det blir ganska lagom att köpa en tv idag och sedan köpa en ny om 3-5 år, om OLED har lyckats fixa de problem man har. De oled som jag sett hitentills har varit skitgrymma.
4k, visst kommer det vara bra och grymt, men materialet som är inspelat är begränsat och innan det kommer att bli lika vanligt som BR, så hänger ju allt på hur bra uppskalingen från 1080 kommer att bli.
Jag köper en tv idag, inte för 20000 men snäppet under. Jag planerar att använda den i 3 år.

/mack

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Bluray/dvd försäljning har rasat rejält senaste åren så jag tror inte vi kommer få se ännu ett fysiskt format för 4K. Det blir nog strömmat över nätet istället.
Sony har redan en sån tjänst fast där laddar men först ner filmen till deras egna spelare.

Standarden håller iaf på att planeras, för nästa fysiska skiva för film

vill man ha bra kvalitet så är inte strömmande att jämföra med en bluray på 25-50GB.
Nästa filmskiva som har diskuterats är BD-XL trippel lager altså 100GB.
Med en bättre komprimerings algorithm så kommer det nog få plats filmer i 2160p-4K upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Menar du på allvar att du inte ser någon skillnad på 720p och 1080p på en 50" < ? Gissar på att du behöver gå till optikern då.

• 1-4 meters avstånd

• Blindtest är knappast nödvändigt, jag är fullt medveten hur man inspekterar och jämför bilder och här fanns utan tvekan skillnader utan att behöva köra med förstoringsglas.

• Jag köper oftast produkter i mellan segmentet som har fått gott betyg till rimligt pris så nej, jag tror inte på att det skulle vara något annat som gjorde skillnaden, källan var den samma och panelerna var de samma.

Jag skulle vilja fråga dig hur du gjort dina tester som pekar på att 720p är lika bra som 1080p på 50" < men jag ser ärligt talat ingen anledning att diskutera en sådan självklar fråga 2014.

Alla kan naturligtvis se skillnad på olika upplösningar men avståndet är det viktiga. På en av länkarna nedan finns ett test där man jämför 720p mot 4K, rätt intressant läsning. 4K har ingen som helst betydelse om inte tittavståndet är rätt.

Jag är lite i samma läge som dig. Har en 52" Sony LCD (KDL-52W4000) som nu är 6-7 år (om jag inte minns helt fel). Den har samma fina bild som den alltid haft och inga missfärgningar eller så, trots att den fått agera bildskärm för TV, TV-spel och dator. Va det en LCD eller Plasma du hade? Det framgick inte riktigt eller så har jag missat detta. Hur som helst, anledningen till att jag själv vill byta TV är att jag sitter mer än 3 m från tv'n vanligtvis och vissa saker blir helt enkelt för små på det tittavståndet (i full hd).

Personligen så är 4K inget för mig än. Jag är ute efter minst en 70" panel och i 4K är det tokdyra än så länge. De flesta modeller verkar även lida av för hög input lag för att det skall vara intressant. På sista länken nedan finns en liten databas med olika apparater och deras input lag. Vet dock inte om man fått med några 4K-modeller där ännu, men den kan vara värd att kika på vid TV-inköp om detta kriterie nu är viktigt för dig.

Såg en OLED tv från LG häromdagen på Siba. Hade aldrig sett någon live innan och det var kärlek vid första ögonkastet. TV'n hade bara fullHD men jag kan säga att jag lätt tagit den bilden framför nåt jag sett i 4K. Men så har ju de apparaterna fortfarande en lite väl häftig prislapp. Detta var också endast 55" men låg på nära 100 000kr.

http://reviews.cnet.com/8301-33199_7-57599449-221/budget-tv-r...

http://en.wikipedia.org/wiki/Optimum_HDTV_viewing_distance

http://www.displaylag.com/display-database/

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Hej,

Jag har en 60" LG TV idag som är 3 år gammal, den har börjat få lite gula missfärgningar.

Nu är frågan om det verkligen är lönt att köpa en TV idag för närmare 20 000 kr (ex Panasonic 60")?

4k ser ut att vara på ingång och kanske kommer vara standard i slutet av året.

Om jag köper en TV för så mycket som 20 000 kr så vill jag att den ska hålla minst 5 år.

Kanske det är bättre att vänta 1 år och köpa en 4K Tv istället?

Sen är ryckterna att Panasonic ska sluta med plasma, så kanske det inte kommer 4k apparater.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Panasonic kommer mest troligt inte finnas i tv-branschen om 3 år så då får du nog köpa ngt annat

Varför inte? Det är bara plasma tillverkningen de lägger ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sen är ryckterna att Panasonic ska sluta med plasma, så kanske det inte kommer 4k apparater.

Det är inga rykten, det är bekräftat.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Varför inte? Det är bara plasma tillverkningen de lägger ner.

De ska satsa på LCD. Ett område där de är långt efter och där det är oerhört stor konkurrens. Jag tror inte de har en chans mot samsung och LG i det segmentet. Tror inte Sony är kvar om 3 år heller. Sony har gått back på sin tvförsäljning senaste 5-6 åren. Sony ligger lika risigt till som Panasonic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det är inget rykte. De har slutat med plasma tillverkningen. 2013 modellerna är de sista de tillverkade.

Permalänk
Skrivet av Umbrellas:

De som säger att 4K inte kommer bli standard förrän om flera år bör tänka på att många TV-kanaler, t.ex. BBC i England planerar att sända VM nu i sommar, alltså om bara 6 månader, delvis i 4K.

Är du seriös?
Ingen chans i helvete att det går att se TV sändningar i 4K.
Det finns ingen utrustning i världen som idag kan ta emot och visa 1080p TV sändningar, det finns inte ens en enda TV kanal i världen som sänder i 1080p.

Det lär dröja minst 10 år innan vi kommer få se 1080p TV sändningar, 4K ska vi fan inte ens fantisera om, 40 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

De ska satsa på LCD. Ett område där de är långt efter och där det är oerhört stor konkurrens. Jag tror inte de har en chans mot samsung och LG i det segmentet. Tror inte Sony är kvar om 3 år heller. Sony har gått back på sin tvförsäljning senaste 5-6 åren. Sony ligger lika risigt till som Panasonic.

Fel, det är tvärtom.
Panasonic och Sony får toppbetyg i alla recensioner.
De kanske inte går med vinst, men de gör absolut inte dåliga tv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

De flyttade över sina ingenjörer till led och oled utveckling istället.
Så räkna inte ut dem.

De har redan en 4k tv ute på marknaden också;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Är du seriös?
Det finns ingen utrustning i världen som idag kan ta emot och visa 1080p TV sändningar, det finns inte ens en enda TV kanal i världen som sänder i 1080p.

Det lär dröja minst 10 år innan vi kommer få se 1080p TV sändningar, 4K ska vi fan inte ens fantisera om, 40 år?

Nu är du helt ute och cyklar. ----> http://www.zdnet.com/japan-to-launch-4k-tv-broadcast-in-july-...

För övrigt har de kört 1080p där rätt länge.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Är du seriös?

Astra har redan kört demosändningar för att visa att deras satelliter är kapabla att leverera 4K-sändningar, så det är mest en tidsfråga när mottagare blir tillgängliga för konsument med parabol. Dock minst ett år skulle jag gissa. Viktiga Standarder som HEVC och HDMI 2.0 är spikade, men kretsar ska konstrueras kring dessa standarder, de ska masstillverkas och byggas in kompletta apparater. Sedan ska förstås någon innehållsleverantör ta klivet över till 4K. Så lite tid tar det.

Här är 4K-klippet Astra sände ut med dagens teknik och codec:s

http://www.youtube.com/watch?v=PgxEgZEUqTQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Fel, det är tvärtom.
Panasonic och Sony får toppbetyg i alla recensioner.
De kanske inte går med vinst, men de gör absolut inte dåliga tv

"De kanske inte går med vinst". Just det som är problemet. Hur långe tror du de kan hålla på att tillverka tvapparater och förlora pengar på det?
Gissa varför Panasonic övergett plasmatekniken? Jo för att de inte gick med vinst. Jag blir väldigt förvånad om Sony och Panasonic fortfarande håller på med TV om 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Astra har redan kört demosändningar för att visa att deras satelliter är kapabla att leverera 4K-sändningar, så det är mest en tidsfråga när mottagare blir tillgängliga för konsument med parabol. Dock minst ett år skulle jag gissa. Viktiga Standarder som HEVC och HDMI 2.0 är spikade, men kretsar ska konstrueras kring dessa standarder, de ska masstillverkas och byggas in kompletta apparater. Sedan ska förstås någon innehållsleverantör ta klivet över till 4K. Så lite tid tar det.

Här är 4K-klippet Astra sände ut med dagens teknik och codec:s

http://www.youtube.com/watch?v=PgxEgZEUqTQ

Varför sänder man då inte redan i 1080p? I Europa och USA är det 720p som gäller och 1080i i vissa fall.
Att de är kapabla att göra det betyder inte att de kommer göra det.