Laddar bara ner runt 1-2mbit när jag har 30mbit

Permalänk

Laddar bara ner runt 1-2mbit när jag har 30mbit

Detta händer överallt när jag ska ladda ner, via webbläsaren , steam och torrent. Medans andra i familjen kan ladda ner på runt 20mbit? Undrar vad problemet kan vara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Apocalysm:

Detta händer överallt när jag ska ladda ner, via webbläsaren , steam och torrent. Medans andra i familjen kan ladda ner på runt 20mb? Undrar vad problemet kan vara.

Hej!

Det ligger i att bredbandsoperatörerna anger i Mbit/s medans Steam, torrents, webbläsare etc anger det i Megabyte (MB/s) så 1MB motsvarar 8 Mbit/s
Så om du i Steeam/torrents/webbläsaren ser 2 MB/s så är det motsvarande 16Mb (Megabit)

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Det ligger i att bredbandsoperatörerna anger i Mbit/s medans Steam, torrents, webbläsare etc anger det i Megabyte (MB/s) så 1MB motsvarar 8 Mbit/s
Så om du i Steeam/torrents/webbläsaren ser 2 MB/s så är det motsvarande 16Mb (Megabit)

Då kommer frågan hur dom andra i familjen kan ladda ner på typ 20mbit medans jag laddar ner på 1-2mbit

Permalänk
Avstängd

Kör du trådlöst? Det kan ge ner mot 1/5 av din hastighet med sladd.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Kör du trådlöst? Det kan ge ner mot 1/5 av din hastighet med sladd.

Kör sladd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Apocalysm:

Då kommer frågan hur dom andra i familjen kan ladda ner på typ 20mbit medans jag laddar ner på 1-2mbit

Dom andra tänker väl på det, eller nåt

Dvs, dom laddar ner i kanske 2,5MByte/s=20Mbit/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

Vilka tjänster använder resten av familjen då? Kanske bara är så att den de använder räknar i Mb/s och inte MB/s som Steam och många andra gör.

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Avstängd

vad får du på bredbandskollen / tptest ?

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Vilka tjänster använder resten av familjen då? Kanske bara är så att den de använder räknar i Mb/s och inte MB/s som Steam och många andra gör.

Vi tar till exempel steam då, jag laddar ner på runt 2MB/s och en annan i familjen laddar ner på runt 10-20MB/s

Permalänk

Vi kan också ta Utorrent där andra laddar ner på 10-20MB/s och jag bara 1-2MB/s, Samma ska när det gäller Utorrent

Permalänk
Medlem

Jag har 10 Mbit och tankar i 1 MB/s, då känns det väl som att TS borde kunna tanka snabbare än 1 MB/s?

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk

Skilj på BIT och BYTE
Mbit och MB är två helt olika saker!
Laddar du hem i 1MB på steam så motsvarar det 8mbit!
Bredbandskollen visar mbit , Utorrent/steam visar MB

Permalänk
Rekordmedlem

Du har alltså en anslutning på 30Mbit/sekund (inte 30 millibit/sekund ?) och nån annan i familjen laddar ner 20MByte/sekund dvs 160Mbit/sekund medan du bara får 1 millibit/sekund ?

Håll ordning på enheterna och använd inte luddiga förkortningar om de riskerar att kunna feltolkas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som andra nämnt, håll koll på skillnaderna på enheterna

Permalänk

Antar att de andra i familjen kört bredbandskollen eller liknande för att se hastigheten medans du laddar ner från Steam.
Precis som alla andra har sagt så har ni samma nedladdningshastigghet fast i två olika mått.

Tänk på det som 1000 meter=1 kilometer lika mycket men det skrivs olika.

EDIT: Läs det här. http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

Jag skulle inte ens bry mig om skillnaden mellan 1-2 millibit och 20 millibit, du kan inte göra något med dessa hastigheter ändå. Nej, men seriöst, var snäll och kontrollera enheterna. Laddar verkligen familjen ner i 20 MB eller Mb? Och i vilken enhet laddar du ner i? Som det ser ut nu så verkar du inte ha någon koll alls och tror att MB=Mb=mb och skriver därför alla enheter i mb.

Skrivet av Apocalysm:

ingen laddar ner!

Okej, laddar inte familjen ner på 20mbit sa du? o.O

Skrivet av Apocalysm:

Vi tar till exempel steam då, jag laddar ner på runt 2MB/s och en annan i familjen laddar ner på runt 10-20MB/s

Sa du inte att ingen laddade ned? Förvirrad..
Sedermera bör du veta att 20 MB/s = 160Mbit/s på en 30Mbit/s uppkoppling. Får jag fråga vilket bredbandsbolag ni kör med? Dom är ju helt sprängda

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör bredbandskollen från din dator när alla andra enheter är avstängda och ladda upp en skärmdump av resultatet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

Detta händer överallt när jag ska ladda ner, via webbläsaren , steam och torrent. Medans andra i familjen kan ladda ner på runt 20mbit? Undrar vad problemet kan vara.

Ja det kan man undra, fast det blir svårare att besvara då det inte är ett problem annat än du har blandat ihop dina siffror

Permalänk
Medlem

Ibland märks det att tekniken helt klart blir mer och mer tillgänglig för ungdomar och barn, men tyvärr innebär teknik inte mognad, och det blir överdrivet tydligt i vissa trådar, trådar som denna.

Skärp er! Många av er besitter den relativt rudimentära kunskapen att faktiskt kunna lära samtidigt som ni hjälper.

Här er en bra början: TS: Kör www.bredbandskollen.se på 1 eller flera datorer i hemmet utan att någonting laddas ner etc, så kommer du att se att resultaten är rätt liknande, om resultaten skiljer sig med stor marginal från 1 dator till en annan så kan vi hoppa på det problemet då.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Ibland märks det att tekniken helt klart blir mer och mer tillgänglig för ungdomar och barn, men tyvärr innebär teknik inte mognad, och det blir överdrivet tydligt i vissa trådar, trådar som denna.

Skärp er! Många av er besitter den relativt rudimentära kunskapen att faktiskt kunna lära samtidigt som ni hjälper.

Här er en bra början: TS: Kör www.bredbandskollen.se på 1 eller flera datorer i hemmet utan att någonting laddas ner etc, så kommer du att se att resultaten är rätt liknande, om resultaten skiljer sig med stor marginal från 1 dator till en annan så kan vi hoppa på det problemet då.

Detta. Gör detta.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk

Inte så att det står 2,0 eller 2.0 eller liknande hos de andra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Apocalysm:

Hej!

Gå in på http://www.bredbandskollen.se/ (TPTEST)
Klicka på "Starta mätningen"

klicka sedan på "ladda hem resultatbild" när mätningen är klar.

Gå sen in på: http://www.imagehost.se/ och ladda upp bilden, efter uppladdningen välj adressen som står i "Direktlänk:" rutan.
Välj här på Sweclockers när du svarar i tråden att klicka på infoga bild (som en liten bild med länk framför) kopiera in adressen från imagehost.se du fick ut,tryck sen okej och posta inlägget.

SOm sagt, skild på MB och Mb (MegaByte/Megabit)

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

Det är fysiskt omöjligt för de andra i familjen att ladda ned i 10-20 MB/s om ni har 30mbit såvida inte operatören gjort något fel och gett er alldeles för snabb lina. Är du helt säker på att det är just i steam och utorrent som de andra får såna hastigheter?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Legendarisk

* §1: Tråd rensad. Respektera att alla inte besitter samma kunskaper och försök att förklara på ett sakligt och trevligt sätt. *

Visa signatur

Abstractions all the way down.