RT-N56U asus router tappar wi-fi då och då

Permalänk

RT-N56U asus router tappar wi-fi då och då

Hej alla, har fått mkt problem med min asus router. Den tappar wi-fi nån gång till några gånger i veckan. Har tidigare fungerat klockrent. Har den gått ur tiden helt enkelt eller nåt man kan göra för att fixa den? Efter omstart funkar den igen //R

Permalänk
Medlem
Skrivet av st1nkf1st:

Hej alla, har fått mkt problem med min asus router. Den tappar wi-fi nån gång till några gånger i veckan. Har tidigare fungerat klockrent. Har den gått ur tiden helt enkelt eller nåt man kan göra för att fixa den? Efter omstart funkar den igen //R

Kör med den routern du nämner och inte uppfattat några sådana problem!

Har du provat att uppdatera routerns firmware?
Hur långt ifrån är routern från där du sitter?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Jag har den routern och upplevde samma sak sak med original fw så jag flasha om dem med denna

https://code.google.com/p/rt-n56u/

och den fungerar mkt mer stabilt.

Permalänk
Medlem

Kör också med denna router, dock med custom firmware. Gör som Ice Cube förslog, och fixa ny firmware.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av ice cube:

Jag har den routern och upplevde samma sak sak med original fw så jag flasha om dem med denna

https://code.google.com/p/rt-n56u/

och den fungerar mkt mer stabilt.

Tack för tips, man laddar in drivarna som vanligt genom interfacet? Ska testa imorrn

/r

Permalänk
Medlem

Jag kör storebror 66u, hade inte ett problem förrän jag uppdaterade firmware... Fick samma problem som du. Men löste sig när jag återställde den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ice cube:

Jag har den routern och upplevde samma sak sak med original fw så jag flasha om dem med denna

https://code.google.com/p/rt-n56u/

och den fungerar mkt mer stabilt.

Har 3.0.0.4.374_979 och uppdaterade för typ två månader sedan. Har funkat klockrent tills för två veckor sedan, då den börjat krånglat flera gånger. Konstigt..

Ska testa den fw, tack för tipset.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Skrivet av Swekat:

Har 3.0.0.4.374_979 och uppdaterade för typ två månader sedan. Har funkat klockrent tills för två veckor sedan, då den börjat krånglat flera gånger. Konstigt..

Ska testa den fw, tack för tipset.

nån mer som testat den där programvaran från " https://code.google.com/p/rt-n56u/ " ?? Har inte hunnit testa än

Permalänk
Medlem

Har fungerat bra hittills, men det har ju inte gått många dagar. Många förbättringar i användarinterfacet dock. Har inte upplevt något som helst negativt om man jämför med asus egna. Testa..

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Kör oxå den routern, orörd. Funkar fint!

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem

hade samma problem ett bra tag men med senaste FW verkar den fungera bra. den funkade om man bara körde en enda enhet mot den trådlöst. kopplade man in en till med kabel så började den tappa till trådlösa enheten. blev dessutom värre ju fler trådlösa/trådbundna enheter som anslöts. lustigast av allt är att den endast tappade WAN kontakten så andra enheter i nätverket kunde man fortfarande komma åt. trådbundna enheter påverkades inte alls.

sök på nätet så kommer du märka att du inte är ensam.

kör in nyaste FW eller kör en inofficiell version som redan tipsats om

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

hade samma problem ett bra tag men med senaste FW verkar den fungera bra. den funkade om man bara körde en enda enhet mot den trådlöst. kopplade man in en till med kabel så började den tappa till trådlösa enheten. blev dessutom värre ju fler trådlösa/trådbundna enheter som anslöts. lustigast av allt är att den endast tappade WAN kontakten så andra enheter i nätverket kunde man fortfarande komma åt. trådbundna enheter påverkades inte alls.

sök på nätet så kommer du märka att du inte är ensam.

kör in nyaste FW eller kör en inofficiell version som redan tipsats om

ja jag körde in senaste för några dagar sedan, funkar inte den så testar jag den andra versionen
men vafan om man vill ha en superrouter som inte strular, va ska man köpa då. vill ha en stabil jävel me bra range (bor i betonghus 3v...)

bor i hus me ungar o fruga så har typ 15 trådlösa enheter anslutna

Permalänk
Medlem
Skrivet av st1nkf1st:

ja jag körde in senaste för några dagar sedan, funkar inte den så testar jag den andra versionen
men vafan om man vill ha en superrouter som inte strular, va ska man köpa då. vill ha en stabil jävel me bra range (bor i betonghus 3v...)

bor i hus me ungar o fruga så har typ 15 trådlösa enheter anslutna

Du får en bra mycket bättre router om du kör in den fw jag tipsade om högre upp i tråden....;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av st1nkf1st:

ja jag körde in senaste för några dagar sedan, funkar inte den så testar jag den andra versionen
men vafan om man vill ha en superrouter som inte strular, va ska man köpa då. vill ha en stabil jävel me bra range (bor i betonghus 3v...)

bor i hus me ungar o fruga så har typ 15 trådlösa enheter anslutna

kanske behövs 2 st routrar då? min har svårt att täcka en 2 plansvilla. eller kanske placera den centralt vilket inte alltid är så lätt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Så då har jag kört in programvaran, får se om den blir stabilare ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ice cube:

Du får en bra mycket bättre router om du kör in den fw jag tipsade om högre upp i tråden....;)

Den fungerade dessvärre inte alls tillsammans med hårddisken jag har kopplad till routern. De tappar kontakten med varandra hela tiden och det blir stört omöjligt att se på film. Försökte länge lösa det innan jag vände mig tillbaka till ASUS egna fw igen.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

ASUS senaste fw .374 funkar dåligt... flasha in 3.0.0.4.342 istället. Stabilare och bättre trådlös räckvidd

Permalänk

Mer strul på RT-N56U

Har ett liknande problem på min Asus RT-N56U....

Allt gick perfekt med orginalfirmw.
Uppgraderade till senaste från Asus..
Efter det tappar jag 2,4Ghz-bandet nån gång i timmen.
Kommer tillbaka efter nån minut eller två.
Allt annat funkar klockrent. Även 5Ghz-bandet går bra.

Har bytt kanal.

Har testa 4-5 olika firmw. från Asus likadant. Testade en rysk variant. Gick perfekt 2 veckor,
sen likadant.
Btw. nån som vet vilken firmw. som låg på i orginal.

Permalänk
Avstängd

Kontakta asus din enhet eller dess ac-adapter kan ju vara defekt.

Permalänk

Asus rt-N56u

Samma bekymmer här tappar wifi signal . Får starta om routern . Hoppa mellan 2.4/5 ghz . Har Asus senaste firmware. Funderar på lämna denna tillbaka . Men vilken ska man köpa? Har liten lägenhet . Har inga AC enheter så det behövs ej . Vill bara inte tappa wifi på detta sätt. Tips på bättre router som är stabilare än denna uppskattas.
Edit : Ska testa ngn annan firmware. Ngn som vet vilken version jag bör använda nu när asus sänkt hastigheten efter påtryckningar från netgear? Ska jag köra En gammal Asus orginal eller typ ngn padavan eller merlin ?.
Ursäkta om jag lånat denna tråd. All hjälp uppskattas .

Mvh hampus

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk

Spelar ingen roll vilken fw jag kör med..... Tappar 2,4 nån gång i timmen med ett par anslutna enheter...
Upplever att ju fler användare på 2,4=tätare avbrott... Jag tror nätdelen är nåt tillverkarna snålar på... Garantin
går ut om en månad så jag byter nog mot en ny och rör inte fw på den...

Permalänk

Hej, har haft samma problem som de flesta skriver. Jag köpte min för ett år sedan funkat fint tills denna hösten. Kan inte minnas att jag själv har uppdaterat routern. Detta gjorde jag först efter den börjat krångla.

Varit i kontakt med ASUS support som inte ville ge mig något tips på vad jag kunde göra för förändringar. Hade senaste FW etc. Så de hänvisade mig till hårdvarufel. Så jag gick till netOnNet och fick en ny(Var bara att gå in med den och säga att ASUS support säger att det är hårdvarufel) dock har jag exakt samma fel nu. När jag installerade den så hade den redan den senaste FW...

Någon som har hittat någon gammal smart FW?

Permalänk
Medlem

Har också det här problemet, funtade precis på att öppna skiten och sätta kylfläns och fläkt i den men vet inte om jag pallar..
Har kört Padavan-FW i något år då jag fick WIFI-drop-problemet med original-fw. Däremot får jag det lite då och då med ryss-FW också. Har inte den blekaste vad man ska göra, kanske byta kanal eller stänga av 2.4ghz helt..

Edit: Äe fan, bara för att jag bumpade den här tråden bänder jag upp routern och sätter kylfläns på allt jag ser.

Permalänk
Medlem

Om min får hård belastning tappar den bort wan, funderar på att lämna in den innan garantin går ut.

Permalänk
Medlem

Samma sak med min hemma, speciellt när man lirar nätverksbaserade spel på luren/surfplattan märker man det som oftast då "connection lost" dyker upp.
Rejält irriterande problem.

Permalänk

Jag har samma router med FW 3.0.0.4.374_5656 och det fungerar ganska svajigt när jag använder min Chromecast. Ser att tråden är några månader gammal... Är den CFW som länkades här i tråden fortfarande den som gäller?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hade massa problem med min så snart den belastades hårt. Verkar fungera bättre sen jag bytte till Padavan FW förra veckan.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk

Min n56u har fungerat i princip perfekt i 2 år, det var lite strul med en äldre firmware men de senaste 3-4 uppdateringarna har varit utan problem. Ett tips är att ställa trådlösa kanaler i auto så verkar den tuna in sig själv efter ett tag dock kan man aldrig gardera sig mot att grannen (eller du själv) har en microvågsugn eller trådlös telefon eller något annat som stör eller att fler trådlösa nät dyker upp så alla till slut överlappar varann.

Vad gäller firmware har jag testat följande:

Asus firmware: Lite svagare effekt och mer varierande hastighet på trådlösa de senaste uppdateringarna men det beror nog på att Asus nu följer lagar och regler vad gäller uteffekter på trådlösa.

Padavan firmware: Jag maxar linan på trådlösa utan problem med denna firmware men tittar man på uteffekterna i tex Inssider ser man att här pressas maxeffekt ut dvs inga lagar regler följs här, sitter du nära routern kan du värma kaffekoppen med strålningen :D.

OpenWrt firmware "Barrier Breaker": Lite bökigare att konfigurera men allt går att konfa i gui't. Tycker den här firmwaren funkar ungefär som Asus egen men med den skillnaden att här kan man lägga och/eller ta bort otaliga funktioner genom att ladda ner paket direkt i gui't. Exempel på paket är tex openvpn, syslog server, teman + en hel del annat.

Kan tillägga att för tillfället kör jag min n56u med OpenWrt Barrier Breaker konfigurerad som en layer 2 switch med både vanligt trådlöst samt isolerade trådlösa gästnät på separat vlan.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB