Permalänk
Medlem

Vilket minne till Gigabyte 8INXP E7205?

Jag har nu bestället ett Gigabyte 8INXP E7205 Moderkort och undrar nu över vilket minne jag skall ha.

Jag skall köpa 2x512Mb minne

Det finns ju en uppsjö av olika PC2100 minnen, vilka skall jag köpa? Vad är det för prestanda skillnader på de olika PC2100 minnerna?

Permalänk
Medlem

Köp 2 valfria pc2700. Det ger dig lite utrymme för överklockning och kostar inte mycket mer än pc2100.
Komplett.se säljer billiga twinmos tex.

Permalänk
Medlem

Men Giabyte kortet stödjer ju bara 266Mhz minne... och då måste jag väl köpa PC2100 minne... eller?

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan lite om minne som kan förklara?

Permalänk

Tycker du ska köpa 2x 512mb Twinmos PC3200. Det har bara stöd för PC2100 hastigheter i orginal men ska du klocka är det bra om du har minnen som inte säger stopp vid rätt låg fsb.

Permalänk
Medlem

en liten fundering

hmm.. har kollat runt lite och det verkar råda delade meningar..

måste man köra med matchade minnen om man kör dual?`

jag menar typ som corsait twinx

eller går det bra att köra 2 "separata" minnen av samma sort och tillverkar

typ 2st xms 3500 512mb ??

Permalänk

Funkar för alla men corsair verkar ha problem med timingsen på minnena när dem körs i dcddr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
Tycker du ska köpa 2x 512mb Twinmos PC3200. Det har bara stöd för PC2100 hastigheter i orginal men ska du klocka är det bra om du har minnen som inte säger stopp vid rätt låg fsb.

Så Ni menar att jag kan köra med snabbare minne tex PC3200 men att det inte utnyttjas av moderkortet i orginal. Men om man klockar upp lite så utnyttjas det bättre?

Permalänk
Medlem

någon som vet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockem

Så Ni menar att jag kan köra med snabbare minne tex PC3200 men att det inte utnyttjas av moderkortet i orginal. Men om man klockar upp lite så utnyttjas det bättre?

precis

Permalänk

Pc3200 är rejäl overkill för det kortet. Men det är klart, priskillnaden är väl inte så stor och det är ju läge att tänka på framtiden också.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool

precis

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Köp PC3200-minnen ifall du tänkt överklocka processorn mycket. Jag köpte PC3200 till min nya rigg med samma moderkort som du har köpt, trots att processorn inte gått så långt (ÄN!) så är jag nöjd med köpet, kör nu i 155 Mhz med bästa timings utan problem.

Om du inte tänkt överklocka speciellt mycket så köp bra PC2100-minnen, eller om du tänkt köra till ungefär 167 MHz systembuss, köp PC2700.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockem
någon som vet?

Någon som läst våra regler?

Ledsen, men bumpning ÄR inte tillåten. Se http://forum.sweclockers.com/regler.html#4 om du inte tror på mig

*Tråd låst*

Visa signatur