Nvidia tillkännager Tegra K1 med Kepler

Permalänk
Melding Plague

Nvidia tillkännager Tegra K1 med Kepler

Helt enligt traditionen tjuvstartar Nvidia årets CES-mässa med lanseringen av en ny systemkrets i Tegra-familjen. Nya Tegra K1 bestyckas med hela 192 CUDA-kärnor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Jag är inte övertygad att den typen av spel som surfplattor lämpar sig för behöver en så kraftfull grafikkrets. Det är väl ingen som seriöst spelar FPS på sin surfplatta? De flesta sitter hemma framför datorn eller TV och spelar sånt. Men det är ju kul att tekniken går framåt.

Permalänk
Medlem

Marquezz den mobila marknaden har växt och det finns pengar att hämta. Men det är svårt då marginalerna är små så vitt jag hört. Kollade fördigt den för ca en kvart sedan. En hel del känns som ren investerings marknadsföring. Annt för att få utväklare attt höja på ögonbrynen. Att de inte pratade om ett integrerat softmoden oroarmig. Denver ser ut i minna ögon som ett system för serverhallen snarare än mainstram telephonen.

Edit:
Helt ok preskonferans. vart inte helt ointereserasd innan det dåliga med bilaran. Pengarna finns där preses som Tesla. men kan inte säga att jag var inponerad. vtraying i all ära men då man inte kan åstakomma ett resultat som ser naturtroget ut så kanske man ska fuska men andra lösningar istället.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Jag är inte övertygad att den typen av spel som surfplattor lämpar sig för behöver en så kraftfull grafikkrets. Det är väl ingen som seriöst spelar FPS på sin surfplatta? De flesta sitter hemma framför datorn eller TV och spelar sånt. Men det är ju kul att tekniken går framåt.

Att ha till exempel Simcity eller liknande på en surfplatta skulle nog kunna vara intressant.

Visa signatur

i7 4930k @4.6Ghz : EK/Alphacool kylt : Asus Rampage Extreme IV : Kingston HyperX Beast 16GB @2400Mhz : 2x Palit GTX 1080 JetStream : EVGA SuperNOVA 1300W : Intel 320 SSD 480gb : 2x Hyperx SSD 120gb : WD VelociRaptor 1TB : Seagate 2TB : Cosmos 2 : 1x Asus ROG Swift PG279 : 2x Asus MX279H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Jag är inte övertygad att den typen av spel som surfplattor lämpar sig för behöver en så kraftfull grafikkrets. Det är väl ingen som seriöst spelar FPS på sin surfplatta? De flesta sitter hemma framför datorn eller TV och spelar sånt. Men det är ju kul att tekniken går framåt.

Det är väl ingen som seriöst spelar spel på en telefon heller, skärmarna är ju för små med för låg upplösning, knapparna för dåliga jämfört med handhållna konsoller. En telefon är ju en telefon!!!

Hursomhelst så förstår jag inte riktigt vad Nvidia vill göra med Tegra. Varför vill dom ens utmana Qualcomm? Dom borde göra det dom är extremt bra på - grafikchip för PC platformen.

Tänk surfplatta med Core i5:a och Nvidia grafik.

Laptops skulle fasas ut helt och hållet. Fan på tiden.

Permalänk
Skrivet av Marquzz:

Jag är inte övertygad att den typen av spel som surfplattor lämpar sig för behöver en så kraftfull grafikkrets. Det är väl ingen som seriöst spelar FPS på sin surfplatta? De flesta sitter hemma framför datorn eller TV och spelar sånt. Men det är ju kul att tekniken går framåt.

Kan tänka mig att single device-tänket blir mycket mer aktuellt med så pass kraftiga mobiler och surfplattor. Plugga in enheten via HDMI där hemma och anslut en handkontroll, lär inte vara några problem att skyffla runt pixlar i hög upplösning utan att påverka prestandan märkbart, med tanke på att de snackar om konsolgrafik Sedan är det bara att fortsätta spela på resande fot, utan att tänka på om spelet stöder synkning mellan enheter, om det verkligen har synkats, eller om den handhållna versionen dras med begränsningar till exempel.

Det finns ju en del bra lösningar för att sätta fast åtminstone mobilen i en handkontroll också, så det här kan göra läget än mer allvarligt för PSP och DS. De har ju i dagsläget fortfarande ett övertag på den handhållna spelmarknaden vad gäller "seriösa" spel, men inte så länge till verkar det.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att grafik prestanda kan användas till andra beräkningar än bara spel?
Kanske inte i dagsläget, för vad jag förstått (är inte apputvecklare) så är utvecklar programmen ganska kassa vad det gäller att lägga olika processer på fler kärnor/GPU.
Om det blev lättare att göra appar som drog nytta av alla kärnor/starka GPUer så skulle det finnas en mening (förutom PR messigt) med all råprestanda som finns i dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverenD:

Om det blev lättare att göra appar som drog nytta av alla kärnor/starka GPUer så skulle det finnas en mening (förutom PR messigt) med all råprestanda som finns i dag.

Det är bara vissa, väldigt väl valda problem som är lätta att lägga upp på GPU-kärnor, nämligen såna som går att parallellisera trivialt (och helst använder flyttal). T.ex. att rita grafik, bildbehandla etc.

Väldigt mycket saker som man gör i program är extremt svåra att parallellisera om man inte har väldigt många användare (servermjukvara är allt som oftast rätt lätt att skala), men det är rätt ovanligt i en telefon.

Permalänk
Medlem

FPS passar inte på surfplattor/mobiler, det håller jag med om, men vem säger att FPS är den enda genren som man kan ha riktigt avancerad grafik på?

Permalänk
Hjälpsam

Vilket OS snurrar på Tegra?
Hört en många som sagt att de inte trodde på en surfplatta innan de skaffade den.
Smidigt som sjutton att surfa lite i soffan, utan att det blir så svårläst som det blir i mobilen.
Skall nog skaffa mig en själv.

Tycker inte att detta är dumt av Nvidia, det finns många som vill ha det värsta, utan att tänka på priset eller den sämre batteritiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vilket OS snurrar på Tegra?
Hört en många som sagt att de inte trodde på en surfplatta innan de skaffade den.
Smidigt som sjutton att surfa lite i soffan, utan att det blir så svårläst som det blir i mobilen.
Skall nog skaffa mig en själv.

Tycker inte att detta är dumt av Nvidia, det finns många som vill ha det värsta, utan att tänka på priset eller den sämre batteritiden.

Tegra kör ARM instruktionsset, så alla OS som är kompilerade för ARM fungerar på Tegra, t.ex. Android eller Windows RT.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrainOfSweden:

Det finns ju en del bra lösningar för att sätta fast åtminstone mobilen i en handkontroll också,

en fysisk qwerty som fanns i mobiler för ett par år sedan var en mycket bättre lösning, eftersom då har man alltid kontrollen med sig. ingen vill ju ha en ps3 kontroll med sig varje gång när man går nånstans, och sen försöka sätta in kontrollen när man sitter i tåget, och hålla mobilen med vänster hand och försöka spela med höger hand med ps3 kontrollen, så jag tycker inte det är en bra lösning alls.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nitroid:

en fysisk qwerty som fanns i mobiler för ett par år sedan var en mycket bättre lösning, eftersom då har man alltid kontrollen med sig. ingen vill ju ha en ps3 kontroll med sig varje gång när man går nånstans, och sen försöka sätta in kontrollen när man sitter i tåget, och hålla mobilen med vänster hand och försöka spela med höger hand med ps3 kontrollen, så jag tycker inte det är en bra lösning alls.

Men vilken syn det hade varit för övriga resenärer, haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Quality settings low, 20 fps, textures off?

Trevligt med ett kliv framåt.
Men återstår att se hur bra den blir i verkligheten...

Permalänk

Varje gång det kommer en nyhet om mobiler/plattor slås jag av hur teknikutvecklingsfientliga många på SweC... Är det verkligen bara jag som vill bära min dator på armen och trådlöst kunna koppla upp mig mot valfri pekskärm i framtiden? Kunnan använda Oculus Rift på drift... Phun intended.

Små snabba processorer, bra, högupplösta skärmar är ju ett steg i rätt riktning!

Permalänk
Entusiast

Så det tog bara fem generationer att ta fram en grafikkrets som faktiskt kan konkurrera och inte får stryk av det PowerVR släppte 2007.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Ser rätt lovande ut. Ska bli kul att se hur dessa presterar sen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Härligt att en liten mobil SOC har full funktionalitetskompatibilitet med värstingkorten på grafikkortsmarknaden! Däremot är jag inte lika säker på att Android stöder nåt mer än OGL 3.0ES, om ens det?
Kul att den kommer med Denver också, kan bli en intressant framtid, verkar bli avsevärt större mångfald med ARM v8. Istället för att använda ARMs kärnor rakt av, eller Qualcoms Krait, så är det flera som gör customversioner för ARMv8, Qualcom har väl en på gång, Apple har redan sin ute, Nvidia har sin på väg och det pratas om att Samsung har en egenutvecklad ARM v8 på g också, härligt, pekar åt att det kommer vara större skillnader mellan olika produkter i framtiden. Denverversionen verkar heller inte ha någon companion core, undrar om det betyder att Denver själv kan powergata och klockskala så bra att en companion core blev onödig?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Låter klart lovande men det brukar det ju göra när nVidia pratar om Tegra och hittills har de inte lyckats leva upp till det. Svårt att säga hur de kommer stå sig när de presenterar sina produkter så långt innan de faktiskt finns i produkter på marknaden (andra halvan av året för Denver då som är den intressanta versionen i mina ögon).

Intressant också att se att nVidia valde samma väg som Apple gällande Denver och satsat på en dual-core istället för haka på core-racet. Åandra sidan var han tvungen att säga att K1 var världens första 192 kärniga SoC... suck

Permalänk
Medlem

Det hade varit intressant med en Ouya2 med dessa.
Finns situationer där nuvarande Ouya med Tegra 3 känns lite klen. Sen om det alltid behövs biffigare hårdvara eller om det hade gått att lösa med bättre optimering av mjukvara kan jag inte svara på.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Det hade varit intressant med en Ouya2 med dessa.
Finns situationer där nuvarande Ouya med Tegra 3 känns lite klen. Sen om det alltid behövs biffigare hårdvara eller om det hade gått att lösa med bättre optimering av mjukvara kan jag inte svara på.

Ouya hade ju föråldrad hårdvara när den släpptes, men tanken med den är ju inte att spela grafiskt snygga spel utan billiga småspel till en billig peng (vilket de misslyckats med eftersom den är dyrare än Xbox 360 )

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ser bra ut!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Älskar bilden till artikeln, Neil before me peasants!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av adrimur:

Älskar bilden till artikeln, Neil before me peasants!

Tycker mer det såg ut som en "come at me bro!".

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Så det tog bara fem generationer att ta fram en grafikkrets som faktiskt kan konkurrera och inte får stryk av det PowerVR släppte 2007.

Tycker det är väldigt orättvist mot nVidia. Tyvärr är ju de benchmarks som idag används för mobila plattformar helt bedrövliga om man vill veta hur en viss enhet står sig mot en annan i "verkliga" program, iPad4 vs iPad Air (A6 mot A7) är nog en av de mesta talande exemplen: benchmarks som Geekbench pekar på att A7 är x3 snabbare men i verkliga program har det visat sig att A7 presterar runt 30-40% bättre än A6...

Samma problem tycker jag det finns med de grafikbaserade benchmarksen, PowerVR presterar brutalt bra i alla de benchmarks som mäter rå triangel kapacitet, rå fill-rate kapacitet etc. Men när det kommer till saker som mer liknar vad ett spel skulle skapa för arbetslast, t.ex. 3DMark (som fortfarande inte är i närheten ett lika bra test som ett "riktigt" spel) så presterar ju både Z3770 och Snapdragon 800 i nivå med A7 och Tegra 4 är ju det SoC som presterar bäst (även om det är med liten marginal)!

Tycker det är så skönt att se att nVidia äntligen skippar idiotin med många och relativt långsamma CPU-kärnor när de designar Denver. Varför göra 4 (eller 8) kärnor med 32kB L1 cache och relativt "smal" design när samma mängd transistorer kan ge 2 kärnor med 128kB/64kB L1 och en väldigt "bred" design (betydligt bredare än vad AnandTech gissar att A7 är).

Gissar att "7-way superscalar" inte betyder att den kan avkoda 7 instruktioner per cykel (då lär den får en rätt hög TDP alt. väldigt låg frekvens) utan att den kan köra upp till 7 instruktioner per cykel. Det kan jämföras mot "big-core" x86 där Sandy/Ivy Bridge kan köra 6 µops och Haswell 8µops!

Tror däremot inte att Denver kommer få speciellt mycket högre IPC än Apples A7, effekten av att öka bredden på en CPU avtar extremt snabbt med varje steg. Att gå från 1->2 ger 50-90%, 2->4 ger kanske 30-40%, 4->8 kanske ger 10-20% (jämför IPC skillnaden mellan IVB och HSW som gick från 6->8). Sedan har det visat sig att Apple lade extremt mycket krut på en väldigt bra L1 och L2 cache i A7, frågan är om nVidia lyckas lika bra här då det är extremt svårt att designa ett bra minnesaccess-system i en modern CPU. Att Silvermont (som är 2-way superscalar) står sig så väl är p.g.a. att den har den bästa L2-cache designen av alla nu existerande mobil CPUer, Apples A7 inräknad.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Tycker det är väldigt orättvist mot nVidia. Tyvärr är ju de benchmarks som idag används för mobila plattformar helt bedrövliga om man vill veta hur en viss enhet står sig mot en annan i "verkliga" program, iPad4 vs iPad Air (A6 mot A7) är nog en av de mesta talande exemplen: benchmarks som Geekbench pekar på att A7 är x3 snabbare men i verkliga program har det visat sig att A7 presterar runt 30-40% bättre än A6...

Samma problem tycker jag det finns med de grafikbaserade benchmarksen, PowerVR presterar brutalt bra i alla de benchmarks som mäter rå triangel kapacitet, rå fill-rate kapacitet etc. Men när det kommer till saker som mer liknar vad ett spel skulle skapa för arbetslast, t.ex. 3DMark (som fortfarande inte är i närheten ett lika bra test som ett "riktigt" spel) så presterar ju både Z3770 och Snapdragon 800 i nivå med A7 och Tegra 4 är ju det SoC som presterar bäst (även om det är med liten marginal)!

Tycker det är så skönt att se att nVidia äntligen skippar idiotin med många och relativt långsamma CPU-kärnor när de designar Denver. Varför göra 4 (eller 8) kärnor med 32kB L1 cache och relativt "smal" design när samma mängd transistorer kan ge 2 kärnor med 128kB/64kB L1 och en väldigt "bred" design (betydligt bredare än vad AnandTech gissar att A7 är).

Gissar att "7-way superscalar" inte betyder att den kan avkoda 7 instruktioner per cykel (då lär den får en rätt hög TDP alt. väldigt låg frekvens) utan att den kan köra upp till 7 instruktioner per cykel. Det kan jämföras mot "big-core" x86 där Sandy/Ivy Bridge kan köra 6 µops och Haswell 8µops!

Tror däremot inte att Denver kommer få speciellt mycket högre IPC än Apples A7, effekten av att öka bredden på en CPU avtar extremt snabbt med varje steg. Att gå från 1->2 ger 50-90%, 2->4 ger kanske 30-40%, 4->8 kanske ger 10-20% (jämför IPC skillnaden mellan IVB och HSW som gick från 6->8). Sedan har det visat sig att Apple lade extremt mycket krut på en väldigt bra L1 och L2 cache i A7, frågan är om nVidia lyckas lika bra här då det är extremt svårt att designa ett bra minnesaccess-system i en modern CPU. Att Silvermont (som är 2-way superscalar) står sig så väl är p.g.a. att den har den bästa L2-cache designen av alla nu existerande mobil CPUer, Apples A7 inräknad.

Fast Nvidia har ju ännu inte lyckats släppa en plattform som klarar av att konkurrera med sina jämngamla konkurrenter. De skriver väldigt mycket i sina presentationer och skryter om hur bra allt kommer vara men jämför men en generation äldre. Sen tittar man på andra jämngamla plattformar så ser det inte alls lika roligt ut. Hur många var det som faktiskt använde sig av Tegra 4? Verkar som om alla prestandainriktade valde Qualcomm förutom Apple som har egen design och Samsung som gör egna processorer. Sen finns det mängder av billiga plattformar från typ Mediatek med flera för de enklare surfplattorna och telefonerna.

Får se hur det ser ut i praktiken men med tanke på Nvidias tidigare pressmaterial runt Kepler tänker jag helt ignorera allt de säger om prestanda och invänta riktiga tester. De har ju definitivt mycket hård konkurens mot Apple, Intel och Qualcomm som alla visat att de vet vad de håller på med. Känns som om det Nvidia försökt komma med är grafikkprestanda men där har de ju inte riktigt lyckats än. Men är den marknaden tillräckligt stor för att de ska kunna hänga kvar? Ska de gå vidare mot mikroservrar och liknande?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Den här grafikdelen kanske är behövlig när 4K skärmarna kommer.... Annars ser jag inte för min egen del var jag kommer använda denna kraftfulla grafikdel på en portabel enhet.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Fast Nvidia har ju ännu inte lyckats släppa en plattform som klarar av att konkurrera med sina jämngamla konkurrenter. De skriver väldigt mycket i sina presentationer och skryter om hur bra allt kommer vara men jämför men en generation äldre. Sen tittar man på andra jämngamla plattformar så ser det inte alls lika roligt ut. Hur många var det som faktiskt använde sig av Tegra 4? Verkar som om alla prestandainriktade valde Qualcomm förutom Apple som har egen design och Samsung som gör egna processorer. Sen finns det mängder av billiga plattformar från typ Mediatek med flera för de enklare surfplattorna och telefonerna.

Får se hur det ser ut i praktiken men med tanke på Nvidias tidigare pressmaterial runt Kepler tänker jag helt ignorera allt de säger om prestanda och invänta riktiga tester. De har ju definitivt mycket hård konkurens mot Apple, Intel och Qualcomm som alla visat att de vet vad de håller på med. Känns som om det Nvidia försökt komma med är grafikkprestanda men där har de ju inte riktigt lyckats än. Men är den marknaden tillräckligt stor för att de ska kunna hänga kvar? Ska de gå vidare mot mikroservrar och liknande?

Håller helt och fullt med om att nVidia har lovat väldigt mycket, men sedan varit försenade och inte riktigt levererat vad man lovat. Men just nu finns ju Tegra 4 ute och grafikdelen presterar på topp jämfört med vilken annat SoC som finns ute just nu.

GPU-delen på Tegra2/3 var aldrig i topp när de var aktuella, men även där så presterade GPU-delen betydligt bättre i spel jämfört med t.ex. PowerVR, än vad syntetiska benchmarks gjorde gällande.

nVidia kanske förtjänar att Tegra4 blev i stort sätt helt ignorerat med tanke på historien fram dit, men det är trots allt deras första produkt som faktiskt är konkurrenskraftig!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Håller helt och fullt med om att nVidia har lovat väldigt mycket, men sedan varit försenade och inte riktigt levererat vad man lovat. Men just nu finns ju Tegra 4 ute och grafikdelen presterar på topp jämfört med vilken annat SoC som finns ute just nu.

GPU-delen på Tegra2/3 var aldrig i topp när de var aktuella, men även där så presterade GPU-delen betydligt bättre i spel jämfört med t.ex. PowerVR, än vad syntetiska benchmarks gjorde gällande.

nVidia kanske förtjänar att Tegra4 blev i stort sätt helt ignorerat med tanke på historien fram dit, men det är trots allt deras första produkt som faktiskt är konkurrenskraftig!

Jag håller inte riktigt med, i vilket fall menar du att de skulle vara den bäst presterande GPU i dagsläget?

Så vitt jag kan se presterar Tegra 4 helt ok men fortfarande sämre än Adreno 330 och PowerVR G6430 i samtliga tester, även 3DMark och Basemark X (som likt 3Dmark skall likna ett spel):

3Dmark, Unlimimited Graphics Score:
Tegra 4 (Tegra Note 7), 16652 http://community.futuremark.com/hardware/mobile/NVIDIA+Tegra+...
Adreno 330 (Z1), 17573: http://community.futuremark.com/hardware/mobile/Sony+Xperia+Z...
PowerVR G6430 (iPhone 5S), 18512, http://community.futuremark.com/hardware/mobile/Apple+iPhone+...

Det jag dock kan hålla med om är att det är nVidias bästa försök hittills, de är mycket närmare konkurrenterna än tidigare Tegra varit.