AMD A-serien "Kaveri" läcker ut på nätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Wow BF4 i 30FPS. Kul spelkänsla det kommer va. Bildspel nästan.

Sänk till Low och sänk upplösningen lite så kommer du nog få 50+ fps.
Verkligen inte illa för en APU.

Tänk sen på alla lite äldre spel som den faktiskt kan driva i 1080p.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Det ska bli väldigt spännande att se om GPGPU slår. Det kan faktiskt vara bra för alla. Om utvecklare lätt kan använda sig av kraften i en GPU behövs inte lika kraftfulla CPUer. Eller tänker jag fel?

Ser jag till mitt eget gameande på PC så spelar jag: Dota2, Minecraft, Path of Exile,Terraria, Civ V, DayZ, Left4Dead2 plus en massa indiespel. Egentligen hade jag klarat mig fint med en APU-dator. Det är ganska tankeväckande. Många konsollspelare kommer att kunna spela en massa spännande PC-titlar utan att behöva lägga ut speciellt mycket pengar. Det är bra för alla! Långsiktigt är det dessutom bra om laptops får bättre grafikprestanda då en MYCKET stor andel av PC-spelare sitter på laptop med dålig intrigerad grafikdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Lite jämförelse från Sweclockers test. För att få fram rätt värden så är inga funktioner deaktiverade, vi jämför hela processorn, quadcore vs. quadcore, inte bara en tråd då 6800K kan använda två kärnors FPU då vilket ger orättvis bonus. I spel mäter vi på låga upplösningar och lägsta värde för att försöka eliminera påverkan från grafikkortets prestanda.

Prestanda hos 2600K gentemot 6800K vid 2,8GHz:

http://www.sweclockers.com/recension/17044-amd-a10-6800k-och-...

Cinebench: 227%
Adobe Photoshop: 154%
Battlefield 3: 187%
Hitman Absolution: 192%

Så om vi tar en processor vars främsta styrka är hög klockfrekvens, begränsar klockfrekvensen och sedan jämför det mot en processor som inte alls är lika beroende av klockfrekvens och låter alla funktioner (HT etc) vara påslaget, så ser vi vilken som är bäst? Ärligt talat är jag inte helt överraskad att processorn som är designad för att vara top-of-the-line-extra-allt-bada-boom-bada-bing slår processorn som är designad för joe-schmoo som ente vet riktigt om datorn kommer användas till några "spel" eller vad barnen kan tänkas hitta på.
För övrigt tycker jag det är intressant att AMDs teknik för att ta till vara oanvända klockcykler i beskrivningen ovan anses vara fusk, men man sväljer villigt Intels dito.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

28nm år 2014. AMD you need to change you play. Ett steg i rätt riktning iafall.

AMD tillverkar inte sina chip. Dem gör designen och låter en leverantör stå för själva tillverkningen. I detta fallet Global Foundries. Om Intel har bäst tillverkningsteknik finns det inget som AMD kan göra åt saken då Intel knappast kommer att tillverka chip åt AMD.

Skrivet av fxfighter:

Släpp en FM2+ bräda med dubbla sockets och jag bygger mig en htpc.

Vad i hela friden ska du göra med den beräkningskraften i en HTPC?

Skrivet av rektor:

28 nm mot Intels 22 nm.
95 W tdp mot Intels 84 W.

Dom skryter om quad-core, det funnits i hundra år. Dags att klättra upp till lite fler kärnor, deras nya har ju till och med färre kärnor än deras gamla processorer med 8 kärnor.

Det finns fortfarande väldigt liten anledning att sitta med 6-8 kärnor i en dator för hemmaändamål och spel. Om du inte sitter med en SSD och det är extremt viktigt att WinRAR packar upp filer snabbare eller tycker att det är kul att spela Guildwars 2 och Battlefield 4 samtidigt. Jämför spelprestandan mellan en AMD med 4 kärnor och en med 8 kärnor som har samma frekvens - Den är marginell.

Permalänk
Medlem

Äntligen så släpper dom en okej processor med TDP 45W igen, vad jag vet så har dom inte gjort det sedan 2009 eller så. Fast i7-4770T är nog ett bättre val i dom flesta fall bortsett från priset och grafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Tänkte mer på att du hade lösningen på det eller det var bara ett patetiskt sätt att vara lite forumcool med lite fanboyskitsnack?

Vad skönt att läsa att det ända kortet du kan dra upp är det gamla hederliga Fanboy hädelserna som detta forumet kryllar med.

Grabben det är nog dags att försöka sluta förolämpa människor helt i onödan. Ber om ursäkt för om mitt inlägg gjorde dig ledsen.
Fakta är dock 28nm teknik inte är state of the art när man släpper ny processor under 2014. Vill du få det till att jag försöker vara forumcool, Fanboy ja vad du nu vill hävda är du välkommen att göra detta.
Godnatt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

[quote="thomas_skane;14265199"]AMD tillverkar inte sina chip. Dem gör designen och låter en leverantör stå för själva tillverkningen. I detta fallet Global Foundries. Om Intel har bäst tillverkningsteknik finns det inget som AMD kan göra åt saken då Intel knappast kommer att tillverka chip åt AMD.

AMD delade upp sitt företag för att kunna tillverka kisel åt andra aktörer på ett smidigare vis. Även för rent ekonomiska troligen kortsiktiga lösningar då deras bankrulle inte direkt är i balans.
AMD skulle självklart inte för vettig pengar få tillverka sin kretsar i intels fabriker. Dock skall du inte tro att AMD bara lämnar en ritning på en CPU/APU till global o vips kommer det ut en färdig produkt i andra ändan. Nej de jobbar tätt tillsammans för att utveckla en fungerande produkt. Sedan är AMD globals största kund, tidigare ägare och so on. Bit inte den hand som föder dig. Brist på pengar (låg inkomst) under längre tid är mer troligt anledningen till att 2014s nya cuper kommer i 28nm.
PS. Ursäkta ev dålig stavning men skriver från min mobil och har sketsvårt att få en bra överblick av texten
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Vad skönt att läsa att det ända kortet du kan dra upp är det gamla hederliga Fanboy hädelserna som detta forumet kryllar med.

Grabben det är nog dags att försöka sluta förolämpa människor helt i onödan. Ber om ursäkt för om mitt inlägg gjorde dig ledsen.
Fakta är dock 28nm teknik inte är state of the art när man släpper ny processor under 2014. Vill du få det till att jag försöker vara forumcool, Fanboy ja vad du nu vill hävda är du välkommen att göra detta.
Godnatt

Skickades från m.sweclockers.com

Försök inte dryga bort faktumet att det endast var ett patetiskt fanboy försök att göra sig lustig på AMD´s bekostnad..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hjälpsam

Alla som gnäller över TDP, det är TDP för både en processor och ett grafikkort.
Angående 28 nm, så visst det vore bättre med 20, men man får ut mindre och mindre för varje krympning, ju närmare man närmar sig atomstorlek på ledarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vad ni jiddrar, ingen annan än Intel gör CPUs eller grafikprocessorer på mindre än 28 nm i dagsläget. TSMC är inte där än heller. Kaveri är ingen revolutionerande produkt, den teoretiska prestandan på processordelen är precis den samma som innan men i praktiken har den gått upp 15-20% och grafiken är inte mycket snabbare heller, drygt 200 GFlops, att flytta fram den tills 20 nm rullar fint hos GloFo vore inte vettigt. Det kommer ju en ny generation om drygt ett år i vilket fall som helst. Eftersom det handlar mer om en krympning så är det bara dumt att förvänta sig att de skulle fabba den i 20 nm.

GloFo har massor med kunder och många av de har fabbat 20 nm hos dem, men inte som kommersiella produkter än, att AMD skulle vara ledande och pådrivande stämmer inte riktigt längre det är främst tillsammans med andra tillverkare och fabrikslösa tillverkare de utvecklar processen eftersom de samarbetar med andra tillverkare inom halvledarindustrin.

Deras processorer (AMD) är mycket svårare att köra tape-out och testrundor på än andra chip, och AMD tillverkar fortfarande sina små processorer (Kabini etc) hos TSMC. Apples A7 är exempel på hyfsat nytt chip som är 28 nm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Ordet diskret grafikkort är ju synnerligen konstigt. Det ordet borde användas till sådana här lösningar (där det ju onekligen är diskret eftersom det inte syns) snarare än vad gäller lösningar där man stoppar in ett jättekort med tre fläktar som knappt får plats i en vanlig låda. Det är ju liksom inte så diskret

.

Nu har ju inte denna APU ett grafikkort utan en integrerad GPU. Grafikkort menas både GPU och PCB. Utan en PCB så är det inte ett grafikkort.

Skrivet av skruvis:

Upptill kan tolkas hur man vill..

Japp. "Upp till" menas i bästa situation alltså ev. vid någon sekund där allt faller på plats. Det är samma PR trick som Telia och andra internetleverantörer kör med i form av "Nu upp till 100mbit" vilket man i teorin enbart når varannan fullmåne när hunden ylar och katterna drar klorna i det tredje trädet i skogen ovanför där man bor.

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Wow BF4 i 30FPS. Kul spelkänsla det kommer va. Bildspel nästan.

Här är ännu en som inte har en aning om vad man använder en APU till. Ganska uppenbart att den inte ska maxa alla spel utan ska sitta i laptops och HTPC för de som vill ha en billig men samtidigt hyfsad spelupplevelse. Det handlar inte att räka upp all FPS du kan få. För det så finns FX-serien. Så innan du uttalar dig.. Läs på lite om vad AMD vill få ut med sina APU:er.

Skrivet av Triton242:

Vad skönt att läsa att det ända kortet du kan dra upp är det gamla hederliga Fanboy hädelserna som detta forumet kryllar med.

Grabben det är nog dags att försöka sluta förolämpa människor helt i onödan. Ber om ursäkt för om mitt inlägg gjorde dig ledsen.
Fakta är dock 28nm teknik inte är state of the art när man släpper ny processor under 2014. Vill du få det till att jag försöker vara forumcool, Fanboy ja vad du nu vill hävda är du välkommen att göra detta.
Godnatt

Skickades från m.sweclockers.com

Säg en fabrik som är redo att leverera CPU:er i 20nm? De är nästan ett år bort. Låter mer som vissa stirrar sig blind på helt irrelevanta saker och klankar ner på företaget sedan. Håller med om att fanboyanklagelsen är lite idiotisk men du har ju inte direkt rent mjöl i påsen. Dessutom verkar du inte veta vad nm står för. Det är en krympning av kretsar.. inte någon märkbar sak i sig. Du verkar ju tro att nm är någon form av superlösning som har någon som helst impakt på systemet..

Skrivet av Petterk:

Vad ni jiddrar, ingen annan än Intel gör CPUs eller grafikprocessorer på mindre än 28 nm i dagsläget. TSMC är inte där än heller. Kaveri är ingen revolutionerande produkt, den teoretiska prestandan på processordelen är precis den samma som innan men i praktiken har den gått upp 15-20% och grafiken är inte mycket snabbare heller, drygt 200 GFlops, att flytta fram den tills 20 nm rullar fint hos GloFo vore inte vettigt. Det kommer ju en ny generation om drygt ett år i vilket fall som helst. Eftersom det handlar mer om en krympning så är det bara dumt att förvänta sig att de skulle fabba den i 20 nm.

GloFo har massor med kunder och många av de har fabbat 20 nm hos dem, men inte som kommersiella produkter än, att AMD skulle vara ledande och pådrivande stämmer inte riktigt längre det är främst tillsammans med andra tillverkare och fabrikslösa tillverkare de utvecklar processen eftersom de samarbetar med andra tillverkare inom halvledarindustrin.

Deras processorer (AMD) är mycket svårare att köra tape-out och testrundor på än andra chip, och AMD tillverkar fortfarande sina små processorer (Kabini etc) hos TSMC. Apples A7 är exempel på hyfsat nytt chip som är 28 nm.

Vet inte riktigt vad du jiddrar om heller eftersom Intel inte heller har en färdig 20nm CPU i sitt sortiment. Dessa beräknas dyka upp någon gång i slutet av året.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Säg en fabrik som är redo att leverera CPU:er i 20nm? De är nästan ett år bort. Låter mer som vissa stirrar sig blind på helt irrelevanta saker och klankar ner på företaget sedan. Håller med om att fanboyanklagelsen är lite idiotisk men du har ju inte direkt rent mjöl i påsen. Dessutom verkar du inte veta vad nm står för. Det är en krympning av kretsar.. inte någon märkbar sak i sig. Du verkar ju tro att nm är någon form av superlösning som har någon som helst impakt på systemet..

Det var inte idiotiskt det var sanning dvs. fanboy.. sen ska han iofs. ha en elog för han kallade mig grabben det har inte hänt på minst 30år, så jag kände mig riktigt ung faktiskt, tack Triton242.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vet inte riktigt vad du jiddrar om heller eftersom Intel inte heller har en färdig 20nm CPU i sitt sortiment. Dessa beräknas dyka upp någon gång i slutet av året.

Under 28 nm. Intel levererar 22 nm. Att det är annan process och nod gör ingen skillnad där eftersom de är de enda som gör mindre chip kommersiellt utanför minnestillverkarna och minnesceller/NAND. Intel är på 14 nm senare i år. TSMC 16 nm är en halvnod av 20 nm, men det kommer senare drygt 2016 även om både TSMC och andra fabs testar 16 nm och 10 nm just nu. 20 nm telefon-SoC, nästa generations gpuer och förmodligen börjar tillverkningen av nästa generation AMD-processorer på alltså 20 nm i år, men Intel går vidare under 20 nm. GloFo ligger på samma schema som sina samarbetspartners i Common Platform ungefär och har samma teknik, de ligger inte efter andra konkurrenter men Intel ligger före alla på mer avancerade chip på mindre noder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Helt rätt att man köper en processor, AMD verkar nu lägga transistorerna på färre starkare kärnor + obligatorisk (för segmentet väldigt stark) GPU-del.

Allt som görs i webbläsaren är extremt beroende av enkeltrådprestanda, ytterst få spel kan göra något vettigt med mer än två kärnor.

Detta är en CPU för massmarknaden, inte för de som sitter och kör ray-tracing (som för övrigt skulle fungera väldigt bra att optimera med en GPU) eller sitter och kodar film. Så fundera på vad svensson gör där man skulle ha nytta av >4 CPU-trådar.

Hög enkeltrådprestanda betyder att allt blir snabbare, om inte annat betyder det att hela ditt system svarar snabbare då latenskritiska arbetsuppgifter inte alls skalar med flera CPU-kärnor.

Fast nu gällde det inte riktigt hur viktigt det är med enkelttrådsprestanda. Utan om man rättvisast mäter vid bara en tråd eller fyra. Hur mycket av denna enkelttrådsprestanda går på flyttal? Hur rättvist är det att köra med dubbla FPU:er i ett flyttals test om man vill veta hur snabb en dator är i webläsaren? Hur ofta känner man av CPU-prestandan i webläsaren?

Poängen är denna, om folk tittar på sneda jämförelser av IPC så kan de få för sig att Kaveri kan närma sig Sandy Bridge i IPC. När processorn sedan inte gör detta så kommer de anklaga AMD för att ljuga och det kommer bli cirkus av alltihop. Så försöker man tumma på saker för att ge intryck av att Kaveri kanske har en chans så spär man bara på shitstormen som kommer efter sedan när Kaveri inte vinner över 2600K. Gång på gång så låter folk sin egen okunskap om hur man mäter prestanda göra så att de får orealistiska förväntningar. När de inte infrias så är det alltid AMDs fel och man ska basha på AMD.
20% högre IPC kommer inte låta Kaveri komma i närheten av 2600K. Som sagt behövs det nästan dubbelt så hög IPC för att klubba 2600K vid samma frekvens. 20% högre IPC kommer låta Kaveri utprestera 6800K trots lägre frekvens, men inte med enorma marginaler.

Skrivet av TobiasJ:

Så om vi tar en processor vars främsta styrka är hög klockfrekvens, begränsar klockfrekvensen och sedan jämför det mot en processor som inte alls är lika beroende av klockfrekvens och låter alla funktioner (HT etc) vara påslaget, så ser vi vilken som är bäst? Ärligt talat är jag inte helt överraskad att processorn som är designad för att vara top-of-the-line-extra-allt-bada-boom-bada-bing slår processorn som är designad för joe-schmoo som ente vet riktigt om datorn kommer användas till några "spel" eller vad barnen kan tänkas hitta på.

Men klipp bort sammanhanget så kan du vinna en billig poäng, smart. Jag har tydligt sagt att processorerna inte är gjorda för att möta varandra. Jag bara dementerade påståendet att Kaveri med sin 20% IPC-ökning potentiellt skulle kunna nå liknande IPC som 2600K. Är det fel att dementera sådana påståenden för att det är ”orättvist” att jämföra dem menar du?

Skrivet av TobiasJ:

För övrigt tycker jag det är intressant att AMDs teknik för att ta till vara oanvända klockcykler i beskrivningen ovan anses vara fusk, men man sväljer villigt Intels dito.

Om du ska reda ut hur snabb processorn är totalt och bara vill köra en tråd så är det fusk att testa 25% av flyttalsenheterna på SB men hela 50% på PD. För att man rättvist ska kunna jämföra IPC så ska man tillåta båda processorerna att testas till 100%. I ett enkelttrådstest får ju inte SB någon boost av HT så du kan ju inte heller påstå att SB kan använda sin teknik heller. Ditt argument fallerar från båda håll.

Ska man låta 6800K få leka med dubbelt så mycket resurser i ett test, och sedan utifrån resultaten räkna med 20% IPC-boost med Kaveri, så kommer man kunna räkna ut att Kaveri kommer vara snabb som 2600K, vilket givetvis är falskt. Vill du låta folk tro detta så kommer du göra folk besvikna och ge AMD skit för något som inte är AMDs fel. Personligen är jag trött på sådant.

Permalänk
Medlem

Det är alltid spännande att läsa nyheter om AMD. Det känns som en såpass osäker spelare nu att varje generation måste fungera om de ska vara kvar en längre tid.
Själv skulle jag önska att de kunde tävla med samtida i5 ULV både vad det gäller prestanda och strömsnålhet. Som läget ser ut nu hade det känts bra att kunna köpa en bärbar med AMD utan att pruta på dessa egenskaper.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomas_skane:

Det finns fortfarande väldigt liten anledning att sitta med 6-8 kärnor i en dator för hemmaändamål och spel. Om du inte sitter med en SSD och det är extremt viktigt att WinRAR packar upp filer snabbare eller tycker att det är kul att spela Guildwars 2 och Battlefield 4 samtidigt. Jämför spelprestandan mellan en AMD med 4 kärnor och en med 8 kärnor som har samma frekvens - Den är marginell.

Xbox One och PlayStation 4 har åtta kärnor.
Så nu kommer alla optimera för åtta kärnor.
När allt är optimerat för åtta kärnor vill man inte sitta med fyra kärnor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skruvis:

Det var inte idiotiskt det var sanning dvs. fanboy.. sen ska han iofs. ha en elog för han kallade mig grabben det har inte hänt på minst 30år, så jag kände mig riktigt ung faktiskt, tack Triton242.

Att anklaga någon för att vara fanboy gör ju inte direkt några under för diskussionen utan det drar bara ner den i sandlådan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nu har ju inte denna APU ett grafikkort utan en integrerad GPU. Grafikkort menas både GPU och PCB. Utan en PCB så är det inte ett grafikkort.

Japp. "Upp till" menas i bästa situation alltså ev. vid någon sekund där allt faller på plats. Det är samma PR trick som Telia och andra internetleverantörer kör med i form av "Nu upp till 100mbit" vilket man i teorin enbart når varannan fullmåne när hunden ylar och katterna drar klorna i det tredje trädet i skogen ovanför där man bor.

Här är ännu en som inte har en aning om vad man använder en APU till. Ganska uppenbart att den inte ska maxa alla spel utan ska sitta i laptops och HTPC för de som vill ha en billig men samtidigt hyfsad spelupplevelse. Det handlar inte att räka upp all FPS du kan få. För det så finns FX-serien. Så innan du uttalar dig.. Läs på lite om vad AMD vill få ut med sina APU:er.

Säg en fabrik som är redo att leverera CPU:er i 20nm? De är nästan ett år bort. Låter mer som vissa stirrar sig blind på helt irrelevanta saker och klankar ner på företaget sedan. Håller med om att fanboyanklagelsen är lite idiotisk men du har ju inte direkt rent mjöl i påsen. Dessutom verkar du inte veta vad nm står för. Det är en krympning av kretsar.. inte någon märkbar sak i sig. Du verkar ju tro att nm är någon form av superlösning som har någon som helst impakt på systemet..

Vet inte riktigt vad du jiddrar om heller eftersom Intel inte heller har en färdig 20nm CPU i sitt sortiment. Dessa beräknas dyka upp någon gång i slutet av året.

Vart skrev jag 20nm? Du kanske råkade blanda ihop mitt inlägg med någon annans vilket lätt händer i denna numera standardiserade Sweclockers smutskastande inläggstråd. 22nm finns till försäljning idag och har funnits klart sedan 2012. AMDs 28nm finns inte ett satt leveransdatum på vad jag sätt. Tycker du sedan inte att bygga en cpu/apu (vad de nu än må vara) så litet som möjligt spelar någon större roll så är det inget jag tänker försöka omvända dig till att tycka. Själv tycker jag lägre strömförbrukning, prestanda och den ekonomiska fördelen att kunna få ut mer kisel per waffer väger rätt tungt.

Skrivet av skruvis:

Det var inte idiotiskt det var sanning dvs. fanboy.. sen ska han iofs. ha en elog för han kallade mig grabben det har inte hänt på minst 30år, så jag kände mig riktigt ung faktiskt, tack Triton242.

Jo jag såg att du hade registrerat ditt konto samma år som jag hade. Tyvärr verkar du fortfarande uttrycka dig som en grabb då det ända du verkar vara ute efter är att kalla mig det ena eller andra. Något du förövrigt inga belägg för har.
Detta kommer bli mitt absolut sista inlägg till dig. Detta för att jag tycker tråden blir helt förstörd och för att jag inte känner att du bidrar till det minsta genom att bara skicka massa med personliga hädelser. Vill du ändå fortsätta med detta ber jag dig skicka dessa meddelande till mig privat så slipper alla andra läsa din "konversation".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Du förstår inte konceptet med en APU eller?
De är inte menade att vara prestanda monster, de ska leverera tillräckligt bra cpu prestanda för vanligt folk samtidigt som de ska ha gpu kraft nog för att lira moderna spel på lägre settings. De är ämnade för folk som vill kunna spela lite på sin dator utan att behöva lägga ut extra pengar på ett separat grafikkort.

Att den kan köra bf4 på medium settings 1080p med 30fps är ganska imponerande för ett integrerat grafikkort.
Intels integrerade gpu:er är inte ens nära den prestandan.

Och varför skulle denna APU:n för ca 1200kr jämföras mot en cpu för 2300kr?
De har helt olika syften, I7 är Intels bästa cpu för mainstream och amds APU är gjord för vanliga svenssons.

Och att du säger att de skryter om att det är en quad core, ser jag inte
De säger att det är en quadcore men inte att det är den bästa som finns, de har haft quad core på sina cpu:er och APU:er i många år nu.

Sen säger du att det är dåligt att den har färre kärnor än deras fx 8350
Och varför skulle de slänga in 8 kärnor i en APU? Detta är inte deras entusiast serie (amd fx)

Läs om och gör rätt, du vet inte vad du snackar om
Du har totalt missat syftet med deras APU serie

Bara för att det heter APU behöver det ju inte vara dålig prestanda. Intels 4770 är ju också en APU även om de inte valt att använda termen så mycket i marknadsföringen. Men man får som påpekat jämföra med konkurrenter i samma prisklass.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Jaha, du menade så.
Bara svårt att koppla det till dels APU och dels HTPC...

Mitt favvomoderkort med dubbla cpu sockets:
http://i.imgur.com/OrXcNkj.jpg

Jag hade ett sånt back in the days, två celeron 400 klockade 667MHz! Rullade som tåget tillsammans med 384MB ram och ett ATi Rage 3D och ett Voddoo 2 på hela 12MB

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Xbox One och PlayStation 4 har åtta kärnor.
Så nu kommer alla optimera för åtta kärnor.
När allt är optimerat för åtta kärnor vill man inte sitta med fyra kärnor.

Nej, så fungerar det inte alls.
Du vet inte vad du pratar om öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jo jag såg att du hade registrerat ditt konto samma år som jag hade. Tyvärr verkar du fortfarande uttrycka dig som en grabb då det ända du verkar vara ute efter är att kalla mig det ena eller andra. Något du förövrigt inga belägg för har.
Detta kommer bli mitt absolut sista inlägg till dig. Detta för att jag tycker tråden blir helt förstörd och för att jag inte känner att du bidrar till det minsta genom att bara skicka massa med personliga hädelser. Vill du ändå fortsätta med detta ber jag dig skicka dessa meddelande till mig privat så slipper alla andra läsa din "konversation".

Inriktning av ditt första oredigerade inlägg satte status. Tack ändå det var roligt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med nytt!
Purepc lär väl knappast bli inbjuden fler gånger va?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rektor:

Xbox One och PlayStation 4 har åtta kärnor.
Så nu kommer alla optimera för åtta kärnor.
När allt är optimerat för åtta kärnor vill man inte sitta med fyra kärnor.

PS3 hade totalt 8 CPU-trådar och Xbox 360 hade totalt 6 CPU-trådar, så alla spel sedan 2005 kräver minst 6 CPU-trådar!!!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

PS3 hade totalt 8 CPU-trådar och Xbox 360 hade totalt 6 CPU-trådar, så alla spel sedan 2005 kräver minst 6 CPU-trådar!!!

Hur många trådar var tillgängliga för spel och hur många normala trådar gick att köra? Hade inte Xboxen ett par trådar uppbundet till OS och avkomprimering av filer? Och krävdes de inte lite speciell programmering för att använda mer än två trådar på PS3? Är det rakt av jämförbart med 8 riktiga x86-kärnor, där dessutom flertrådning sporras av relativt låg prestanda per kärna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Xbox One och PlayStation 4 har åtta kärnor.
Så nu kommer alla optimera för åtta kärnor.
När allt är optimerat för åtta kärnor vill man inte sitta med fyra kärnor.

Sa man inte samma sak om Xbox 360/PS3?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Sänk till Low och sänk upplösningen lite så kommer du nog få 50+ fps.
Verkligen inte illa för en APU.

Tänk sen på alla lite äldre spel som den faktiskt kan driva i 1080p.

Sen är ju tanken att Mantle ska användas inte DX. Mantle bör ju finnas ute sedan länge då denna kommer ut på marknaden.

Permalänk
Medlem

Jag blir fortfarande imponerad av min 5800k. Lirar FIFA 14 i 1080 max settings och 2x AA flytande. Denna kommer ta soffgamingen till en helt ny nivå.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Hymer:

Jag blir fortfarande imponerad av min 5800k. Lirar FIFA 14 i 1080 max settings och 2x AA flytande. Denna kommer ta soffgamingen till en helt ny nivå.

Ja visst är det en riktigt härlig utveckling.
Tack och lov börjar min HTPC bli lite gammal och trött (Athlon X2), vilket gör att jag kan motivera ett inköp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Mitt favvomoderkort med dubbla cpu sockets:
http://i.imgur.com/OrXcNkj.jpg

Detta ifrån Tyan var visserligen lite dyrare, men fick generellt bättre kritik då det ansågs vara stabilare och lättare att överklocka högre än A-bits ovan:

Var min första dator med dubbla CPU:er och körde två Slot-1 ifrån Intel. Mer detaljerat så var det två 300 MHz Celeron 300A i 450 MHz, andra generationens Nvidia-kort , Aureal 3D ljudkort och Windows NT 4 Workstation.

Grymt på den tiden!

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/