AMD A-serien "Kaveri" läcker ut på nätet

Permalänk
Melding Plague

AMD A-serien "Kaveri" läcker ut på nätet

Kort innan lanseringen av AMD A-serien "Kaveri" läcker presentationen ut på nätet, som bland annat bekräftar tidigare uppgifter om att Battlefield 4 ingår vid köp av toppmodellerna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

A8-7600 som htpc kanske?

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

A8-7600 som htpc kanske?

Tänkte precis samma sak, äntligen har de lyckats gå ner i TDP lite.

Permalänk

Då blir det att bygga en htpc snart då.
första gången

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk

Väldigt intressant som framtida htpc for sure :3

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrimur:

Tänkte precis samma sak, äntligen har de lyckats gå ner i TDP lite.

Kostar inte allt för mycket heller för den delen

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

173$, så runt 1200 kr då för 7850k. Typ samma pris som 6800k.

Skulle vilja se ett FM2+ ITX moderkort från ASUS nu.

Permalänk
Medlem

Verkar finns tillräcklig prestanda för lol, dota2, team fortress osv.
Kanske blir en sådan istället för graffekort...

Permalänk
Entusiast

Ska bli riktigt intressant att se hur A10-7700K presterar sett till CPU'n, är IPC'n som på Sandy Bridge eller över från Intel och överklockar hyfsat bra så kan det bli en riktigt prisvärd CPU (APU) för spel!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

lite intressant faktiskt! synd de inte har lite mer kräm i den bara räcker till många men inte oss entuiaster

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ska bli riktigt intressant att se hur A10-7700K presterar sett till CPU'n, är IPC'n som på Sandy Bridge eller över från Intel och överklockar hyfsat så kan det bli en riktigt prisvärd produkt!

IPCn är inte nära Sandy Bridge. De har sagt upp till 20% högre IPC. De behöver närmare dubbla IPCn om de ska upp till Sandy Bridge.

Permalänk
Medlem

IGP:n börjar bli hyfsad, kan nog bli ett köp till en arbetstation

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

IPCn är inte nära Sandy Bridge. De har sagt upp till 20% högre IPC. De behöver närmare dubbla IPCn om de ska upp till Sandy Bridge.

Är de verkligen så långt ifrån? Trodde bara det rörde sig om 30-50% högre max...
Men man kan ju alltid hoppas att den klockar till 5.0GHz utan större problem i så fall.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ska bli riktigt intressant att se hur A10-7700K presterar sett till CPU'n, är IPC'n som på Sandy Bridge eller över från Intel och överklockar hyfsat bra så kan det bli en riktigt prisvärd CPU (APU) för spel!

Prestanda kommer som motsvara Nehalem som bäst skulle jag gissa.

Skulle själv vilja se en 4 kärning CPU utan GPU för runt 700-900 kr.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Detta kommer att följas med stort intresse.

Sen så är ju 7850K perfekt för dom som vill bygga en ny dator enbart för lättare spel som CS:GO och LoL/Dota2.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Hur är det med chipset till dessa?
Känns ju allmänt som att 990FX etc är rejält utdaterade.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

FM2+ Finns i handeln

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Inaktiv

Släpp en FM2+ bräda med dubbla sockets och jag bygger mig en htpc.

För att slippa frågor.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Med diskret grafikkort menar du?
Om man planerar att köra det så tror jag inte Kaveri kommer vara ett särskilt bra köp, iaf inte inledningsvis.
Kan hända att dom släpper versioner med skadad grafikdel avstängd senare vilka kan vara väldigt bra för budgetbyggen.

Jag funderar starkt på att köpa en extradator som vänner och bekanta kan använda och spela på med Kaveri som grund, extremt mycket spelprestanda för pengarna som man enkelt får in i ett litet format!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Är de verkligen så långt ifrån? Trodde bara det rörde sig om 30-50% högre max...
Men man kan ju alltid hoppas att den klockar till 5.0GHz utan större problem i så fall.

Sökte lite snabbt och hittade detta http://www.cpu-world.com/Compare/517/AMD_A10-Series_A10-6800K...

Om Kaveri är 20% snabbare än 6800k vid samma clock så är 2500k "bara" 10% snabbare i single-trådad. Multithread är det lite annorlunda dock. Men Kaveri kanske är bättre än Richland på den punkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Tror A88X är det intressanatste chippet, iaf inledningsvis.
Samma som till FM2 om jag fattat det rätt, betydligt bättre än 990FX men ingenting att bli exalterad över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Släpp en FM2+ bräda med dubbla sockets och jag bygger mig en htpc.

dubbla sockets?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Rydisen:

Skrivet av Kilroy:

Tror A88X är det intressanatste chippet, iaf inledningsvis.
Samma som till FM2 om jag fattat det rätt, betydligt bättre än 990FX men ingenting att bli exalterad över.

Från nyheten:

Citat:

Den nya A-serien kräver den reviderade sockeln FM2+ och fungerar inte med äldre FM2-moderkort på grund av en ändrad layout på kontaktstiften. Förutom stödet för PCI Express 3.0 medför den nya sockeln inga överraskningar och använder de äldre styrkretsarna A85X och A75, som bytt namn till A88X respektive A78.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Med diskret grafikkort menar du?
Om man planerar att köra det så tror jag inte Kaveri kommer vara ett särskilt bra köp, iaf inte inledningsvis.
Kan hända att dom släpper versioner med skadad grafikdel avstängd senare vilka kan vara väldigt bra för budgetbyggen.

Jag funderar starkt på att köpa en extradator som vänner och bekanta kan använda och spela på med Kaveri som grund, extremt mycket spelprestanda för pengarna som man enkelt får in i ett litet format!

Det är bra om man har en budget.
Byggde en dator med en väldigt stram budget åt en polare och då föll valet av CPU på FX 8320 för 1200kr istället för till exempel en i3:a för 1000-1200kr för en FX 8320 kan trots allt bli överklockad en hel del och då slår den en i3:a både i prestanda per kärna samt att den har 8 "kärnor".

Med A10-7700K kan man då förhoppningsvis få någonting nära Sandy Bridge med 4 kärnor för 1000-1200kr som FX 8320 som också klockar bra, det är väldigt bra för budgetbyggen om du frågar mig.
GPU'n får man väl se som ett plus.

Skrivet av jonasies:

Sökte lite snabbt och hittade detta http://www.cpu-world.com/Compare/517/AMD_A10-Series_A10-6800K...

Om Kaveri är 20% snabbare än 6800k vid samma clock så är 2500k "bara" 10% snabbare i single-trådad. Multithread är det lite annorlunda dock. Men Kaveri kanske är bättre än Richland på den punkten?

Ja det där ser ju inte alls ut som Aleshi beskrev det, vi får väl se den 14:e Januari eller strax efter

Visa signatur

Permalänk
Medlem

28nm år 2014. AMD you need to change you play. Ett steg i rätt riktning iafall.

Permalänk
Medlem

Känns som om det blir en micro gaming med 7850k. I ngt stort som en Mac mini.
Blir nog samma prestanda som min nuvarande fast lite mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

28nm år 2014. AMD you need to change you play. Ett steg i rätt riktning iafall.

Förmodar att du sökt jobbet som chefsingenjör på AMD?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

http://tieba.baidu.com/p/2795083406

Man får väl ta det med en nypa salt men det är ju som väntat inget revolutionerande, precis som AMD tidigare nämnt så väntar prestandavinsterna till Excavator.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd

Helt ärligt talat med dessa så kallade "läckningar".

För mig låter det snarare som smart PR-stunts.

Istället för att bara presentera något nytt så
"läcks" det ut istället vilket gör det spännande
att läsa om eftersom "man borde inte ha fått
läsa detta redan nu". Det är simpel men bra
marknadsföring för sitt varumärke. Grattis!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Förmodar att du sökt jobbet som chefsingenjör på AMD?

Är du sugen på det eller?