Muskampen 2025: Segraren korad!

SSD som andra hårdisk

Permalänk

SSD som andra hårdisk

Har installerat Windows 8 på SSD Och så har jag en 2TB ochså.
Jag vill gärna använda HDD för när jag installerar nått spel,etc... Så installeras det på SSD! Den har bara 120gb och jag vill bara ha wow och bf4 där... Går det att göra så det automatiskt laddar ner till HDD för ibland finns det till och med inget alternativ att installera på HDD.. Tack i förväg
Edit: Jag ochså ett till problem.. När jag laddade ner windows 8.1 gick all okej, men när jag startar datorn måste jag logga in på min windows konto :/.. Går det att fixa så att man när man startar så kommer man till skrivbordet :)?

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i5-4670K STOCK Chassi: Fractal design define r4 Grafik: MSI gtx 770 twin frozr STOCK Moderkort: Asus Maximus VI Hero Nättagg: Corsair RM850 Ram: Corsair Vengeance pro 8gb SSD: Samsung 840 evo 120gb Hårdisk: WD 2TB RED

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Piloticus:

Jag vill gärna använda HDD för när jag installerar nått spel,etc... Så installeras det på SSD! Den har bara 120gb och jag vill bara ha wow och bf4 där... Går det att göra så det automatiskt laddar ner till HDD för ibland finns det till och med inget alternativ att installera på HDD.. Tack i förväg
Edit: Jag ochså ett till problem.. När jag laddade ner windows 8.1 gick all okej, men när jag startar datorn måste jag logga in på min windows konto :/.. Går det att fixa så att man när man startar så kommer man till skrivbordet :)?

Windows 8 kopplas till ditt konto men jag antar att du kanske kan avaktivera lösenordet under säkerhet, har aldrig testat då jag föredrar att ha det på

När det gäller installationen så beror det på vilket program du använder. Är det tex steam går du in under inställningar och väljer en instalaltions-path där du vill att spelen ska installeras.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Windows 8 kopplas till ditt konto men jag antar att du kanske kan avaktivera lösenordet under säkerhet, har aldrig testat då jag föredrar att ha det på

När det gäller installationen så beror det på vilket program du använder. Är det tex steam går du in under inställningar och väljer en instalaltions-path där du vill att spelen ska installeras.

och vart hittar man det :)?

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i5-4670K STOCK Chassi: Fractal design define r4 Grafik: MSI gtx 770 twin frozr STOCK Moderkort: Asus Maximus VI Hero Nättagg: Corsair RM850 Ram: Corsair Vengeance pro 8gb SSD: Samsung 840 evo 120gb Hårdisk: WD 2TB RED

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Piloticus:

och vart hittar man det :)?

Vilket program använder du för att ladda ner spel?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piloticus:

Man brukar ju få välja var det ska installeras om inte du kör Steam eller liknande. Jag lägger alla spel utom WoW på E:\Spel t.ex. (C är SSD och D är DVD-brännaren).

Jag installerade helt enkelt Steam under samma mapp, E:\Spel, istället för under C:\Program Files.

Numera kan man dock gå in i inställningarna någonstans och välja game path eller något sånt, så kommer Steam att lägga alla spelen där istället.

EDIT: Man kan även göra symboliska länkar till enstaka spel ifall du vill köra något enskilt Steam-spel från SSD, då får man greja lite i kommandotolken.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Vilket program använder du för att ladda ner spel?

Steam,uplay,origin o battlenet

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Piloticus:

Fungerar ungefär på samma sätt i alla program, battlenet tar du väl ner en installationsfil där du sen väljer vart det ska installeras?

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piloticus:

Om du installerar steam på din hårddisk så kommer också spelen hamna där, osäker på om man kan ha steam på SSD och tillhörande spel på HDD dock.

Samma med dom övriga.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

På Origin så klickar du på följande:
Origin->Applikationsinställningar->Avancerat och sedan bara ändrar du Dina spel installeras på denna plats: .....
På Steam så klickar du på följande:
Steam->Inställningar->Nedladdningar->Bibloteksmappar för steam och där så lägger du till eller tar bort en map som du har spelen i

Jag själv har installerat steam/origin där jag vill att spelen ska vara och inte installerat programet på det stället och spelen där. Men jag vet att det funkar pga att jag har det så på min andra dator. Dock så kan du inte ha tex bf4 på ssdn och bf3 på en hdd, eftersom du inte kan lägga till mappar på origin utan bara ändra. hoppas du lyckas!

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Om du installerar steam på din hårddisk så kommer också spelen hamna där, osäker på om man kan ha steam på SSD och tillhörande spel på HDD dock.

Samma med dom övriga.

Man kan installera Steam på SSD och sedan välja var spelen ska ligga t.ex HDD! Endast ett fåtal spel man inte kan göra detta med nu för tiden.

Steam>Preferences>Downloads>Content Libraries (Nu var detta i OSX, men borde vara något liknande i Windows)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piloticus:

Steam kan du göra så att du sparar alla spelfiler och sedan installerar om steam på din HDD för att sedan flytta över alla spelfilerna. klart.

Origin, gå in i settings och sedan väljer du en ny mapp där dina spelfiler ska ligga och sedan flyttar du över dina gamla spelfiler till den nya mappen. klart.

Uplay.. någon mystisk blandning för att det är sämst, tyvärr-.-'

Permalänk

Vill du ha automatisk inloggning går du in i kör och skriver "control userpasswords2" och kryssar ur rutan där.

Automatiskt till skrivbord samt startmeny, Start8.

Visa signatur

CPU: 12900K (H150i Elite LCD) | GPU: ASUS ROG STRIX 3080 ti OC | MB: ASUS PRIME Z690-A
PSU: ASUS ROG Thor 1200 | DDR5: G.SKILL Trident Z5 6000Mhz | CHASSI: Lian Li 011 EVO
SSDs: 2x Samsung 970 Pro (2+1TB) | LJUD: GoXLR + Beyerdynamic DT 770 PRO + Shure SM7B
SKÄRM: Asus ROG Swift PG278Q / AW3423DW OLED | OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Steam kan du göra så att du sparar alla spelfiler och sedan installerar om steam på din HDD för att sedan flytta över alla spelfilerna. klart.

Origin, gå in i settings och sedan väljer du en ny mapp där dina spelfiler ska ligga och sedan flyttar du över dina gamla spelfiler till den nya mappen. klart.

Uplay.. någon mystisk blandning för att det är sämst, tyvärr-.-'

Nej det behövs inte med Steam. Man behöver bara ställa in inne i Steam att spelen ska vara på HDD istället för SSD. Behöver inte installera om och grejja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piloticus:

Så här gör du:

Step 1)
Login to your user (Admin) i.e. just start the Windows 8 with your username and password.
Step 2)
Open command prompt (shortcut “Windows key+R”) and type “netplwiz” without quotes. Or you can just open the Metro UI screen and start typing “netplwiz” it will give you the result under app search like this:

Step 3)
Click on that and other windows will open. In that window uncheck the box "Users must enter a user name and password to use this computer.":

On the next window enter your username and password.
That’s it now click OK and restart your computer to see the effect. Yup now you don’t need to enter the username and password each time when you logon the Windows 8.

Dold text

Källa: http://xtendedview.com/computer/windows-8/how-to-set-auto-log...

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Nej det behövs inte med Steam. Man behöver bara ställa in inne i Steam att spelen ska vara på HDD istället för SSD. Behöver inte installera om och grejja.

Är det uppdaterat? För senast jag höll på med det (länge sen) så kunde man endast göra en alternativ installationsplats men det fungerade inte som det skulle typ.

Permalänk
Medlem

Klart du kan lägga det vart du vill.
Blizzard, steam, origin etc etc kan du välja precis vart du vill installera dina spel.
Inte direkt rocket science Kolla inställningarna i programmen så kan du välja.
WOW osv står tydligt vart du installerar så bara ändra till HDDn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Är det uppdaterat? För senast jag höll på med det (länge sen) så kunde man endast göra en alternativ installationsplats men det fungerade inte som det skulle typ.

Det fungerade senast jag testade i alla fall! Gjorde det senast för någon månad sen.