Permalänk
Medlem

Besviken på Datorbutiken

Beställde för 2 veckor sen en komplett dator hos datorbutiken.com, enligt deras sida skulle allting finnas i lager igår (31/1-03), men flera saker har framskjutits ett antal ggr.
Man tycker att det dom skriver borde stämma lite iaf.

Moderkortet är nu framskjutet till 15/2 så det lär ju dröja innan jag får min dator.

Jag har lärt mig en läxa nu, att aldrig beställa nånting som dom inte har i lager, då får man vänta..länge!

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, det är säkert datorbutiken och inte deras leverantörer som krånglar

Permalänk
Medlem

Men alvarligt. Som Mental säger, det är antagligen leverantörerna som dummar sig. Folk verkar ha pippi på att skylla på butikerna. Tänk ett steg längre nästa gång kanske?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Ok, det är möjligt att det är som ni säger, men db verkar ju ha lite problem med leveranstiderna så att beställa något dom inte har nåt i lager är ändå inte att rekommendera, jag tänker då iaf inte göra det.

Permalänk
Medlem

Var inte så naiva, det kan vara både och. Det kan ju vara riktigt bekvämt att skylla på leverantörerna när det inte hinns med eller om man gör fel. Fast om det vet vi nada.

Duedate

Permalänk

Re: Besviken på Datorbutiken

Detta står på varje delsida högst upp...
Citat:
"
Observera att leveransindikeringarna inte kan användas för att dra slutsatser om en redan registrerad order, utan avser visa vad man kan förvänta sig om man lägger en order just nu. Vill du veta hur långt vi kommit med att expediera din order? Använd då vårt formulär för leveransförfrågan.
"

Det du beskriver är en vanlig missuppfattning - många, många kunder tror att det datum som står på hemsidan gäller deras order...vilket det ju omöjligen kan göra om man tänker efter...gör du en koll på din orders status istället via avsett formulär så kan datumet för DIG vara närmre (eller samma som på hemsidan)...

V.g gör en leveransförfrågan alltså och dra slutsatser från den istället - har du sedan något att fråga om ang. ankomstdatum som står i din leveransförfrågan som du tycker är märkligt - kontakta oss och fråga.

Allmänt gäller dock att om leveransdatum ändras och visar ett datum som ligger närmare nu så innebär det att ankomstdatum ju kommer tidigare än vad vi från början fått besked om från tillverkare/leverantör och skjuts det framåt i tiden - då har leverans från tillverkare/leverantör blivit försenat - det kan vi tyvärr ej påverka. Så om du skall skylla på någon - v.g skyll på tillverkaren av moderkortet inte på oss snälla...

Vi har ju faktiskt mer än ett moderkort i sortimentet och helt omöjligt att välja något annat är det väl inte? Du får ändra din order om du så vill - och om du inte vill så behöver du inte - det väljer du naturligtvis själv.

Vi skall dock se över systemet som visar ankomsdatum på hemsidan då det är så många som tror att det är just ens egen orders status som visas på hemsidan, om vi hade tvingats göra det hade vi fått skriva en motor som tvingar kund att först logga in för att sedan kunna kolla på produkt efter produkt och sammanställa informationen på egen istället för att som idag begära status på sin egen order...och nya kunder hade tvingats informeras om att de datum som gäller för ankomsdatum ej kan visas då man ej lagt någon order...

Vad skall vi göra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av e2zippo
Beställde för 2 veckor sen en komplett dator hos datorbutiken.com, enligt deras sida skulle allting finnas i lager igår (31/1-03), men flera saker har framskjutits ett antal ggr.

Moderkortet är nu framskjutet till 15/2 så det lär ju dröja innan jag får min dator.

Jag har lärt mig en läxa nu, att aldrig beställa nånting som dom inte har i lager, då får man vänta..länge!

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk

Beställde en AMD processor för drygt 2veckor sen nu,
jag visste att den inte var i lager och skulle komma in 31/1
ok, tänkte jag ingen brådska
sen så fick jag i mailet att det skulle komma 4/2 vilket också verkar helt ok eftersom jag har annat att göra just nu.
Men nu står det bara Överskridet leveransdatum när jag skickar efter leverans för.
Det ligger under bevakning hos dom. vad kan det betyda? om dom säger 4/2 och det inte varit ännu :/

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk

4/2 och "Överskridet leveransdatum" kan ej ha stått i samma mail.
Det som skett är att mellan den tid du gjorde olika leveransförfrågningar har en bugg rättats...
Det som gäller för din order är fortfarande 31/1, men leverans från tillverkare/leverantör har ej kommit på utsatt tid - vilket gör att ankomsdatum för tilldelning till din order överskridits. Bortse alltså från 4/2 då det ej gäller din order. Det är leveransen som skulle ha kommit 31/1 som gäller tilldelning till din order. Men givetvis är det som så att om den leverans vi väntar in 4/2 kommer tidigare än den som skulle kommit 31/1 så får du självklart tilldelning då - allt sker intelligent och automatiskt - vi tillämpar principen "först in -> först ut".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReloadMaster
Beställde en AMD processor för drygt 2veckor sen nu,
jag visste att den inte var i lager och skulle komma in 31/1
ok, tänkte jag ingen brådska
sen så fick jag i mailet att det skulle komma 4/2 vilket också verkar helt ok eftersom jag har annat att göra just nu.
Men nu står det bara Överskridet leveransdatum när jag skickar efter leverans för.
Det ligger under bevakning hos dom. vad kan det betyda? om dom säger 4/2 och det inte varit ännu :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När jag gör min leveransförfrågan så är det 2st produkter som har överskridet leveransdatum, och inom parantes står det 31/1 på båda, betyder att jag är garanterad tilldelning till min order på nästa inkommnade leverans med dessa produkter?

Permalänk

Ja, givetvis - som jag skrivit ovan tillämpar vi principen "först in -> först ut" och det är just vad detta innebär.

Citat:

När jag gör min leveransförfrågan så är det 2st produkter som har överskridet leveransdatum, och inom parantes står det 31/1 på båda, betyder att jag är garanterad tilldelning till min order på nästa inkommnade leverans med dessa produkter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske lite off-topic men ändå inte.
Hade en givande "pratstund" med herr dbmannen här på forumet för en dryg vecka sen i en annan tråd, och man fick veta att dom skulle beställa in Twinmos-minnen inom en snar framtid. så här skrev han (lite nedkortat):

Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Vad gäller TwinMOS-minnen så har vi fått många förfrågningar från våra kunder om dessa. Främst de med CAS Latency 2 och de med Winbond-chip. Dessa är på väg in, men vi börjar inte sälja dem förrän vi har dem hemma i lager för att både vi och våra kunder skall vara säkra på att kunna erbjuda en snabb leverans.

2003-01-22 20:14

Citat:

Ursprungligen inskrivet av demoh
Hur lång tid rör det här sig om? En vecka, en månad?

2003-01-22 20:19

Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Det rör sig bara om en vecka ungefär.

2003-01-22 20:24

Nu får vi väl bara hoppas på att Datorbutiken.com börjar erbjuda Twinmos-minnen åtminstone den här veckan (om nu inte de har en helt annan syn på ordet "ungefär" än jag...), annars får dbmannen stå där med skägget i brevlådan när ett ursinnigt gäng sverigeklockare (bl.a. jag själv) piskar honom rosenröd med/på lämpliga kroppsdelar. Nä skämt åsido... Om de inte börjar erbjuda minnena snart tycker jag att dbmannen borde skämmas, och akta sig för att lova ut för mycket här på forumet utan att hålla det.
Men men.... vi får la se hur det urartar sig....

Visa signatur

|| Intel E8200 || Leadtek 8800GT|| OCZ Reaper HPC 2x2gb PC6400 || Gigabyte GA EP35-DS4 || Tagan 480W || Seagate Barracuda 7200.8/11 250/500 GB || Cooler Master Centurion 530 || NEC ND-3540A || Logitech media keyboard || Logitech MX510

Permalänk
Medlem

verkar som att alla butiker har problem med att leverantörerna är sega just nu..

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem

Yes! The dbman overcomes!
TwinMOS-minnen finns nu på db! till schyssta priser!
Bra jobbat DBmannen!

Visa signatur

|| Intel E8200 || Leadtek 8800GT|| OCZ Reaper HPC 2x2gb PC6400 || Gigabyte GA EP35-DS4 || Tagan 480W || Seagate Barracuda 7200.8/11 250/500 GB || Cooler Master Centurion 530 || NEC ND-3540A || Logitech media keyboard || Logitech MX510

Permalänk
Medlem

Jag har beställt två stycken TwinMOS-Winbond 256Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5 (AMD OK)..... mums....

Visa signatur

[Main]a64 3000 : 2048MB Corsair value S : Msi k8n neo2 : 320GB : Albatron 6800Ultra : DVDrw. Dell 2405fpw.

Permalänk
Medlem

Re: Besviken på Datorbutiken

Tidigare angav dom lagerstatus typ 2 i lager.
eller 15st. Nu anger dom inte alls antal endast lager. Antar att det skulle vara ngn bättre grej, men det låter inte så.

Citat:

Permalänk

Ja, jag sa ju att de skulle komma!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Demoh
Yes! The dbman overcomes!
TwinMOS-minnen finns nu på db! till schyssta priser!
Bra jobbat DBmannen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nästan så man vill beställa ett nForce kort och 2st TwinMOS Minnen

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

Hmm stämmer iaf att levernatörerna har svårt att få fram saker, tex Asus A7N8X deluxe, verkar inte finnas några lev med dom korten hemma nu...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

db e juh skitbra fan!

Permalänk
Medlem

Datorbutiken.com frakt pris

Jag fattar inte hur dom räknar på datorbutiken när det gäller fraktkostnader, beställde 2st hårdiskar med en frakt på nästan 200:- när man kan beställa ett chassi från netonet med en frakt på 89:-
det är ju löjligt med sådana frakt kostnader man kan ju själv skicka ett paket för under 50:-

Visa signatur

Dra inte på dej eld, det irriterar alla i din närhet.

Permalänk
Medlem

689 spänn, jävligt billigt för ett 256mb me winbond... synd att man köpte Corsair minnet då när jag uppgradera för 1½ månad sen funderar på att köpa två st twinmos blir ju 1378

Permalänk

Re: Datorbutiken.com frakt pris

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunny
Jag fattar inte hur dom räknar på datorbutiken när det gäller fraktkostnader, beställde 2st hårdiskar med en frakt på nästan 200:- när man kan beställa ett chassi från netonet med en frakt på 89:-
det är ju löjligt med sådana frakt kostnader man kan ju själv skicka ett paket för under 50:-

Kan kanske bero på att netonet säljer mer och har råd med andra avtal än DB, jaså du kan skicka ett paket med chassi för 50:-? var då? Sen är det andra priser när företag skickar paket. Skickade dator+skärm till en kund i göteborg, vanligt företagspaket, frakten kostade nästan 500:- skäll på posten vet jag, dom som tar betalt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SemiImbecille
Hmm stämmer iaf att levernatörerna har svårt att få fram saker, tex Asus A7N8X deluxe, verkar inte finnas några lev med dom korten hemma nu...

Overclockers.se har ett gäng såna kort hemma...

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 3,6ghz || Thermalright Ultra-120 extreme || Asus P5Q-E P45 ||
8 GB (4x2GB) DDR2 PC8500 Corsair XMS2
|| Zotac GTX 470 || Antec Three Hundred || Corsair HX 620W || Dell S2409W 24" ||

Permalänk
Medlem

på tal om Twinmos minnena, vad e det för skillnad mellan de vanliga twinmos minnena och twinmos winbond?

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wheelie

Overclockers.se har ett gäng såna kort hemma...

Synd bara att det blir så dyrt då, billigare att köpa direkt av distributörerna

Visa signatur
Permalänk

Re: Datorbutiken.com frakt pris

Det där verkar inte stämma...frakten för två hårddiskar är 129:-

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunny

Visa signatur