GTX 780 Låg FPS på alla spel (BF4 30 - 40 FPS)

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

EDIT: Ok ser att han gör det. Idiotiskt att tro att man borde få mer fps än vad han får med ett 570.

Alla är ju inte så insatta som du eller jag är.
En oklockad 2500K och ett 780 presterar tillräckligt bra.

Därför jag tappade tålamodet lite när du vill att han ska köra 3dmark o kolla vad som flaskar osv osv. Sånt är oftast bara väldigt frustrerande för en som inte kan riktigt

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Innan hade du ju temperaturproblem på din processor. Det är så att när processorn når 95 grader så börjar den klocka ner sig för att inte ta skada. Alltså den gör sig själv långsammare för att inte överhettas. Processorn matar grafikkortet med information om man tar det lite förenklat. Om processorn är för långsam så kan inte grafikkortet prestera fullt ut. Detta gjorde att ditt 780 inte ens gick på halvfart förut eftersom din processor var överhettad och klockade ner sig.
Stoppar du i 780 kortet igen ska du nog se att allt fungerar som det är meningen.

Eller så tar du o läser igenom hela tråden?

Ahaa! Så det är så det fungerar! Amen dåså, men jag tycker fortfarande att det är jätte märkligt att min vänn då fick 50 FPS mer än mig när vi stod precis bredvid varandra, och som jag skrev, vi har precis samma setup/settings.

Permalänk
Medlem

Det här är en vettig tråd och jag lånar den lite(men ändå inte då det är samma tema).

Tack för tipset ni som skrev om prime95 och HWMonitor. Jag testade båda och likt som TS så låg jag på 97-99 på alla fyra kärnor inom bara en minut. Min CPU är dock en i5-750 med stockkylare.
Jag har en fråga angående det här.

Jag håller på att köpa en ny dator och kommer byta ut allt, inklusive CPU och har även köpt en ny CPU-kylare. Min nuvarande dator är ca 5 år gammal förutom mitt 560 Ti(nästan samma GPU som TS har) som jag också ska byta ut, samt mina RAM-minnen. Det enda jag tänkte ha kvar är minnet då jag tänker att det är lika bra att ha det kvar tills vidare så länge det fungerar.

Dock så är min fråga om minnena har skadats av dessa temperaturer, vad skulle hända i min nya dator om de bara lägger av? Kan resten av datorn skadas? Vet att nätaggregatet är känsligt på det här sättet men hur är det med RAM-minnet?

Permalänk
Medlem

Gå till kontrollpanelen>system och säkerhet>energialternativ>sätt datorn i [.]hög prestanda
Ladda hem dom senaste drivrutinerna från geforce.com, vid installationen välj "ren installation" gå vidare och låt den göra sitt.
I battlefield 4:
Stäng av V-sync
sätt motion blur på 0%
välj custom och sätt allting på ultra
Antialiasing deferred på off
Antialiasing post på off
HBAO

Vad får du för fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Det här är en vettig tråd och jag lånar den lite(men ändå inte då det är samma tema).

Tack för tipset ni som skrev om prime95 och HWMonitor. Jag testade båda och likt som TS så låg jag på 97-99 på alla fyra kärnor inom bara en minut. Min CPU är dock en i5-750 med stockkylare.
Jag har en fråga angående det här.

Jag håller på att köpa en ny dator och kommer byta ut allt, inklusive CPU och har även köpt en ny CPU-kylare. Min nuvarande dator är ca 5 år gammal förutom mitt 560 Ti(nästan samma GPU som TS har) som jag också ska byta ut, samt mina RAM-minnen. Det enda jag tänkte ha kvar är minnet då jag tänker att det är lika bra att ha det kvar tills vidare så länge det fungerar.

Dock så är min fråga om minnena har skadats av dessa temperaturer, vad skulle hända i min nya dator om de bara lägger av? Kan resten av datorn skadas? Vet att nätaggregatet är känsligt på det här sättet men hur är det med RAM-minnet?

Processorn klockar ner sig om den blir för varm, a.k.a. throttle. En säkerhetsåtgärd för att den inte ska ta skada.
Processorn och minnen har olika temperaturer, lika så nätaggregat, nordbrygga, grafikkort.
Fungerar inte en komponent så varnar moderkortet för det på ett eller annat sätt, det finns mängder med åtgärder ett moderkort gör för att förhindra skador.
Du kan vara alldeles lugn.

Du skulle kunna köpa en bättre kylare, t, ex Evo 212.
Sen ett grafikkort 280x, r9 290 eller 770 gtx.
Sen behålla det du har tills nästa generation processorer kommer ut.

Jag tycker att allt för många köper nytt för tidigt, uppgradera lite i taget om det du har inte är rena skräpet.

Permalänk
Skrivet av re187:

Gå till kontrollpanelen>system och säkerhet>energialternativ>sätt datorn i [.]hög prestanda
Ladda hem dom senaste drivrutinerna från geforce.com, vid installationen välj "ren installation" gå vidare och låt den göra sitt.
I battlefield 4:
Stäng av V-sync
sätt motion blur på 0%
välj custom och sätt allting på ultra
Antialiasing deferred på off
Antialiasing post på off
HBAO

Vad får du för fps?

Han har fortfarande inte sitt 780 installerat atm som du vetat om du läst lite i tråden..

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Han har fortfarande inte sitt 780 installerat atm som du vetat om du läst lite i tråden..

Får väll bli så att jag åker och hämtar mitt kort imorrn..

Dock lite osäker på om problemet kommer att lösa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makan747:

Äre någon idée att kolla tempen nu när jag kör med mitt 570?

EDIT: Jag kollade tempen med mitt 570, och fick 98*C som max.

http://i.imgur.com/mLudCTX.png

Din CPU throttlar, den håller på att dö, ge den ny kylarpasta och en vettig kylare, snabbt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Din CPU throttlar, den håller på att dö, ge den ny kylarpasta och en vettig kylare, snabbt!

Vet inte om jag missat att skriva det, men det är nu fixat! Den ligger ungefär på 35C om jag inte spelar, när jag spelar går den upp ungefär i 65C, men tack för varningen ändå, jag insåg inte att det var så farligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makan747:

Vet inte om jag missat att skriva det, men det är nu fixat! Den ligger ungefär på 35C om jag inte spelar, när jag spelar går den upp ungefär i 65C, men tack för varningen ändå, jag insåg inte att det var så farligt!

Bra att det är åtgärdat, se till att kolla tempsen då och då. Underhåll din PC! Det är viktigt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Bra att det är åtgärdat, se till att kolla tempsen då och då. Underhåll din PC! Det är viktigt

Joo, jag insåg inte att det är så vitkigt att hålla datorn ren, jag har inte rensat den sen jag köpte den vilket är 2 år sedan, så det skapades ett lager av damm så luften inte kom igenom..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makan747:

Jag har svårt att tro att det löst sig bara för att processorn fixat sig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makan747:

det kan mycket väl vara så att ditt 570 är den begränsande länken just nu medans ditt 780 begränsades av din överhettande processor förut.

bara o testa, nu har du i alla fall uteslutit processorn det borde fungera mycket bättre om det var det som var problemet nu.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

det kan mycket väl vara så att ditt 570 är den begränsande länken just nu medans ditt 780 begränsades av din överhettande processor förut.

bara o testa, nu har du i alla fall uteslutit processorn det borde fungera mycket bättre om det var det som var problemet nu.

Ska testas strax! Har precis varit o hämtat kortet, så nu sa jag isnatllera kortet och så återkommer jag när det är klart!

Permalänk

Annars kan du alltid testa med windows 8

Visa signatur

Main: 8700K 5.0ghz, 1070, Luftkylt spektakel, 32gb ram, 1000watt och disk så att det blir över!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde997:

Annars kan du alltid testa med windows 8

Ånej, Windows 8 skall aldrig installeras på denna dator (Kan dock ändras)

Permalänk
Skrivet av Makan747:

Ska testas strax! Har precis varit o hämtat kortet, så nu sa jag isnatllera kortet och så återkommer jag när det är klart!

Jaha hur gick det nu då? Kan du spela BF?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Jaha hur gick det nu då? Kan du spela BF?

Ojoj, väldigt sent svar, men bara så ni vet så löste det sig aldrig, provade verkligen allt, men som jag förstått så orkar antingen inte mitt moderkort eller processorn mitt grafikkort.. Så jag rullar fortfarande med mitt 780 men inte haft tid att byta ut moderkortet och processorn än. Kommer förmodligen ske under jullovet då har man lite mer tid.

Permalänk
Skrivet av Makan747:

Ojoj, väldigt sent svar, men bara så ni vet så löste det sig aldrig, provade verkligen allt, men som jag förstått så orkar antingen inte mitt moderkort eller processorn mitt grafikkort.. Så jag rullar fortfarande med mitt 780 men inte haft tid att byta ut moderkortet och processorn än. Kommer förmodligen ske under jullovet då har man lite mer tid.

Jag är 99% säker på att det inte är nåt fel på vare sig ditt moderkort eller processorn. Jag har kombinationen 2500K och GTX780. Det ska fungera alldeles förträffligt utan överklockning osv. Det är något annat som spökar helt klart. Det skulle förmodligen krävas lite mer avancerad felsökning med diverse program. Har du ingen kompis eller kompis kompis som är bra på sånna grejer? Om inte annat var bor du? Det kanske är nära?

Visa signatur

Permalänk

Håller med. Det är nästan helt garanterat inget fel på ditt moderkort och din processor om inte processorn går för varm. Kör 3DMark Fire Strike och posta en länk till dina resultat.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag tror inte heller det är något fysiskt fel, utan nåt som troligen går att fixa utan att du ska behöva uppgradera till nytt moderkort och processor. Vad har du för skärm dvs vilken upplösning kör du på?

Skulle du kunna ta ett foto på insidan av datorn (se till att det är bra ljus bara så man ser) och posta det här, så kanske det går se om t ex minnena sitter fel, om alla strömkablar sitter i som de ska etc.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Jag tror inte heller det är något fysiskt fel, utan nåt som troligen går att fixa utan att du ska behöva uppgradera till nytt moderkort och processor. Vad har du för skärm dvs vilken upplösning kör du på?

Skulle du kunna ta ett foto på insidan av datorn (se till att det är bra ljus bara så man ser) och posta det här, så kanske det går se om t ex minnena sitter fel, om alla strömkablar sitter i som de ska etc.

Dehär är skärmen jag spelar på: http://www.cnet.com/products/hp-w2448hc-lcd-monitor-24-series...

Här är en bild på datorn:

Håller med. Det är nästan helt garanterat inget fel på ditt moderkort och din processor om inte processorn går för varm. Kör 3DMark Fire Strike och posta en länk till dina resultat.

Resultat:

Dold text
Skrivet av The Slayer:

Jag är 99% säker på att det inte är nåt fel på vare sig ditt moderkort eller processorn. Jag har kombinationen 2500K och GTX780. Det ska fungera alldeles förträffligt utan överklockning osv. Det är något annat som spökar helt klart. Det skulle förmodligen krävas lite mer avancerad felsökning med diverse program. Har du ingen kompis eller kompis kompis som är bra på sånna grejer? Om inte annat var bor du? Det kanske är nära?

Haha, joo självklart har jag de, och alla mina vänner som kan har försökt hjälpa mig, vi har provat allt möjligt, och kört alla sånna där "grafik" program, inget har hjälpt.. Så dem helt enkelt gav upp för dem trodde de var fel på grafikkortet.

Stockholm, västerort annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarreBoi:

Dold text

Med det moderkortet du har så räcker det med att du startar BIOS, trycker på OC sen ändrar du till "enable" på OC Genie Button Operation. Den kommer då klocka till 4.2Ghz. Din kylare kommer förmodligen att svettas ordentligt och det är inget jag rekommenderar att köra 24/7 såvida du inte köper en ny kylare.

Tänker mest att du kan prova och se om du får bättre FPS i BF4. Får du det så kan du köpa en ny kylare och tuffa vidare på 4.2Ghz.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk

Det resultat för grafikkortet ser rätt bra ut men resultat för processorn ser lågt ut för att vara en 2500K. Inga andra processer som stjäl processorkraft? Nästan så att man skulle kunna tro att bara 3 av 4 kärnor används i processorn.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Kan ju även vara så att processorn fortfarande blir för varm. Kör prime95 och kolla temperaturen på processorn 5-10 minuter in i körningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det resultat för grafikkortet ser rätt bra ut men resultat för processorn ser lågt ut för att vara en 2500K. Inga andra processer som stjäl processorkraft? Nästan så att man skulle kunna tro att bara 3 av 4 kärnor används i processorn.

Kan ju även vara så att processorn fortfarande blir för varm. Kör prime95 och kolla temperaturen på processorn 5-10 minuter in i körningen.

Hmm, men om man köper ny processor försvinner problemet, eller?

Känner inte riktigt för att behöva stänga ner precis alla programm bara för att komma upp i lite högre FPS :/

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MarreBoi:

Hejsan, det är så att jag köpte ett grafikkort igår från Webhallen, GTX 780. Den är installerad och allt, men den levererar inte riktigt vad det borde göra.
På t.ex Battlefield 4 får jag endast ut 20 - 30 FPS Där jag igentligen ska få ut minst 60 - 70 FPS ..
Jag har ominstallerat Windows samt raderat alla gamla drivrutiner, jag har slut på lösningar, provat det mesta ..

Jag får även dålig FPS på andra spel, såsom Minecraft får jag som max 40 - 60 FPS ..

Börjar nästan tro att det är kortet det är fel på ..

Jag har annars
Intel I5 2500k 3,4 Ghz
MSI - Moderkort
TS650 - Nätagg

EDIT: Jag hade GTX 570 innan, och mitt 780 är lika dåligt ...
Behöver ni mer information så är det bara att skriva så ska jag försöka leverera det så gott som möjligt.

/Makan

Hur mycket arbetsminne (ram) har du?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hur mycket arbetsminne (ram) har du?

8 GB RAM.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MarreBoi:

Ja 8GB borde räcka.
Se till att stänga av extraprogram om de går samtidigt, tex övervakningsprogram, de kan stjäla en del kraft.
Tänk också på att du måste installera om drivrutinerna till grafikkortet trots att du inte bytt från Nvidia, installera även om directX.
Kolla om det finns någon detektering av grafikkort i spelet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Har du testat något annat krävande spel än BF4?

Vad har du för moderkort? Om dess BIOS är för gammalt är risken att din processor inte fungerar optimalt.