Bra prisvärd hårddisk för lagring?

Permalänk
Medlem

Bra prisvärd hårddisk för lagring?

Hej Swec,

Sitter här med en av mina largings diskar en Samsung HD753LJ och dom senaste två dagarna har den
börjat krångla och har börjat låta en hel del när den läser och skriver.

Sitter just nu och försöker flytta över all data jag har på den (den är nästan full) och håller tummarna att den inte dör...
Men om jag nu lyckas få över all data till min Seagate Barracuda Green 2TB så blir jag fortfarande utan lagrings utrymme och behöver en ny hårddisk.

Någon om har några rekomendationer på en tyst, stabil och prisvärd hårddisk?

Mvh Thomas.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX1:

Hej Swec,

Sitter här med en av mina largings diskar en Samsung HD753LJ och dom senaste två dagarna har den
börjat krångla och har börjat låta en hel del när den läser och skriver.

Sitter just nu och försöker flytta över all data jag har på den (den är nästan full) och håller tummarna att den inte dör...
Men om jag nu lyckas få över all data till min Seagate Barracuda Green 2TB så blir jag fortfarande utan lagrings utrymme och behöver en ny hårddisk.

Någon om har några rekomendationer på en tyst, stabil och prisvärd hårddisk?

Mvh Thomas.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/167319-wd_green_2tb

tyst, har funkat perfekt för mig. och priset tycker jag inte är överdrivet dyrt heller!

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Tycker alla hdd är likadana förutom black som låter rätt mycket. Satsa på den billigaste typ en green från wd eller seagate, 2 eller 3tb. Cdon brukar ha rätt bra priser på diskar.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/167319-wd_green_2tb

tyst, har funkat perfekt för mig. och priset tycker jag inte är överdrivet dyrt heller!

Satt faktiskt precis och kolla på den på Prisjakt. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=874672

Blir nog att köpa en, har lyckats flytta över ca 200gb och den låter bara mer och mer. Hoppas bara att filerna jag flyttat över inte blivit korrupterade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera caviar blue över green då green verkar ha en överdrivet större chans att krascha.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Skulle rekommendera caviar blue över green då green verkar ha en överdrivet större chans att krascha.

Får ta och kolla det.. tror min hårddisk just sa adjö.. gick från att överföra ca 90 mb/s till under 1 mb/s och den har fryst.. FAN!

Edit: Ska se om en omstart får lite liv i den..

Edit2: IT'S ALIVE.. men hur länge får man tro..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX1:

Får ta och kolla det.. tror min hårddisk just sa adjö.. gick från att överföra ca 90 mb/s till under 1 mb/s och den har fryst.. FAN!

Edit: Ska se om en omstart får lite liv i den..

Edit2: IT'S ALIVE.. men hur länge får man tro..

hoppas du lär dig att en backup är guld värd i dessa situationer och att du tänker göra det i framtiden nu
en WD green rekommenderar jag i alla fall. men som sagt så är i princip alla diskar identiska, det är väl mest om man är kär i något speciellt märke, typ som jag och WD

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

hoppas du lär dig att en backup är guld värd i dessa situationer och att du tänker göra det i framtiden nu
en WD green rekommenderar jag i alla fall. men som sagt så är i princip alla diskar identiska, det är väl mest om man är kär i något speciellt märke, typ som jag och WD

Just nu har lite lågt med pengar för just dator komponenter men har en annons uppe och kommer få in lite om ett tag.

blir nog att köpa en hårddisk och en till senare och köra Raid 1.

Dock har mitt chassi bara 2 fästen för 3,5" diskar och jag använder 5,25" platserna till fläkt styrning
så blir nog lite moddning i framtiden.

Visa signatur

Permalänk

Har själv köpt en seagate 3tb. Är mycket nöjd med den.

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX1:

Just nu har lite lågt med pengar för just dator komponenter men har en annons uppe och kommer få in lite om ett tag.

blir nog att köpa en hårddisk och en till senare och köra Raid 1.

Dock har mitt chassi bara 2 fästen för 3,5" diskar och jag använder 5,25" platserna till fläkt styrning
så blir nog lite moddning i framtiden.

kom ihåg att RAID inte är lika säkert som backup.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

kom ihåg att RAID inte är lika säkert som backup.

Raid 1 är troligen säkraste du kan ha med 2 hårddiskar.

Alla filer är lika på båda hårddiskar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX1:

Antar att det menades osäkert eftersom att de sitter i samma dator, så om något händer med den så finns risken att de går sönder samtidigt.

Rent datamässigt så är det ju säkrare än annan backup, eftersom man får helt identiska kopior hela tiden, dock

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/176437-seagate_intern...

Har fungerat alldeles utmärkt för mig i NASen som har stått och gått i fyra månader konstant med avläsningar nästan var kväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX1:

Låt säga att du får något otrevligt virus som gör korrupta filer... nu har du det på båda diskarna.

Är bättre att se RAID mer som ett komplement till backup.
Vill du ha väldigt lite downtime, så är RAID bra, då det skyddar mot hårdvarufel på 1 eller flera diskar.

Men får du en meteorit som slår ned i datorn.. eldsvåda, översvämmning, inbrott etc.
korruption på båda diskarna, raderar fel filer etc.. då står du fortfarande med skägget i brevlådan utan en riktig backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Låt säga att du får något otrevligt virus som gör korrupta filer... nu har du det på båda diskarna.

Är bättre att se RAID mer som ett komplement till backup.
Vill du ha väldigt lite downtime, så är RAID bra, då det skyddar mot hårdvarufel på 1 eller flera diskar.

Men får du en meteorit som slår ned i datorn.. eldsvåda, översvämmning, inbrott etc.
korruption på båda diskarna, raderar fel filer etc.. då står du fortfarande med skägget i brevlådan utan en riktig backup

exakt min tanke.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Vet inte ifall det gar att jamnfora, men hade en Green i den externa HHDn fran WD. Stotte till bordet och den tippade over och dar tvardog harddisken.

Hur ar Red? Ska kopa harddisk idag och valet star mellan Red och Black.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Jag undvikar green-diskar numera. De jag provat (förvisso för ett tag sen) hade massa småknepiga ljud för sig som jag fann störande. Om de parkerade läs/skrivhuvudena i tid och otid som orsakade detta kanske..

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem

Köp den billigaste och köp två. En för backup.
Vanliga SATA-diskar är billiga och går sönder, så är det bara.
Tro inte att RAID säkrar ditt data, det gör det INTE. Filsystem som kajkar, virus som röjer, du raderar fel saker på fyllan etc etc... allt som händer med RAID är att du har en eller flera diskar i din array - som har samma fel - dvs du är körd. RAID ger dig upptid - dvs du behöver inte dra ner servern om du får en disk som lägger av hårdvarumässigt, men ditt data är INTE säkrat.
Du måste ha backup/snapshots och frågan är - på din hemmaserver kanske det inte är hela livet om du tar burken offline en stund, in med ny disk och backar över från din backup.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.