W7 har blivit så sjukt instabilt..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Genelec8030:

Bluescreens brukar vara hårdvaruproblem, sitter allt som det ska? Vad är nytt och vad är gammalt?

För mig har bluescreen endast berott på dåligt installationsmedium. Kan vara värt att testa om man känt att man gjort allt annat!

Permalänk
Skrivet av Hugligan:

För mig har bluescreen endast berott på dåligt installationsmedium. Kan vara värt att testa om man känt att man gjort allt annat!

Hur menar du nu?

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Skrivet av Svantesson666:

Vilket alltså hintar om att något minne är trasigt. Körde du memtest någon gång?

Välj "Kör" och skriv "mdsched".

japp, kört memtest86 i 5h+ inga errors.

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

För mig låter 2600k och gtx 660 Ti SLI lite mycket för ett agg på 550W.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gamingfreak:

Hur menar du nu?

Dålig skiva samt dåligt USB har bidragit med många problem. Innan jag kom på att det var ett USB som krånglade blev jag tokig. Helt orimligt eftersom det funkar normalt sett. Tog ett annat usb från en mer känd tillverkare så funkade det på direkten.

Permalänk
Medlem

Enligt xbitlabs drar ett system med GTX 660 Ti SLI runt 540 W http://www.xbitlabs.com/articles/graphics/display/geforce-gtx...

Det borde förklara dina problem. Ditt aggregat är för svagt.

memtest86 testar inte grafikdelen så att du märker det här.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av Hugligan:

Dålig skiva samt dåligt USB har bidragit med många problem. Innan jag kom på att det var ett USB som krånglade blev jag tokig. Helt orimligt eftersom det funkar normalt sett. Tog ett annat usb från en mer känd tillverkare så funkade det på direkten.

okej men dåligt USB? hur menar du, ska jag byta ut usb på moderkortet?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Enligt xbitlabs drar ett system med GTX 660 Ti SLI runt 540 W http://www.xbitlabs.com/articles/graphics/display/geforce-gtx...

http://www.xbitlabs.com/images/graphics/geforce-gtx-660-ti-sl...

Det borde förklara dina problem. Ditt aggregat är för svagt.

memtest86 testar inte grafikdelen så att du märker det här.

Okej det jag misstänkte.. dock så får jag bsod med ett grafikkort också.. men då står det memory_managment, har dock köpt ram-minnen som ska passa mitt moderkort och få väl köpa ett nytt nätagg. Men hur kan program etc sluta fungera pga nätagget?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Mitt tips är att sluta famla efter vad som är fel och kolla lite vad det står i blåskärmarna, det ger nog snabbare resultat...

Om du går in på systemegenskaper, avancerat, start och återställning och bockar ur "starta om automatiskt" så kan du ser på blåskärmen vad datorn tycker felet är. Det ihop med lite klurande bör ge ett svar ganska omgående. Eventuellt har du ju dessutom lite att gå på i windowsloggarna, om det är något annat som händer innan blåskärmen alltså.

okej såhär står det enligt blue screen viewer

memory_management

Caused by driver: ntoskrnl.exe
bug checked code: 0x0000001a

tittar i loggarna och det är ganska mycket som är fel, men de som är kritiska är Microsoft-Windows-Kernel-Power

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Vilket alltså hintar om att något minne är trasigt. Körde du memtest någon gång?

Välj "Kör" och skriv "mdsched".

Nej, det hintar enbart om att "Memory_Management" fick ett fel. (Kan lika gärna vara exempelvis: grafikdrivrutin, diskfel, växlingsfil, drivrutin för disk, grafikkort) - Men det vet man bara om man kollar vad just "Memory_management" i datorn gör.

Sedan tycker jag, personligen att windows egna memcheck inte är så bra, undvik den och kör med bättre verktyg om du vill just leta fel på RAM.

Här är en dumpfil lite analyserad och med råd på hur man kan göra för att rätta till ett memory_management blåskärmsfel.
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-sy...

Det visar att det är rätt mycket info man kan få ut ur en blåskärm och att man kan felsöka väldigt djupt, relativt snabbt och enkelt.
Mycket enklare, i min mening än att chansa på att en ominstallation löser problemet, eller börja pilla på RAM eller chansa på att det är klent nätagg osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

okej såhär står det enligt blue screen viewer

memory_management

Caused by driver: ntoskrnl.exe
bug checked code: 0x0000001a

tittar i loggarna och det är ganska mycket som är fel, men de som är kritiska är Microsoft-Windows-Kernel-Power

Kanonbra, det står iof ett par rader till... 1a är väldigt vanligt för drivrutin för grafikkort och problem med RAM, inte specifikt att det är trasiga minnen utan även inställningar i bios/cmos. Hade du möjligheten att skriva ner det andra också (eller ta en bild med telefonen och lägga upp) så vore det väldigt behjälpligt.

//edit - Microsoft-Windows-Kernel-Power med ID 41 (eller?) - det är att datorn startade om på fel sätt. Typ standard vid blåskärm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gamingfreak:

okej men dåligt USB? hur menar du, ska jag byta ut usb på moderkortet?

Nej det är ju bara om du installerar windows från ett usb-minne. Använder du skiva så kolla så att skivan är OK.

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Kanonbra, det står iof ett par rader till... 1a är väldigt vanligt för drivrutin för grafikkort och problem med RAM, inte specifikt att det är trasiga minnen utan även inställningar i bios/cmos. Hade du möjligheten att skriva ner det andra också (eller ta en bild med telefonen och lägga upp) så vore det väldigt behjälpligt.

//edit - Microsoft-Windows-Kernel-Power med ID 41 (eller?) - det är att datorn startade om på fel sätt. Typ standard vid blåskärm

Precis ID 41
http://imgur.com/ZEZr9UF
http://imgur.com/delete/ywQasCKkyC9KOdU

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hugligan:

Nej det är ju bara om du installerar windows från ett usb-minne. Använder du skiva så kolla så att skivan är OK.

Okej ja den är ok

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Memory_management - 0x00..1a och parameter 1 (första rutan där) ...5100 är

Citat:

0x5100
The allocation bitmap is corrupt. The memory manager is about to overwrite a virtual address that was already in use.

och

Citat:

This can be caused by a device driver causing corruption or your RAM itself is faulty.

Sen så KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED 0x...1e är jättevanlig och man ska kolla vad dom olika parametrarna innebär.
Så, jag hittade detta för parameter 1:

Citat:

A memory access violation occurred. (Parameter 4 of the bug check is the address that the driver attempted to access.)

- jaha, det säjer inte så mycket då parameter 4 är 00000....0000

Lite vidare läsning neråt på den sidan så stod det såhär:

Citat:

If the problem is associated with Win32k.sys, the source of the error might be a third-party remote control program. If such software is installed, the service can be removed by starting the system using the Recovery Console and deleting the offending system service file.

Tipset att kolla systemloggen för att pinna ner mer exakt vilken drivrutin eller tjänst som påverkar detta:

Citat:

Check the System Log in Event Viewer for additional error messages that might help pinpoint the device or driver that is causing bug check 0x1E.

Dom sakerna får iaf mig att tänka att det låter som någon drivrutinshistoria eller någon skum tjänst som spökar. Tjänster har lite mer privilegier att skriva mot WMM ibland (behörighetsgrej) än vanliga program, så... japp, det är värt att kolla i loggboken här innan vi rycker ur minnen eller kastar grafikkortet i väggen.

Så, om du får upp eventviewern (ehh... "loggboken"?), run -> eventvwr.msc, windows logs, system ... klickar uppe på "level" och letar fram dom röda och gula och ser om "source" och "eventid" är samma.

Hittar du ett knippe som du känner är lite misstänkt ofta förekommande (mer än, gissningsvis... flera gånger i timmen) - klicka på en av dom och läs igenom vad som står i "general" och i "details", här kanske du ser något som är vägledande och om inte: www.eventid.net - fyll i eventID och source, och se vad det betyder och hur man rättar till det.

Så, vi börjar där.

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Memory_management - 0x00..1a och parameter 1 (första rutan där) ...5100 är

och

Sen så KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED 0x...1e är jättevanlig och man ska kolla vad dom olika parametrarna innebär.
Så, jag hittade detta för parameter 1: - jaha, det säjer inte så mycket då parameter 4 är 00000....0000

Lite vidare läsning neråt på den sidan så stod det såhär:

Tipset att kolla systemloggen för att pinna ner mer exakt vilken drivrutin eller tjänst som påverkar detta:

Dom sakerna får iaf mig att tänka att det låter som någon drivrutinshistoria eller någon skum tjänst som spökar. Tjänster har lite mer privilegier att skriva mot WMM ibland (behörighetsgrej) än vanliga program, så... japp, det är värt att kolla i loggboken här innan vi rycker ur minnen eller kastar grafikkortet i väggen.

Så, om du får upp eventviewern (ehh... "loggboken"?), run -> eventvwr.msc, windows logs, system ... klickar uppe på "level" och letar fram dom röda och gula och ser om "source" och "eventid" är samma.

Hittar du ett knippe som du känner är lite misstänkt ofta förekommande (mer än, gissningsvis... flera gånger i timmen) - klicka på en av dom och läs igenom vad som står i "general" och i "details", här kanske du ser något som är vägledande och om inte: www.eventid.net - fyll i eventID och source, och se vad det betyder och hur man rättar till det.

Så, vi börjar där.

Hej!

dessa två finns det mycket av:

NvStreamSvc
Failed to set NvVAD endpoint as default Audio endpoint [0]

NvVAD initialization failed [6]

Denna med
Filsystemstrukturen på disken är skadad och oanvändbar. Kör verktyget CHKDSK på volymen \Device\HarddiskVolume2.

Service control manager händelse ID 7031 är ofta. Det är massa tjänster som slutat fungera.

Prenumeranten på Winlogon-meddelanden <GPClient> kunde inte hantera en meddelandehändelse.

Prenumeranten på Winlogon-meddelanden <Profiles> misslyckades med en meddelandehändelse.

Felet uppstod i programmet med namn: svchost.exe_wuauserv, version 6.1.7600.16385, tidsstämpel 0x4a5bc3c1
, felet uppstod i modulen med namn: wuaueng.dll, version 7.6.7600.256, tidsstämpel 0x4fca9088
Undantagskod: 0xc0000005
Felförskjutning: 0x00000000000d7980
Process-ID: 0x1704
Programmets starttid: 0x01ceed5492754fb7
Sökväg till program: C:\Windows\system32\svchost.exe
Sökväg till modul: c:\windows\system32\wuaueng.dll
Rapport-ID: dd0e35b2-5947-11e3-a9bc-bc5ff4976475

wuaueng.dll (5892) SUS20ClientDataStore: Databassidan som lästes från filen C:\Windows\SoftwareDistribution\DataStore\DataStore.edb med början vid 98304 (0x0000000000018000) (databassida 2 (0x2)) för 32768 (0x00008000) byte kunde inte verifieras. Bit 25792 var skadad och har korrigerats. Detta problem beror antagligen på fel i maskinvaran. Tillfälliga fel som dessa kan indikera allvarliga problem i undersystemet som filen lagras i. Kontakta maskinvaruåterförsäljaren om du behöver hjälp med att åtgärda problemet.

Uppdateringar för IIS-metabasen avbröts på grund av att IIS inte har installerats eller har inaktiverats på den här datorn. Installera eller aktivera IIS och registrera ASP.NET igen med aspnet_regiis.exe /i om du vill konfigurera ASP.NET för att köras i IIS.

Möjlig minnesläcka. Program (C:\Windows\System32\svchost.exe -k LocalServiceNetworkRestricted) (PID: 848) har skickat en icke-NULL-pekare till RPC som en [ut-] parameter som markerats [allocate(all_nodes)]. Parametrar för [allocate(all_nodes)] allokeras alltid om. Om den ursprungliga pekaren innehöll en adress till en giltig minnesarea, kommer detta minne att läckas. Anropets ursprung var gränssnittet med UUID ({3f31c91e-2545-4b7b-9311-9529e8bffef6}), Metodnummer (20). Användaråtgärd: Kontakta programleverantören för att få en uppdaterad version av programmet.

La in lite random grejer som fanns med på händelser, var dock 500 st...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

Denna med
Filsystemstrukturen på disken är skadad och oanvändbar. Kör verktyget CHKDSK på volymen \Device\HarddiskVolume2.

Då bör du förstås köra chkdsk och problem med filsystemet kan ju i sin tur ge upphov till väldigt mycket olika problem.

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Då bör du förstås köra chkdsk och problem med filsystemet kan ju i sin tur ge upphov till väldigt mycket olika problem.

jo datorn har ju kört detta 5 gånger till och från på 1 vecka, det verkar ju inte hjälpa direkt..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då är det nog bäst att undersöka om inte hårddisken är dålig och behöver bytas ut. Se till att ha säkerhetskopior av alla viktiga filer först bara.

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.
Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Då är det nog bäst att undersöka om inte hårddisken är dålig och behöver bytas ut. Se till att ha säkerhetskopior av alla viktiga filer först bara.

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.
Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Okej det är en Intel 330 SSD 120GB... vore jävligt surt om den skulle ha gått sönder.. Funkade hur bra som helst innan..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

Okej det är en Intel 330 SSD 120GB... vore jävligt surt om den skulle ha gått sönder.. Funkade hur bra som helst innan..

I så fall gäller inte min länk för den är för mekaniska hårddiskar. Kolla på Intels webbplats.

Permalänk
Skrivet av sAAb:

För mig låter 2600k och gtx 660 Ti SLI lite mycket för ett agg på 550W.

Fast det kan ju inte göra så man få bsod och program slutar svara?

Visa signatur

Permalänk

http://imgur.com/cf5qHGK

Detta händer när jag startar datorn.. kan knappt göra något på den längre.. kan inte ens gå ut på internet och program är borta..

Har kört reparation men det verkar inte fungera..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den mappen är där operativsystemets "konto" sparar saker.
Det är inte ett bra felmeddelande... rekommendationerna är att starta i clean boot och safe mode, stänga av alla 3:e-parts säkerhetsprogram och se om felet försvinner. Om det gör det, då är felet i någon av dom sakerna som inte startas.

Lite länkar på felet:

http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/e39d1e18-0ad...

http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/846bcb83-ae8...

//edit "safe mood" är något jag skulle behöva hamna i nu... #ölärgott

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Den mappen är där operativsystemets "konto" sparar saker.
Det är inte ett bra felmeddelande... rekommendationerna är att starta i clean boot och safe mode, stänga av alla 3:e-parts säkerhetsprogram och se om felet försvinner. Om det gör det, då är felet i någon av dom sakerna som inte startas.

Lite länkar på felet:

http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/e39d1e18-0ad...

http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/846bcb83-ae8...

//edit "safe mood" är något jag skulle behöva hamna i nu... #ölärgott

Okej mjo trodde det var hårddisken som var paj och jag installerade om W7 och ja allt på en ny och har inte fått ett enda fel, inga misslyckade uppdateringar, inga bsod, visst den går lite segt eftersom man är van med SSD

Tror faktiskt att SSD gav upp.. Tur att det är 5 års garanti

Visa signatur

Permalänk

Problem med hdd med och vettefan vad för fel det kan vara...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problem med SATA-kabeln?