Så här sparar du pengar vid kortköp i andra valutor

Permalänk
Inaktiv

Så här sparar du pengar vid kortköp i andra valutor

Jag vet inte om någon tidigare har tagit upp detta men man kan spara lite pengar genom att välja ”rätt” valuta när man handlar med sitt kontokort i andra valutor, t.ex. när man är utomlands eller handlar via nätet. Detta är något som många inte verkar känna till.

När du handlar med kort och köper något i en annan valuta får du oftast betala en procentavgift för växlingen mellan den andra valutan och svenska kronor.
Men, du kan spara pengar beroende på vilken av de två valutorna du väljer att betala med eftersom de olika avgifterna kan variera ganska rejält!

Lösningen är nästan alltid att välja att betala i den utländska valutan – inte i svenska kronor!

När du betalar med kort – både när du befinner dig utomlands och när du handlar via nätet – får du ofta frågan om du vill betala i säljarens valuta eller svenska kronor.
* Om du betalar i den lokala valutan, t.ex. brittiska pund, tar din bank ut ofta ut en procentavgift för växlingen. Jag har SEB som bank och får betala ett påslag på 1,65 % när jag använder mitt Visa-kort (det visas vid betalningarna under mina kontohändelser på Internetbanken). Den enda nackdelen är att jag vid köpet inte får reda på exakt vad det kostar i svenska kronor.
* Om du i stället väljer att betala i svenska kronor ser du exakt vad det kostar i svenska kronor. Du betalar då inte någon procentavgift för växlingen till din bank (eftersom svenska kronor då dras från ditt konto) utan i stället till det företag som förmedlar betalningen för kortköpet. Men, denna avgift är oftast mycket högre. Om du är utomlands och handlar i en butik står oftast denna procentavgift på kvittot eller kontoslippen.

Ett exempel: en vän som nyligen var i London valde svenska kronor när hon betalade sitt hotellrum och då blev växlingsavgiften 3,5 % enligt kortslippen. Det är lite mer än de 1,65 % hon hade fått betala om hon hade valt brittiska pund. (Hon har också SEB som bank.)

Ett annat exempel är två betalningar i brittiska pund som jag själv gjorde via PayPal idag.
Jag jämförde kostnaden med vad PayPal ville ha om jag betalade i svenska kronor (deras förvalda alternativ) och vad som faktiskt drogs via min bank när jag i stället valde att betala i brittiska pund. Om jag hade valt svenska kronor hade det ena köpet blivit 2,6 % dyrare och det andra köpet hade blivit 2,8 % dyrare!

2,6 % är kanske inte så mycket men det blir 26 kr när du handlar för en tusenlapp och 260 kronor om du köper något för 10 000 kronor. Om alla här på Sweclockers väljer ”rätt” valuta vid sina utlandsköp kan det sammanlagt bli riktigt stora belopp!

Så, titta alltid efter alternativet för att välja valuta när du handlar i andra valutor och betalar med kort. För det mesta är alternativet SEK (svenska kronor) förvalt och man kan behöva leta lite för att kunna välja den andra valutan.

Exemplen ovan gäller vad jag själv får betala i min bank, men det kan bli ännu billigare om du har en annan bank. ICA-banken tar till exempel inte ut något växlingspåslag alls vilket gör att det kan bli ännu billigare om du använder deras MasterCard.

Obs! Jag har redigerat detta inlägg efter ett bra tips från Meantek några inlägg längre ned. Jag hoppas att allt är korrekt nu!

Permalänk
Inaktiv

Här är ett exempel på hur PayPal ”gömmer” det billigare betalningsalternativet eftersom de själva tjänar flera procent extra på varje betalning som görs i svenska kronor. Man kan ju fundera på vilka pengar de tjänar på bara några tusen svenska köp om dagen ...

När du kommer till betalningssidan för PayPal visas priset nästan alltid i svenska kronor. Detta beror på att det dyrare alternativet för betalning i svenska kronor är förvalt. Skriv ner det pris som visas (om du vill kunna se skillnaden) och gör sedan så här:

Titta efter länken ”Other conversion options” som finns under ”Payment methods”.
Klicka på länken. Då öppnas fönstret ”Conversion options” där du kan välja mellan två alternativ.
Alternativet ”Use Paypal's conversion to complete my transaction using my card's currency.” är förvalt.
Välj i stället det andra alternativet – ”Bill me in the currency listed on the seller's invoice.” – och klicka sedan på ”Submit”.
Du kommer nu tillbaka till betalningssidan där beloppet nu bör visas i säljarens valuta.
Slutför din betalning.

Jämför vad din bank har dragit från ditt konto med det belopp i svenska kronor som visades på betalningssidan på PayPal.

Happy shopping!

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Ska tänka på det nästa gång jag betalar med PayPal

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Paypal är väldigt ojämnt. Jag har haft gånger då paypla skulle blivit billigare än banken, och gånger det blivit dyrare. Har dock oftast blivit dyrare med PayPal.

Permalänk
Inaktiv

Det här med PayPal var bara ett exempel för att visa på vilka skillnaderna kan bli.
Det går sällan att kolla vilken växelkurs som gäller i just det ögonblick man gör ett köp annat än om man väljer att betala i svenska kronor.

Om det däremot finns tydlig information om procentsatsen för växlingen när du gör kortköp på plats är det bara att jämföra med vad du får betala om du väljer svenska kronor i stället för säljarens valuta. Informationen om vad det kostar att betala i säljarens valuta kan du få från din bank och den står oftast vid dina köp på Internetbanken. Det kostar mig 1,65 % att betala i säljarens valuta när jag använder mitt Visa-kort (jag har SEB som bank).

När du betalar med kort utomlands är det bara att fråga om växlingsavgiften. Jag har inte varit med om att det har varit billigare att välja svenska kronor.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av anon36896:

Varje gång du handlar med kort och betalar i en annan valuta får du betala en procentavgift för växlingen mellan den andra valutan och svenska kronor.
Du kommer aldrig undan denna avgift[...]

Fel. Det beros på vilken bank du valt. Min bank har exempelvis inga växlingsavgifter, och går efter Mastercards växlingskurser rakt av.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd

Vart kan man köpa paypal??? är det samma som paysafe som man köper på pressbyrån???

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem

Bra tips! Ska kolla upp mina inställningar på PP, tror dock att jag alltid betalat med föreslagen valuta när jag handlat. En annan sak är ju folk som växlar pengar på t ex Forex när man åker utomlands. Onödigt att springa runt med en massa kontanter som man kan tappa eller dylikt (har själv tappat bort en plastficka med $300). Antingen är du djärv och använder kortet när du betalar, eller så tar du ut pengar på bankomater. Påslaget är så otroligt lite ändå (1,5% på valutakurs) så jag tycker det alltid känts bättre att ta ut lite åt gången än att springa runt med t ex 5 lax i lokal valuta som ligger på hotell eller dylikt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv

Slimdex: PayPal är en betaltjänst som kopplas till ett kontokort. Fördelen är att PayPal fungerar som mellanhand och att du inte behöver uppge ditt kortnummer när du betalar via PayPal.

Trickysaer: Det kan vara billigare att ta ut pengar i bankomater utomlands i stället för att växla till kontanter på ett växlingskontor. De flesta banker har en fast uttagsavgift (SEB tar 35 kr) oberoende av belopp. När jag t.ex. har tagit ut kontanter i England har jag fått betala 35 kr plus växlingsavgiften på 1,65 %.
Du ska inte behöva betala någon uttagsavgift om du tar ut Euro i europeiska bankomater (till följd av EMU-samarbetet).

Skrivet av Meantek:

Fel. Det bers på vilken bank du valt. Min bank har exempelvis inga växlingsavgifter, och går efter Mastercards växlingskurser rakt av.

Meantek: Det är ju ännu bättre. Vilken bank har du? Det är inte så att det finns en växlingsavgift inbakad i växelkursen i stället?

Permalänk
Inaktiv

Hmm, kollade lite och det visade sig att följande gäller för ICA-banken:
”Kostnadsfria uttag i automater i hela världen*
...
* Lokal bank kan i vissa fall ta ut en avgift.
...
Vi tar inte ut något valutaväxlingspåslag eller några avgifter när du tar ut pengar utomlands.”

Någon som vet någon mer bank som inte tar ut avgift för växlingspåslag eller bankomatuttag?

Har redigerat det första inlägget och hoppas att det är helt korrekt nu. Tack till Meantek för upplysningen!

Permalänk
Medlem

GE Moneybank har kort utan både kort- och växlingsavgifter, använder mig alltid av det när jag handlar / resor utomlands.
ICA har heller inget valutapåslag men kostar ~200 kr / år.

Storbankerna är som vanligast sämst.

Permalänk

Var i London nu efter nyår. Håller inte riktigt med om det du skriver, men den kan skilja på paypal och när man är där.
I alla fall så valde jag alltid svenska kronor efter att jag en gång första dagen sa fel och råkade säga kronor när de frågade.
Om jag valde kronor så kom kursen upp, den var oftast mycket fördelaktig. Ca 10,70-11kr per brittisk pund.
Jag var nöjd i alla fall

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wille1504:

Var i London nu efter nyår. Håller inte riktigt med om det du skriver, men den kan skilja på paypal och när man är där.
I alla fall så valde jag alltid svenska kronor efter att jag en gång första dagen sa fel och råkade säga kronor när de frågade.
Om jag valde kronor så kom kursen upp, den var oftast mycket fördelaktig. Ca 10,70-11kr per brittisk pund.
Jag var nöjd i alla fall

Wille1504: när du väljer att betala i svenska kronor får du valutakursen som gäller för den utländska tjänsteleverantören (denna behöver inte vara samma som din kortutgivare) plus denna leverantörs procentavgift för valutaväxlingen. Och, det är inte så lätt att ha kolla på både denna leverantörs och din kortutgivarens kurs samtidigt. Jag har svårt att tro att valutakurserna skiljer sig åt mer än ytterst marginellt eftersom detta i så fall hade utnyttjats direkt av marknaden.
Kolla om du har kvar något kvitto och titta vad det står där. På mina gamla kvitton är avgiften för valutaväxlingen oftast 3,0 eller 3,5 % vilket är klart mer än 1,65 % (eller 0 % om man har ”rätt” kort).

Om man reser i tjänsten och får ersättning för sina utlägg i efterhand är det nog enklast att välja svenska kronor eftersom man då få kostnaden i klartext och inte behöver krångla med omvandlingar i efterhand. Då betalar du ju ändå inte själv ...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon36896:

Slimdex: PayPal är en betaltjänst som kopplas till ett kontokort. Fördelen är att PayPal fungerar som mellanhand och att du inte behöver uppge ditt kortnummer när du betalar via PayPal.

Trickysaer: Det kan vara billigare att ta ut pengar i bankomater utomlands i stället för att växla till kontanter på ett växlingskontor. De flesta banker har en fast uttagsavgift (SEB tar 35 kr) oberoende av belopp. När jag t.ex. har tagit ut kontanter i England har jag fått betala 35 kr plus växlingsavgiften på 1,65 %.
Du ska inte behöva betala någon uttagsavgift om du tar ut Euro i europeiska bankomater (till följd av EMU-samarbetet).

Meantek: Det är ju ännu bättre. Vilken bank har du? Det är inte så att det finns en växlingsavgift inbakad i växelkursen i stället?

Kan tillägga att det alltid är billigare att ta ut Euro på plats i bankomat än att växla på växlingskontor då EU-regler säger att det ska vara avgiftsfritt. Andra valutor får man jämföra själv. Sen finns det en del butiker som utolands tar väldigt bra betalt för att växla så det kan landa på betydligt mer än ett par procent om man har otur.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av anon36896:

Wille1504: när du väljer att betala i svenska kronor får du valutakursen som gäller för den utländska tjänsteleverantören (denna behöver inte vara samma som din kortutgivare) plus denna leverantörs procentavgift för valutaväxlingen. Och, det är inte så lätt att ha kolla på både denna leverantörs och din kortutgivarens kurs samtidigt. Jag har svårt att tro att valutakurserna skiljer sig åt mer än ytterst marginellt eftersom detta i så fall hade utnyttjats direkt av marknaden.
Kolla om du har kvar något kvitto och titta vad det står där. På mina gamla kvitton är avgiften för valutaväxlingen oftast 3,0 eller 3,5 % vilket är klart mer än 1,65 % (eller 0 % om man har ”rätt” kort).

Om man reser i tjänsten och får ersättning för sina utlägg i efterhand är det nog enklast att välja svenska kronor eftersom man då få kostnaden i klartext och inte behöver krångla med omvandlingar i efterhand. Då betalar du ju ändå inte själv ...

Ska leta reda på något kvitto men jag är i skolan nu.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Kan tillägga att det alltid är billigare att ta ut Euro på plats i bankomat än att växla på växlingskontor då EU-regler säger att det ska vara avgiftsfritt. Andra valutor får man jämföra själv. Sen finns det en del butiker som utolands tar väldigt bra betalt för att växla så det kan landa på betydligt mer än ett par procent om man har otur.

Jo, vi diskuterade det i ett av de tidigaste inläggen. Det ska inte kosta något att ta ut euro i en bankomat utomlands men om du har en bank som tar en procentavgift för växlingen får du betala denna. Det är i alla fall betydligt mycket billigare än om du växlar på ett växlingskontor.

Det verkar nästan alltid vara billigast att välja att betala i den lokala valutan – inte i svenska kronor – och det var ju främst det jag försökte tipsa om i den här tråden.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon36896:

Jo, vi diskuterade det i ett av de tidigaste inläggen. Det ska inte kosta något att ta ut euro i en bankomat utomlands men om du har en bank som tar en procentavgift för växlingen får du betala denna. Det är i alla fall betydligt mycket billigare än om du växlar på ett växlingskontor.

Det verkar nästan alltid vara billigast att välja att betala i den lokala valutan – inte i svenska kronor – och det var ju främst det jag försökte tipsa om i den här tråden.

Jo men vissa tar betydligt mer än bara ett par procent. Framförallt i vanliga turistorter finns det vissa som satt i system att ta väldigt generösa växlingsavgifter för att aktivt blåsa turister. Så det handlar inte bara om att vara en smart konsument och spara några kronor utan även att aktivt undvika bedrägeri.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Zotamedu: tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Hmm, kollade lite och det visade sig att följande gäller för ICA-banken:
”Kostnadsfria uttag i automater i hela världen*
...
* Lokal bank kan i vissa fall ta ut en avgift.
...
Vi tar inte ut något valutaväxlingspåslag eller några avgifter när du tar ut pengar utomlands.”

Någon som vet någon mer bank som inte tar ut avgift för växlingspåslag eller bankomatuttag?

Har redigerat det första inlägget och hoppas att det är helt korrekt nu. Tack till Meantek för upplysningen!

Skandiabanken, suverän.

Permalänk
Inaktiv

Vad som saknas är vad växlingskursen är och varifrån den informationen hämtas. Det finns ingen poäng med att använda te.x Forex, för det har aldrig någonsin stämt med själva transaktionen, även räknat med påslagen från bank eller Paypal.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Paypal har sin växlinskurs tillgänglig någonstans, men det var inte helt lätt att hitta vill jag minnas. Betydligt svårare att hitta motsvarande på banken dock.

Permalänk
Inaktiv

[QUOTE="Segas;14329023"]Vad som saknas är vad växlingskursen är och varifrån den informationen hämtas. Det finns ingen poäng med att använda te.x Forex, för det har aldrig någonsin stämt med själva transaktionen, även räknat med påslagen från bank eller Paypal.

Skrivet av MattiasV:

Paypal har sin växlinskurs tillgänglig någonstans, men det var inte helt lätt att hitta vill jag minnas. Betydligt svårare att hitta motsvarande på banken dock.

Växelkurserna finns tillgängliga för vissa av företagen; framför alt för Visa och MasterCard som majoriteten av alla svenskar antagligen använder.

Här kan man kolla växelkursen för Visa (den verkar gälla över en hel dag):
http://corporate.visa.com/pd/consumer_services/consumer_ex_ra...

Man ska även kunna kolla aktuella valutakurser för MasterCard enligt länken längst ned på följande sida men länken är död (en 404-länk):
https://www.mastercard.com/se/consumer/services.html

Jag tittade på ett av mina engelska kvitton som var betalt i svenska kronor och där stod det vilket index som användes för växelkursen. Jag blev nyfiken och hittade följande artikel efter lite letande:
http://theinquiringinvestor.com/2013/10/07/how-does-visa-calc...
I artikeln jämförs olika växlingskurser vid tre tillfällen. Visa är billigare än MasterCard vid samtliga tre tillfällen och det skiljer som mest 0,4 % mellan dem, vilket inte är särskilt mycket jämför med påläggen man får betala om man väljer svenska kronor.
Jag tror inte att det kan skilja särskilt mycket mellan de olika växlingskurserna eftersom det hade uppmärksammats och öppnat för spekulation.

Att ta ut pengar i en bankomat utomlands jämfört med att växla på Forex verkar löna sig redan vid 600–700 kronor.

Permalänk
Medlem

Har några gånger handlat från miniinthebox.com. Att inte falla för deras gratis påskyndad frakt sparar många kronor.
Påskyndad frakt innebär nämligen att det skickas med fraktbolag, och dom är vänliga nog att deklarera paketet. 25% moms + 100:- för deras besvär utöver köpepriset. Jag väntar hellre någon vecka extra och får paketet i brevlådan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Paypal har pålägg på växlingskursen, Jag har dessutom drabbats av ett annat problem när jag hade paypal.

Jag hade pengarna i SEK (överförda dit sen tidigare), köpte en grej och betalade i pund och fick då påslag på växlingskursen (SEK till GBP). Sen när affären gick om stöpet (varan levererades aldrig) och paypal skulle betala tillbaka pengarna så fick jag ytterligare en växlingskursavgift (GBP till SEK) och naturligtvis ytterligare en till när jag köpte av en annan säljare.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakwetu:

Paypal har pålägg på växlingskursen, Jag har dessutom drabbats av ett annat problem när jag hade paypal.

Jag hade pengarna i SEK (överförda dit sen tidigare), köpte en grej och betalade i pund och fick då påslag på växlingskursen (SEK till GBP). Sen när affären gick om stöpet (varan levererades aldrig) och paypal skulle betala tillbaka pengarna så fick jag ytterligare en växlingskursavgift (GBP till SEK) och naturligtvis ytterligare en till när jag köpte av en annan säljare.

Hur skulle de annars tjäna pengar på dig?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Inaktiv

Jag har nu även jämfört priserna vid två olika köp från brittiska Amazon (amazon.co.uk).
De förvalda priser i svenska kronor som visades var cirka 2,5 % högre än vad jag fick betala när jag valde brittiska pund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Var i London nu efter nyår. Håller inte riktigt med om det du skriver, men den kan skilja på paypal och när man är där.
I alla fall så valde jag alltid svenska kronor efter att jag en gång första dagen sa fel och råkade säga kronor när de frågade.
Om jag valde kronor så kom kursen upp, den var oftast mycket fördelaktig. Ca 10,70-11kr per brittisk pund.
Jag var nöjd i alla fall

Håller helt med! Jag har alltid haft inställningen när jag handlar utomlands att betala i lokal valuta. Jag var dock London i februari och det visade sig att i varje affär där jag erbjöds betala i SEK så var det billigare. Det kunde skilja ganska mycket mot den officiella växelkursen. Ett tips är därför om man handlar något lite dyrare att räkna ut innan du betalar vad interbankväxelkursen är (finns bra appar för detta exempelvis Oanda) och sen kolla i kassan vad beloppet blir i svenska kronor.

Om man däremot handlar i vissa internetshoppar är det troligen billigast att välja shoppens lokala valuta.

Permalänk
Skrivet av hoski:

Hur skulle de annars tjäna pengar på dig?

Vadå tjäna pengar? Trodde Paypal var en välgörenhetsorganisation...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av poeman:

Håller helt med! Jag har alltid haft inställningen när jag handlar utomlands att betala i lokal valuta. Jag var dock London i februari och det visade sig att i varje affär där jag erbjöds betala i SEK så var det billigare. Det kunde skilja ganska mycket mot den officiella växelkursen. Ett tips är därför om man handlar något lite dyrare att räkna ut innan du betalar vad interbankväxelkursen är (finns bra appar för detta exempelvis Oanda) och sen kolla i kassan vad beloppet blir i svenska kronor.

Om man däremot handlar i vissa internetshoppar är det troligen billigast att välja shoppens lokala valuta.

Poeman: vilken växlingskurs avser du med ”den officiella växelkursen” och vilket betalsätt använder du?

Du kan enkelt kolla de aktuella växlingskurserna för flera av de större kortföretagen på deras webbsidor. Interbankväxelkursen är säkert en av grunderna för kortföretagens växlingskurser men kurserna varierar mellan de olika kortföretagen (se inlägg ovan).
Hur betalade du dina prylar, hur mycket sparade du och jämfört med vilket betalsätt? Jag är nyfiken!

Permalänk
Inaktiv

Ytterligare ett tydligt exempel på skillnaden vid köp via PayPal.
I går (2014-12-10) betalade jag 350 USD via PayPal.
Om jag hade valt PayPals omräkning till svenska kronor skulle jag ha fått betala 2744,57 kr.
Jag valde att betala i dollar och det kostade mig 2.684,36 kr inklusive SEB:s valutaväxlingspåslag på 1,65 %.
PayPals kurs var alltså 2,24 % högre vilket gjorde 60 kronor i praktiken. Och, om jag hade haft ett kort utan växlingsavgift hade jag sparat ytterligare 45 kronor.
Det är kanske inte jättemycket men det blir en slant om man handlar en del från utlandet under ett år.