Permalänk

Fläktlösning till mediaskåp

Hej! Har suttit och letat efter en fläktlösning till mitt mediaskåp. Har hittat en del, men de är egna modifikationer med sockerbitar mm.

Jag söker en komplett lösning med någon chassifläkt som ansluts till 230v uttag som kan köpas i någon butik eller på nätet.
Orkar inte sitta själv och modda ihop något.

Någon som kan hjälpa mig hitta något?

/Kristoffer

Visa signatur

// Lalle

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Rekordmedlem

Det fungerar med en mindre nätdel, dessutom blir det ju lätta att ändra varvtal med en reglerbar.
http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggrega...
Det kanske redan finns nått i skåpet?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lallemannen:

Hej! Har suttit och letat efter en fläktlösning till mitt mediaskåp. Har hittat en del, men de är egna modifikationer med sockerbitar mm.

Jag söker en komplett lösning med någon chassifläkt som ansluts till 230v uttag som kan köpas i någon butik eller på nätet.
Orkar inte sitta själv och modda ihop något.

Någon som kan hjälpa mig hitta något?

/Kristoffer

en sådan

+ en sådan fungerar perfekt för mig.

Permalänk
Skrivet av lallemannen:

Hej! Har suttit och letat efter en fläktlösning till mitt mediaskåp. Har hittat en del, men de är egna modifikationer med sockerbitar mm.

Jag söker en komplett lösning med någon chassifläkt som ansluts till 230v uttag som kan köpas i någon butik eller på nätet.
Orkar inte sitta själv och modda ihop något.

Någon som kan hjälpa mig hitta något?

/Kristoffer

Du har pm.

Permalänk

Tack för svar.
Jag har idag 4st 80x40cm skåp bredvid varandra som är fulla med teknik.
Fläktarna kan jag bara placera i underkant och mellan, ej på gavlarna.
Hur ska jag placera fläktarna för bästa luftcirkulation? Och hur många behövs? Funkar detta eller är jag ute och cyklar?

Visa signatur

// Lalle

Permalänk
Rekordmedlem

4? Vad har du i dem?
Det är troligen ineffektivt att blåsa runt varmluft mellan skåpen om det verkligen begöver kylas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lallemannen:

Tack för svar.
Jag har idag 4st 80x40cm skåp bredvid varandra som är fulla med teknik.
Fläktarna kan jag bara placera i underkant och mellan, ej på gavlarna.
Hur ska jag placera fläktarna för bästa luftcirkulation? Och hur många behövs? Funkar detta eller är jag ute och cyklar?

http://www.oslagbara.com/mediaskap.jpg

Så som din bild illustrerar så kommer det bli svalt i första facket men sedan bara bli varmare för varje fack. Inte så optimalt, men vad är det du har i facken?

Jag skulle ha borrat upp hål bakom varje fack, och sedan satt fläktar (insug) under varje fack.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

elfa har ett gäng fläktar men om dom är konstruerade för att få låg ljudnivå var en annan sak.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk
Medlem

I min bänk har jag ett in + utblås för det facket med reciver, atv och styr processor. Det funkar bra.
I det andra facket finns bl.a en ps3 som blir väldigt varm, där sitter det 4 x 80 mm tilluft och 2 x 80 mm frånluft.
Jag har märkt att framförallt ps3an kräver mycket luft för hålla ned dess egna fläktars varvtal. De låter sjukt mycket.

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk

I skåp 1 har jag en subwoofer, skåp2 blandade tv spels konsoler, skåp3 1st laptop g55vw, skåp4 trådlös router, modem, digitalbox, mm.

Det enda skåp jag verkligen behöver kylning till är laptopen då den producerar sjukt mycket värme vid spelande.

Men en fläkt in och en fläkt ut per skåp, båda placerade i botten... vad tror ni om det?

Visa signatur

// Lalle

Permalänk
Rekordmedlem

Du har nog en ganska egen definition på mediakåp som det verkar men det förklarar varför du har 4 skåp som behöver kylas.
Men din fläktide kan kanske fungera om du kan styra luftflödet på vettigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tror du skall fundera på att köpa en hålsåg och ta upp ett antal extra hål på baksidan/undersidan av din bänk. Sedan kan du stoppa in fler fläktar...

Permalänk
Medlem

flytta upp de 2 yttersta fläktarna i andra sidan...annars har du en strimma med luft,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Tror du skall fundera på att köpa en hålsåg och ta upp ett antal extra hål på baksidan/undersidan av din bänk. Sedan kan du stoppa in fler fläktar...

Jag gissar att dessa inte står på ben utan är diktmonterade mot väggen. Tror inte hål på baksidan är ett alternativ, i så fall hade det nog kommit på tal tidigare.

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem

Är det helt lufttäta skåp i övrigt?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Det är helt lufttäta skåp. Ikeas väggskåp som är monterade kloss ihop med varandra. Därför så är det endast botten jag kan använda som till och frånluft.

Visa signatur

// Lalle

Permalänk
Medlem

Det skulle gå att dölja sidohål med fläktfilter.
tex:
http://www.inet.se/produkt/5321886/flaktfilter-120mm-metall-s...
eller
http://www.inet.se/produkt/5321885/flaktfilter-140mm-metall-s...
Men de kommer ju inte bli lika "ren" sidoyta.

Om båda hålen under är ett måste hade jag provat sätta insug fram, utblås bak. Jag hade provat montera fläktarna diagonalt ifrån varandra för att jag inbillar mig att det skulle skyffla mer luft i utrymmet, om detta funkar bra i praktiken är oklart.

Sätter du fläktar mellan hyllorna sätt dessa så högt upp det går, så att du inte får en värmekudde som stannar kvar längst upp.