ska jag köpa 144hz skärm, datorn stödjer endast 60 hz?

Permalänk

ska jag köpa 144hz skärm, datorn stödjer endast 60 hz?

Hej! Jag undrar om jag ska köpa en 144 hz skärm för gaming. Jag har lite sämre datorn och den klarar bara 60hz. Men det jag tänker med att köpa en skärm med 144hz är att jag har en framtidssäker datorskärm. Om några år är det fortfarande duglig. Om jag köper ny dator i framtiden kanske den klarar 120hz, då kan jag ändra frekvensen på datorn då? Vad tycker ni om det verkar det smart?

Här är skärmen. http://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe-144hz

Min dator består av :
Intel core i7 2600
6 gb Ramminne
1 tb hårddisk
Nvida geforce 550 TI

Det är så att jag får Skärmen till ett riktigt bra pris! 1500kr av en vän

Permalänk
Medlem

Bättre att vänta med att köpa tills du har en dator som klarar 120-144Hz
Då kanske dom gått ner i pris lite också. Det är vad jag hade gjort

Permalänk

Vad har du för dator?

Den skärmen är grym, men kanske onödigt köpa en skärm för 3 lök om man har en 10år gammal dator.

Vad spelar du?

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av biggestar1:

Hej! Jag undrar om jag ska köpa en 144 hz skärm för gaming. Jag har lite sämre datorn och den klarar bara 60hz. Men det jag tänker med att köpa en skärm med 144hz är att jag har en framtidssäker datorskärm. Om några år är det fortfarande duglig. Om jag köper ny dator i framtiden kanske den klarar 120hz, då kan jag ändra frekvensen på datorn då? Vad tycker ni om det verkar det smart?

Här är skärmen. http://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe-144hz

Vad menar du med att den bara stödjer 60hz? Du har väl en 60hz skärm nu, om du skaffar en 144hz så kommer du ha alternativet att köra den i det...

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Vänta ist. Köp en dator som pallar 144hz innan. Vem vet ? IPS med 144hz !

Det hade varit bra skit! Kanske kommer lagom till att du har köpt en ny dator

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem

144hz kanske är lite mycket för vissa grafikkort men 120hz ska nog datorn palla!

Regel nummer ett här på forumet med frågor är att du ska posta din dators specifikation så dem som kan sakerna kan peka dig åt rätt håll!

Permalänk

Känns ju lite poänglöst att köpa en 144hz skärm om du inte ska köra den i 144hz. Lite som att köpa dyra bildäck ifall man någon gång skulle ha råd med en ferrari. Har 144hz själv och tycker allting ser förjävligt ut när jag ställer in den på 60hz. Något att tänka på är att, i alla fall mitt fall, så klockar grafikkortet sig på max när man kör 144hz vilket kan ge högre ljud/temperaturer.

Permalänk
Medlem

Annars, vad spelar du för spel nu och vad är din FPS?.. Om du har nu ca 100 fps och över på spelen så skulle du kunna köpa den skärmen..

Permalänk
Medlem

Den kommer inte vara det minsta framtidssäker. Det finns ingenting som är det inom elektronik. Om ett år är det något bättre för samma pris som finns tillgängligt. Man ska köpa för vad man behöver idag, inte imorgon, då gör man bara dåliga affärer.

Det låter mystiskt om din dator bara skulle klara 60hz, skriv gärna om vad du har för grafikkort så kan vi kanske reda ut det åt dig.

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

Bättre att vänta med att köpa tills du har en dator som klarar 120-144Hz
Då kanske dom gått ner i pris lite också. Det är vad jag hade gjort

Skrivet av NinjaMartin:

Vad har du för dator?

Den skärmen är grym, men kanske onödigt köpa en skärm för 3 lök om man har en 10år gammal dator.

Vad spelar du?

Skrivet av Rigor:

Vad menar du med att den bara stödjer 60hz? Du har väl en 60hz skärm nu, om du skaffar en 144hz så kommer du ha alternativet att köra den i det...

Skrivet av RiFTER:

Vänta ist. Köp en dator som pallar 144hz innan. Vem vet ? IPS med 144hz !

Det hade varit bra skit! Kanske kommer lagom till att du har köpt en ny dator

Skrivet av ikNo:

144hz kanske är lite mycket för vissa grafikkort men 120hz ska nog datorn palla!

Regel nummer ett här på forumet med frågor är att du ska posta din dators specifikation så dem som kan sakerna kan peka dig åt rätt håll!

Skrivet av RSX:

Annars, vad spelar du för spel nu och vad är din FPS?.. Om du har nu ca 100 fps och över på spelen så skulle du kunna köpa den skärmen..

Skrivet av ZombieBunny:

Känns ju lite poänglöst att köpa en 144hz skärm om du inte ska köra den i 144hz. Lite som att köpa dyra bildäck ifall man någon gång skulle ha råd med en ferrari. Har 144hz själv och tycker allting ser förjävligt ut när jag ställer in den på 60hz. Något att tänka på är att, i alla fall mitt fall, så klockar grafikkortet sig på max när man kör 144hz vilket kan ge högre ljud/temperaturer.

Skrivet av Ernesto:

Den kommer inte vara det minsta framtidssäker. Det finns ingenting som är det inom elektronik. Om ett år är det något bättre för samma pris som finns tillgängligt. Man ska köpa för vad man behöver idag, inte imorgon, då gör man bara dåliga affärer.

Det låter mystiskt om din dator bara skulle klara 60hz, skriv gärna om vad du har för grafikkort så kan vi kanske reda ut det åt dig.

Jag har ett Nvida geforce 550TI grafikkort, Det är så att jag har ett specialerbjudande av skämen för 1500kr av en vän(nypris 3000kr) Vad tror ni om det?

Permalänk
Medlem

Köp den. Det enda du egentligen behöver uppgradera för att ha en OK speldator är ditt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biggestar1:

Jag har ett Nvida geforce 550TI grafikkort, Det är så att jag har ett specialerbjudande av skämen för 1500kr av en vän(nypris 3000kr) Vad tror ni om det?

Känns som ett pris som hade kunnat gå upp här på SweC. Inget "kompispris" direkt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv

NetonNet har just nu en rea på skärmen, men eftersom du har ett Nvidia kort så rekommenderar jag starkt att du köper modellen med g-sync. Eftersom det är grymt mycket bättre och framtidssäkrare. G-sync är det största som har hänt på sistonde.

Om du nu inte är sugen på g-sync så kan du ju alltid spara in lite och köpa två vanliga på NetonNet. Då har du möjligheten att senare uppgradera dem med DIY-Kit. Jag själv kommer att vänta på Rog Swift PG278Q för att få det bästa i nVidia surround.

Permalänk
Medlem

Det är väl upp till dig om du vill köpa en skärm för 1500 som kostar 3000 kronor egentligen, jag skulle nog tro att datorn klarar det i alla fall. Men tänk på att det nästa år säkert finns en mycket bättre skärm som du hellre skulle vilja ha. Själv skulle jag nog hoppa skärmen och satsat på ett bättre grafikkort eller en bättre dator helt och hållet så att din dator kan driva en 144 hz skärm i framtiden.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Skrivet av anon185723:

http://gyazo.com/6c70b7aa30030182fc623a0aa938a327.png

NetonNet har just nu en rea på skärmen, men eftersom du har ett Nvidia kort så rekommenderar jag starkt att du köper modellen med g-sync. Eftersom det är grymt mycket bättre och framtidssäkrare. G-sync är det största som har hänt på sistonde.

Om du nu inte är sugen på g-sync så kan du ju alltid spara in lite och köpa två vanliga på NetonNet. Då har du möjligheten att senare uppgradera dem med DIY-Kit. Själv kommer jag vänta på Rog Swift PG278Q för att få det bästa i nVidia surround.

http://gyazo.com/a2ee14dd393ad749edf3555a0c0bed6d.png

Han har ett Geforce GTX 550Ti, Alltså inget stöd för G-Sync.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av H4nsson:

Han har ett Geforce GTX 550Ti, Alltså inget stöd för G-Sync.

Det märkte jag inte, det är nog bättre om han lägger pengarna på ett 780.

Permalänk
Medlem

Du får ju alltid 144 hz i Windows med det grafikkortet vilket kan vara kul om du flyttar fönster och scrollar fort! Men köper du den enbart för spel så hade jag nog inte gjort det. Såvida du inte tänkt köpa nytt grafikkort inom det närmsta året.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Det märkte jag inte, det är nog bättre om han lägger pengarna på ett 780.

Håller med, Lägg pengarna på grafikkort istället.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av H4nsson:

Håller med, Lägg pengarna på grafikkort istället.

Skrivet av Anti1oop:

Du får ju alltid 144 hz i Windows med det grafikkortet vilket kan vara kul om du flyttar fönster och scrollar fort! Men köper du den enbart för spel så hade jag nog inte gjort det. Såvida du inte tänkt köpa nytt grafikkort inom det närmsta året.

Skrivet av anon185723:

Det märkte jag inte, det är nog bättre om han lägger pengarna på ett 780.

Skrivet av Trizones:

Det är väl upp till dig om du vill köpa en skärm för 1500 som kostar 3000 kronor egentligen, jag skulle nog tro att datorn klarar det i alla fall. Men tänk på att det nästa år säkert finns en mycket bättre skärm som du hellre skulle vilja ha. Själv skulle jag nog hoppa skärmen och satsat på ett bättre grafikkort eller en bättre dator helt och hållet så att din dator kan driva en 144 hz skärm i framtiden.

aha okej, men om jag tänkte köpa grafikkort så snart som möjligt också Får jag bättre "spelupplevesle" av skärmen om jag har en 144hz och nytt grafikkort? tack.

Permalänk
Inaktiv

Du får en mycket bättre spelupplevelse med ett 780 och 144hz g-sync, än vad du har för tillfället.

Permalänk
Skrivet av H4nsson:

Håller med, Lägg pengarna på grafikkort istället.

Skrivet av Anti1oop:

Du får ju alltid 144 hz i Windows med det grafikkortet vilket kan vara kul om du flyttar fönster och scrollar fort! Men köper du den enbart för spel så hade jag nog inte gjort det. Såvida du inte tänkt köpa nytt grafikkort inom det närmsta året.

Skrivet av anon185723:

Det märkte jag inte, det är nog bättre om han lägger pengarna på ett 780.

Skrivet av Trizones:

Det är väl upp till dig om du vill köpa en skärm för 1500 som kostar 3000 kronor egentligen, jag skulle nog tro att datorn klarar det i alla fall. Men tänk på att det nästa år säkert finns en mycket bättre skärm som du hellre skulle vilja ha. Själv skulle jag nog hoppa skärmen och satsat på ett bättre grafikkort eller en bättre dator helt och hållet så att din dator kan driva en 144 hz skärm i framtiden.

Skrivet av anon185723:

Du får en mycket bättre spelupplevelse med ett 780 och 144hz g-sync, än vad du har för tillfället.

Vilket grafikkort menar du med "780" (förlåt är lite noobig).. Är det ett bra grafikkort för pengarna? Funkar det för min dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Du får en mycket bättre spelupplevelse med ett 780 och 144hz g-sync, än vad du har för tillfället.

Tycker du verkligen att det är värt att blanda in en g-sync skärm i den här diskutionen som kostar 3790 kr mer än den skärmen trådskaparen har möjlighet att köpa av sin vän?

Observera att jag inte vill vara otrevlig men det känns inte som att du riktigt har fötterna på jorden när du rekommenderar uppgraderingar för nästan 10000:- till en kille som var lite sugen på att byta skärm för att han fick ett par pris på den. Nu säger han förvisso inte hur mycket pengar han kan/vill lägga men det känns inte som att han har 10000:-

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av biggestar1:

Vilket grafikkort menar du med "780" (förlåt är lite noobig).. Är det ett bra grafikkort för pengarna? Funkar det för min dator?

Det är ett av de bästa grafikkorten som finns, så det är hemskt dyrt. Det är inte speciellt bra för pengarna alls. Det fungerar mest troligt i din dator, men du måste kanske köpa nytt nätaggregat.

Skärmen du skulle få köpa billigt är ett bra pris så länge ingenting är fel på den. Om skärmen du har nu är lite dålig kan det vara kul att byta.