SweClockers drop!

Köpråd: HTPC för film och slösurf

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Japp, man sätter bara i 24-pinskontakten så går strömmen vidare till resten av datorn genom moderkortet, precis som vanligt.

Ljudlöst och det alstrar inte i närheten lika mycket värme.

Galet dyr, inget optiskt ljud och en mekanisk hårddisk... Den går ju bort direkt som HTPC

Mac mini har optisk ljud de har alla macar sen långt tillbaka är bara att de är 3,5 utgången du använder med en annan optisk kabel med ett längre spröt eller vad man ska kalla den men sen är de vanliga optiska kontakten i andra endan ...

saxxat från apples hemsida
"Audio line out / headphone mini-jack (digital/analog)"

här hitta jag den om du undrar hur den ser ut http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/tosl...

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk

Jag skulle säga den här;

http://www.dustinhome.se/product/5010746256/gigabyte-brix-i3-...

Sedan kan du köpa valfri mSATA på marknaden, de ligger väl runt 500kr och upp. Komplett maskin, mycket trevligt format, helt ljudlös såvida du inte belastar den mer än 70%, då börjar fläkten surra. Dessutom ingår ett mini pci-e wlan kort förutom minnet!

Tot. under 3k.
Köper du disken på dustin med så kommer du över 2500 och får fri frakt.

Visa signatur

Om vi inte förstår den teknik vår värld är byggd av, hur ska vi då kunna känna oss delaktiga i den?
// Okänd

Permalänk
Medlem

jag hade kört på denna, den har allt vad du söker men tystare å så kan du få www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/84968

Visa signatur

CPU: A8-6600K MB: Asrock FM2A88X-ITX RAM: Kingston hyperX grey series 8 gb 1600Mhz NÄTAGG: BeQuite PurePower 350W SSD: Kingston HyperX 3K 120gb HDD: seagate 1Tb LJUDKORT: Asus Essence STX CHASSI: Lian Li PC-Q08B

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Bajenvraket:

Mac mini har optisk ljud de har alla macar sen långt tillbaka är bara att de är 3,5 utgången du använder med en annan optisk kabel med ett längre spröt eller vad man ska kalla den men sen är de vanliga optiska kontakten i andra endan ...

saxxat från apples hemsida
"Audio line out / headphone mini-jack (digital/analog)"

här hitta jag den om du undrar hur den ser ut http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/tosl...

Det skrev jag för att personen jag citerade mig påstod det men de andra bristerna är ändå mer än tillräckligt för att den inte skulle vara särskilt aktuell som HTPC.

Skrivet av Anti1oop:

Liknande, alltså en E-350 men den bärbara varianten vet inte om det är exakt samma därför jag skrev liknande.

Vet inte om du provat Mac OS men av de recensioner jag sett så verkar Mac mini:n lika smidig som vilken HTPC som helst om man inte spelar förståss. Man slipper även bygga och får ett mindre format.

Ja är det den bärbara varianten så är det ju mycket möjligt att det blir svårt med 1080p, men då är ju även den ännu svagare. Bara för att den bärbara varianten har problem, betyder inte det att den stationära har det.

Nej, jag har lyckats hålla mig borta från mac än så länge.

*Går miste om att bygga, menar du?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Det skrev jag för att personen jag citerade mig påstod det men de andra bristerna är ändå mer än tillräckligt för att den inte skulle vara särskilt aktuell som HTPC.

Ja är det den bärbara varianten så är det ju mycket möjligt att det blir svårt med 1080p, men då är ju även den ännu svagare. Bara för att den bärbara varianten har problem, betyder inte det att den stationära har det.

Nej, jag har lyckats hålla mig borta från mac än så länge.

*Går miste om att bygga, menar du?

Kan säga att mac mini funkar nog perfa för just htcp själv kör jag gammal macbook pro från 2009 med core2duo som jag kör plex på som streamar från min server så tror nog dagens mac mini funkar upperligt för just den saken

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Bajenvraket:

Kan säga att mac mini funkar nog perfa för just htcp själv kör jag gammal macbook pro från 2009 med core2duo som jag kör plex på som streamar från min server så tror nog dagens mac mini funkar upperligt för just den saken

Nae, då kan man få så mycket mer för pengarna, men sen köper ju folk sällan prylar från Apple för att få mycket för pengarna heller.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av anon76929:

Det finns ju billigare varianter med motsvarande kvalitet på ljudet som du får ut av ett internt ljudkort men prioriterar man lite bättre ljud så är inte mitt förslag helt fel.
Det ryms ju även i din totala budget för en HTPC enligt din första postning även om du kombinerar den ihop med en NUC. Tyst, kompetent och snygg vad mer kan man begära?? (gäller inte bara HTPC!)

Lyssna inte på AMD folket bara för att processorn är billig. Ska du få samma/motsvarande video/cpu kompetens som en i3-i5 så blir det dyraresen får du lägga på passiv kylning och passivt nätaggregat för att komma i närheten av avgiven ljudnivå.
Nog så viktig parameter när det gäller HTPC. Sen medför ju ett Intel val att du kan se framtiden an några år och uppgradera annat istället...

Må så vara att cpu:n är lite klenare än intels. men kaveri är nästan/lika snabb som i3 och då har amd´s cpu betydligt bättre gpu.

Skrivet av Iskaal:

Därför jag har bra ljud istället

Ne, men då jag bara kommer ha den till att kolla på film och spela musik så kände jag att det inte gjorde så mycket, och la till en 40mm Silent Pro som många tipsade om, så får hoppas att den blir lite tystare iallafall

Dock så säger vissa att de kan se på 1080p med den och vissa säger att det är på gränsen och den inte orkar, så nu blev jag lite osäker :/

Det mesta klarar 1080p är inte jätte tungt att spela upp. amd har kraftigare gpu än intel och i vissa situationer är det viktigare än cpu kraft.

Intel vet jag inte om dom håller sig nu mer på det berömda 23.97FPS (var amd som var bäst att hålla sig närma och nvidia har fixat det), kommer inte ihåg om intel fixat det än.

Hur som det är hugget som stucket mellan intel och amd apu. Du lär bli nöjd vilket som. optic är att föredra över analogt i alla fall då är det förstärkaren som begränsar i stället.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar