Model 01 - Byggt för Vattenkylning [Scratchbygge]

Permalänk
Inaktiv

*Black Zero tittar skamset på sitt egna datorbygge efter att ha tittat på Brodholms bygge, fäller en tår och utbrister med gråten i halsen "Det var iallafall tanken som räknades" samtidigt som han ser ett mindre kaos i burken av kabeldragning inte lika fullt så snyggt som han hade hoppats på*

Permalänk
Medlem

Du, min bäste herre, är en hjälte! Detta är bland det (om inte DET) absolut snyggaste jag har sett inom modifikation/scratch-build. Helt fantastiskt att se någon som är snäppet galnare med perfektion än jag själv är. (Jag känner med dig när det gäller skavankerna efter anodiseringen, inte för att någon annan skulle se det utan att bli uppmärksammad om det, men ändå). <=) En fröjd att se hur du har fokuserat på minsta lilla detalj. Är egentligen inte så förtjust i synliga skruvskallar, men jag måste säga att du har lyckats riktigt bra med att få det snyggt. Jag är riktigt imponerad, och jag är _inte_ lätt att imponera på!

Det enda jag skulle lägga till, om något, skulle va ett custom cover till SLI-bryggan. Annars är bygget 95+ % perfekt (100% perfektion finns inte IRL).

Slutligen vill jag tacka dig för att du har lagt ner ALL tid på att dokumentera detta bygge och delat med dig. Mycket fina bilder!
Glad att se att du bytte till en hel studiobakgrund för golv och vägg på slutet.

Visa signatur

Kör Äppeldata åxå (≠ fanboy)

Permalänk
Medlem

Riktigt bra jobbat! Jag har läst igenom alla 13 sidorna idag och är sjukt imponerad!

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk

shit va snyggt !

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt bygge
Vad får du för temperaturer i load?

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

Riktigt riktigt snygg, älskar byggen av folk som lägger ned tid och själ på det dem gör.
Grattis till sponsringen! Avundsjuk blir man i alla fall!

Permalänk
Medlem

Helt otroligt snyggt bygge, finns inte en enda detalj som jag personligen inte gillade... Sjukt snyggt!! Top of the Line!!

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Proffsmoddare

Tackar för alla uppmuntrande ord! Har tyvärr dålig tid att svara just nu. Är mitt uppe i en tentaperiod och skriver sista på lördag (26e)

Många som frågar efter vilka fonts det är. Dessa använder jag:
http://www.dafont.com/yummycupcakes.font (uppdateringstext)
http://www.dafont.com/mathilde.font (typsnittet för model 01)

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare

Väntar på de sista kopplingarna från Bitspower innan jag ska installera moderkortsblocket från EK!

Dispatch from originating country's exchange office Dec/24/2013 19:11 TAIPEI TAIWAN Office of destination STOCKHOLM SWEDEN Despatch No. 4** Flight No. T***** Flight date 2013/12/25

Hoppas att posten jobbar på bra med detta bara.

Sista delen innan bygget är "Klart" så att säga. Blir att göra ett nytt "photoshoot" och någon slags video om allt går som det ska tänkte jag. Ska även kanske överklocka lite tänkte jag, blir ju knappt ljummet i loopen

Detta är det sista blocket från EK för de som undrar:

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Tackar för alla uppmuntrande ord! Har tyvärr dålig tid att svara just nu. Är mitt uppe i en tentaperiod och skriver sista på lördag (26e)

Nu när tentan väl är över (?) borde du inte ha tid med en liten uppdatering då?
Jag är bara så nyfiken....

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu när tentan väl är över (?) borde du inte ha tid med en liten uppdatering då?
Jag är bara så nyfiken....

Man bör tycka det men men

Håller på och filar lite nu här. Kolla de kommande dagarna

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare

Hallå! Dags att posta en uppdatering av det som hänt på sistone. Jag installerade den sista delen nu under julledigheten samt tog nya bilder på resultatet! Är inte riktigt klar med redigering och sådant för de nya slutgiltiga bilderna men börjar på att bli klar!

Jag har I alla fall redigerat bilderna från när jag installerade blocket! De sista bilderna kan tänkas komma "snart" samt en video om allt går som det ska!

Håll tillgodo med detta sålänge!

Sista komponenterna! Moderkortsblock samt lite fittings från EK och BP!

Väldigt nöjd med utseendet på blocket måste jag säga! Kommer bli grymt!

Började riva ner loopen samt komponenterna och koppla ur det som jag behövde.

Allt ser ut att ha gått bra, inget slem eller liknande i loopen. Utan rent och fint!

Blir så sjukt mycket damm även om jag har fläktfilter på ALLA ingångar till datorn. De hjälper kopiöst men man får aldrig allt :/

Hittade ett ställe där det hade läckt ett par droppar (det hade dock aldrig droppat) runt fittingen. Hittade boven i dramat. Det var oringen som var kass (Ni ser den lilla skadan till höger på o-ringen). Blev att byta den och sätta dit en ny och nu är det tätt!

Dags att ta bort den gamla kylflänsen för moderkortet!

Var väldigt lätt, bara att ta bort ett fåtal skruvar från baksidan.

Gjorde rent alla chippen och satte på "thermal pads" på allt!

Väldigt lätt att installera! Blev riktigt snyggt tycker jag!

Dags att sätta tillbaka allt då!

Allt tillbaka på sin plats! Vattnet är dock lite mjölkigt då det är små små bubblor kvar sedan jag har fyllt systemet. Nu är det dock klart men på bilderna blev det lite "vitt" typ. Lite synd men det får man leva med. Det ser ju bra ut i nu så det är väl det som räknas antar jag

Nåväl, håll utkik för de sista bilderna! Kommer komma snart! Har mycket skola som vanligt men ska försöka få in lite tid nu här under veckan!

mvh

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk

Det är synd att EK inte har ett helt cleant block till minnena också. Men det är grymt ändå!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av loffeleguan:

Det är synd att EK inte har ett helt cleant block till minnena också. Men det är grymt ändå!

Jao, det släpptes ju typ 2 veckor sedan.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Grymt Andreas! Snart dags att ta tag i Cubed då eller får de vänta lite?

Har du möjligen monterat isär MB blocket och fotat kanalerna i? Är väldigt nyfiken på hur det ser ut under skalet!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Skrivet av Brodholm:

Jao, det släpptes ju typ 2 veckor sedan.

Det visste jag inte. Det står ju inget om det på deras hemsida.

Edit: Jo nu hittade jag! Ska du byta ut ditt mot ett sådant också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Blir så sjukt mycket damm även om jag har fläktfilter på ALLA ingångar till datorn

Det enda som hjälper är att du städar rummet - ordentligt!

Jag vet att du vet men jag säger det ändå; sjukt snyggt bygge!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Medlem

Läckert bygge , imponerad

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Proffsmoddare

Model 01 är nu 100% klar!

Hallå! Sista updaten i projektet! Nu är det helt klart! Känns grymt skönt samtidigt som det känns lite konstigt!

Har tagit nya bilder samt gjort en video! Är jävligt nöjd om jag får säga det själv! Jag rekommenderar att kolla på videon (Är riktigt nöjd med den!)

Specifikationerna för den som är intresserad:

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Mycket vackert. Underbart.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Väldigt proffsig video! Ska du verkligen vara nöjd med!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Proffsmoddare

Tackar! Tyckte den blev riktigt bra

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Tackar! Tyckte den blev riktigt bra

ljuvligt bygge

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Instämmer i vad folk sagt tidigare och det ligger ju en hel del timmar bakom detta arbete. Men snyggt har det blivit. Men när jag sitter och tittar på vattenslingan kommer en fråga upp, varför har inte CPU/moderkortskomponenterna/minnen en egen slynga med en radiator före den sen går vidare över till grafikkorten?

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Instämmer i vad folk sagt tidigare och det ligger ju en hel del timmar bakom detta arbete. Men snyggt har det blivit. Men när jag sitter och tittar på vattenslingan kommer en fråga upp, varför har inte CPU/moderkortskomponenterna/minnen en egen slynga med en radiator före den sen går vidare över till grafikkorten?

Därför att det oftast inte gör mer än 2-3 grader i skillnad.

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Cigge88:

Om ens det. Men det stämmer.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cigge88:

Skrivet av Brodholm:

Om ens det. Men det stämmer.

OK!! Tack för svaret.. Har aldrig hakat på det tåget med vattenkylning och är därför lite ""vattenkylnings novis"".

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt bygge!

Permalänk
Proffsmoddare

Gjorde en till video på själva processen och tog utvalda bilder från loggen!

Making of Model 01

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Gjorde en till video på själva processen och tog utvalda bilder från loggen!

Making of Model 01

Nu när alla superlativ är förbrukade återstår bara att luta sig tillbaka och konstatera att vi har fått uppleva något extraordinärt tack vara dig. Tack!

Visa signatur