Steelseries Rival dysfunktionell med ny programvara (Löst!)

Permalänk

Steelseries Rival dysfunktionell med ny programvara (Löst!)

Hej! för bara en vecka sedan så köpte jag en ny mus, närmare bestämt en steelseries rival. Jag tycker musen är riktigt skön, den är stor ligger bra i handen och har mycket bra respons i knapptryckningarna.

Men nog om recensionerna, i samband med köpet blev man tipsad om att ladda ner deras mjukvara till musen som kallas "Steelseries Engine 3", med den här skulle man kunna ställa in dpi-känsligheten och även ett färgschema för musen och eventuellt anpassa färgschemat till olika program osv. Jag gjorde detta och sänkte inställningarna på dpi'n och hittade en mysig färg, men nu en vecka senare så kom det en uppdatering till mjukvaran, version 3.1.5 och helt plötsligt så slutade min mus att fungera och står istället och blinkar. Jag följde några uråldriga FAQ's på steelseries supporthemsida som verkade gälla några av deras äldre möss, men inget fungerar! Är det någon som har stött på något liknande problem? Eller är det någon som har en lösning till detta?

Permalänk
Medlem

Avinstallera och sök upp den tidigare versionen på Steelseries Engine du hade?

Visa signatur

PC | ASUS Sabertooth Z77 | Core i5 3570k + H80i | 8GB RAM 1866Mhz | Asus R9 290 | Samsung 830 120 GB | 2TB WD | bequiet! 630W
Kringutrustning | Steelseries Rival | Ducky Shine 4 Röda brytare | Steelseries Qck+ | QPAD QH-90 | Logitech Z523

Don't forget to quote!

Permalänk

Jag har hittat en lösning som fungerade, det verkar som att med den nya uppdateringen kom det med en firmware update till musen, och eftersom den gamla programvaran fanns kvar när det nya blev installerad så verkar det som att de två konflikterade med varandra! Allt löstes genom att:
1. Avinstallera Steelseries Engine 3
2. Uplugga Rivalmusen och se till att du kan styra datorn med någon annan mus.
3. Starta om datorn
4. Installera senaste Steelseries Engine 3 (i mitt fall 3.1.5) se http://steelseries.com/engine
5. Starta om datorn IGEN
6. Sätt i musen och klicka upp Steelseries Engine 3 och vänta tills den upptäcker musen och laddar ner ny firmware!

Hoppas det hjälper er med liknande problem!

Permalänk
Skrivet av JojjeNFTW:

Avinstallera och sök upp den tidigare versionen på Steelseries Engine du hade?

Det var det första jag prövade JojjeNFTW men som jag skrev precis så verkar musen hamna i något slags firmware-limbo, och det var firmware versionen som behövdes uppdateras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skankalicious:

Det var det första jag prövade JojjeNFTW men som jag skrev precis så verkar musen hamna i något slags firmware-limbo, och det var firmware versionen som behövdes uppdateras

Yes rivalen är lite konstig.
Man får uppdatera så hänger sig musen (blinkar bara)
Starta om datorn och öppna engine igen och uppdatera firmware (behövs ingen annan mus inkopplad, och man behöver inte heller koppla ur rival musen, kan ta sig ditt snabbt med keyboardet så)

Permalänk
Medlem

Köpte musen på Gekås för 399:- då min Razer Copperhead dubbelklickar, vilket ju givetvis inte fungerar att använda.

Frågan är nu om den här fixen är löst? Har ställt in allting men vågar inte uppdatera förens någon kan bekräfta det. Google var inte till mycket hjälp här, tyvärr.

Edit: Läste detta precis på Prisjakt, upplagd för 24 dagar sedan:

"Perfekt
Mycket bekväm mus med uppskattade funktioner. Jag gillar både utseendet och känslan. En tygsladd skulle dock varit uppskattat. Steelseries Engine (musens konfigurationsprogram) är bra designat och jag gillar profilerna för olika applikationer.
Problemet med att musen lägger av vid firmware-uppdatering är nu åtgärdat och det fungerar bra att uppdatera(gjorde det för mig i alla fall)."

.. men vad säger ni som har Rival musen?

Permalänk
Medlem

Bump, ingen som har några synpunkter på detta i dagens läge? =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Bump, ingen som har några synpunkter på detta i dagens läge? =/

Det är inga problem att uppdatera. Uppdaterade min igår till 3.2.7.

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5