Asus ROG Xbox Ally X med Bazzite – Sänkt blodtryck och höjd prestanda

Permalänk
Melding Plague

Asus ROG Xbox Ally X med Bazzite – Sänkt blodtryck och höjd prestanda

Calle installerar det Linux-baserade Bazzite på Asus ROG Xbox Ally X.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nästan pinsamt att man inte kan lyckas bättre från windows sida.

Permalänk
Skrivet av difi:

Ja att ett företag som sysslat med mjukvara så länge och inte kan bättre är direkt pinsamt.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem

RIP Windows.

Skrivet av difi:

De är fullt upptagna med att sälja annonser, och ta screenshots på folks skrivbord, de har inte tid med detta.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja att ett företag som sysslat med mjukvara så länge och inte kan bättre är direkt pinsamt.

Vem vet, det kanske blir bättre sen™

Permalänk
Medlem

Jag har högt blodtryck så jag ska nog testa bazzite

Permalänk
Medlem

Eww, Gnome.

Men den gamla parollen lever än - vartannat Windows är mög (hur mycket korvarna än poleras), vartannat är okej.

Permalänk
Medlem

Tumme upp för bazzite. Kört i över ett halvår nu på min dator utan större problem. Spelar dock inte något som skulle behöva windows.

Kul att ni gör ett sådant här test! Visa hur enkelt det kan vara att byta och att Linux inte bits!

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att jämföra Linux Bazzite och Tiny11, om det blir någon prestanda skillnad.
Tidigare tester på bland annat Steam Deck och en del andra PC enheter indikerar att det är allt bloatware i Windows 11 som är boven i dramat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Det går (se nedan), men både Asus och Microsoft är trötta och vill bara casha in. "Game Mode" i Windows hade inte behövs om inte all bloat och telemetri sänkt prestandan.

Skrivet av GPT:

Tidigare tester på bland annat Steam Deck och en del andra PC enheter indikerar att det är allt bloatware i Windows 11 som är boven i dramat.

Tror du är inne på rätt spår här, men Tiny11 är inte svaret enligt mig.

Räcker gott och väl med att stänga av onödiga tjänster samt rensa upp i schemaläggaren.

Windows Defender, Widgets, Windows Search och Edge är de stora bovarna enligt mig.

Sista steget är att trimma powercfg.

Tiny11 är enbart värt besväret om man har extremt dåligt med diskutrymme. Annars gör det mer skada tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Eww, Gnome.

Fick lite faktiskt samma känsla här tills jag insåg att det rör sig om Ally X med pekskärm.

Sen gillar jag faktiskt Gnome, men ogillar Vanilla Gnome utan mina tillägg som gör det mer likt KDE (eller Windows för den delen)

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Det blir nog faktiskt till att installera Bazzite på min handhållna och onämnda enhet också. Skall djupdyka lite i den först och se hur moget stödet är. Att anticheat inte fungerar så väl, det bekommer mig inte riktigt. Och det är väl ändå den typen av spel man inte kör handhållet

Permalänk
Medlem

Det är såna här artiklar som visar att Linux inte är läskigt och faktiskt får folk att våga testa. Grymt kul att se!

Permalänk
Medlem

Pinsamt Microsoft.

Kör Bazzite på min stationära nu då MS ju bestämde sig för att W11 inte skulle gå att installera. Inga problem alls. Har kört mycket Ubuntu och linux terminaler via jobbet innan så inget svårt.

Visa signatur

Citera för svar