Muskampen 2025: Segraren korad!

Ljud från datorn (3.5mm?), trådlöst till BT-headset (eller annat).

Permalänk
Medlem

Ljud från datorn (3.5mm?), trådlöst till BT-headset (eller annat).

Går det att använda ett 3.5mm jack, använda en sorts Bluetooth adapter och få ljudet från datorn till bluetooth-headsetet (eller annat)?
Ibland när man lyssnar på något vill man kunna gå omkring fritt. Vad annars finns det för alternativ?

Ett trådlöst headset (inte nödväntigtvis Bluetooth?) skulle kunna vara en lösning för mig men jag tycker dom är överprisade och jag har hellre något smidigare på mig.
Vill helst spendera så lite som möjligt för att testa men behövs det så gör det inget.

Har inte bluetooth-möjlighet i min dator så vitt jag vet, men om någon vet hur man kan ordna detta så säg gärna till om det också.
Det jag egentligen vill göra är att kunna lyssna/kolla på något och kunna gå därifrån utan att behöva pausa, föra över länken till mobilen eller vad annat krångligt man måste göra. Jag vill inte att en kabel ska hindra från att göra andra sysselsättningar.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte har några egna erfarenheter med BT-headset så gissar jag bara nu, och andra får gärna bekräfta eller motbevisa, men om du syftar på ett headset till mobilen vet jag inte om det funkar men om det skulle göra det så anslut det till datorn via BT och gå till ljudinställningar och välj utgång: BT.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorka:

Går det att använda ett 3.5mm jack, använda en sorts Bluetooth adapter och få ljudet från datorn till bluetooth-headsetet?
Ibland när man lyssnar på något vill man kunna gå omkring fritt. Vad annars finns det för alternativ?

Ett trådlöst headset skulle kunna vara en lösning för mig men jag tycker dom är överprisade och jag har hellre något smidigare på mig.

Om du redan har ett headset kan du ju köpa en USB-sticka med Bluetooth, t.ex. denna (ingen aning om just den modellen, tog bara en ur högen ).

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Osäker jag med men jag vet inte hur jag ska koppla bluetooth direkt till min dator ändå. Vet heller inte hur man ska göra för att kunna göra det. Vet du några alternativ så som t.ex en 3.5mm-bluetooth adapter?
*(edits)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Om du redan har ett headset kan du ju köpa en USB-sticka med Bluetooth, t.ex. denna (ingen aning om just den modellen, tog bara en ur högen ).

Kommer denna ge mig alternativet från kontrollpanelen eller vad det blir?
Har en liknande som kom med Logitech k400 (tangentbord) men det verkar endast funka till tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorka:

Har en liknande som kom med Logitech k400 (tangentbord) men det verkar endast funka till tangentbordet.

Jag tror att du kör någon liten mjukvara med den (alternativt finns det något i Windows redan) som visar alla anslutna bluetooth-enheter. När du sedan har anslutit headsetet kommer det dyka upp i ljudmenyn under uppspelningsenheter och sedan är det bara att välja den som standardenhet så spelas ljudet upp i hörlurarna.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Jag har en USB-pinne med Bluetooth och det tog ett stund att få fart på det. Problemet med audio via Bluetooth är att Windows inte stöder A2DP dvs audio via Bluetooth.
En drivrutin/program för A2DP måste installeras. Jag kör nått från Atheros under Windows 8.1.

Kör du Linux är det inga problem, bara stoppa in dongeln och köra, A2DP-stöd finns direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorka:

Tangentborden brukar köra Radio som är kodat så att det bara funkar med dem. Skillnaden med Bluetooth är ju att det fungerar som ett extra trådlöst nätverkskort som du kan koppla flera olika enheter till.

Jag har testat att köra ljudet från en WindowsXP-PC på jobbet till mina hörselskydd med inbyggt Bluetooth och det funkar fint, men då kostar ju såna hörlurar ett par tusen.

En Bluetooth-sticka kostar nån hundring eller två, sen måste man ha hörlurar som stöder det som går på några hundra för de billigare varianterna.

Hörlurar med vanlig trådlös radioöverföring ligger också på några hundra. Tror inte du hittar en trådlös adapter som är billigare.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du köra till ett standard blåtandsheadset så skaffar du en blåtandsenhet till datorn, det finns donglar, multifunktionspaneler och nätverkskort med blåtand och de kräver en ljuddriver för att fungera, annars kör de bara datatrafik.

Ska du ansluta nåt med linjeingång så skaffar du en länkenhet typ
http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/tillbeh...

Det finns även specialenheter för att överföra ljud http://audiopro.se/content/audio-pro-wireless

Ska du göra om en hörlur till blåtandsheadset så finns det sånt här.
http://www.sonymobile.com/global-en/products/accessories/smar...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att få blåtand i datorn är den lätta delen, bara att plugga i en USB-dongel.
I Sverige kostar dom 100 och uppåt, stort sett alla teknik-butiker har sådana.
Tex. NetOnNet, fri frakt - http://www.netonnet.se/art/dator/kringutrustning/bluetooth-ad...

Har du inte bråttom så kan man beställa från Kina för en tjuga....
http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0&_from=R40&LH_BIN=1&_n...

Det stora problemet är att Windows inte har stöd A2DP out of box. Det är det protokollet som ditt headset använder för att överföra ljud. Blåtand i windows är helt enkelt till för att överföra data.

Detta löser du genom att installera Bluesoleil som för övrigt är ett underbart program för att sköta all bluetooth kommunikation!

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Det stora problemet är att Windows inte har stöd A2DP out of box. Det är det protokollet som ditt headset använder för att överföra ljud. Blåtand i windows är helt enkelt till för att överföra data.

Detta löser du genom att installera Bluesoleil som för övrigt är ett underbart program för att sköta all bluetooth kommunikation!

Så med dongeln kan jag få upp så jag kan lägga till bluetooth-enheter (finns inget sådant alternativ just nu), koppla in mitt BT-headset (för mobil) och sen använda bluesoleil för att köra protokollet som krävs för att använda en enhet för ljud?