Lära sig skriva eller läsa kod först?

Permalänk

Lära sig skriva eller läsa kod först?

Tjena forumet. Är ganska ny här, då jag bara har postat två trådar tidigare. Det var dock när jag var tolv... Så innehållet där är inte så seriöst så det ber jag om ursäkt för.

Men i alla fall till ämnet!
Jag är ny med C++ och håller just nu på att läsa en bok angående detta programmeringsspråket. Tycker det är väldigt intressant, och hade velat att ha det som ren hobby och användbar kunskap. Men är det vanligt att man först lär sig läsa kod, och att koden kommer sen? Har läst ca 50s nu och kanske 25 exempel. Jag förstår fullt i vad som står i koden. Men hade nog själv inte kommit ihåg hur jag ska skriva allt, med alla komman och paranteser osv. Jag klarar såklart att skriva det simpla man lär sig i början. Tex cout,variablerna, endl, och allt de där andra. Brukar man börja såhär?

Tack i förväg!

Visa signatur

Chassi: Fractal design r2 PSU: 850W CPU: Intel I5-2500k @ 3,3Ghz GPU: Asus GeForce GTX 560 RAM: Kingston 8Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 1TB OS: Win7

Permalänk
Medlem

Det är nog som det mesta annat bra att börja läsa lite teori först så du förstår principerna, sen bör du gå vidare och koda själv så du lär dig hur det funkar i praktiken och lär dig av misstagen du gör. Doing is learning.

När du håller på för din egen skull så tycker jag att du borde göra det du tycker känns kul, är du sugen på att läsa så gör det, känner du för att prova skriva nåt program så gör det istället.

Permalänk

Kan säga att många av de som inte klarar sin första programmeringstentor (iaf på LTH) misslyckas just för att de inte har programmerat tillräckligt - att enbart läsa kod när man är nybörjare är oftast inte tillräckligt, man måste sitta vid datorn och faktiskt skriva kod för att det ska sätta sig i ryggraden! Just saker som syntax, placering av parenteser, brackets osv sätter sig betydligt mycket bättre om du faktiskt skriver kod istället för att enbart läsa den.

Permalänk
Skrivet av RenderMonkey:

Kan säga att många av de som inte klarar sin första programmeringstentor (iaf på LTH) misslyckas just för att de inte har programmerat tillräckligt - att enbart läsa kod när man är nybörjare är oftast inte tillräckligt, man måste sitta vid datorn och faktiskt skriva kod för att det ska sätta sig i ryggraden! Just saker som syntax, placering av parenteser, brackets osv sätter sig betydligt mycket bättre om du faktiskt skriver kod istället för att enbart läsa den.

Okej, tror du att de kan vara en bra idé att börja skriva av bokens exempel? Då jag inte kan tillräckligt mycket för att göra ett helt eget program.

Visa signatur

Chassi: Fractal design r2 PSU: 850W CPU: Intel I5-2500k @ 3,3Ghz GPU: Asus GeForce GTX 560 RAM: Kingston 8Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 1TB OS: Win7

Permalänk

Det kan vara en bra ide, experimentera även själv genom tex genom att ändra i programmen samt skriva egna program. Boken har säkert förslag på övningar som man kan vara av intresse att ta en titt på, programmering lär man sig genom just att programmera

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilhelmblomgren:

Okej, tror du att de kan vara en bra idé att börja skriva av bokens exempel? Då jag inte kan tillräckligt mycket för att göra ett helt eget program.

Det tror jag är ett perfekt sätt att lära sig på.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja!

Skriver du så arbetar du med materialet. Du kan då inte undvika att även förstå vad du skriver, i någon mån. Det är många som var "unga" på 1980-talet som lärde sig programmera på sin Commodore 64 där manualen innehöll kod till en massa färdiga program som man fick skriva av manuellt (och sedan kanske spara på ett kassettband). När man skriver av koden så dyker det garanterat upp frågor i huvudet som "vad skulle hända om jag ändrade detta?" och liknande, och så experimenterar man kanske och testar saker, och helt plötsligt har man lärt sig något.

Att skriva av och faktiskt skriva kod, även om man inte är den som har "kommit på" den, är lärorikt. Det är nödvändigt att på något sätt jobba själv med materialet; det gäller inte bara programmering, men även detta.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av Tommy:

Det är nog som det mesta annat bra att börja läsa lite teori först så du förstår principerna, sen bör du gå vidare och koda själv så du lär dig hur det funkar i praktiken och lär dig av misstagen du gör. Doing is learning.

När du håller på för din egen skull så tycker jag att du borde göra det du tycker känns kul, är du sugen på att läsa så gör det, känner du för att prova skriva nåt program så gör det istället.

Skrivet av RenderMonkey:

Det kan vara en bra ide, experimentera även själv genom tex genom att ändra i programmen samt skriva egna program. Boken har säkert förslag på övningar som man kan vara av intresse att ta en titt på, programmering lär man sig genom just att programmera

Skrivet av himym:

Det tror jag är ett perfekt sätt att lära sig på.

Skrivet av phz:

Ja!

Skriver du så arbetar du med materialet. Du kan då inte undvika att även förstå vad du skriver, i någon mån. Det är många som var "unga" på 1980-talet som lärde sig programmera på sin Commodore 64 där manualen innehöll kod till en massa färdiga program som man fick skriva av manuellt (och sedan kanske spara på ett kassettband). När man skriver av koden så dyker det garanterat upp frågor i huvudet som "vad skulle hända om jag ändrade detta?" och liknande, och så experimenterar man kanske och testar saker, och helt plötsligt har man lärt sig något.

Att skriva av och faktiskt skriva kod, även om man inte är den som har "kommit på" den, är lärorikt. Det är nödvändigt att på något sätt jobba själv med materialet; det gäller inte bara programmering, men även detta.

Tack så mycket för så utförliga och pedagogiska svar! Nu ska det kodas

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjena, jag är sugen på att lära mig jag med, vad är det för någon bok du läser? Skulle vara snällt om du kunde säga då jag gärna skulle vilja ha en

Lycka till med ditt lärande också

Permalänk
Skrivet av Blu3n0va:

Tjena, jag är sugen på att lära mig jag med, vad är det för någon bok du läser? Skulle vara snällt om du kunde säga då jag gärna skulle vilja ha en

Lycka till med ditt lärande också

Yes jag har prövat c++ direkt av Jans Skansholm, men den har inget pedagogisk språk. Han skriver också i fack svenska, därför är det svårt att hålla koll. Men just nu läser jag denna, http://www.alesnawebbsystem.se/programmering_ett.pdf . Jag tycker den är bra.

Visa signatur

Permalänk

Det är verkligen bra att skriva kod själv, även om du bara skriver av det som står i exemplen. När kompilatorn klagar, så är det en bra idé att läsa vad det står och försöka lösa felet med hjälp av den INNAN du tittar på vad du råkat skriva fel ur boken. Då lär du dig mycket om hur felmeddelenaden ser ut osv.

En annan bra idé som du fick innan är att modifiera exemplen lite. När du väl skrivit av kan du laborera med att ändra på saker för att se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Ja!

Efterhand kan du också börja ändra i deras kod. Om det tillexmepel är en for loop som loopar ut 10 "Hello World!" i exemplet, ändra så att den loopar ut 20 istället.

Ändra på siffror och tecken och se vad som händer. Försök förstå koden fullt ut.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.